F1: Vettel Japánban is győzött

Forma-1 Japán Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.10.13. 09.48

Bár egy darabig úgy tűnt, hogy Romain Grosjean személyében új győztest avat a Forma-1, végül Sebastian Vettel a jobb stratégiával Szuzkában is nyert. Webber a 2., Grosjean a 3. helyen végzett.

Sebastian Vettel háromesélyes csatában győzött a 2013-as Japán Nagydíjon, megmutatva, hogy nemcsak a pole-ból képes nyerni. Zsinórban ötödik futamgyőzelmét aratta. 
A német pilóta a start után csak a harmadik volt, miután a lotusos Romain Grosjean mindkét Red Bullt lerajtolta. Később azonban remek tempót diktált és csapata is ügyesebben taktikázott a gumikkal és a box-stratégiával.

Vettel és Grosjean két-, Webber háromkiállásos stratégiával próbálkozott.  Vettel sikeréhez Webber taktikája is kellett, hiszen a Lotus azt követően hívta a boxba Grosjeant, hogy Webber bejött, csakhogy így a francia a végén jóval kopottabb gumikon került szembe a középső etapon tovább kint maradó Vettellel. Az utolsó etap döntött végül a  két Red Bull között, amikor az ausztrálnak a friss gumikon kellett volna rohamoznia, de elakadt  – az addigra Vettel által is megelőzött – Grosjean mögött, így a német világbajnok elhúzott, amíg mögötte csatáztak.

Vettel a 35. futamgyőzelmét aratta, és bár Fernando Alonso negyedik helye miatt matematikailag nyitott maradt a bajnokság, a németnek már csak karnyújtásnyira van a negyedik cím.
Kimi Räikkönen a 9. rajkockából az 5. helyig kapaszkodott, míg a Sauber újra brillírozott: Nico Hülkenberg, és pályafutása során először Esteban Gutierrez is pontot szerzett (6., 7. helyen zártak)
A Mercedesnek pocsék versenye volt, Lewis Hamilton egy rajtincidens után – amikor defektet kapott – visszaesett és kiállt, Nico Rosberg sérült autóval a 8. helyen ért be. 
Az utolsó két pontszerző helyen Jenson Button és Felipe Massa osztozott.  
Így zajlott a futam
Az előző napokon látott meleg, napos, viszonylag szeles időben várták a Forma-1-esek a 2013-as bajnokság 15. versenyét, a Japán Nagydíjat Szuzkában.
A pole-on Mark Webber állt, mellette csapattársa, Sebastian Vettel, mögöttük a mercedeses Lewis Hamilton és a lotusos Romain Grosjean. A harmadik sorban Nico Rosberg és Felipe Massa, a negyedikben Nico Hülkenberg és Fernando Alonso, az ötödikben Kimi Räikkönen és Jenson Button sorakozott. A mezőny túlnyomó része a közepes (fehér jelzésű) keveréket választotta a starthoz, csak Daniel Ricciardo (16.) és Charles Pic (20.) tette fel a keményebb abroncsokat.
A lámpák kialvása után Grosjean szédületes rajttal mindkét Red Bullt megelőzve elsőként érkezett az első kanyarba, Hamilton jobb hátsó defekttel visszaesett, miután érintőre vette Vettel első szárnyát. A mezőny végében a caterhames Giedo van der Garde és a marussiás Jules Bianchi összeakadt és a kavicságyban kötött ki.
A sorrend a 3. kör kezdetén Grosjean, Webber, Vettel, Rosberg, Massa, Alonso, Hülkenberg, Perez, az 5 helyet javító Gutierrez, Button és Räikkönen volt a mezőny első felében. A rajtnál történt incidensben Hamilton és Vettel autója is megsérült, küszködtek a vezetéssel.
A 7. kör elején Räikkönen a DRS-sel megelőzte Buttont, míg egy kicsit hátrébb Ricciardo vette el a 15. helyet Pastor Maldonadótól.
 
