F1: Vettel a végén sem kegyelmezett

Forma-1 Brazil Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.11.24. 18.55

Sebastian Vettel a szezonzáró Forma-1-es Brazil Nagydíjat is megnyerte, két rekorddal zárta le az idényt. Mark Webber egy 2. hellyel vonult vissza, Fernando Alonso végzett a 3. helyen.

A pénteki és szombati eső után a nagyrészt szárazon zajló szezonzárón Sebastian Vettel stílusosan zárta le eddigi legdominánsabb évét, a négyszeres bajnok a Forma-1-es Brazil Nagydíjat is megnyerte. A német pilóta pályafutása 39., idei 13., sorozatban 9. futamgyőzelmét aratta. 
Vettel Interlagosban két rekorddal gazdagodott: soha senki nem nyert még 9 versenyt egymás után a Forma-1-ben, egy idényen belül 13 alkalommal pedig rajta kívül csak Michael Schumacher tudott diadalmaskodni, még 2004-ben.
Az F1-nek búcsút intő Mark Webber szépen fejezte be karrierjét, a 2. helyen ért be, kettős győzelmet hozott a Red Bullnak. Levezető köre is igen emlékezetesen alakult, az ausztrál levette sisakját és úgy vezette az autót. Videó itt. Ám nemcsak ő, Vettel és Massa is látványossá tette a befutót, mindketten gumit égettek a célegyeneseben.
Fernando Alonso zárt harmadikként az évadzárón, a bajnokság második helyezettje ott ért be, ahonnan indult, de dobogós eredménye sem volt elég arra, hogy a Ferrari megelőzze a Mercedest a konstruktőri bajnokságban. Nico Rosberg 5. helye, plusz a két csapattárs, Felipe Massa (7.) és Lewis Hamilton (9.) bokszutca-áthajtásos büntetése kiegyenlítette a viszonyokat, a maranellóiak csak pár pontot hoztak az ellenfélen.
A futam kiemelkedő teljesítményét a McLaren hozta, a 14. és 19. helyről rajtolva Jenson Button (4.) és Sergio Perez (6.) is pontot szerzett, Button ezzel a wokingi csapat idei legjobb versenyeredményét hozta.
Az utolsó, 10. helyért járó pontot Webber jövő évi utódja, Daniel Ricciardo szerezte meg.
Így zajlott a futam
19 fokos környezeti, 25 fokos aszfalthőmérséklet mellett, szürke, de száraz időben várták a 2013-as Forma-1-es idény utolsó rajtját a pilóták és a csapatok az interlagosi pályán Sao Paulóban.
A pole-ban szokás szerint a vizes időmérőn megdöbbentő magabiztossággal győző, idei utolsó, kilencedik, abszolút rekorddöntő győzelmére készülő Sebastian Vettel állt, mellette Nico Rosberg, mögöttük az idei bajnoki második, Fernando Alonso, valamint a Red Bulltól és a Forma-1-től is búcsúzó Mark Webber állt.
Hátrébb Lewis Hamilton, Romain Grosjean, a két Toro Rosso-pilóta, az utolsó ferraris futamán rajthoz álló Felipe Massa és Nico Hülkenberg sorakozott a top10-ben.
Webberen és Massán kívül mások számára is mérföldkő volt a futam: Jenson Button 247.  nagydíjával David Coulthardot megelőzve minden idők legtapasztaltabb brit F1-es pilótája lett, csapattársa, Sergio Perez utolsó mclarenes, Pastor Maldonado végső williamses versenyére várt.
A vizes időmérő után mindenki szabadon választhatott száraz gumit a rajthoz, a mezőnyből Jenson Buttonon (14.) és Esteban Gutierrez (17.) döntött a kemény keverék mellett, mindenki más a lágyabb közepest választotta. Logikusan, hiszen a rajthoz és az első etaphoz hasznosabb a jobban tapadó gumi, nem mellesleg későbbre esőt jósoltak, amikor már az intermediate-ekre vagy az extrém esőgumikra lehetett szükség.
A startot a két Mercedes kapta el a legjobban, Rosberg fordult elsőként, Lewis Hamilton pedig a 3. helyre lépett fel. 
Rosberg, Vettel, Hamilton, Alonso, Webber volt a sorrend, de csak az első kör végéig, ugyanis a célegyenesen Vettel és Alonso is megelőzte a két ezüst nyilat. Hamilton egy kicsit kiszaladt, így Webber is elment mellette. Hátrébb szintén kemény csaták, pozíciócserék zajlottak.
A 3. körben a sorrend Vettel, Rosberg, Alonso, Webber, Hamilton, a kiválóan rajtoló Massa és Hülkenberg, Grosjean, Ricciardo és Button volt a top10-ben.
A 4. körben újabb események történtek: a Romain Grosjean Lotusában dolgozó Renault-motor óriási füsttel búcsúztatta a V8-as Forma-1-es motorokat a célegyenesben, a francia kiesett; Alonso megelőzte Rosberget, fellépett a 2. helyre.
Vettel a 6. körre brutálisan elhúzott, előnye már 5,6 másodperc volt, a 7. kör végén csapattársa, Webber is elkapta a valószínűleg túl nagy leszorítóerővel haladó Rosberget. A két Mercedes egymás mellé került a 4-5. helyre.
A kemény gumikon rajtoló Button és Gutierrez is szépen tört előre, az angol a 8. helyre, a mexikói a 11.-re lépett előre. A 10. körben Hamilton is megelőzte a küszködő Rosberget.
Ekkor a Forma-1-es Brazil Nagydíjon Vettel, Alonso, Webber, Hamilton, Rosberg, Massa, Hülkenberg, Button, Ricciardo és Valtteri Bottas haladt a pontszerző helyeken. 
