F1: Vettel történelmet írt Amerikában

Forma-1 Amerikai Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.11.17. 22.02

Sebastian Vettel újabb Forma-1-es rekordot szerzett, amikor az Amerikai Nagydíjon sorozatban nyolcadik futamgyőzelmét aratta. A világbajnok mögött a lotusos Romain Grosjean és Mark Webber végzett.

Sebastian Vettel a rajttól az élen autózva, senkitől sem zavartatva nyerte az Amerikai Nagydíjat, megszerezve idei 12. győzelmét. A négyszeres világbajnok az austini pályán már zsinórban 8. diadalát érte el, amivel új Forma-1-es rekordot ért el, soha senki nem győzött még ennyiszer egymás után egy idényben.
A leintés után egészen meghatott Vettel újra gumiégetéssel ünnepelt – immár 38 Forma-1-es győzelme van, ami több, mint a második, harmadik és negyedik helyeinek száma együttvéve. Rádióján beszélve rámutatott: most kell ünnepelni, mert a siker nem tart örökké.
Romain Grosjean folytatta az erős szériáját, ezúttal második lett. A francia az elmúlt hat futamon Vettel után a második legeredményesebb pilóta. Hol van már a tavalyi szezon, amikor még a balhéiról ismertük?
Mark Webber a már szokásos gyengébb rajtja után visszaesett, a végén pedig csak megközelíteni tudta Grosjeant, megelőzni nem, a 3. lett az év végén a sorozatból távozó ausztrál.
A Mercedes és a Ferrari második helyért folyó küzdelmében újabb csatát nyert az ezüst csapat, Lewis Hamilton 4. és Nico Rosberg 9. helye tovább növelte az előnyt, míg Fernando Alonso az 5. lett. A spanyol csak rutinjának köszönheti, hogy az utolsó körben Nico Hülkenberggel szemben meg tudta őrizni a pozícióját.
A német ezúttal egy 6. helyet hozott a Saubernek. A Williams újonca, Valtteri Bottas első ízben végzett a top10-ben, 8. helyével pedig megötszörözte a csapat eddig pontjait. A McLaren kettős pontszerzést könyvelhetett el: Sergio Perez a 7., Jenson Button a 10. lett. A 2009-es bajnok egy pontja mellett annak örülhetett még, hogy 246. futamával David Coulthard mellé sorolt minden idők legtapasztaltabb brit Forma-1-es pilótájaként.

A Kimi Räikkönen helyére beugró Heikki Kovalainen esélyes volt a pontszerzésre, de a rajtnál is több pozíciót veszített, majd egy nem várt orrkupcsere miatt a mezőny második felébe került, ahonnan már nem tudott felzárkózni, főleg, hogy a KERS-e is felmondta a szolgálatot.

