F1 Retro – Összkerékkel a győzelemért!

Ferguson P99: Az első 4x4-es autó az F1-ben

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.11.19. 18.30

Kitűnő alapötlet, de versenypályán nincs rosszabb az orrtúrásra hajlamos autónál, a nehézkes P99 pedig a megszokott farolás helyett inkább alulkormányzottság jeleit mutatta.

1961-ben, egyetlen futamon indult az F1 történetének egyik legérdekesebb konstrukciója a Ferguson P99. De ne szaladjunk ilyen előre, lássuk miként, kinek a fejéből pattant ki a forradalmi ötlet, amely tiszavirág-életű volt ugyan, mégis hűen mutatja a sportágra akkoriban jellemző sokkal szabadabb útkeresést.

Herry Ferguson, mielőtt remek ötletét a sportpályára ültette, komoly tapasztalatokat szerzett ezen a téren, mivel az Egyesült Királyság vezető gyártójaként állított elő összkerékhajtású megoldásokat Ford traktorok számára.


A négykerékhajtású “szivar” megvalósításának terve nem volt új keletű, mert már 1932-ben létezett a Bugatti T53-as, de az gyorsan a feledés homályába merült, és soha nem állt rajthoz. A mi Fergusonunk viszont pályára küldte csodamasináját, 1961-ben az Angol nagydíjon.

A konstrukció egyéb részei nem számítottak csúcstechnikának, orrában 1.5 literes 4 hengeres feltöltős Climax motor pörgött, ami teljesítményben (151 LE) elmaradt a V6-os szívó erőforrásoktól, ráadásképp még súlyfelesleggel is küszködött. A hajtáslánc igazi, keményvonalas összkerékhajtásnak számított, három difije volt, első, hátsó és középső, mely utóbbi az erő elosztására szolgálta a tengelyek között.

Úttörő konstrukciónak számított az összkerékhajtás megvalósítása ekkora, versenyautóra átszabott méretben

Kitűnő alapötlet, de versenypályán nincs rosszabb az orrtúrásra hajlamos autónál, a P99 pedig a megszokott farolás helyett inkább alulkormányzottság jeleit mutatta. Ahogy egy korabeli tesztpilóta megjegyezte, az autó viselkedése leginkább egy lazacvacsorában megfáradt medve mozgásához volt hasonlítható. Igaz, akkoriban is akadt olyan tehetség, aki táncra tudta bírni a medvét.

Az említett debütálás 1961-ben az Angol Nagydíjon történt, a merőben új konstrukciót egy privát csapat, Rob Walker alakulata állította csatasortba, Jack Fairman vezetésével. Ebben az időszakban az istállók indíthattak különböző autókat, így lehet, hogy a Ferguson mellett egy Lotus állt a Walker garázsban, amit nem más mint Stirling Moss vezetett. A tervezők imáját meghallgatta az ég, ömlött az eső az első edzésen! Stirling Moss, kipróbálta a csodamasinát, a legjobb időt futotta a Fergusonnal, másnap azonban visszapártolt a Lotushoz, így a Ferguson volánjához csapattársa Jack Fairman ült.

Egy futamnyi hírnév jutott a négy kerékkel kaparó angol gépnek, ahol nehéz vezethetősége ellenére akár történelmi győzelmet is arathatott volna

Edzésideje alapján a 20. helyről indult, az első rajtkockát érő időtől 4.6 mp-el futott gyengébbet. A megbízható, de kevésbé tehetséges pilóta a 14.-15. helyen autózott, és úgy tűnt esélye sincs jobb helyezés elérésére. Ám ekkor Moss Lotus kocsija meghibásodott, kiállt, és az 57. körben Fairmanntől visszavette a Fergusont. (A hatvanas években erre is lehetőséget adtak a szabályok)

 A makacskodó motort csak betolással tudták újraindítani, amit a szabályok tiltottak, de az angol mégis nekilendült a versenynek, hátha megússza a fekete zászlót. Az egyre inkább belelendülő Mosst később mégis kiintették, (pedig leggyorsabb körében 9 mp-el volt jobb mint Fairman!) és az egyre gyorsuló sztárt diszkvalifikálták a versenyből.

Stirling Moss egyik kedvence a Ferguson P99, ami tökéletes állapotban maradt fenn, és különböző rangos autós rendezvényeken még ma is feltűnik az angol legendával a volánja mögött

Az úttörő versenygép képességeit mégis bizonyította, igaz egy olyan versenyen, ami nem tartozott a Forma-1 hivatalos naptárjába. Az Outlan Parkban megrendezésre került futam ennek ellenére korántsem nevezhető könnyed matinénak, Bruce McLaren, Jim Clark, John Surtees, Innes Ireland, Graham Hill is rajthoz állt, hogy csak a legnagyobbakat említsük. Stirling Moss ebben a mezőnyben volt képes egyértelmű győzelmet aratni a P99-el, amit végül zseniális vezetési tudásával sikerült betörnie.

A következő évtizedekben még több csapat próbálkozott mind a négy kerékre átvinni a motor erejét, de a megoldás végül sok egyéb mellett szintén tiltólistára került a nyolcvanas évek elejére.

Kommentek

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Arab uralkodónak öltözött Felipe Massa

Royal Family Massah – írta a családjáról készült fotó alá a brazil Forma-1-es pilóta.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidőautó

80 km/h-val 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.