Dopping a Forma-1-ben?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.10.30. 12.40

Egy francia doppingszakember szerint a Forma-1-ben hosszú évek óta egy Alzheimer-gyógyszerrel igyekeznek javítani a teljesítményüket a pilóták. Az F1-es szereplők szerint hülyeség a felvetés.

A Ferrari a 2013-as idény kezdete előtt büszkén hirdette, hogy Fernando Alonso utolsó téli tréningprogramjában 936 kilométert biciklizett, 91 km-t futott,  81 km-t úszott és napi hét órát töltött az edzőteremben – olimpiai sportolóhoz hasonlították a spanyolt. A mclarenes Jenson Button szintén híres a triatlonjairól és a hasonló számokkal leírható edzéseiről.
Kérdéses azonban, hogy szükség van-e ilyen szintű edzettségre az F1-ben, hiszen Kimi Räikkönen jóval kisebb erőfeszítéssel is teljesen versenyképes. A korábbi Renault-, McLaren- és Caterham-pilóta, az amúgy szintén sportos Heikki Kovalainen is így látja:
“Nem szükséges extrém kondícióban lennünk, nem egy konkrét célra edzünk, mint az olimpikonok.  Fittnek és egészségesnek kell lennünk, egész évben viszonylag jó formában kell maradnunk, de nem feltétlenül olimpiai szinten” – mondta, hozzátéve, hogy épp ezért a doppingra sincs szükség az F1-ben,
“Nekünk nem kell izmokat építeni vagy az oxigénfelvételünket javítani olyan szinten, hogy ahhoz már valami szert kelljen szedni. Szerintem ebben a sportágban ez nem igazán téma.”

Kanyartanulós szer?

Kanyartanulós szer?


A fentiek ellenére az FIA orvosi főnöke, Jean-Charles Piette tavaly év végén azt nyilatkozta, hogy mivel a Forma-1-ben ezredmásodpercek számítanak, hajszálnyi különbségek döntenek, így elvileg talán láthatnak fantáziát a doppingszerekben a pilóták. 
Nyár végén a francia antidopping-szervezet 203-2005 közötti vezetője, Marc Sanson azzal állt elő, hogy tudomása szerint a Forma-1-esek is használnak, vagy legalábbis korábban használtak teljesítményjavítókat. 
“A versenyzők hosszú éveken keresztül használtak takrint, egy olyan szert, amely (a memóriaromlással járó) Alzheimer-kór kezelésére alkalmaznak, hogy könnyebben megjegyezzék a pályák nyomvonalát” – állította. 
Az FIA korábbi, 2012 végén elküldött orvosi főnöke, “az F1 doktora”, Gary Hartstein alaposan felháborodott Sanson kijelentésén, a Twitteren “szenzációhajhász okoskodásnak” bélyegezte azt, hozzátéve, hogy “a takrin sosem szerepelt a tiltott szerek listáján.”
Hartstein később hosszabban is nyilatkozott:
“Láttam ezt az ostoba sztorit, nagyon megdöbbentett, ugyanis az említett szer még azoknál sem működik mindig, akiknek szánták. Ha működne, akkor nyilván mindenki szedné, 50 éves kor fölött mindannyian azt asztalt verve követelnénk a háziorvosunktól. Amúgy meg számtalan mellékhatása is van.”
“A legérdekesebb, hogy itt most egy doppingszakértőről van szó, aki össze-vissza locsog a sajtónak, pedig a szer soha nem is szerepelt a tiltólistán. Ha nincs a listán, akkor bárki szedheti akár minden nap, az nem dopping. Lehet, hogy jobban teljesít tőle az illető, lehet, hogy knyiffan, akármi történhet, de nem dopping. Lehet, hogy hülyeség, de biztosan nem dopping.”
A volt F1-doki emellett meg van győződve róla, hogy a pilóták nem nyúlnak semmilyen szerhez.
“Ezek a srácok teljesen tiszták. Nem azért mondom ezt, mert naiv vagyok, hanem mert komoly szerepet vittem az FIA antidopping-programjában. Ezeknek a srácoknak a maximumot kell hozni vezetés közben, a tiltott szerek listáján pedig nincs olyasmi, ami ezt segítené, pont. És ezt ők is tudják.”

Alonsót már többször is ellenőrizték 2013-ban

Alonsót már többször is ellenőrizték 2013-ban


Kovalainen is elveti a takrin-elméletet, nem is hallott még a szerről: “Furcsán hangzik, mert nekem legalábbis sosem volt gondom a pályák memorizálásával. Esetleg ha a Nordschleifét (a Nürburgring 22 km-es, 160 kanyaros nagykörét) kellene betanulni két edzéskör alatt, akkor lenne értelme, de alig hiszem, hogy a modern F1-pilóták rászorulnának ilyesmire.”
A Nemzetközi Antidopping Ügynökség, a WADA egyébként rendszeresen szúrópróbaszerű ellenőrzéseket tart a Forma-1-es pilóták körében, és eddig senki sem bukott meg. A Red Bull-os Mark Webber sem hallott még a takrinról, a vizsgálatokkal pedig semmi problémája, “jobb félni, mint megijedni”, véli.
“Megvan az anyagi keret, hogy tisztességes ellenőrzések legyenek a sportágban, és bár nincsenek problémák, azért sosem szabad legyinteni a dologra, mindig lehet még többet tenni. Nem azt mondom, hogy még több ellenőrzés kellene. Engem is teszteltek a Német Nagydíj után, nekem az volt az első alkalom, amikor vérvétel is volt, és semmi gondom nem volt vele.”
“Mindig elnézést is kérnek az ellenőrzésért, de én örömmel állok elébe, ez egy jó dolog. Jó hely a paddock, de mindenkiben vakon meg lehet bízni? Azért nem árt az ellenőrzés.”

Kommentek

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.