Állandó rajtszámok a Forma-1-ben?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.11.29. 08.40

Brit sajtóértesülés szerint a Forma-1-es csapatok szeretnék, ha megszűnne a rajtszámok évenkénti csereberéje, és az autók vagy a pilóták állandó számokkal indulhatnának.

A brit Autosport értesülése szerint az F1-es csapatok, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a sportágat gazdasági oldalról szervező FOM hat-hat képviselőjéből álló Stratégiai Munkacsoport komolyan fontolgatja az állandó rajtszámok bevezetését.
1973-ig a csapatok saját belátásuk szerint rendeltek (még szabad) számokat az autóikhoz, utána pedig az akkori konstruktőri bajnoki helyezésük alapján kaptak rajtszámokat, amelyek nagyjából állandónak számítottak. A változást az jelentette, hogy az egyéni világbajnok autója az 1-es számot kapta a következő évben, csapattársáé pedig a 2-est, emellett csapatok szálltak ki, érkeztek újak. 

Ki ne tudná, hogy Nigel Mansell volt a piros 5-ös?

Ki ne tudná, hogy Nigel Mansell volt a piros 5-ös?


A ma is működő, az egyéni világbajnoknak járó 1-es (és 2-es) mellett az előző évi konstruktőri helyezések alapján idényenként újraszámozó rendszert 1996-ban vezették be.
Az Autosport úgy tudja, hogy a Stratégiai Munkacsoportban egyetértés volt az állandó rajtszámok bevezetéséről, és csak a részletekről kell még dönteni. Többek között arról, hogyan kapják a versenyzők a rajtszámokat, azok rá lesznek-e vezetve az F1-es jogosítványra, a szuperlicencre.  
Az új, állandó számos rendszerben csak a világbajnok válthatna számot az 1-esre, ha akar. Az állandó számokkal a szurkolók azonosíthatnák a versenyzőket, marketingszempontból egy óriási előny lenne a csapatoknak, a pólók sapkák, ajándéktárgyak terén.
Felmerült, hogy a számok kiosztása/kiválasztása/kisorsolása is külön esemény lehetne, valahogy úgy, mint a különböző focitornák csoport-összesorsolásai. 

Csak az aktuális világbajnok válthat 1-esre, ha akar, mindenki más a kiválasztott számot viszi végig az F1-ben

Csak az aktuális világbajnok váltana 1-esre, ha akar, mindenki más a karrierje kezdetén kapott-választott számot vinné végig az F1-ben


Megoldásra vár még a rajtszámokból adódó sportkérdések tisztázása, hiszen jelenleg mért időeredmény híján például a rajtszám alapján kapják a pilóták a helyüket a rajtrácson. 
Szintén fontos kérdés a rajtszámok méretének megnövelése, ugyanis hiába az állandó, pilótához kötődő szám, ha az egyáltalán nem látszik az autón. A méretek szabályba foglalása is a lehetőségek között van, igaz, ez kényes terület, hiszen minél nagyobb a rajtszám, annál nagyobb felületet vesz el a szponzori logók, matricák elöl.
Ha a stratégiai munkacsoport véglegesíti a tervezetét, azt utána az FIA Motorsport Világtanácsának kell még jóváhagynia. A 2014-es bevezetés sem kizárt, de a 2015-ös a valószínűbb.  
F1

Kommentek

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.