F1: Egy zseniális Ferrari 1958-ból

F1-es mérföldkövek - Ferrari 246 Dino 1958

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.10.16. 09.30

Amíg várjuk a korszakváltást, visszatekintünk azokra a mérföldkövekre, amelyek nélkül ma még mindig virsligumis szivarokban kockáztatnák életüket a pilóták.

Peter Collins - Angol Nagydíj (fotós - Geoffrey Goddard)

A Forma-1 technikai fejlődése lenyűgöző útkeresés. Csak harsány, túlcsorduló jelzőkkel lehet körbeírni, amit sokan meg is tesznek, mikor az autózás boszorkánykonyhájaként emlegetik a sportot. Talán túlzó, de mindenképp igaz. Jövőre újra hatalmas változás elé néz a sorozat, a turbómotorok érkezésével új fejezet kezdődik. Sokan kongatják a vészharangot, de ezernyi ilyen váltást megélt már Bernie cirkusza, ebbe sem fog belepusztulni.

Amíg várjuk a korszakváltást, visszatekintünk azokra a mérföldkövekre, amelyek nélkül ma még mindig virsligumis szivarokban kockáztatnák életüket a pilóták. Elsőként több mint 50 évet pörgetünk vissza a naptárban, és szemügyre veszünk egy igazi száguldó koporsót, az 1958-as Ferrari 246 Dinót, az első V6-os motorral szerelt, és az utolsó futamgyőzelemre képes orrmotoros konstrukciót az F1 történetében.

Luigi Musso repeszt - Ferrari Dino 246 F1 (1958)

Enzo Ferrari az 1958-ra tervezett versenygépét elhunyt elsőszülött fia után keresztelte Dinónak, míg a típusjelzés első két száma a hengerűrtartalmat jelezte, a végső hatos titkát könnyű kitalálni, ennyi henger dolgozott az olasz versenygépben. Ez a V elrendezésű, hathengeres konstrukció akkoriban forradalmian új technológiának számított, a Lanciától átvett V8-as erőforrást váltotta fel. Tervezője, a magyar származású Vittorio Jano, egy 65 fokos dőlésszögű, 3 darab ikertorkú Weber karburátoron át lélegző motorra bízta a mindössze 560 kilogramm súlyú gép mozgatását.

A művészeket is megihlette az első V6-os Ferrari

Ennek a 280-320 lóerős konstrukciónak is világbajnoki címet köszönhet az olasz istálló, az 1958-as idény végén Mike Hawthorn nyerte a pontversenyt mindössze egy ponttal, Stirling Moss előtt. Érdekesség, hogy ekkor még egy ponttal jutalmazták a leggyorsabb kört, és ha nagyon akarjuk, éppen ez döntötte el a bajnokság sorsát. A tíz versenyből mindössze egy győzelmet, és öt második helyezést elérő Hawthorn ennek is köszönhette világbajnoki címét. A sors iróniája, hogy 1959 januárjában egy ködös reggelen Hawthorn közlekedési baleset áldozata lett, így az első angol Forma-1-es bajnok alig másfél hónappal élte túl élete legnagyobb pillanatát. 

Ez már az 1959-es verzió, tárcsafékkel szerelve

A fejlesztések üteme komótosabban haladt akkoriban, így 1959-re is a Ferrari 246 Dinóval álltak rajthoz az olaszok. Pár újítás akadt, a dobfékeket tárcsafékre cserélték, a tapadáson pedig sokat javítottak a Dunlop abroncsok. Viszont a konkurencia sem medencében lábat áztatva várta a sült galambot. A Cooper zseniális, középmotoros versenyautói utolérhetetlenek voltak a technikás pályákon, a Ferrariknak csak a nagy végsebességet adó, hosszú egyenesekben bővelkedő futamokon volt esélyük. De ahogy mondani szokták, ez már egy másik történet!

Kommentek

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.