F1: Vettel útja a csúcsra

Karambolkölyökből Rekordromboló

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.10.28. 11.35

Sebastian Vettel vasárnap az Indiai Nagydíjon négyszeres világbajnok lett képekben és számokban tekintjük át az eddig vezető útját.

Az 1987. július 3-án a németországi Heppenheimben született pilóta a Formula BMW-s, Formula-3-as és Formula Renault-s kezdetek után került az F1-be.
Először 2005-ben, a BMW ifjoncaként tesztelt F1-es autót, Jerezben vezette a Williams FW27-esét, ahogy mondta, “összeszarta magát” az élménytől, azt hitte, ez nem is neki való. 

2005, Jerez - Vettel először vezet Forma-1-es autót, a BMW Williamsnél tesztel. Saját bevallása szerint "beszart" az élménytől.

2006-ban már sokkal jobban ment neki, a Török Nagydíjon a BMW tartalékosaként vezetett az első szabadedzésen, ahol rögtön a leggyorsabb lett, mindenki felfigyelt rá, sosem történt még olyan, hogy valaki az első hivatalos F1-es szereplésén első legyen. Egy másik rekordot is beállított: karrierje kezdete után mindössze 9 másodperccel már büntetést is kapott, túl gyors volt a bokszutcában.

2006, Török Nagydíj - Vettel első hivatalos versenyhétvégés szereplése a BMW Sauber tartalékosaként, rögtön dupla rekord. 9 másodperc alatt büntetést kap gyorshajtásért, viszont első edzésén rögtön a leggyorsabb is.

2007-ben mutatkozott be versenyen: az Amerikai Nagydíjon a BMW-nél a sérült Robert Kubicát helyettesítette, pontszerzéssel debütált, a sportág történetének legfiatalabbjaként. Az idény második felére a támogatója, a Red Bull átvette a Toro Rossóhoz, a Magyar Nagydíjtól állandó versenyző lett.

2007, Amerikai Nagydíj - A Kanadában balesetet szenvedett Robert Kubicát pótolja Indianapolisban a BMW-nél, a versenyen 8. lesz, az F1 legfiatalabb pontszerzője 19 évesen és 349 naposan.

2007, Magyar Nagydíj - A Red Bull kisebbik csapatánál, a Toro Rossónál mutatkozik be állandó versenyzőként.

A faenzai kiscsapatnál következő évben az Olasz Nagydíjon tett csodát: szombaton megszerezte első pole-ját, a vasárnapi vizes futamon pedig elképesztő érettséggel győzött is. Mindkét eredményt a sportág történetének legfiatalabbjaként érte el.

2008, Olasz Nagydíj - Az első pole és első futamgyőzelem, mindkettő rekord: az F1 legfiatalabb időmérős győztese (21 évesen és 72 naposan), másnap a legfiatalabb futamgyőztese (21 évesen és 73 naposan) lesz.

2009-ben már a nagycsapatnál, a Red Bull Racingnél kapott helyet. Első évében még “csak” négyszer győzött, második lett a bajnokságban, de a következő évben példátlan sikersorozatot kezdett meg. 

2009, Kínai Nagydíj - Az első győzelem a Red Bull Racingnél.

2010-ben öt győzelemmel a szezonzárón fordítva, a 3. helyről előrelépve nyerte meg első címét, 2011-ben pedig elképesztő dominanciával – 9 futamgyőzelem, és rekordszámú, 15 pole – védte meg azt. 2012 keményebb dió volt, de újabb öt győzelemmel az utolsó pillanatban megint ő lett a bajnok.

2010, Török Nagydíj - Az első komoly balhé Mark Webberrel, ütköztek az első helyért folytatott csatában, Vettel kiesett.

2010, Abu-Dzabi Nagydíj, Vettel világbajnok, természetesen legfiatalabbként (23 évesen és 134 naposan). A német egy pillanatig sem vezette a bajnokságot, a pontverseny 3. helyéről lépett az élre a szezonzárón.

Idén újra a 2011-es formát hozta a német, az eddigi 16 futamon 7 pole-t gyűjtött, kilencszer győzött, ebből az utóbbi hat futamon zsinórban hatszor. A lehetséges 400 pontból 322-t szerzett meg, 80,5 %-os az eredményessége.

2011, Japán Nagydíj - Az első sikeres címvédés - Vettel rekordszámú, 15 pole-lal és 11 futamgyőzelemmel földbe döngölte a mezőny a szezonban. A legfiatalabb kétszeres bajnok 24 évesen és 98 naposan.

2012, Brazil Nagydíj - A szezonzárón a rajt után balesetbe keveredett, a mezőny végéből kellett előretörnie, hogy győzhessen.

2012, Brazil Nagydíj - Sikerült a mentés a nehéz futamon, Vettel háromszoros bajnok. 25 évesen és 145 naposan persze a legfiatalabbként.

Eddigi 117 futamán összesen 36-szor nyert, 43 pole-t gyűjtött, 59-szer állt dobogóra, 21 leggyorsabb kört futott. Az örökranglistákon győzelmek számával a 4. (30,7 % sikerrátájával a 3.), a pole-okat tekintve 3. (36,75 %-kal, 5.), mindössze 26 évesen. Könnyen lehet, hogy 3-4-5 éven belül minden rekordot megdönt, ha így folytatja.

2013, Maláj Nagydíj - Vettel a csapat utasítása ellenére veszi el a győzelmet a gyanútlan Webbertől, közellenség lesz a németből, megjelennek a fújolók.

Kommentek

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.