F1: Tervszerűen nyírják ki a kiscsapatokat?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.10.21. 13.45

A Forma-1 közép- és kiscsapataira sötét jövő vár, véli a Force India vezetője. Úgy tűnik, a nagyok egyszerűen el fogják lehetetleníteni őket.

Az új Concorde Agreement megszületése után a Forma-1 szabályalkotása, irányításának módja megváltozik. 
Eltűnik az F1-es csapatok technikai főnökeiből álló Műszaki Munkacsoport és a csapatfőnökökből álló Sport Munkacsoport, a szabályok előkészítése mostantól a Stratégiai Munkacsoport kezébe kerül, amelyben az F1 kereskedelmi oldalát igazgató FOM és a felügyelőszervezet FIA hat-hat képviselője mellett az összes helyett csak a hat legnagyobb és legrangosabb alakulat (a Red Bull, a Ferrari, a McLaren, a Mercedes, a Lotus és a Williams) képviselői döntenek majd.
A ma első ízben ülésező Stratégiai Munkacsoport a gumitesztelés, a későbbi gumi- és üzemanyag-szállító és egyéb apróbb műszaki témák mellett a csapatok között adható-vehető alkatrészek témájával is foglalkozik majd, extrém esetben akár a kliensautók bevezetéséről is dönthetnek.


Az egytől egyig önálló konstruktőrként dolgozó, pénzügyileg már most is igen nehéz helyzetben lévő közép- és kiscsapatok persze nagyon félnek a fenti lehetőségtől, a nagyok által gyártott, szabadon vásárolható modellek ugyanis már rövid távon is a végzetüket jelenthetik.
A Force India helyettes csapatfőnöke azt pedzegeti, hogy ez nem csak mellékhatás, hanem konkrét terv, Bob Fernley szerint minden arra mutat, hogy a privát csapatokat ki akarják szorítani az F1-ből.
“Óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy mi is a cél. Egyrészt ott van négy tökéletesen védett csapat, amelyeknek nem ártanak a kiadások, ugyanis garantáltan plusz pénzt kapnak” – utalta arra, hogy az új megegyezés szerint a Ferrari, a Red Bull, a McLaren és a Mercedes az év végi eredményétől függetlenül, a korábbi érdemek és fontosságuk alapján több tízmillió eurót kapnak a bevételek év végi elosztásánál. 
“Aztán ott vannak a kitaszított csapatok, amelyek agyon vannak terhelve a költségekkel. Szóval a nagy kérdés az, hogy miért is van ez. Felmerül, hogy azért, hogy új irányba vihessék a Forma-1-et a jövőben.”
“A kliensautók bevezetéséhez ki kellene szorítani néhány csapatot, és most pont ebbe az irányba tartunk. Hogy helyes vagy helytelen-e ez, azt nem tudom, de az egyértelmű számomra, hogy folyamatosan igyekeznek agyonnyomni a kicsiket a költségekkel. Gondolom így akarnak minket csődbe vinni, hogy aztán utat nyissanak a kasztnik adásvételéhez.”  
“Az elmúlt másfél évben egyetlen árva kezdeményezés sem csökkentette a kiadásinkat. Minden csapat 24 millió eurós kiadásnövekedéssel számolhat jövőre. Négy csapatnál nem csak hogy megvan erre a fedezet, de még tartalékuk is marad” – panaszkodott a jóval drágább új motorok, a több versenyhétvége és a 2014-ben visszatérő idény közbeni tesztelés költségeire Fernley. 

Kommentek

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

Már rendelhető az Audi családi villanyautója

Habár a szériaverziót még be sem mutatták, az érdeklődők máris megrendelhetik az Audi hamarosan piacra lépő elektromos gépkocsiját.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.