Ellendrukkerei szerint Vettel csak a kocsija miatt világbajnok. A mai mezőnyből szerinted kik lettek volna ugyanúgy bajnokok idén, ha ők ülnek Vettel helyén?

Idén nagyon összehúzódott a mezőny. Amikor 3 másodperc van a legelső és a legutolsó autó között, akkor borzasztóan nagy előny, hogy körönként fél másodpercet is képes ráverni a Red Bull a másodikra. Szerintem a mezőny világbajnok pilótái mind nyerni tudtak volna idén, amennyiben ők ülnek Vettel autójában.

Mennyi volt a differencia a mezőny két vége között 2004-ben, amikor te versenyeztél?

Akkor olyan 4,5 másodperc. Három Forma-1-es autót vezettem életemben, és mondhatom, óriási különbség volt a Renault, a Jordan, és a Minardi között.

Akkor fogyott el a pénz, amikor formába lendült. Forrás: www.zsolt.baumgartner.novotron.hu

Kérlek, értékeld 1-10 pontig a szezon legjobbjait!

Vettel 10 pontot érdemel, abszolút csúcsteljesítményt nyújtott az év során. Annyira professzionális ő is, meg a csapata is, hogy még esélyt sem adnak másoknak, ami viszont túl szárazzá teszi a nézők számára a produkciójukat. Alonsónak 8-9 pontot adok, sokáig mindent megtett, de felmérve a realitásokat, a szezon második felében már nem tette oda magát 100 százalékig, de a csapata sem tudott újítani. Hamilton 8 pont, tetszett, hogy egy teljesen új csapatnál, teljesen új közegben is fölé tudott nőni Rosbergnek. Räikkönennek szintén 8 pontot adok, meglepett, hogy az elmúlt két évben ilyen magas szinten tudott teljesíteni, ilyen hosszú kihagyás után.

Szinte ugyanazt adtad Räikkönennek és Alonsónak. Jövőre melyikük eszi meg a másikat ugyanazzal a Ferrarival?

Nem lesznek nagy barátok, abban biztos vagyok. Ebben a felállásban benne van Alonso szakítása a Ferrarival, ahogyan az megtörtént annak idején a McLarennél. Nehéz időszak lesz Alonsónak Räikkönen mellett versenyezni.

Borral várják Kimit az olasz Ferrari-szurkolók. Lehet, hogy elmarad a buli?

Az év meglepetéspilótája elöl is Räikkönen szívta el a levegőt?

Grosjean rendkívül hektikus teljesítményt nyújtott Räikkönen mellett sokáig, aztán fejlődött, és amióta bejelentették csapattársa elszerződését, tisztán látszik az eredményesség. Borzasztó sokat számítanak a csapaton belüli küzdelmek, pozíciók, Grosjean utóbbi pár hónapban elért sikerei mögött egyértelműen ott van, hogy letisztult körülötte a légkör.

Nála is nagyobb ígéretnek tartják sokan Hülkenberget, aki – úgy tűnik – komoly anyagi támogatás hiányában képtelen nyerő csapathoz bekerülni. Teljesen normális velejárója ez a Forma-1-nek, vagy inkább szomorú?

Nagyon fontos részét képezik a Forma-1 nevű mozaiknak a szponzori pénzek, amire gyakorlatilag a legkülönfélébb pilóták életéből lehetne példákat hozni. Alonsót is kísérte a McLarentől a Ferrarihoz a Santander, de az sem véletlen, hogy Sutil kihagyás és felfüggesztett börtönbüntetés után visszakerült a mezőnybe, úgy tűnik, most is stabil helye van, és hosszan lehetne sorolni. A győzelemért küzdő nagy csapatoknak is kell a pénz, míg a gyári támogatás nélküli kicsiknek még inkább, még több, és ez így lesz később is. Jönnek az új motorok, amelyek fejlesztése rengeteg pénzt szív fel.

Alonso hátvizsgálat előtt. Vajon tényleg vége a kényelmes pozíciónak?

Annak idején mögötted is komoly magyar pénzek voltak, amiért kaptál is kritikát.

