F1: Megint megy a gumihuzavona

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.11.23. 13.35

A Pirelli szeretné még idén decemberben tesztelni a 2014-es gumijait, de hogy milyen autóval, az egyelőre nagy kérdés. A csapatok máris ferdén néznek egymásra és a gumiszállítóra.

A Pirelli ugyan elvitte Brazíliába a a 2014-es közepes keverékű abroncsai legfrissebb prototípusát, de a mindkét edzésen szakadó eső miatt a csapatok egyáltalán nem tudták tesztelni őket – egyedül Sebastian Vettel ment egyetlen kört a vizes pályán velük -, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) pedig nem engedélyezte, hogy a szombati, utolsó szabadedzésen használják az új gumikat.


“Nyilván nem hoztuk volna ide a gumikat, ha nem akartuk volna tesztelni őket. Szóval ez egy elveszett lehetőség, de nem tehetünk semmit, és a csapatok sem tehetnek semmit, ez van. Azért szerettük volna most tesztelni őket, hogy az új keveréket és konstrukciót közvetlenül összehasonlíthassuk az ideivel az aktuális autón, hogy legyen viszonyítási alapunk. Érdekes teszt lett volna, de azért nem a világvége” – mondta a Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery. 
Az angol szakember pénteken arról is beszélt, hogy nagyon fontosnak tartaná, hogy még idén decemberben, Bahreinben tesztelhesse a 2014-es gumijait, mielőtt a jövő évi téli tesztidőszakban már “élesben”, az új autókon kell dolgozni velük.
A gumigyártó legalábbis egy korlátozás alá nem eső, 2011-es autót szeretne szerezni ehhez, de az ideális egy idei járgány lenne. Körbekérdeznek a csapatoknál, hogy kitől kaphatnának ilyet.


“Idén is a (2010-es) Lotusszal (valójában Renault-val – a szerk.) dolgoztunk, emellett volt pár 1000 km-es tesztünk néhány csapattal, de igyekszünk egy 2011-es autót szerezni Bahreinre. Meghirdetjük, aztán meglátjuk, ki tud segíteni.” 
“A 2013-as autó használata egy kicsit már húzós lenne, ugyanis kötnek a szabályok. Egyes csapatok már azt is felvetették, hogy maradni kéne az idei gumiknál, de mi nem osztjuk ezt az álláspontot, az idei ügyek után egy a legkevésbé sem lenne kielégítő megoldás.”
A Pirelli tehát újra kutyaszorítóban van, az új, teljesen más karakterisztikájú motorokhoz és autókhoz úgy kellene megbízható, de nem “unalmas” gumikat fejlesztenie, hogy azokat nem tesztelheti, vagy ha igen, az újabb botrányt kavar majd, mert valamelyik csapat “előnyhöz” juthat.


“Azt hiszem, bármilyen megoldás is szülessen, minden csapat felé fairnek kell lennie. Kényes helyzetről van itt szó. A mostani péntek ideális lett volna, hiszen mindenki kipróbálhatta volna 2014-es gumikat, minden csapat adatokat gyűjthetett volna, egy így sportszerű. De ha később csak egy csapat dolgozik a 2014-es abroncsokkal, csak egy csapat jut információkhoz az elég unfair lesz.  Meg kell vizsgálnunk, hogyan lehetne minden csapat számára méltányos megoldást találni” – mondta a mercedeses Ross Brawn, akinek csapata májusban Barcelonában a 2013-as autóval tesztelte a jövő évi gumikat, méghozzá titokban. 
A Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali szerint is kényes az ügy, de a gyanakvás, egymásnak való “betartás” is nagyon rosszul végződhet:
“Egyetértek Ross-szal abban, hogy méltányos, minden csapat számára egyenlő feltételeket kellene biztosítani, azonban lassan eljutunk arra a pontra, hogy teszt híján nagyon negatív, nagyon komoly  következmények lehetnek. A következő pár napban döntésre kell jutnunk ebben a kényes témában.”

Kommentek

Lemondott a világ egyik legbefolyásosabb autóipari vezetője

Carlos Ghosn a Renault-fúzió óta vezeti a Nissant, de áprilistól másnak adja át helyét a japán vállalat vezérigazgatói posztján.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Logan MCV Stepway: terepkombi a Daciától

A Sandero, a Dokker és a Lodgy után egy igazi terepkombival bővült a Dacia Stepway életmódcsaládja.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

Itt az új Suzuki Wagon R

Két kivitelben mutatta be új törpeautóit a Suzuki. A japán piac legtakarékosabb mikroegyterűi automata vészfékrendszerrel és távfényaktiválással érkeztek a piacra.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

F1: Labdába sem rúgnak idén a kisebb csapatok?

A Renault főnöke szerint a 2017-es Forma-1-es idény újabb fegyverkezési versenyt hoz, ami még esélytelenebbé teheti a független kis- és középcsapatokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.