F1: Balesetek, tűz, csaták, Vettel-győzelem

2013-as Forma-1 Koreai Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.10.06. 10.05

Sebastian Vettelt semmi nem állíthatta meg, újra győzött, mögötte Kimi Räikkönen és Romain Grosjean ért be a Koreai Nagydíjon. A versenyt hatalmas csaták, balesetek, biztonsági autós szakaszok színesítették.

A Koreai Nagydíjon Sebastian Vettel tovább menetelt, sorozatban negyedik győzelmét zsebelte be az amúgy igen eseménydús versenyen. A háromszoros világbajnok újabb lépést tett a negyedik cím felé pályafutása 34. diadalával, matematikailag már a jövő héten, Japánban megnyerheti a világbajnokságot.
A Red Bull németje mögött a Lotus két pilótája, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean zárt. A zászló a franciának állt eredetileg, de a második biztonsági autós rész után hibázott, és – az addigra a kilencedik helyről felzárkozó – világbajnok csapattárs pedig nem teketóriázott, elvette tőle a második helyet.
Hátrébb, a 4. helyen Nico Hülkenberg demonstrálta a Sauberben, hogy ideje élmenő autóba ültetni: a német pilóta végigvédekezte a versenyt, miközben két bajnok, Lewis Hamilton és Fernando Alonso loholt a nyakában. Ők semmiképp nem lehettek elégedettek az 5-6. hellyel.
Nico Rosberg lett a 7., ő viszont örülhet, ugyanis az orrkúpja szikrákat szórva adta meg magát egy ponton, de a biztonsági autós szakasznak köszönhetően nem veszített túl sokat a cserével.
A safety car amúgy kétszer is pályán járt: előbb a mclarenes Sergio Perez szétrobbanó első gumija, majd rögtön az újrarajtolás után történt baleset miatt, amelyben az iszonyúan peches Mark Webber autója lángolva esett ki a versenyből.
Jenson Button egy 8., Perez végül egy 10. helyet hozott a McLarennek, de a mexikóit még büntethetik. Felipe Massa rögtön a rajt után a mezőny végére esett vissza egy megpördülés miatt, ehhez képest a 9. helye szép eredmény.
Hogyan zajlott a futam?
Száraz, enyhén felhős, meleg (27 fokos levegő- és 30 fokos aszfalthőmérséklet) időben indult a Forma-1-es világbajnokság 14. fordulója, a Koreai Nagydíj Jongamban.
A pole Sebastian Vettelé volt, mellette Lewis Hamilton állt a rajtrácson. Mögöttük Romain Grosjean, Nico Rosberg, Fernando Alonso, Felipe Massa, Nico Hülkenberg, Esteban Gutierrez, Kimi Räikkönen és Sergio Perez sorakozott a top10-ben.  
Jenson Button a 11., szingapúri büntetése miatt Mark Webber a 13. rajtkockából várta a startot. A 22 versenyző közül mindössze egy, a Toro Rossó-s Daniel Ricciardo (12.) kezdett a közepes keveréken, mindenki más a szuperlágyat választotta.
A lámpák elalvása után Vettel simán ment el, míg Grosjean a 3. kanyarban megelőzte Hamiltont. Hátrébb 4-5 autó érkezett egyszerre ugyanoda, a két Ferrari összeért, Massa keresztbe fordult, a mezőny végére esett vissza.
A kavarodás kitisztulása után Vettel vezetett, mögötte Grosjean, Hamilton, Rosberg, Hülkenberg, Alonso, a nagyot előreugró Ricciardo, Räikkönen, a szintén óriásit javító Pastor Maldonado, és Button sorakozott a top10-ben. Webber a 12. volt.
A 4. körben Räikkönen megelőzte Ricciardót, míg Buttonnak ki kellett mennie, hogy lecseréljék a rajt utáni tolakodásban megsérült első szárnyát. Webber átvette a 10. helyet, majd a 6. kör elején Maldonadót megelőzve fellépett a 9. helyre.
Webber Ricciardo megelőzésével folytatta az előretörést, miközben a 8. körben a Maldonado, Paul di Resta és Gutierrez trió kiment kereket cserélni. 
Räikkönen a 9. kör elején megelőzte leendő csapattársát, Alonsót. A spanyol – és Hamilton – a 10. körre cserélt abroncsot, a közepes keveréket tették fel. A Lotusnál reagáltak, Grosjean is kiment a következő körben, valamint a két Nico, Rosberg és Hülkenberg szintén.
Grosjean pontosan Hamilton orra elé érkezett vissza, az angol el is kezdte támadni, keményen végicsatázták a kört, de a francia megőrizte a virtuális 2. helyet.
A vezető Vettel a 12. körre cserélt, Webber állt az élre – nem sokáig, a kör végén ő is kiment. A veteránnak jól sikerült az első etap, a 9. helyre került.
A kerékcsere-hullám után Vettel újra vezetett, mögötte Grosjean, Hamilton, a nyújtott első etapot teljesítő Ricciardo, Rosberg, Hülkenberg, Alonso, Räikkönen, Webber és Button volt a pontszerző helyeken.
Ricciardo a 18. körig húzta a közepes keverékkel, a cseréje után a 13. helyre esett vissza.
Közben Hülkenberg a Sauberrel továbbra is maga mögött tartotta a két világbajnokot és Webbert, szépen vonatoztak az 5-8. helyen. A német a gumikra panaszkodott a rádión, de a mérnöke azzal biztatta, hogy a szemcsésedés letisztulása után újra jobban tapadnak majd.
