F1: Tíz vb-t írtak volna át a dupla pontok

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2013.12.11. 12.30

A következő szezontól dupla egyéni és konstruktőri pontokat osztanak majd az év utolsó versenyén, hogy az utolsó pillanatig nyílt legyen a küzdelem a bajnokságért. Mi lett volna így a múltban?

A következő szezontól dupla egyéni és konstruktőri pontokat osztanak majd az év utolsó versenyén, hogy az utolsó pillanatig nyílt legyen a küzdelem a bajnokságért. A rajongók és a szakemberek inkább ellenzik, mint üdvözlik a lépést, az Autosport pedig kiszámolta, hogy 1950 óta tíz világbajnokság végeredménye változott volna a duplapontos rendszerrel.

27 világbajnokság mesterséges izgalomkeltés nélkül is csak az utolsó versenyen dőlt el, a duplapontos rendszerben azonban sokkal több, 46 szezonban maradt volna az utolsó futamra a döntés. A bajnokság eredménye tíz alkalommal változott volna.


1953-ban Alberto Ascari 34,5 ponttal nyert a 28 pontos Juan Manuel Fangio előtt, az új rendszerben Fangio 37 ponttal végzett volna az élen a 34,5 pontos Ascari előtt. Ez az év jól mutatja a rendszer veszélyeit: Ascari és a Ferrari egyértelműen a legjobb csomagot jelentette az évben, Fangio egyetlen árva győzelemmel szerezte volna meg a címet.

1956-ban Fangio 30 ponttal nyert a 27 pontos Stirling Moss előtt, dupla pontokkal Moss 36:32 arányban a maga javára fordította volna a küzdelmet. 1958-ban Mike Hawthorn egyetlen ponttal végzett a 41 pontos Moss előtt utóbbi elképesztő sportemberi nagysága miatt: Hawthornt rossz rajt miatt eredetileg kizárták, Moss azonban felszólalt a döntés ellen, ezzel pedig elbukta a vb-t. Mivel az utolsó versenyt megnyerte, dupla pontokkal 50:48 arányban mégis világbajnok lett volna.

Jochen Rindt 1970-ben 45 ponttal nyert (posztumusz) a 40 pontos Jacky Ickx előtt, dupla pontokkal azonban a belga 49 ponttal simán megszerezte volna a győzelmet. 1979-ben Gilles Villeneuve örülhetett volna Jody Scheckter helyett, a kanadai 47 helyett 56 ponttal fejezte volna be az évet az 51 ponton ragadó Scheckterrel szemben.

1981-ben alaposan összekavarodott volna az állás: a vb sorrendje Nelson Piquet (50), Carlos Reutemann (49) és Alan Jones (46) volt, utolsó versenyen aratott győzelmével azonban Jones diadalmaskodott volna 55 ponttal. Piquet 52, Reutemann változatlanul 49 ponttal zárt volna.

1984-ben Niki Lauda egy biztos második hellyel szerezte meg a győzelmet, az F1 történetének valaha volt legkisebb különbségével (72:71,5) Alain Prosttal szemben. Mivel azonban a francia megnyerte a versenyt, dupla pontokkal 80,5 ponttal zárt volna a 78 pontos Laudával szemben.

Ebben az évszázadban a 2003-as, a 2008-as és a 2012-es bajnokság eredménye változott volna. Az első esetben a 93 pontos Michael Schumacher helyett az egyébként 91 pontos Kimi Räikkönen nyert volna 99 ponttal, Schumachernek 94-gyel kellett volna beérnie.

A híres, utolsó kanyarokban eldőlt 2008-as bajnokságban Felipe Massa 107 ponttal nyert volna a 102 pontos Lewis Hamilton helyett, szemben az eredeti 98:97-es fordított pontaránnyal. Tavaly az utolsó verseny első körében megpördült Sebastian Vettel végül 281 ponttal nyert a 278 pontos Fernando Alonso előtt, dupla pontokkal Alonso 296:289 arányban fordított volna. Elképzelhető ugyanakkor (és ez több más bajnokságra is igaz), hogy amennyiben rá lett volna kényszerülve, Vettel Nico Hülkenberg és Mark Webber megelőzésével fel tudott volna kapaszkodni a győzelmet jelentő pozícióba.

Kommentek

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.