Újabb soha nem látott szabályok az F1-ben

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.12. 19.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség csütörtökön tette közzé a Forma-1 2014-es Sportszabályzatát, amely a duplapontos szezonzáró és az állandó rajtszámok mellett újabb soha nem látott rendelkezéseket vezet be.

A Nemzetközi Automobil Szövetség csütörtökön tette közzé a Forma-1 2014-es Sportszabályzatát, amely a már megismert duplapontos szezonzáró és az állandó rajtszámok mellett újabb soha nem látott rendelkezéseket vezet be. Már jövőre jön például a régóta tervezett büntetőpontos rendszer: egy pilóta maximum 12 pontot gyűjthet össze, ha ezt eléri, automatikusan kizárják a következő futamról. Ezzel a szankcióval nullázódnak a pontok, egyébként 12 hónap után avulnak el.


A felügyelők szabad kezet kapnak azok megbüntetéséhez, akiket nem biztonságosan engednek ki a garázsból az edzéseken, ez tetszőleges mértékű hátrasorolást jelent. Ha egy ilyen vétséget a futamon követnek el, a következő versenyre jár a tízhelyes büntetés, de a pilótát emellett még bokszutcai áthajtásra is ítélhetik. Ez sem biztos, hogy jó irány, mert az ilyen szituációkban ártatlan pilótákat még keményebben szankcionálják.

Az eddiginél eggyel több, hét szett keményebb keverékű gumit lehet elhasználni a hétvégén. Az extra szettet az első szabadedzés első harminc percében lehet csak használni, így kikényszerítve, hogy az egyébként eseménytelen időszakban több autó legyen a pályán.

A motorokkal kapcsolatos büntetések gyakorlatilag áttekinthetetlenek lesznek jövőre. Az új, 1,6 literes V6-os turbókat hat részegységre bontják, ezek a belsőégésű motor (ICE); a kinetikus motorgenerátor (MGU-K); a hőenergiájú motorgenerátor (MGU-H); az akkumulátor (ES); a turbó (TC) és a vezérlőelektronika (CE). Az eddigi nyolc motor helyett minden részegységből maximum ötöt lehet felhasználni.

A keret túllépése erősen túlszabályozott és nehezen követhető: aki a hatodik teljes motort fogyasztja, annak büntetésből a bokszból kell indulnia a következő versenyen. Aki csak az egyik részegységből kap hatodikat, annak tízhelyes rajtbüntetést osztanak ki, de egy újabb hatodik elemet már csak öt hellyel büntetnek. A következő ismét tíz rajthelyet ér, az utána következő megint ötöt, és így tovább. Reméljük, a felügyelők tudják majd követni, kinek, mekkora bünti jár éppen. A váltókat az eddigi öt helyett csak minden hatodik verseny után lehet cserélni. Amennyiben a pilóta túlzottan hátulról indul ahhoz, hogy mind a tíz vagy öt helyet ki lehessen osztani neki, a fennmaradó helyeket átviszi a következő versenyre. Érdekes lesz, amikor a verseny előtt el kell magyarázni, hogy akkor most melyik versenyző, miért onnan indul, ahonnan.

Az állandó rajtszámoknak a pilóták sisakjára is fel kell kerülnie, és mivel a rajtszámok már nem tükrözik az előző évi vb eredményét, az időmérős előírásokon is változtattak. Akik a Q1-ben, Q2-ben vagy Q3-ban nem tesznek meg mért kört, azokat sorrendben a harmadik szabadedzésen, a Q1-ben és a Q2-ben elért eredményük alapján rangsorolják a rajtrácson. A duplapontos utolsó verseny mellett az év végén különdíjat kap a legtöbb pole-t szerző pilóta.

Rögzítették a szezon közbeni teszttilalom részleges feloldását is, az aerodinamikai teszteket ugyanakkor tovább szigorították. Nyolchetes “aerodinamikai tesztperiódusokat” vezettek be, amelyeken belül meghatároztak egy felső határt a szélcsatorna és a CFD-szimuláció együttes használatára vonatkozóan.

Kommentek

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.