F1: Vettel a vízen is tud járni

Forma-1 Brazil Nagydíj időmérő

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.11.23. 18.10

Sebastian Vettel elképesztő fölénnyel nyerte a Brazil Nagydíj vizes, többszörösen halasztott időmérőjét. Mögötte Nico Rosberg és Fernando Alonso végzett.

Sebastian Vettelt semmi sem állíthatja meg: négyszeres bajnok német az igen nehéz körülmények között zajló, esős interlagosi időmérőn is győzött. A Red Bull-pilóta idei 9., pályafutása 46. pole-ját szerezte. 
Vettel a körülményekhez képest elképesztő, közel héttizedes előnnyel verte az első két szabadedzést  megnyerő, láthatóan jó formában lévő Nico Rosberget, a 3., idei legjobb kvalifikációs eredményét ismétlő Fernando Alonso lett a Ferrarival.
Utolsó F1-es időmérőjén Mark Webber a 4. rajtkockát csípte meg, a bevallottan küszködő Lewis Hamilton az 5. lett. Romain Grosjeannal kicsit elszámolta magát a Lotus, a francia túl korán váltott átmeneti gumikra a Q3-ban, a végére kifogyott a szufla az abroncsokból, csak a 6. helyig jutott.
A Toro Rosso kiválóan szerepelt, Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne a negyedik sorból várhatja a vasárnapi rajtot, pedig az elején még a Q3-ból is alig jutott tovább Vergne. Ferraris búcsúfutamán Felipe Massa a 9. helyről kezd majd a hazai pályán, Nico Hülkenberg áll majd mellette.
A McLaren az austini biztató jelek után csúnyán leszerepelt, mindkét pilóta a Q2-ben búcsúzott: Sergio Perez (14.) összetörte az autót, Jenson Button pedig még így is lassabb volt nála. 
   
Így zajlott a kvalifikáció
Az időmérő előtt jó félórával elállt az eső Interlagosban, így a pilóták nedves, de a korábbiaknál sokkal szárazabb pályára gurultak ki.
A Q1 kezdetén rögtön a bokszutca kijáratánál sorakozott a két Mercedes, a Caterhamek, a Marussiák és a Lotusok. Első nekifutásra intermediate, azaz átmeneti esőgumikkal mentek ki.
A Red Bull kockáztatott, ugyanis az újra szemerkélni kezdő eső miatt akár egy kör késlekedés is a tökéletes pillanat elszalasztását jelenthette. Másfél perc után már ők is kint voltak, a teljes mezőny igyekezett legalább egy-egy értékelhető mért kört futni, esetleg javítani.
Javítás 4-5 perc után már nem jött, ugyanis a pálya vizesebb irányba indult, Mark Webbernek keményen kellett küzdenie, hogy kikapaszkodjon a kiesőzónából.
Az első 10 perc után gyakorlatilag elcsendesedett a pálya, csak a sauberes Esteban Gutierrez tanulta , gyakorolta a vonalvezetést – a nagyon használt intrereken javításra semmi esélye nem volt.
Bár a Toro Rossó-s Jean-Eric Vergne pénteken igen jól ment hasonló körülmények között, a francia is azok közé tartozott, akik az első kört elmulasztva a kiesők között állt, és az utolsó percekben próbált előrébb kapaszkodni. A 16. idővel álló Pastor Maldonado igyekezett előre menekülni, ő is kint volt.
Vergne végül a 15. helyre ugrott fel, Maldonado nem javított, le is csúszott az utolsó hatba. A venezuelai mögött Gutierrez, a két Caterham és a két Marussia búcsúzott. 
A Q2 kezdetére megint a két Mercedes állt ki elsőként a lámpához, de mindenki más ki azonnal kiment, hiszen a második szakaszban is folytatódott a szemerkélés, így a biztonsági kör ugyanolyan fontos volt.
Rosberg és Hamilton az első két helyre is állt, de az utolsóként kimenő Vettel lett a leggyorsabb az első nekifutásra. Fernando Alonso is jó kört ment, igaz, a percről percre változó körülmények miatt senki nem volt biztonságban.
Az utolsó 5 percre mindenki kiment újra, hogy friss intermediate-ekkel javítson. A szakasz végső másfél percében az eső ráerősített, így aki előbb lemaradt, az már végleg kimaradt. Búcsúzott Heikki Kovalainen, Paul di Resta, Valtteri Bottas, az 5. kanyar után a falnak csapódó Sergio Perez, valamint Jenson Button és Adrian Sutil.
A leggyorsabbként Romain Grosjean ment tovább, mögötte Vettel és Alonso.
A Q3 kezdetét Perez autójának eltakarítása és az egyre erősebb eső miatt 10 perccel elhalasztották, az orvosi autó igyekezett felmérni a pályaviszonyokat. A körülmények nem javultak, így egy második, egy harmadik és negyedik 10 perces halasztás következett.
Az összesen 47 perces szünet után a versenyigazgatóság engedélyezte a folytatást, Webber, Vettel és Vergne azonnal a bokszutca kijáratához is hajtott, természetesen a kék jelzésű, extrém esőgumit tették fel. A lámpa zöldre váltása után aztán mindenki más is kihajtott a garázsból.
Míg a többség az extrémeken hozott egy-egy biztonsági kört, de a kiváló szektorokat futó Grosjean be sem fejezte az első körét, azonnal intermediate-ekért ment a bokszba, a pálya az átbillenési ponton járt. A lotusos francia után a többiek is mind ugyanezt tették.
Grosjean azonnal bő egy másodperccel javított is, a kérdés az volt, hogy ki kapja el a tökéletes pillanatot, amikor a pálya és a gumi is a legjobban tapad.
A francia után előbb Webber, majd elképesztő, másfél másodperces előnnyel Vettel ugrott az élre. Rosberg, utána Alonso lépett a 2. helyre, de a mercedeses német utolsó körén visszavette a pozíciót.
Mögöttük végül Webber, Hamilton, Grosjean, Daniel Ricciardo, Jean-Eric Vergne, Felipe Massa és Nico Hülkenberg sorakozott a top10-ben.
Brazil Nagydíj, 3. szabadedzés, Interlagos, 2013.11.23.

Kommentek

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.