F1: Puha és veszélyes két csapat orrkúpja?

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2014.01.30. 14.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség vizsgálja a Forma-1-es csapatok idei törésteszt-eredményeit, az adatokat a tavalyi évvel hasonlítják össze.

A Nemzetközi Automobil Szövetség vizsgálja a Forma-1-es csapatok idei törésteszt-eredményeit, az adatokat a tavalyi évvel hasonlítják össze. Noha hivatalosan minden csapat átment a teszteken, az FIA technikusai úgy vélik, hogy két csapat orrkúpja is szabálytalan, vagy legalábbis túl puha anyagból készült.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Az idei furcsa orrkialakítások oka, hogy a szabályzat szerint az autó elejének maximális magassága (az autó elejétől számított öt centiméteres távolságban) 18,5 centiméter lehet egy 9000 négyzetcentiméteres felületen. Ez 36,5 centis “ültetést” jelent tavalyhoz képest.

A törésteszteken az a szabály, hogy az autó első 15 centiméterének úgy kell elnyelnie az ütközés energiáját, hogy az autó elején mért terhelés ne haladja meg a 10g-t. Emiatt az orrkúpok eleje viszonylag puha, sőt egyeseknél túl puha.

Az első öt centi egyes autóknál állítólag úgy gyűrődik, mintha kartonpapírból lenne. A keményebb rész tíz centivel később kezdődik, itt azonban az orrok már csaknem olyan magasak, mint tavaly. Az FIA egyik illetékese szerint ezek az autók a betű szerinti szabálynak megfelelnek, de a szabályzat szellemének, amely jelen esetben a biztonság növeléséről (is) szól, nem.

Az FIA most összeveti a tavalyi eredményeket az ideiekkel, de már most biztosnak látszik, hogy két csapat az első 15 centimétert olyan puhára építette, hogy egy ütközésnél rögtön letörnének. Pletykák szerint a Mercedesről és a Red Bullról van szó, és “veszélyes konstrukció” miatt akár mindkét csapatot az orrkúp áttervezésére kötelezhetik.

Korábban egyébként kétségek merültek fel a Lotus duplanyúlványos orrkúpjának szabályosságával kapcsolatban is, Charlie Whiting versenyigazgató szerint azonban nincs gond a megoldással. “A Lotus megfelel a szabályoknak” – mondta Whiting. “Az autó átment a teszteken, a szabályzatnak megfelel. A megközelítés kétségkívül különbözik a többiekétől, de szabályos. Már a nyáron elküldték a terveket, amelyekben semmi kivetnivalót nem találtunk. Ez egy okos értelmezés.”

Kommentek

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

Stuttgart nem kér az öreg dízelekből

Csak Euro 6-os besorolású autók hajthatnak be 2018-től Stuttgart belvárosába, kivételt képeznek az áruszállítók.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.