A 13. körig, amikor a Red Bull-os ausztrál megelőzte a ferraris spanyolt, miközben hátrébb Sergio Perez elvette a 10. pozíciót Bottastól; a 14. körben Button lépett még feljebb, amikor keresztülküzdötte magát Hülkenbergen.
A 15. körben Daniel Ricciardo a 9., Kovalainen a 15. helyről kiment kereket cserélni, míg Massa elkapta a kimondottan szenvedő Rosberget. Egyes csapatok könnyű záport valószínűsítettek 10 percen belülre, így voltak, akik kivártak a kerékcserével, pedig már tiszta pályán, zavartalanul haladó Vettel abroncsairól is repkedtek a cafatok.
Massa és Perez a 20. körben cserélt, mindketten közepes, száraz gumit vettek fel, Button a 22., Alonso a 23. körre tett fel új abroncsot, az angol közepesre, a spanyol a keményre váltott a második etapra.
Rosberg és Webber a 24. körig bírta – a Forma-1-től visszavonuló veteránnál 5,1 másodpercig tartott a csere, csak Alonso mögé ért vissza, pozíciót veszített. Vettel a következő körben ment ki, nála 2,6 másodperc alatt végeztek, simán visszavette a vezetést.
Webber nem sokáig akart Alonso mögött maradni, a 26. körben meg is előzte a ferrarist, újra a 2. helyre lépett.
A cserék és helyezkedések után Vettel 10 másodperces előnnyel vezetett, mögötte Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Button, Rosberg, Perez, Hülkenberg és Ricciardo volt a top10-ben.
Massa és Hamilton – mindketten félig-meddig működő KERS-szel – órási csatát vívott a 28-32. körben, de végül a mercedeses “győzött”, ugyanis a brazil pilóta bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, amiért versenykörön többször mind a négy kerékkel behúzott a bokszutca bejáratához, keresztezte a fehér vonalat. Az elkeseredett Massa a keresztülhaladásnál be is intett az FIA-nak – a 8. helyre esett vissza.
A sorrend féltávnál, a 36. körben Vettel, Webber, Alonso, Hamilton, Button, Rosberg, Perez, Massa, Hülkenberg és Ricciardo haladt az első tízben.
A 42-13. körre szemerkélni kezdett az eső, de a pálya még száraz maradt.
A 42. körben Ricciardo, a következőben Button és Massa, utánuk Rosbeg és Perez ment ki friss gumikért, mindannyian slickeket vettek fel.
Vettel közben lassított, Stuil és Ricciardo is visszavette tőle a kört. A 47. körben Bottas és Hamilton hátsó gumija is elszállt, amikor összeértek. A finn kiesett, a 2008-as bajnok tovább tudott menni a defekttel. Az ütközés miatt Hamilton bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, a versenybírók szerint ő húzott rá a Williamsre féktávon.
A 48. körben Vettel és Webber egyszerre a hajtott a bokszba, a Red Bullnál kapkodtak, Vettel gumija nem is volt előkészítve, sok időt veszített. Vélhetően gyorsan döntött a csapat, a Hamilton-Bottas baleset miatt tarthattak a biztonsági autótól. Az ausztrál a világbajnok mögött várt. Alonso, Massa, Vergne is rögtön érkezett a bokszba.
20 körrel a vége előtt egyre erősödött az eső, miközben a közös kerékcsere után Webber mindössze 5 másodpercnyire zárkózott fel Vettel mögé.
15 körrel a leintés előtt a gyengén, de kitartóan szemerkélő esőben Vettel vezetett, mögötte nem messze Webber, majd Alonso, Button, Rosberg, Perez, Massa, Hülkenberg, Ricciardo és Hamilton állt a top10-ben.
Hamilton az 58. körben javított maga és a Mercedes konstruktőri bajnoki helyzetén is, amikor megelőzte a Toro Rossó-s ausztrált, átvette 9. helyet.
A 60. körben a caterhames Charles Pic búcsúzott, amikor az autó jobb hátsó felfüggesztése eltört. A francia gond nélkül félre tudott húzódni.
A 65. kör kezdetén Jean-Eric Vergne próbálta megelőzni Pastor Maldonadót, de a venezuelai rácsukta az ajtót az első kanyarban, összeértek, ő meg is pördült.
Az utolsó néhány körben már nem történt érdemi változás, azaz Vettel idei 13., sorozatban 9. győzelmét is megszerezte. Az előbbivel beállította Michael Schumacher 2004-es rekordját, míg az utóbbival abszolút rekordot állított fel a Forma1-ben.
Vettel szokása szerint gumiégetéssel ünnepelt, Webber pedig sisak nélkül, könnyek között tette meg a levezető körét.
A Red Bull kettőse mögött Fernando Alonso lett a 3., Jenson Button a 4. helyével a McLaren idei legjobb eredményével zárta le az évet.
A további pontszerző helyeken Rosberg, Perez, a szintén gumit égető Massa, Hülkenberg, Hamilton és Ricciardo osztozott. 
A konstruktőri bajnokság 2. helyét a Mercedes tartotta meg, a Ferrari nem tudott fordítani, Webber ellenben elvette az egyéni 3. helyet Hamiltontól, az FIA decemberi gáláján még lesz egy utolsó Forma-1-es jelenése. A távozó veterán az év utolsó leggyorsabb körét is bezsebelte.
Brazil Nagydíj, Interlagos, 2013.11.24.

Kommentek

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Önvezető BMW-k lepik el München belvárosát

Önállóan közlekedő autók tesztelését kezdi jövőre München belvárosában a BMW.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.