A 2013-as Forma-1-es szezonból egy futam van hátra, a jövő hétvégén a Brazil Nagydíjjal zárul az idény.
Így zajlott a futam:
Napos, meleg – 27 fokos levegő- és 37 fokos aszfalthőmérséklet – mellett készültek az F1-esek a szezon utolsó előtti futamára, az Amerikai Nagydíjra.
Az austini Circuit of the Americas rajtrácsán Sebastian Vettel várta a startot az első rajtkockából, mellette csapattársa, Mark Webber állt. A négyszeres bajnok autóján a verseny előtt javítani kellett a sebességváltót, de az ellenőrök indokoltnak látták az alkatrész megbontását, így nem járt érte büntetés.
Mögöttük Romain Grosjean, Nico Hülkenberg, Lewis Hamilton, Fernando Alonso, Sergio Perez, a Lotusnál Kimi Räikkönen helyére beugrott Heikki Kovalainen, a williamses Valtteri Bottas és a Toro Rossó-s Daniel Ricciardo állt a top10-ben.
Hátrébb Nico Rosberg (12.), Felipe Massa (13.), Jenson Button (15.) remélte, hogy előrébb juthat majd az 56 körös versenyen. A mezőnyből kizárólag Jean-Eric Vergne választotta a kemény (narancs) keveréket, a többi 21 pilóta a lágyabb, közepes (fehér) abroncsot tette fel.
A startnál Vettel simán elment, Grosjeannak viszont sikerült megelőznie Webbert, akit aztán Hamilton is elkapott. Hátrébb Paul di Resta a 9. helyig jött fel, Kovalainen visszaesett.
Az első kör végén beküldték a biztonsági autót, miután Adrian Sutil a szalagkorlátnak csapódott és ripityára törte a Force Indiát. A német – valószínűleg figyelmetlenségből – Pastor Maldonadóval ért össze. 
A 20. helyről rajtolt Esteban Gutierrez Massával ért össze, a kör végén a mexikói a bokszba hajtott, friss kemény gumikat vett fel.
A safety car mögött Vettel, Grosjean, Hamilton, Webber, Hülkenberg, Perez, Alonso, Bottas, di Resta és Ricciardo volt a sorrend a top10-ben.
A biztonsági autó a 4. kör végén ment ki a pályáról, Vettel jó ütemben kapta el a repülőrajtot, és mögötte is mindenki megtartotta a pozícióját.
Webber az újrarajtolás után egyre közelebb került Hamiltonhoz, majd miután a 7. körben engedélyezték a DRS használatát, igyekezett támadási pozícióba jutni.
Pastor Maldonado rázkódásra panaszkodott a csapatrádión – nem csoda, az első szárnya bal oldala leszakadt – a Williams ugyan szerette volna az etap végéig kint tartani, de a versenyigazgatóság a – veszélyes műszaki hibára utalva – fekete-narancs zászlóval a bokszba parancsolta javításra.
Hamilton egyre inkább küszködött a gumikkal, Webber pedig a 13. körben meg is előzte. A manőver után sokáig semmi sem történt, majd a 18. körben a Lotus a küszködő Kovalainent kerékcserére hívta, a finnt valószínűleg új stratégiára állították át.
A 20. körben Nico Rosberg fűzte keresztül magát Ricciardón, a mercedeses felért az utolsó pontszerző helyre.
Jenson Button a 21. körben vette fel a kemény abroncsokat, utána Massa következett. A Ferrari munkája jóval gyorsabb volt, így a brazil Button elé ért ki – mindketten Kovalainen mögött haladtak.
A top10-ből elsőként Sergio Perez ment ki a 23. körben, míg a teljesen a nyakán lévő Alonso kint maradt. A következő hat körben aztán Bottas, Hamilton, Alonso, Vettel, Hülkenberg, Webber és végül – a 30. körben – Grosjean is kiment.
A rögtön az első kör végén kereket cserélő Gutierrez a többiek kiállásaival szépen lassan egyre előrébb került, a 25. körben Jean-Eric Vergne megelőzésével már a 8. helyre lépett fel. A franciát a következő körben a másik mexikói, Perez is elkapta.
A verseny féltávján épp túl, Grosjean kiállása után Vettel vezetett, a francia mögötte, majd Webber, Hamilton, Hülkenberg, Alonso, Gutierrez, Perez, Bottas és di Resta sorakozott az első tízben. …egészen a 31. körig, amikor Perez megelőzte honfitársát, Gutierrezt – a mexikói nézők ezrei izgulhattak pár pillanatig.
Rosberg a 34. körben körben vette el a 10. helyet Paul di Restától, Gutierrez egy kicsit később utasította maga mögé Bottast, de a finn a célegyenesben lévő DRS-zónát kihasználva az első-második kanyarban visszaelőzte a sauberest. Az újonc nagyon akarta a pontszerzést.
Gutierrez a 37. körben megejtette a második cseréjét, közepes keveréket vett fel – a 15. helyre tért vissza. Massa is két kiállással próbálkozott, szintén közepest kapott.
A 44. kör kezdetén Daniel Ricciardo megelőzte di Restát az első kanyarban, a 45. körben pedig ugyanott Alonso gyűrte le Hülkenberget.
10 körrel a leintés előtt Vettel 10 másodperccel vezetett, mögötte Grosjean, Webber, Hamilton, Alonso, Hülkenberg, Perez, Bottas, Rosberg és Ricciardo haladt a pontszerző helyeken.
A kétkiállásos Gutierrez és Massa a 14. és 16. helyen állt, míg a KERS nélkül versenyző Kovalainen csak a 17. pozícióban küzdött.
A hosszú-hosszú körökön keresztül kiváró Webber a 47. körben megkapta a “kilövési engedélyt” Grosjeanra, az ausztrál elkezdett hajtani a 2. helyre, de nem ment könnyen a dolog, a hátsó gumijai nem bírták.
Button az utolsó előtti körben lendült támadásba, hogy elvegye a 10. helyet Ricciardótól, kemény csatában sikerült is. Az utolsó kör kezdetén Hülkenberg a célegyenesen Alonso elé került, de a spanyol nem adta olcsón a bőrét, a második kanyarban visszaelőzte a németet, aki a kör végéig már nem tudott újra támadni.
Vettel közben beért, megszerezte pályafutása 38., idei 12., sorozatban 8. futamgyőzelmét, az utóbbival új rekordot ért el a Forma-1 történetében. A négyszeres bajnok újra gumiégetéssel ünnepelt. 
Mögötte az őszi időszak második legeredményesebbje, Grosjeean ért be, Webber lett a 3.
A további pontszerző helyeken Hamilton, Alonso, Hülkenberg, Perez, az először top10-ben végző Bottas, Nico Rosberg és Jenson Button osztozott.
Amerikai Nagydíj, Austin, 2013.11.17.

Kommentek

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

Legendás francia filmet forgatott újra a Ford

40 éves filmet forgatott újra a Ford modern formában és egy piros Mustanggal a főszerepben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.