F1: Tervszerűen nyírják ki a kiscsapatokat?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.10.21. 13.45

A Forma-1 közép- és kiscsapataira sötét jövő vár, véli a Force India vezetője. Úgy tűnik, a nagyok egyszerűen el fogják lehetetleníteni őket.

Az új Concorde Agreement megszületése után a Forma-1 szabályalkotása, irányításának módja megváltozik. 
Eltűnik az F1-es csapatok technikai főnökeiből álló Műszaki Munkacsoport és a csapatfőnökökből álló Sport Munkacsoport, a szabályok előkészítése mostantól a Stratégiai Munkacsoport kezébe kerül, amelyben az F1 kereskedelmi oldalát igazgató FOM és a felügyelőszervezet FIA hat-hat képviselője mellett az összes helyett csak a hat legnagyobb és legrangosabb alakulat (a Red Bull, a Ferrari, a McLaren, a Mercedes, a Lotus és a Williams) képviselői döntenek majd.
A ma első ízben ülésező Stratégiai Munkacsoport a gumitesztelés, a későbbi gumi- és üzemanyag-szállító és egyéb apróbb műszaki témák mellett a csapatok között adható-vehető alkatrészek témájával is foglalkozik majd, extrém esetben akár a kliensautók bevezetéséről is dönthetnek.


Az egytől egyig önálló konstruktőrként dolgozó, pénzügyileg már most is igen nehéz helyzetben lévő közép- és kiscsapatok persze nagyon félnek a fenti lehetőségtől, a nagyok által gyártott, szabadon vásárolható modellek ugyanis már rövid távon is a végzetüket jelenthetik.
A Force India helyettes csapatfőnöke azt pedzegeti, hogy ez nem csak mellékhatás, hanem konkrét terv, Bob Fernley szerint minden arra mutat, hogy a privát csapatokat ki akarják szorítani az F1-ből.
“Óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy mi is a cél. Egyrészt ott van négy tökéletesen védett csapat, amelyeknek nem ártanak a kiadások, ugyanis garantáltan plusz pénzt kapnak” – utalta arra, hogy az új megegyezés szerint a Ferrari, a Red Bull, a McLaren és a Mercedes az év végi eredményétől függetlenül, a korábbi érdemek és fontosságuk alapján több tízmillió eurót kapnak a bevételek év végi elosztásánál. 
“Aztán ott vannak a kitaszított csapatok, amelyek agyon vannak terhelve a költségekkel. Szóval a nagy kérdés az, hogy miért is van ez. Felmerül, hogy azért, hogy új irányba vihessék a Forma-1-et a jövőben.”
“A kliensautók bevezetéséhez ki kellene szorítani néhány csapatot, és most pont ebbe az irányba tartunk. Hogy helyes vagy helytelen-e ez, azt nem tudom, de az egyértelmű számomra, hogy folyamatosan igyekeznek agyonnyomni a kicsiket a költségekkel. Gondolom így akarnak minket csődbe vinni, hogy aztán utat nyissanak a kasztnik adásvételéhez.”  
“Az elmúlt másfél évben egyetlen árva kezdeményezés sem csökkentette a kiadásinkat. Minden csapat 24 millió eurós kiadásnövekedéssel számolhat jövőre. Négy csapatnál nem csak hogy megvan erre a fedezet, de még tartalékuk is marad” – panaszkodott a jóval drágább új motorok, a több versenyhétvége és a 2014-ben visszatérő idény közbeni tesztelés költségeire Fernley. 

Kommentek

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

Tíz dolog, ami mindig legyen az autódban

Ha nem csak a boltba szaladunk el vagy a szomszéd településre, akkor nem árt, ha ez a tíz dolog bent van az autóban, így nem érhet minket túl sok meglepetés.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.