Hamilton a 8. kör végén feladta, bement a garázsba, kiszállt a versenyből – már az idei utolsó, 8. motorját használta, így okosabb volt kímélni az erőforrást, mint a mezőny végében és sűrűjében bukdácsolni a semmiért. Ugyanakkor Button, Bottas és Sutil megejtette az első kerékcseréjét.
Hülkenberg a 11., , Webber a 12., a vezető Grosjean a 13. körre cserélt, a francia visszavette a virtuális első helyet. 
Nico Rosberg és Sergio Perez szintén a 12. kör végén járt kint, a Mercedest azonban rosszul engedték ki, kis híján ütközött a McLarennel, majd Rosberg a Lotus-szerelőkre is ráijesztett. Rosberg bokszutca-áthajtásos büntetést kapott nem sokkal később.
Alonso a 14., Vettel a 15. körre vett fel friss gumit, már csak az eltérő stratégiával kezdő Ricciardo maradt kint. Miután Rosberg a 17. kör végén kiment letölteni a büntetését, a sorrend Grosjean, Webber, Vettel, Ricciardo, Hülkenberg, Massa, Alonso, Gutierrez, Räikkönen és Perez volt a top10-ben.  
Az erősen használt gumikon haladó Ricciardo kezdte feltartani Hülkenberget és mögötte Massát, Alonsót és az egyre növekvő vonatot (Gutierrez, Räikkönen és a két McLaren). A 20. körben Alonso megelőzte csapattársát.
A 21. kör végén Hülkenberg átfűzte magát a Toro Rossón, Alonso a célegyenesen tette meg. Gutierrez Massát támadta, de sikertelenül, végül Räikkönen kapta el a sauberes mexikóit. Ricciardo végül a 22. körben ment ki kereket cserélni. 
Grosjean továbbra is az élen autózott, mögötte Webber, Vettel, Hülkenberg, Alonso, Massa, Räikkönen, Gutierrez, Perez és Rosberg haladt a pontszerző helyeken. 
A Red Bull-os ausztrál lassan kezdett felzárkózni a vezető franciára, de a 26. körre kiment friss gumikért, ezzel próbálták lépésre kényszeríteni Grosjeant és a Lotust. Vettel kint pályán, a 3. helyen, a tiszta pályán vezető Webber a stratégia szempontjából, virtuálisan szorongatta.
Ricciardo majdnem eldobta az autót, amikor a 130R-ben Paul di Resta előzése közben a kiszaladt a bukótérbe. Az ausztrál visszahozta, de ezzel a pályán kívül előzött, bokszutca-áthajtásos büntetést is kapott érte.
Grosjeant a 29. körben hívták ki, jócskán Webber mögé tért vissza, elvesztette az elméleti első helyet. Massa és Hülkenberg is cserélt, majd sorra Alonso, Gutierrez, Perez, Räikkönen is kint járt. Vettel viszont kint maradt.
A sorrend a 33. körben Vettel, Webber, Grosjean, Hülkenberg, Alonso, Massa, Räikkönen, Rosberg, Button és Vergne volt a top10-ben, de a ferraris brazil nem sokáig maradt, ugyanis ő is bokszutca-áthajtást kapott, amiért túl gyorsan hajtott a kerékcseréjénél – a 11. helyre esett vissza, Gutierrez lépett fel az utolsó pontszerző pozícióba.
Vettel a 38. körre cserélt, kemény keveréket kapott, Grosjean mögé ért vissza. A címvédőnek 8 körrel frissebb gumijai voltak, a csapat a lotusos elkapására biztatta. Webber 14 másodperces előnnyel vezetett, de rá még várt egy kiállás, majd egy friss gumis vágta a végén.
A háromszoros bajnok a 40. körben kezdte támadni Grosjeant, a célegyenesen, a DRS-sel sikerült is a manőver.
Webber a 42. körben felvette az utolsó, közepes keverékű szettjét, nyílttá vált a csata.
A 43. körben Rosbergnek és Pereznek volt egy kis incidense, előzés közben a Mercedes első szárnya kivágta a McLaren jobb hátsóját, a mexikóinak ki kellett mennie.
10 körrel a vége előtt Vettel vezetett, mögötte Grosjean, Webber, Hülkenberg, Alonso, Räikkönen, Gutierrez, Massa, Rosberg és di Resta volt a top10-ben.
Webber a 46. körre érte utol Grosjeant, mögöttük Alonso vett revansot Koreáért, amikor megelőzte Hülkenberget. Webber a 47. körben a célegyenesen próbálta megelőzni Grosjeant, sikertelenül, pedig mindenképp túl kellett jutnia a francián, ha még Vettelt is el akarta kapni. Az esélyei egyre csökkentek.
Webber körről körre újra és újra próbálkozott, de megint nem sikerült az előrelépés, Grosjean és a 4-5 előttük haladó lekörözendő versenyző gyakorlatilag Vettelnek is adta a győzelmet.
Az ausztrál az utolsó előtti kör kezdetén végre túljutott Groesjeanon, de túl későn: Vettel 8,5 másodperces előnye már behozhatatlan volt.
Räikkönen is előzött: a finn Hülkenbergtől vette el az 5. helyet.
Vettel a befutónál a nyári szünet óta zsinórban ötödik győzelmét szerezte, pályafutása során 35. alkalommal volt sikeres. Webber 2. helyével a Red Bull kettős győzelmet aratott, Grosjean Korea után újra a 3. lett.
A további pontszerző helyeken Alonso, Räikkönen, Hülkenberg, Gutierrez (pályafutása során először), Rosberg, Button és Massa osztozott.
Japán Nagydíj, Szuzuka, 2013.10.13.

Kommentek

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.