F1: Egy zseniális Ferrari 1958-ból

F1-es mérföldkövek - Ferrari 246 Dino 1958

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.10.16. 09.30

Amíg várjuk a korszakváltást, visszatekintünk azokra a mérföldkövekre, amelyek nélkül ma még mindig virsligumis szivarokban kockáztatnák életüket a pilóták.

Peter Collins - Angol Nagydíj (fotós - Geoffrey Goddard)

A Forma-1 technikai fejlődése lenyűgöző útkeresés. Csak harsány, túlcsorduló jelzőkkel lehet körbeírni, amit sokan meg is tesznek, mikor az autózás boszorkánykonyhájaként emlegetik a sportot. Talán túlzó, de mindenképp igaz. Jövőre újra hatalmas változás elé néz a sorozat, a turbómotorok érkezésével új fejezet kezdődik. Sokan kongatják a vészharangot, de ezernyi ilyen váltást megélt már Bernie cirkusza, ebbe sem fog belepusztulni.

Amíg várjuk a korszakváltást, visszatekintünk azokra a mérföldkövekre, amelyek nélkül ma még mindig virsligumis szivarokban kockáztatnák életüket a pilóták. Elsőként több mint 50 évet pörgetünk vissza a naptárban, és szemügyre veszünk egy igazi száguldó koporsót, az 1958-as Ferrari 246 Dinót, az első V6-os motorral szerelt, és az utolsó futamgyőzelemre képes orrmotoros konstrukciót az F1 történetében.

Luigi Musso repeszt - Ferrari Dino 246 F1 (1958)

Enzo Ferrari az 1958-ra tervezett versenygépét elhunyt elsőszülött fia után keresztelte Dinónak, míg a típusjelzés első két száma a hengerűrtartalmat jelezte, a végső hatos titkát könnyű kitalálni, ennyi henger dolgozott az olasz versenygépben. Ez a V elrendezésű, hathengeres konstrukció akkoriban forradalmian új technológiának számított, a Lanciától átvett V8-as erőforrást váltotta fel. Tervezője, a magyar származású Vittorio Jano, egy 65 fokos dőlésszögű, 3 darab ikertorkú Weber karburátoron át lélegző motorra bízta a mindössze 560 kilogramm súlyú gép mozgatását.

A művészeket is megihlette az első V6-os Ferrari

Ennek a 280-320 lóerős konstrukciónak is világbajnoki címet köszönhet az olasz istálló, az 1958-as idény végén Mike Hawthorn nyerte a pontversenyt mindössze egy ponttal, Stirling Moss előtt. Érdekesség, hogy ekkor még egy ponttal jutalmazták a leggyorsabb kört, és ha nagyon akarjuk, éppen ez döntötte el a bajnokság sorsát. A tíz versenyből mindössze egy győzelmet, és öt második helyezést elérő Hawthorn ennek is köszönhette világbajnoki címét. A sors iróniája, hogy 1959 januárjában egy ködös reggelen Hawthorn közlekedési baleset áldozata lett, így az első angol Forma-1-es bajnok alig másfél hónappal élte túl élete legnagyobb pillanatát. 

Ez már az 1959-es verzió, tárcsafékkel szerelve

A fejlesztések üteme komótosabban haladt akkoriban, így 1959-re is a Ferrari 246 Dinóval álltak rajthoz az olaszok. Pár újítás akadt, a dobfékeket tárcsafékre cserélték, a tapadáson pedig sokat javítottak a Dunlop abroncsok. Viszont a konkurencia sem medencében lábat áztatva várta a sült galambot. A Cooper zseniális, középmotoros versenyautói utolérhetetlenek voltak a technikás pályákon, a Ferrariknak csak a nagy végsebességet adó, hosszú egyenesekben bővelkedő futamokon volt esélyük. De ahogy mondani szokták, ez már egy másik történet!

Kommentek

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

Legendás francia filmet forgatott újra a Ford

40 éves filmet forgatott újra a Ford modern formában és egy piros Mustanggal a főszerepben.

Tekerd fel a hangerőt, mert itt az 5 legszebben szóló Porsche!

Ha valaki megkérdezné, hogy melyik az 5 legkirályabbul szóló Porsche, akkor már tudni fogod a választ.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.