A Lotus négynapos keresgélés és mérlegelés után döntött úgy, hogy a versenyzés helyett a gerincműtétet választó Kimi Räikkönen helyére a Caterhamtől kölcsönkért Heikki Kovalainent ülteti az utolsó két futamon.
Az egykori Renault-, McLaren- és Caterham-versenyző komoly meglepetést okozott azzal, hogy az ismeretlen autóba beülve az Amerikai Nagydíj pénteki edzésnapján azonnal versenyképes volt, csapattársát, Romain Grosjeant is verve a két-két Red Bull és Mercedes mögött az 5. leggyorsabb lett, és a hosszabb etapokon is egy az egyben hozta a francia tempóját.
A 32 éves pilóta elégedett volt az első nappal, de elárulta, hogy voltak azért hibái, és hogy két edzés még nem jelenti azt, hogy vasárnap is ugyanilyen versenyképes lesz.


“Hogy őszinte legyek, egy kicsit én is meglepődtem. Nem tudtam, mire számítsak, szóval mindent egybevetve egész jó nap volt. Az autó egyensúlya azonnal jó volt, így nem kellett sokat vacakolni a beállításokkal. Lehet, hogy tőlem, beugróként kicsit vicces ezt hallani, de holnap azért még javítanunk kell, hogy versenyképesek maradhassunk. A hosszabb etapok jók voltak, de a gyors körökön talán még erősebb lehettem volna.”
“Hogy mi lesz az időmérőn? Ki tudja? Jobb nem találgatni, mert lehet nagyszerű, de lehet majd kész katasztrófa is, mindkét lehetőség a pakliban van. A lényeg, hogy ha sikerül még javulnunk, akkor jó kilátásaink lehetnek. De kis hibával is nagyon könnyű elbukni a Q3 előtt, szóval észnél kell majd lennünk.”
“A Lotus azért alkalmazott, hogy pontokat szerezzek, nyilván volt elképzelésük arról, mire vagyok képes, és én magam is úgy érzem, hogy készen állok a feladatra. Tény, hogy jól alakult az első nap, de nincsenek illúzióim, ez csak egy péntek volt, a szombat rosszul is elsülhet. Romainnál voltak gondok, szóval szombaton már ő is gyorsabb lesz. És akármi is legyen szombaton, az még mindig nem jelent semmilyen garanciát vasárnapra.”
Kovalainen nem titkolta, hogy bakizott is párszor vezetés közben:
“Jó párszor a rossz gombokat nyomogattam! Ne mindig nyúltam a megfelelő helyre, de erre számítani lehetett. De semmi komoly, apróságok, a KERS-használat üteme, meg ilyesmik. 


“A rajtprocedúra tekintetében nincs nagy gondom. Elég jó szimulációim voltak, bizonyos szempontból még egyszerűbb is a dolog, mint a Caterhamben, nem nehéz megtanulni. A Caterhamben egy kicsit több gombot és kapcsolót használunk a kör folyamán, hogy meglegyen az autó egyensúlya bizonyos kanyarokban. A Lotusszal nem voltam még teljesen képben, de a nap végére már egészen belejöttem, most már nagyjából jól megy minden.” 
A finn számára előnyt jelentett, hogy a Lotusnál az a Mark Slade a versenymérnöke, akivel 2008-2009-ben a McLarennél is együtt dolgozott.
“Azt hiszem, ez fontos tényező. Könnyen indult vele a munka, hiszen ismerem már a McLarentől, tudom, hogyan dolgozik. Ő is ismeri az én igényeimet, és ha kicsit eltévedek, akkor tudja, miket nézzen meg nekem a telemetriából. Élvezem a munkát Markkal, a McLarennél is jól megvoltunk, úgyhogy sokat segített ez most a zökkenőmentes átállásban.”