Újabb soha nem látott szabályok az F1-ben

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.12. 19.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség csütörtökön tette közzé a Forma-1 2014-es Sportszabályzatát, amely a duplapontos szezonzáró és az állandó rajtszámok mellett újabb soha nem látott rendelkezéseket vezet be.

A Nemzetközi Automobil Szövetség csütörtökön tette közzé a Forma-1 2014-es Sportszabályzatát, amely a már megismert duplapontos szezonzáró és az állandó rajtszámok mellett újabb soha nem látott rendelkezéseket vezet be. Már jövőre jön például a régóta tervezett büntetőpontos rendszer: egy pilóta maximum 12 pontot gyűjthet össze, ha ezt eléri, automatikusan kizárják a következő futamról. Ezzel a szankcióval nullázódnak a pontok, egyébként 12 hónap után avulnak el.


A felügyelők szabad kezet kapnak azok megbüntetéséhez, akiket nem biztonságosan engednek ki a garázsból az edzéseken, ez tetszőleges mértékű hátrasorolást jelent. Ha egy ilyen vétséget a futamon követnek el, a következő versenyre jár a tízhelyes büntetés, de a pilótát emellett még bokszutcai áthajtásra is ítélhetik. Ez sem biztos, hogy jó irány, mert az ilyen szituációkban ártatlan pilótákat még keményebben szankcionálják.

Az eddiginél eggyel több, hét szett keményebb keverékű gumit lehet elhasználni a hétvégén. Az extra szettet az első szabadedzés első harminc percében lehet csak használni, így kikényszerítve, hogy az egyébként eseménytelen időszakban több autó legyen a pályán.

A motorokkal kapcsolatos büntetések gyakorlatilag áttekinthetetlenek lesznek jövőre. Az új, 1,6 literes V6-os turbókat hat részegységre bontják, ezek a belsőégésű motor (ICE); a kinetikus motorgenerátor (MGU-K); a hőenergiájú motorgenerátor (MGU-H); az akkumulátor (ES); a turbó (TC) és a vezérlőelektronika (CE). Az eddigi nyolc motor helyett minden részegységből maximum ötöt lehet felhasználni.

A keret túllépése erősen túlszabályozott és nehezen követhető: aki a hatodik teljes motort fogyasztja, annak büntetésből a bokszból kell indulnia a következő versenyen. Aki csak az egyik részegységből kap hatodikat, annak tízhelyes rajtbüntetést osztanak ki, de egy újabb hatodik elemet már csak öt hellyel büntetnek. A következő ismét tíz rajthelyet ér, az utána következő megint ötöt, és így tovább. Reméljük, a felügyelők tudják majd követni, kinek, mekkora bünti jár éppen. A váltókat az eddigi öt helyett csak minden hatodik verseny után lehet cserélni. Amennyiben a pilóta túlzottan hátulról indul ahhoz, hogy mind a tíz vagy öt helyet ki lehessen osztani neki, a fennmaradó helyeket átviszi a következő versenyre. Érdekes lesz, amikor a verseny előtt el kell magyarázni, hogy akkor most melyik versenyző, miért onnan indul, ahonnan.

Az állandó rajtszámoknak a pilóták sisakjára is fel kell kerülnie, és mivel a rajtszámok már nem tükrözik az előző évi vb eredményét, az időmérős előírásokon is változtattak. Akik a Q1-ben, Q2-ben vagy Q3-ban nem tesznek meg mért kört, azokat sorrendben a harmadik szabadedzésen, a Q1-ben és a Q2-ben elért eredményük alapján rangsorolják a rajtrácson. A duplapontos utolsó verseny mellett az év végén különdíjat kap a legtöbb pole-t szerző pilóta.

Rögzítették a szezon közbeni teszttilalom részleges feloldását is, az aerodinamikai teszteket ugyanakkor tovább szigorították. Nyolchetes “aerodinamikai tesztperiódusokat” vezettek be, amelyeken belül meghatároztak egy felső határt a szélcsatorna és a CFD-szimuláció együttes használatára vonatkozóan.

Kommentek

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.