Az csak egy része az autósportnak, hogy jól teljesítesz, nélkülözhetetlen a szponzori háttér is. Ilyen szempontból elég nehéz volt megkezdenem a 2004-es szezont, ugyanis éppen akkor szállt ki mögülem az egyik legnagyobb támogatóm, ami nem volt racionális lépés. Korábban éveken át támogatott, ám akkor a horvát labdarúgó válogatottat kezdte szponzorálni. Így kellett beilleszkednem Bruni mellé, aki korábban is a Minardinál versenyzett. Sokat fejlődtem, idővel egyre jobban ment a versenyzés, az év második felében, ha nem volt műszaki hibám, meg is vertem őt, ám sajnos nem lett folytatása éppen akkor, amikor már a legjobb voltam, mert nem állt össze az anyagi támogatás. Hiába szereztem pontot, ami abban a 4-5 évben a Minardinál csak Webbernek és nekem sikerült.

Nyilván költői a kérdés, de mit gondolsz: ma képes lennél bejutni valamelyik, a mezőny második feléhez tartozó csapatba ugyanazzal a felkészültséggel és anyagi háttérrel?

Érdekes kérdés, ma azért más a helyzet, és ne felejtsük, hogy akkor a szerencse is közrejátszott. Tavasszal Barcelonában írtuk alá a Jordannel a tesztpilótai állásról a szerződést, amit követően Silverstone-ban is tesztelhettem, majd épp a hungaroringi verseny előtt szenvedett balesetet a csapat egyik versenyzője. Akkor minden arról szólt, hogy a magyar futamon rajthoz állhat egy magyar pilóta, így a 2003-as beugrásom a csillagok szerencsés állásának is köszönhető. Most szükséges lenne pár év a GP2-ben, plusz olyan anyagi háttér, amivel 2-3 évre számolni tud egy csapat büdzséje.

A horvát focit előnyben részesítő magyar cég után is maradtak hazai szponzorok. Forrás: www.zsolt.baumgartner.novotron.hu

Amikor lebeszéltük a telefoninterjú időpontját, azt mondtad, nem is láttad az összes versenyt idén. Ez meglepett.

Nem mindig úgy jöttek össze a hétvégéim, érdekesebb is volt ezt belülről csinálni, plusz elárulom, volt olyan is, hogy az utolsó 20 percre már átkapcsoltam máshová a tévét. Le a kalappal Vettel és Red Bull teljesítménye előtt (ne felejtsük, 2004-ben vették meg a Webberrel és Kliennel felálló Jaguart), de nagyon száraz a fölényük, ami nézőként nem nyújt annyi show-t, mint annak idején Schumi győzelmi szériája.

Marad a Red Bull fölény vs. az erősebb Mercedes motor lesz a nyerő – nagyjából ezek mentén pörögnek a jövőre vonatkozó jóslatok. Te mit vársz a 2014-es évtől?

Látva az elmúlt pár idényt azt kell mondjam, a Red Bull kimondottan jól alkalmazkodott a változásokhoz, így lesz szerintem jövőre is. Sokat számít a motor, de 2014-ben nem az erejük lesz a meghatározó a motoroknak, hanem a megbízhatóságuk. Várhatóan sok lesz a műszaki hiba. Abban biztos vagyok, hogy amikor Ausztráliában leszek a szezonnyitón, óriási lesz az izgalom a rajongók között, akik egyébként eddig is nagyra tartották az általam vezetett Forma-1-es VIP-autó V10-es motorjának a hangját.

Zsolt vezeti egykori csapatfőnöke, Paul Stoddart kétülésesét minden Ausztrál Nagydíj előtt. Forrás: www.zsolt.baumgartner.novotron.hu

Kinek szurkolsz 2014-ben?

A két kedvencem már nem lesz a pályán, Webber, és az abszolút favorit Schumacher, így a mezőny legszimpatikusabb versenyzője számomra Vettel. Annak ellenére, hogy hiányzik belőle az a fajta csibészség, ami Schumacherben még megvolt.