F1: Egy zseniális Ferrari 1958-ból

F1-es mérföldkövek - Ferrari 246 Dino 1958

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.10.16. 09.30

Amíg várjuk a korszakváltást, visszatekintünk azokra a mérföldkövekre, amelyek nélkül ma még mindig virsligumis szivarokban kockáztatnák életüket a pilóták.

Peter Collins - Angol Nagydíj (fotós - Geoffrey Goddard)

A Forma-1 technikai fejlődése lenyűgöző útkeresés. Csak harsány, túlcsorduló jelzőkkel lehet körbeírni, amit sokan meg is tesznek, mikor az autózás boszorkánykonyhájaként emlegetik a sportot. Talán túlzó, de mindenképp igaz. Jövőre újra hatalmas változás elé néz a sorozat, a turbómotorok érkezésével új fejezet kezdődik. Sokan kongatják a vészharangot, de ezernyi ilyen váltást megélt már Bernie cirkusza, ebbe sem fog belepusztulni.

Amíg várjuk a korszakváltást, visszatekintünk azokra a mérföldkövekre, amelyek nélkül ma még mindig virsligumis szivarokban kockáztatnák életüket a pilóták. Elsőként több mint 50 évet pörgetünk vissza a naptárban, és szemügyre veszünk egy igazi száguldó koporsót, az 1958-as Ferrari 246 Dinót, az első V6-os motorral szerelt, és az utolsó futamgyőzelemre képes orrmotoros konstrukciót az F1 történetében.

Luigi Musso repeszt - Ferrari Dino 246 F1 (1958)

Enzo Ferrari az 1958-ra tervezett versenygépét elhunyt elsőszülött fia után keresztelte Dinónak, míg a típusjelzés első két száma a hengerűrtartalmat jelezte, a végső hatos titkát könnyű kitalálni, ennyi henger dolgozott az olasz versenygépben. Ez a V elrendezésű, hathengeres konstrukció akkoriban forradalmian új technológiának számított, a Lanciától átvett V8-as erőforrást váltotta fel. Tervezője, a magyar származású Vittorio Jano, egy 65 fokos dőlésszögű, 3 darab ikertorkú Weber karburátoron át lélegző motorra bízta a mindössze 560 kilogramm súlyú gép mozgatását.

A művészeket is megihlette az első V6-os Ferrari

Ennek a 280-320 lóerős konstrukciónak is világbajnoki címet köszönhet az olasz istálló, az 1958-as idény végén Mike Hawthorn nyerte a pontversenyt mindössze egy ponttal, Stirling Moss előtt. Érdekesség, hogy ekkor még egy ponttal jutalmazták a leggyorsabb kört, és ha nagyon akarjuk, éppen ez döntötte el a bajnokság sorsát. A tíz versenyből mindössze egy győzelmet, és öt második helyezést elérő Hawthorn ennek is köszönhette világbajnoki címét. A sors iróniája, hogy 1959 januárjában egy ködös reggelen Hawthorn közlekedési baleset áldozata lett, így az első angol Forma-1-es bajnok alig másfél hónappal élte túl élete legnagyobb pillanatát. 

Ez már az 1959-es verzió, tárcsafékkel szerelve

A fejlesztések üteme komótosabban haladt akkoriban, így 1959-re is a Ferrari 246 Dinóval álltak rajthoz az olaszok. Pár újítás akadt, a dobfékeket tárcsafékre cserélték, a tapadáson pedig sokat javítottak a Dunlop abroncsok. Viszont a konkurencia sem medencében lábat áztatva várta a sült galambot. A Cooper zseniális, középmotoros versenyautói utolérhetetlenek voltak a technikás pályákon, a Ferrariknak csak a nagy végsebességet adó, hosszú egyenesekben bővelkedő futamokon volt esélyük. De ahogy mondani szokták, ez már egy másik történet!

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.