Túlélheti-e Schumacher?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.12.30. 09.40

Michael Schumacher életveszélyes fejsérüléssel fekszik a grenoble-i kórházban – a Forma-1 volt főorvosával röviden áttekintjük, pontosan miről is van szó a hétszeres bajnok esetében.

A Forma-1 volt vezető orvosa, Gary Hartsein a Twitteren vasárnap délután óta viszonylagos rendszerességgel kommentálja a vasárnap síbalesetet szenvedett, Grenoble-ban súlyos, életveszélyes fejsérüléssel ápolt Michael Schumacher esetét.
A kórház hétfőn délelőtt 11-re ígért sajtótájékoztatót, addig Hartstein twittjeit összefoglalva tekintjük át, miről is lehet szó Schuminál. Fontos leszögezni, hogy az F1-ben két évtizedet eltöltő szakember is csak a sajtóban követi az eseményeket, így általános érvényű megállapításokat tesz csak.
Hartsein a hírek alapján – mint utólag kiderült, helyesen – kizárta, hogy Schumacher “egyszerű” agyrázkódást szenvedett volna, a komolyabban felszerelt grenoble-i kórházba való átszállítása nagyobb bajt, komplex vizsgálatokat – gyakori és pontos képalkotást – és kezelést kíván.

Hartstein követi az eseményeket

Hartstein követi az eseményeket


Ahogy már tudjuk, a németnél agyvérzést állapítottak meg, amelynek kezelésében Hartstein felsorolása szerint a legfontosabbak a koponyaűri nyomás növekedésének elkerülése – ezért operálták meg Schumachert -, a láz és a görcsök megelőzése, a jó oxigénszint és a vércukorszint fenntartása, és általában a lehető legnormálisabb állapot fenntartása, amely ilyenkor folyamatos, percről percre történő megfigyelést és reakciókat kívánnak.
Ahogy a hírekből tudjuk, Schumacher az esése után még eszméletén volt, beszélt, de Grenoble-ba már kómában érkezett. Hartsein leszögezte, hogy az agyi sérüléseknél teljesen megszokott a kezdeti tiszta szakasz, amely aztán az agy duzzadásával, a koponyaűri nyomás növekedésével fordulhat válságosra, akár percek alatt is.
Schumacher kómája minden valószínűség szerint mesterséges, orvosilag előidézett állapot, ugyanis az agyi sérüléseknél jellemző a nyelv, a torok izmainak nem megfelelő működése, ezért a mesterséges lélegeztetés alkalmazása, amely viszont mély altatást, azaz mesterséges kómát kíván.
Hartsein szerint tökéletesen érthető, hogy a grenoble-i kollégák csak hétfő késő délelőtt szólalnak meg, ugyanis a CT-vizsgálatok, véreredmények átfutása ennyi. Ami Schumacher esélyeit illeti, így írt az F1-doktor:
“A kérdésre, hogy Michael túlélheti-e, a válasz egy egyértelmű IGEN. Ne feledjük, a dolgok egyelőre nagyon képlékenyek! A pillanatnyi tudásunk alapján a maradandó károsodás nélküli felgyógyulás sem kizárt, de a sérülés súlyossága egészen a …tudjuk meddig mehet.”
“A sajtótájékoztató előtt hadd tegyem hozzá, hogy minden orvos tudja, hogy egy kis szerencse, az őrangyal segítsége is jól jön, szóval drukkoljunk! Gyújtsunk gyertyát! Mindet.”
“Legjobb lenne az hallani, hogy 1) levették a lélegeztetőgépről vagy lassan le fogják venni és 2) a koponyaűri nyomás normális szinten van. Ha ezeket halljuk, akkor jó a helyzet. Egy második műtétet illető hírek nem jelentenének jót, ugyanis ez alapján a koponyaűri nyomás továbbra is veszélyesen magas maradt. Bízzunk benne, hogy ezek a pletykák nem igazak!” – reagált arra, hogy több forrás szerint az éjszaka folyamán második műtétre is szükség volt a pilótánál.
A grenoble-i orvosi team azóta megtartotta a sajtótájékoztatót, állításuk szerint sisak nélkül már halott lenne Schumacher. A részletek ebben a cikkben! Délután Schumi családja is üzent, az itt olvasható.

Kommentek

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhez vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

Tíz dolog, ami mindig legyen az autódban

Ha nem csak a boltba szaladunk el vagy a szomszéd településre, akkor nem árt, ha ez a tíz dolog bent van az autóban, így nem érhet minket túl sok meglepetés.

F1: Hamilton nem akar nyílt lapokkal játszani

Lewis Hamilton azt kérte a Mercedestől, hogy hagyjanak fel a pilóták vezetési adatainak megosztásával, szeretné, ha megtarthatná a titkait.

Komoly baj van a magyar jogosítványok megújításánál

Nem minden háziorvos végzi el az alvászavar szűrővizsgálatát a jogosítványok megújításakor, holott erről 2015 óta jogszabály rendelkezik.

Folyik a benzin a BMW villanyautójából

Átfogó visszahívást kezdeményezett a BMW az USA-ban, vélhetően globális folytatása is lesz az ügynek. Az i3-as városi villanyautók hatótávolság-növelőjével van gond.

Beelőzi a BMW M5-öt az Alpina B5!

Az új generációs BMW 5 sportverziója még távolról sincs kész, a márka legfőbb tunere, az Alpina azonban heteken belül bemutatja a maga M5-gyilkosát.

Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.