Életre kelt a nyolcvanéves Forma-1-es autó!

A világ leggyorsabbja volt egykoron a W25

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.06. 17.00

A Mercedes-Benz és a svájci IWC óragyár révén visszatért az annak idején sikert sikerre halmozó W 25 ‘Ezüst nyíl’. Szívmelengető képkockák következnek!

Volt szerencsém kipróbálni az autót, halálra rémített! – meséli az alábbi kisfilmben Lewis Hamilton, 2008-as F1 világbajnok, a Mercedes-Benz pilótája. 
Nem véletlenül: a legendás Rudolf Caracciolát 1935-ben világbajnoki címhez segítő, majd 1937-ig szolgálatban maradó és számos további sikert elérő W25 félelmetes fenevad volt: az új szabályrendnek megfelelően 750 kilogrammnál könnyebb járművet kezdetben 3,4 majd 4,3 literes, soros nyolchengeres, kompresszoros motor mozgatta. 
Pontos teljesítményadatokat nem jegyzett fel a történelem, de annyit bizonyosan tudunk, hogy a megnövelt lökettérfogatú erőforrás “jóval több mint 400 lóerős” volt. 
Nem csoda, hogy a W25 áramvonalas burkolattal felszerelve megdöntötte az egymérföldes sebességi világrekordot: az 1609 méteres távot 30,71 másodperc alatt futotta meg az alkohollal kevert versenybenzinnel táplált autó, ami 317,5 km/óra átlagsebességnek felel meg. 
Ez annak fényében különösen elképesztő, hogy a teljesítmény folyamatos növelésével kijöttek a konstrukció hibái: az alulméretezett váz és a túlságosan kemény futómű, amelyek korrigálása túl nagy feladat lett volna, ezért 1937-ben vadonatúj konstrució: a W125 váltotta fel. 


A W25 legendáját egyébként nem is annyira kétségtelen sportsikereinek, mint az első versenyét megelőző eseményeknek köszönheti: a Mercedes 1934. június 3-án, a németországi Nürburgringen kívánt színre lépni az autóval, de a mérnökök elszámították annak tömegét, így az áramvonalas jármű kevéssel túllépte a 750 kilogrammos limitet. A csapat dörzspapírt ragadott, és éjszaka megszabadították minden festéktől az autót. A verseny napján így csupasz, ezüstösen csillogó fémkarosszériával állt rajthoz a W25, és mire Manfred von Brauchitsch a futamot megnyerve áthaladt a célon, megszületett az autó beceneve: Ezüst nyíl
A teljes körűen restaurált W25 a svájci Klausenpass hágón megrendezett veterán felfutó versenyen tért vissza rajongói körébe. A hétszáz éves hágóhoz felvezető, 22,5 kilométeres szerpentin 1922 és 1934 között adott otthont a róla elnevezett versenynek. Ezen három ízben diadalmaskodott Mercedes gyártmány; az utolsó évben Rudolf Caracciola a W25 volánja mögött 15 perc 22,2 másodperc alatt érte el az 1948 méteren fekvő hágót.

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.