Újabb soha nem látott szabályok az F1-ben

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.12. 19.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség csütörtökön tette közzé a Forma-1 2014-es Sportszabályzatát, amely a duplapontos szezonzáró és az állandó rajtszámok mellett újabb soha nem látott rendelkezéseket vezet be.

A Nemzetközi Automobil Szövetség csütörtökön tette közzé a Forma-1 2014-es Sportszabályzatát, amely a már megismert duplapontos szezonzáró és az állandó rajtszámok mellett újabb soha nem látott rendelkezéseket vezet be. Már jövőre jön például a régóta tervezett büntetőpontos rendszer: egy pilóta maximum 12 pontot gyűjthet össze, ha ezt eléri, automatikusan kizárják a következő futamról. Ezzel a szankcióval nullázódnak a pontok, egyébként 12 hónap után avulnak el.


A felügyelők szabad kezet kapnak azok megbüntetéséhez, akiket nem biztonságosan engednek ki a garázsból az edzéseken, ez tetszőleges mértékű hátrasorolást jelent. Ha egy ilyen vétséget a futamon követnek el, a következő versenyre jár a tízhelyes büntetés, de a pilótát emellett még bokszutcai áthajtásra is ítélhetik. Ez sem biztos, hogy jó irány, mert az ilyen szituációkban ártatlan pilótákat még keményebben szankcionálják.

Az eddiginél eggyel több, hét szett keményebb keverékű gumit lehet elhasználni a hétvégén. Az extra szettet az első szabadedzés első harminc percében lehet csak használni, így kikényszerítve, hogy az egyébként eseménytelen időszakban több autó legyen a pályán.

A motorokkal kapcsolatos büntetések gyakorlatilag áttekinthetetlenek lesznek jövőre. Az új, 1,6 literes V6-os turbókat hat részegységre bontják, ezek a belsőégésű motor (ICE); a kinetikus motorgenerátor (MGU-K); a hőenergiájú motorgenerátor (MGU-H); az akkumulátor (ES); a turbó (TC) és a vezérlőelektronika (CE). Az eddigi nyolc motor helyett minden részegységből maximum ötöt lehet felhasználni.

A keret túllépése erősen túlszabályozott és nehezen követhető: aki a hatodik teljes motort fogyasztja, annak büntetésből a bokszból kell indulnia a következő versenyen. Aki csak az egyik részegységből kap hatodikat, annak tízhelyes rajtbüntetést osztanak ki, de egy újabb hatodik elemet már csak öt hellyel büntetnek. A következő ismét tíz rajthelyet ér, az utána következő megint ötöt, és így tovább. Reméljük, a felügyelők tudják majd követni, kinek, mekkora bünti jár éppen. A váltókat az eddigi öt helyett csak minden hatodik verseny után lehet cserélni. Amennyiben a pilóta túlzottan hátulról indul ahhoz, hogy mind a tíz vagy öt helyet ki lehessen osztani neki, a fennmaradó helyeket átviszi a következő versenyre. Érdekes lesz, amikor a verseny előtt el kell magyarázni, hogy akkor most melyik versenyző, miért onnan indul, ahonnan.

Az állandó rajtszámoknak a pilóták sisakjára is fel kell kerülnie, és mivel a rajtszámok már nem tükrözik az előző évi vb eredményét, az időmérős előírásokon is változtattak. Akik a Q1-ben, Q2-ben vagy Q3-ban nem tesznek meg mért kört, azokat sorrendben a harmadik szabadedzésen, a Q1-ben és a Q2-ben elért eredményük alapján rangsorolják a rajtrácson. A duplapontos utolsó verseny mellett az év végén különdíjat kap a legtöbb pole-t szerző pilóta.

Rögzítették a szezon közbeni teszttilalom részleges feloldását is, az aerodinamikai teszteket ugyanakkor tovább szigorították. Nyolchetes “aerodinamikai tesztperiódusokat” vezettek be, amelyeken belül meghatároztak egy felső határt a szélcsatorna és a CFD-szimuláció együttes használatára vonatkozóan.

Kommentek

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelem részére. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Tudod miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.