Túlélheti-e Schumacher?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.12.30. 09.40

Michael Schumacher életveszélyes fejsérüléssel fekszik a grenoble-i kórházban – a Forma-1 volt főorvosával röviden áttekintjük, pontosan miről is van szó a hétszeres bajnok esetében.

A Forma-1 volt vezető orvosa, Gary Hartsein a Twitteren vasárnap délután óta viszonylagos rendszerességgel kommentálja a vasárnap síbalesetet szenvedett, Grenoble-ban súlyos, életveszélyes fejsérüléssel ápolt Michael Schumacher esetét.
A kórház hétfőn délelőtt 11-re ígért sajtótájékoztatót, addig Hartstein twittjeit összefoglalva tekintjük át, miről is lehet szó Schuminál. Fontos leszögezni, hogy az F1-ben két évtizedet eltöltő szakember is csak a sajtóban követi az eseményeket, így általános érvényű megállapításokat tesz csak.
Hartsein a hírek alapján – mint utólag kiderült, helyesen – kizárta, hogy Schumacher “egyszerű” agyrázkódást szenvedett volna, a komolyabban felszerelt grenoble-i kórházba való átszállítása nagyobb bajt, komplex vizsgálatokat – gyakori és pontos képalkotást – és kezelést kíván.

Hartstein követi az eseményeket

Hartstein követi az eseményeket


Ahogy már tudjuk, a németnél agyvérzést állapítottak meg, amelynek kezelésében Hartstein felsorolása szerint a legfontosabbak a koponyaűri nyomás növekedésének elkerülése – ezért operálták meg Schumachert -, a láz és a görcsök megelőzése, a jó oxigénszint és a vércukorszint fenntartása, és általában a lehető legnormálisabb állapot fenntartása, amely ilyenkor folyamatos, percről percre történő megfigyelést és reakciókat kívánnak.
Ahogy a hírekből tudjuk, Schumacher az esése után még eszméletén volt, beszélt, de Grenoble-ba már kómában érkezett. Hartsein leszögezte, hogy az agyi sérüléseknél teljesen megszokott a kezdeti tiszta szakasz, amely aztán az agy duzzadásával, a koponyaűri nyomás növekedésével fordulhat válságosra, akár percek alatt is.
Schumacher kómája minden valószínűség szerint mesterséges, orvosilag előidézett állapot, ugyanis az agyi sérüléseknél jellemző a nyelv, a torok izmainak nem megfelelő működése, ezért a mesterséges lélegeztetés alkalmazása, amely viszont mély altatást, azaz mesterséges kómát kíván.
Hartsein szerint tökéletesen érthető, hogy a grenoble-i kollégák csak hétfő késő délelőtt szólalnak meg, ugyanis a CT-vizsgálatok, véreredmények átfutása ennyi. Ami Schumacher esélyeit illeti, így írt az F1-doktor:
“A kérdésre, hogy Michael túlélheti-e, a válasz egy egyértelmű IGEN. Ne feledjük, a dolgok egyelőre nagyon képlékenyek! A pillanatnyi tudásunk alapján a maradandó károsodás nélküli felgyógyulás sem kizárt, de a sérülés súlyossága egészen a …tudjuk meddig mehet.”
“A sajtótájékoztató előtt hadd tegyem hozzá, hogy minden orvos tudja, hogy egy kis szerencse, az őrangyal segítsége is jól jön, szóval drukkoljunk! Gyújtsunk gyertyát! Mindet.”
“Legjobb lenne az hallani, hogy 1) levették a lélegeztetőgépről vagy lassan le fogják venni és 2) a koponyaűri nyomás normális szinten van. Ha ezeket halljuk, akkor jó a helyzet. Egy második műtétet illető hírek nem jelentenének jót, ugyanis ez alapján a koponyaűri nyomás továbbra is veszélyesen magas maradt. Bízzunk benne, hogy ezek a pletykák nem igazak!” – reagált arra, hogy több forrás szerint az éjszaka folyamán második műtétre is szükség volt a pilótánál.
A grenoble-i orvosi team azóta megtartotta a sajtótájékoztatót, állításuk szerint sisak nélkül már halott lenne Schumacher. A részletek ebben a cikkben! Délután Schumi családja is üzent, az itt olvasható.

Kommentek

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.