F1: Kevesebb pénzt kap a Red Bull fentről

De a pénzdíjak és bónuszok kompenzálnak

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2013.11.13. 12.35

A Red Bull Racing több pénzdíjat szerzett tavaly, ennek köszönhetően az energiaitalt gyártó anyacég csökkentette a csapatba pumpált pénzösszeg nagyságát.

A Red Bull Racing több pénzdíjat szerzett tavaly, ennek köszönhetően az energiaitalt gyártó anyacég csökkentette a csapatba pumpált pénzösszeg nagyságát. 2012-ben 108,9 millió dolláros (24 milliárd forint) volt az anyacégtől érkező tőkeinjekció, ez 28,5 millió dollárral (6,3 milliárd forint) alacsonyabb a 2011-es értéknél.

Tavaly ezzel együtt is majdnem ugyanakkora volt a Red Bull bevétele (286,7 millió dollár – 64 milliárd forint), mint egy évvel korábban, a kiadások is szinten maradtak. Hogy sikerülhetett ez a Red Bullnak csökentett támogatással?


A Red Bull bevételei három fő forrásból állnak össze: szponzoráció, pénzdíj és a Red Bulltól érkező támogatás. A legtöbb pénz a névadó szponzor Infinititől érkezik, de ez a legkisebb tétel a bevételek között. Fontosabb a pénzdíj, amely a vb-címek miatt az alap 47,5 százalékát tette ki. Ezt két részre kell osztani: a pénzdíj egy részét egyenlően osztják el az első tíz csapat között, a másik rész a konstruktőri versenyben elért helyezés alapján jár.

Itt ugrott nagyot a Red Bull, 86,5 helyett 94,2 millió dollárt (21 milliárd forint) szedett össze pénzdíjból. Ez nem a helyezésnek, hanem az F1 jobb működésének köszönhető, a pénzdíjalap az F1 profitjának növekedése miatt 698,5 millió dollárról 751,8 millióra (167,5 milliárd forint) emelkedett tavaly. A Formula Money szerint a Red Bull Racing 25 millió dolláros bónuszt is kapott Bernie Ecclestone-tól a Concorde Agreement korai aláírása miatt.

A bónusszal együtt az emelkedés tehát 32,7 millió dollár, ami lehetővé tette a Red Bullnak, hogy csaknem ennyivel csökkentse hozzájárulását a csapat működéséhez. Az idei évtől minden még jobb lesz a Red Bull számára: a pénzdíj 47,5 százalékának bezsebelése mellett a csapat részesedik az új konstruktőri bajnoki bónuszból, amelynek alapja százmillió dollár körül lesz. Ezt idén azon három csapat között osztják el súlyozott arányban, amelyek a 2012 előtti négy szezonban a legtöbb versenyt nyerték. Ebben a versenyben is a Red Bull áll az élen, legalább 37 millió dolláros bevételre számíthat az istálló.

Ez alapján az anyacégnek még kevesebb pénzébe fog kerülni a Red Bull Racing, aminek Dietrich Mateschitz biztosan nagyon örül. A csapat tavaly 123 millió dollárt (27,4 milliárd forint) költött kutatás-fejlesztésre, amely 8,3 százalékos emelkedést jelent 2011-hez képest. Összesen 658 ember dolgozott a gárdánál, de közülük nem mindenki kapcsolódik az F1-hez. A stábot a Red Bull Technology fizeti, ez a cég gondoskodik a sebességváltók és az energiavisszanyerő rendszer gyártásáról is.

Az alkalmazottakra 84,9 millió dollár ment el tavaly, Christian Horner csapatfőnök ebből 3,3 milliót (735 millió forint) kapott. Mindent összevetve a Red Bull Racing igen szerény nyereséggel, 1,1 millió dolláros plusszal (245 millió forint) zárta 2012-t, vagyis a Red Bull 108,9 milliója nélkül masszívan veszteséges lett volna a biznisz. Ezt nem igazán a pénzért csinálja Mateschitz.

Kommentek

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Arab uralkodónak öltözött Felipe Massa

Royal Family Massah – írta a családjáról készült fotó alá a brazil Forma-1-es pilóta.

F1: Nagyon csúnyát mondtak Rosbergről

Úgy tűnik, Jacques Villeneuve nem tartja sokra Nico Rosberget amiatt, hogy a német a bajnoki címét követően visszavonult.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autó a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

Szégyen, ebből nagy baj lesz Vitézy szerint

Szégyen, lépkedünk vissza az időben – állítja Vitézy Dávid volt BKK-vezér egy óbudai buszsáv megszüntetéséről. Szerinte Budapest távolabbi pontjai is megérzik majd a rossz döntés következményeit egészen Kőbányáig.

Csodaszép buszt vásárolt a BKV

Internetes hirdetés útján vásárolt 35 millió forintért ritka Ikarus 630-ast a BKV – írja a Blikk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.