F1: Kevesebb pénzt kap a Red Bull fentről

De a pénzdíjak és bónuszok kompenzálnak

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2013.11.13. 12.35

A Red Bull Racing több pénzdíjat szerzett tavaly, ennek köszönhetően az energiaitalt gyártó anyacég csökkentette a csapatba pumpált pénzösszeg nagyságát.

A Red Bull Racing több pénzdíjat szerzett tavaly, ennek köszönhetően az energiaitalt gyártó anyacég csökkentette a csapatba pumpált pénzösszeg nagyságát. 2012-ben 108,9 millió dolláros (24 milliárd forint) volt az anyacégtől érkező tőkeinjekció, ez 28,5 millió dollárral (6,3 milliárd forint) alacsonyabb a 2011-es értéknél.

Tavaly ezzel együtt is majdnem ugyanakkora volt a Red Bull bevétele (286,7 millió dollár – 64 milliárd forint), mint egy évvel korábban, a kiadások is szinten maradtak. Hogy sikerülhetett ez a Red Bullnak csökentett támogatással?


A Red Bull bevételei három fő forrásból állnak össze: szponzoráció, pénzdíj és a Red Bulltól érkező támogatás. A legtöbb pénz a névadó szponzor Infinititől érkezik, de ez a legkisebb tétel a bevételek között. Fontosabb a pénzdíj, amely a vb-címek miatt az alap 47,5 százalékát tette ki. Ezt két részre kell osztani: a pénzdíj egy részét egyenlően osztják el az első tíz csapat között, a másik rész a konstruktőri versenyben elért helyezés alapján jár.

Itt ugrott nagyot a Red Bull, 86,5 helyett 94,2 millió dollárt (21 milliárd forint) szedett össze pénzdíjból. Ez nem a helyezésnek, hanem az F1 jobb működésének köszönhető, a pénzdíjalap az F1 profitjának növekedése miatt 698,5 millió dollárról 751,8 millióra (167,5 milliárd forint) emelkedett tavaly. A Formula Money szerint a Red Bull Racing 25 millió dolláros bónuszt is kapott Bernie Ecclestone-tól a Concorde Agreement korai aláírása miatt.

A bónusszal együtt az emelkedés tehát 32,7 millió dollár, ami lehetővé tette a Red Bullnak, hogy csaknem ennyivel csökkentse hozzájárulását a csapat működéséhez. Az idei évtől minden még jobb lesz a Red Bull számára: a pénzdíj 47,5 százalékának bezsebelése mellett a csapat részesedik az új konstruktőri bajnoki bónuszból, amelynek alapja százmillió dollár körül lesz. Ezt idén azon három csapat között osztják el súlyozott arányban, amelyek a 2012 előtti négy szezonban a legtöbb versenyt nyerték. Ebben a versenyben is a Red Bull áll az élen, legalább 37 millió dolláros bevételre számíthat az istálló.

Ez alapján az anyacégnek még kevesebb pénzébe fog kerülni a Red Bull Racing, aminek Dietrich Mateschitz biztosan nagyon örül. A csapat tavaly 123 millió dollárt (27,4 milliárd forint) költött kutatás-fejlesztésre, amely 8,3 százalékos emelkedést jelent 2011-hez képest. Összesen 658 ember dolgozott a gárdánál, de közülük nem mindenki kapcsolódik az F1-hez. A stábot a Red Bull Technology fizeti, ez a cég gondoskodik a sebességváltók és az energiavisszanyerő rendszer gyártásáról is.

Az alkalmazottakra 84,9 millió dollár ment el tavaly, Christian Horner csapatfőnök ebből 3,3 milliót (735 millió forint) kapott. Mindent összevetve a Red Bull Racing igen szerény nyereséggel, 1,1 millió dolláros plusszal (245 millió forint) zárta 2012-t, vagyis a Red Bull 108,9 milliója nélkül masszívan veszteséges lett volna a biznisz. Ezt nem igazán a pénzért csinálja Mateschitz.

Kommentek

A legerősebb Porsche … egy hibrid szedán!

680 lóerős rendszerteljesítmény, 310 km/óra végsebesség, 2,9 liter/100km átlagfogyasztás: a Panamera új csúcsmodellje a Turbo S E-Hybrid.

Lopás miatt pereskedik a Google-cég

Ipari kémkedés, ellopott találmányok: az autonóm mobilitási piac sem a tiszta lelkű Grál-lovagok játéktere.

Luxus-Passatot épít a Volkswagen

A Passat fölé pozícionált kupélimuzinnal kecsegtet a Volkswagen. Az Arteon prémium középkategóriás termék lesz, ha úgy tetszik, az Audi A5 Sportback házon belüli konkurense.

Betiltanák a dízelautók árusítását Magyarországon

Egy most benyújtott parlamenti indítvány azt kezdeményezi, hogy 2020-tól a dízel, majd 2025-től minden belső égésű motoros jármű forgalmazása szűnjön meg Magyarországon.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.