F1 Retro – Összkerékkel a győzelemért!

Ferguson P99: Az első 4x4-es autó az F1-ben

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.11.19. 18.30

Kitűnő alapötlet, de versenypályán nincs rosszabb az orrtúrásra hajlamos autónál, a nehézkes P99 pedig a megszokott farolás helyett inkább alulkormányzottság jeleit mutatta.

1961-ben, egyetlen futamon indult az F1 történetének egyik legérdekesebb konstrukciója a Ferguson P99. De ne szaladjunk ilyen előre, lássuk miként, kinek a fejéből pattant ki a forradalmi ötlet, amely tiszavirág-életű volt ugyan, mégis hűen mutatja a sportágra akkoriban jellemző sokkal szabadabb útkeresést.

Herry Ferguson, mielőtt remek ötletét a sportpályára ültette, komoly tapasztalatokat szerzett ezen a téren, mivel az Egyesült Királyság vezető gyártójaként állított elő összkerékhajtású megoldásokat Ford traktorok számára.


A négykerékhajtású “szivar” megvalósításának terve nem volt új keletű, mert már 1932-ben létezett a Bugatti T53-as, de az gyorsan a feledés homályába merült, és soha nem állt rajthoz. A mi Fergusonunk viszont pályára küldte csodamasináját, 1961-ben az Angol nagydíjon.

A konstrukció egyéb részei nem számítottak csúcstechnikának, orrában 1.5 literes 4 hengeres feltöltős Climax motor pörgött, ami teljesítményben (151 LE) elmaradt a V6-os szívó erőforrásoktól, ráadásképp még súlyfelesleggel is küszködött. A hajtáslánc igazi, keményvonalas összkerékhajtásnak számított, három difije volt, első, hátsó és középső, mely utóbbi az erő elosztására szolgálta a tengelyek között.

Úttörő konstrukciónak számított az összkerékhajtás megvalósítása ekkora, versenyautóra átszabott méretben

Kitűnő alapötlet, de versenypályán nincs rosszabb az orrtúrásra hajlamos autónál, a P99 pedig a megszokott farolás helyett inkább alulkormányzottság jeleit mutatta. Ahogy egy korabeli tesztpilóta megjegyezte, az autó viselkedése leginkább egy lazacvacsorában megfáradt medve mozgásához volt hasonlítható. Igaz, akkoriban is akadt olyan tehetség, aki táncra tudta bírni a medvét.

Az említett debütálás 1961-ben az Angol Nagydíjon történt, a merőben új konstrukciót egy privát csapat, Rob Walker alakulata állította csatasortba, Jack Fairman vezetésével. Ebben az időszakban az istállók indíthattak különböző autókat, így lehet, hogy a Ferguson mellett egy Lotus állt a Walker garázsban, amit nem más mint Stirling Moss vezetett. A tervezők imáját meghallgatta az ég, ömlött az eső az első edzésen! Stirling Moss, kipróbálta a csodamasinát, a legjobb időt futotta a Fergusonnal, másnap azonban visszapártolt a Lotushoz, így a Ferguson volánjához csapattársa Jack Fairman ült.

Egy futamnyi hírnév jutott a négy kerékkel kaparó angol gépnek, ahol nehéz vezethetősége ellenére akár történelmi győzelmet is arathatott volna

Edzésideje alapján a 20. helyről indult, az első rajtkockát érő időtől 4.6 mp-el futott gyengébbet. A megbízható, de kevésbé tehetséges pilóta a 14.-15. helyen autózott, és úgy tűnt esélye sincs jobb helyezés elérésére. Ám ekkor Moss Lotus kocsija meghibásodott, kiállt, és az 57. körben Fairmanntől visszavette a Fergusont. (A hatvanas években erre is lehetőséget adtak a szabályok)

 A makacskodó motort csak betolással tudták újraindítani, amit a szabályok tiltottak, de az angol mégis nekilendült a versenynek, hátha megússza a fekete zászlót. Az egyre inkább belelendülő Mosst később mégis kiintették, (pedig leggyorsabb körében 9 mp-el volt jobb mint Fairman!) és az egyre gyorsuló sztárt diszkvalifikálták a versenyből.

Stirling Moss egyik kedvence a Ferguson P99, ami tökéletes állapotban maradt fenn, és különböző rangos autós rendezvényeken még ma is feltűnik az angol legendával a volánja mögött

Az úttörő versenygép képességeit mégis bizonyította, igaz egy olyan versenyen, ami nem tartozott a Forma-1 hivatalos naptárjába. Az Outlan Parkban megrendezésre került futam ennek ellenére korántsem nevezhető könnyed matinénak, Bruce McLaren, Jim Clark, John Surtees, Innes Ireland, Graham Hill is rajthoz állt, hogy csak a legnagyobbakat említsük. Stirling Moss ebben a mezőnyben volt képes egyértelmű győzelmet aratni a P99-el, amit végül zseniális vezetési tudásával sikerült betörnie.

A következő évtizedekben még több csapat próbálkozott mind a négy kerékre átvinni a motor erejét, de a megoldás végül sok egyéb mellett szintén tiltólistára került a nyolcvanas évek elejére.

Kommentek

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest,Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.