A Nemzetközi Automobil Szövetség csütörtökön tette közzé a Forma-1 2014-es Sportszabályzatát, amely a már megismert duplapontos szezonzáró és az állandó rajtszámok mellett újabb soha nem látott rendelkezéseket vezet be. Már jövőre jön például a régóta tervezett büntetőpontos rendszer: egy pilóta maximum 12 pontot gyűjthet össze, ha ezt eléri, automatikusan kizárják a következő futamról. Ezzel a szankcióval nullázódnak a pontok, egyébként 12 hónap után avulnak el.


A felügyelők szabad kezet kapnak azok megbüntetéséhez, akiket nem biztonságosan engednek ki a garázsból az edzéseken, ez tetszőleges mértékű hátrasorolást jelent. Ha egy ilyen vétséget a futamon követnek el, a következő versenyre jár a tízhelyes büntetés, de a pilótát emellett még bokszutcai áthajtásra is ítélhetik. Ez sem biztos, hogy jó irány, mert az ilyen szituációkban ártatlan pilótákat még keményebben szankcionálják.

Az eddiginél eggyel több, hét szett keményebb keverékű gumit lehet elhasználni a hétvégén. Az extra szettet az első szabadedzés első harminc percében lehet csak használni, így kikényszerítve, hogy az egyébként eseménytelen időszakban több autó legyen a pályán.

A motorokkal kapcsolatos büntetések gyakorlatilag áttekinthetetlenek lesznek jövőre. Az új, 1,6 literes V6-os turbókat hat részegységre bontják, ezek a belsőégésű motor (ICE); a kinetikus motorgenerátor (MGU-K); a hőenergiájú motorgenerátor (MGU-H); az akkumulátor (ES); a turbó (TC) és a vezérlőelektronika (CE). Az eddigi nyolc motor helyett minden részegységből maximum ötöt lehet felhasználni.

A keret túllépése erősen túlszabályozott és nehezen követhető: aki a hatodik teljes motort fogyasztja, annak büntetésből a bokszból kell indulnia a következő versenyen. Aki csak az egyik részegységből kap hatodikat, annak tízhelyes rajtbüntetést osztanak ki, de egy újabb hatodik elemet már csak öt hellyel büntetnek. A következő ismét tíz rajthelyet ér, az utána következő megint ötöt, és így tovább. Reméljük, a felügyelők tudják majd követni, kinek, mekkora bünti jár éppen. A váltókat az eddigi öt helyett csak minden hatodik verseny után lehet cserélni. Amennyiben a pilóta túlzottan hátulról indul ahhoz, hogy mind a tíz vagy öt helyet ki lehessen osztani neki, a fennmaradó helyeket átviszi a következő versenyre. Érdekes lesz, amikor a verseny előtt el kell magyarázni, hogy akkor most melyik versenyző, miért onnan indul, ahonnan.

Az állandó rajtszámoknak a pilóták sisakjára is fel kell kerülnie, és mivel a rajtszámok már nem tükrözik az előző évi vb eredményét, az időmérős előírásokon is változtattak. Akik a Q1-ben, Q2-ben vagy Q3-ban nem tesznek meg mért kört, azokat sorrendben a harmadik szabadedzésen, a Q1-ben és a Q2-ben elért eredményük alapján rangsorolják a rajtrácson. A duplapontos utolsó verseny mellett az év végén különdíjat kap a legtöbb pole-t szerző pilóta.

Rögzítették a szezon közbeni teszttilalom részleges feloldását is, az aerodinamikai teszteket ugyanakkor tovább szigorították. Nyolchetes “aerodinamikai tesztperiódusokat” vezettek be, amelyeken belül meghatároztak egy felső határt a szélcsatorna és a CFD-szimuláció együttes használatára vonatkozóan.