Paul di Restának a 26. körben véget ért a futama, a 12. kanyarban kisodródott a pályáról, a falnak ment. 
Közben Räikkönen, majd Hülkenberg is kiment kerékcserére, és amint a két “akadály” eltűnt, Webber azonnal meg is előzte Alonsót.
A 28. körben Rosberg megelőzte csapattársát, Hamiltont, de az orrkúpja ugyanakkor meglazult, az első szárny szikrákat szórva súrolta az aszfaltot, ki kellett mennie. A manőver rosszul jött Hamiltonnak, hiszen időt veszített a német mögött.
Alonso és Hamilton a 29-30. körben ejtette meg a 2. kerékcseréjét. Webber szintén kint járt, Hamilton elé került.
A 31. körben Sergio Perez brutálisan blokkolt a célegyenes végén, gyakorlatilag lyukat égetett a jobb első gumijába, ami utána látványosan adta meg magát, a teljes futófelület leszakadt róla, valószínűleg kárt téve a bokszból érkezett Webber teljesen friss szettjében. Az ausztrál éppen csak ki tudta kerülni a törmelékkupacot. Beküldték a biztonsági autót. Vettel, Grosjean azonnal kihasználta az alkalmat és kiment kereket cserélni, a peches Webber is újra kint járt.
A lekörözötteket nem tekintve Vettel, Grosjean, Räikkönen, Hamilton, Hülkenberg, Alonso, Button, Rosberg, Maldonado és Ricciardo volt a top10-ben. Webber rosszul járt a plusz cserével, a 11. helyre esett vissza, újra kellett kezdenie a felkapaszkodást. Az ausztrál helyzetét tovább nehezítette, hogy nem maradt használható közepes keveréke, szuperlágyat kapott.
A safety car a 37. körre engedte el a mezőnyt. Vettel jól kapta el a repülőrajtot, mögötte azonban bőven történt esemény. A 3. kanyarban többen is nézelődtek, Adrian Sutil megpördült, kiütötte Webbert, akinek azonnal kigyulladt az autója.
Hülkenberg megelőzte Hamiltont, Kimi Räikkönen pedig Grosjeantól vette el a 2. helyet. A helyi rendezők csúnyát hibáztak, a pályára beküldtek egy tűzoltóautót, mielőtt a biztonsági autót hivatalosan bevetette volna a versenyigazgatóság.
A safety car mögött ekkor Vettel, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Button, Rosberg, Maldonado és Ricciardo haladt a top10-ben.
A biztonsági autó a 41. körre engedte el újra mezőnyt, Vettel ezúttal kisebb előnnyel maradt az élen. Alonso keményen támadni kezdte Hamiltont, több kanyarok keresztül csatáztak, de az angol megőrizte az 5. helyet.
Hamilton aztán gyorsan leszakította a spanyolt, és amint aktiválták a DRS-t, támadni is kezdte Hülkenberget, aki azonban nem adta olcsón a bőrét.
A 45. kör elején az első kanyarban Gutierrez, Massa, Maldonado és Perez csatázott a 10. helyért. A venezuelai jól előzött, de a tülekedésben végül ő lett a vesztes, a további kanyarokban Massa, majd  Gutierrez, Perez és Valtteri Bottas is megelőzte.
A 47. körben Hamilton megint előzni próbálta Hülkenberget a 3. kanyarban, de a német tartotta magát. A csata miatt Alonso, Button és Rosberg is közel került hozzájuk. A mercedeses angol végül a 48. körben a célegyenes végén keresztülfűzte magát a Sauberen, de Hülkenberg az egyenesen visszatámadott, és vissza is vette a 4. helyet. Alonso azonnal be is nézett Hamilton mellé, de nem bírt vele.
A Lotusnál házi csata alakult az utolsó 5. körre, maga a csapatfőnök biztatta a hat körrel frissebb abroncsokon haladó Grosjeant, hogy csak versenyezzen, próbálja meg elkapni Räikkönent, ha lehet.
A hajrának külön pikantériát adott, hogy a jobb elsők szinte mindenkinél elkezdtek elfogyni, lutri volt, ki bírja a végéig pozícióvesztés – neadjisten defekt – nélkül.
Az 53. körben Rosberg és Button párbajozott, a németnek sikerült is elvenni a 7. helyet a mclarenestől.
Daniel Ricciardo számára másfél körrel a leintés előtt ért véget a verseny, műszaki hiba miatt kellett félrehúzódnia.
Bár a csapat már lassításra kérte, Vettel így is magabiztosan ért be a célba az első helyen, megszerezve 34. F1-es győzelmét. A dobogó 2-3. fokára a két Lotus-pilóta, Räikkönen és Grosjean ért fel.
A pódiumig ugyan nem jutott, de Nico Hülkenberg kiemelkedő teljesítménnyel lett a 4., Hamilton nem bírt vele, ahogy Alonso sem tudta elkapni az angolt (5., 6.). A további pontszerző helyeken Rosberg, Button, Massa és Perez végzett, bár a mexikói 10. helye igen bizonytalan, még vizsgálat és esetleges büntetés várja a futam után.
A világbajnokság a jövő hétvégén a Japán Nagydíjjal folytatódik.
Koreai Nagydíj, Jongam, 2013.10.06.

Kommentek

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

Csúnya kamionbaleset Zalában

Két kamion ütközött Zala megyében, az M70-es autópálya felét lezárták.

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.