A Nemzetközi Automobil Szövetség vizsgálja a Forma-1-es csapatok idei törésteszt-eredményeit, az adatokat a tavalyi évvel hasonlítják össze. Noha hivatalosan minden csapat átment a teszteken, az FIA technikusai úgy vélik, hogy két csapat orrkúpja is szabálytalan, vagy legalábbis túl puha anyagból készült.

Fotó: Europress

Fotó: Europress


Az idei furcsa orrkialakítások oka, hogy a szabályzat szerint az autó elejének maximális magassága (az autó elejétől számított öt centiméteres távolságban) 18,5 centiméter lehet egy 9000 négyzetcentiméteres felületen. Ez 36,5 centis “ültetést” jelent tavalyhoz képest.

A törésteszteken az a szabály, hogy az autó első 15 centiméterének úgy kell elnyelnie az ütközés energiáját, hogy az autó elején mért terhelés ne haladja meg a 10g-t. Emiatt az orrkúpok eleje viszonylag puha, sőt egyeseknél túl puha.

Az első öt centi egyes autóknál állítólag úgy gyűrődik, mintha kartonpapírból lenne. A keményebb rész tíz centivel később kezdődik, itt azonban az orrok már csaknem olyan magasak, mint tavaly. Az FIA egyik illetékese szerint ezek az autók a betű szerinti szabálynak megfelelnek, de a szabályzat szellemének, amely jelen esetben a biztonság növeléséről (is) szól, nem.

Az FIA most összeveti a tavalyi eredményeket az ideiekkel, de már most biztosnak látszik, hogy két csapat az első 15 centimétert olyan puhára építette, hogy egy ütközésnél rögtön letörnének. Pletykák szerint a Mercedesről és a Red Bullról van szó, és “veszélyes konstrukció” miatt akár mindkét csapatot az orrkúp áttervezésére kötelezhetik.

Korábban egyébként kétségek merültek fel a Lotus duplanyúlványos orrkúpjának szabályosságával kapcsolatban is, Charlie Whiting versenyigazgató szerint azonban nincs gond a megoldással. “A Lotus megfelel a szabályoknak” – mondta Whiting. “Az autó átment a teszteken, a szabályzatnak megfelel. A megközelítés kétségkívül különbözik a többiekétől, de szabályos. Már a nyáron elküldték a terveket, amelyekben semmi kivetnivalót nem találtunk. Ez egy okos értelmezés.”