Hamilton: Le kell vágni a tökeimet!

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.10.05. 12.30

A Forma-eseket komolyan aggasztja az autók jövő évre előírt tömege, sok pilóta és csapat rosszul járhat, de úgy tűnik, nem lesz szabálymódosítás. Aszkéta versenyzők kellenek.

A héten már már írtunk róla, hogy a 2014-es autók szabályokban rögzített maximális súlya aggasztja az F1-eseket, a nehezebb, termetesebb pilóták bajban lehetnek majd – német források szerint a sauberes Nico Hülkenberget például a tömege miatt nem igazolja a McLaren.
A probléma lényege, hogy a jövőre érkező 1,6 literes turbós V6-osok az eredeti elképzeléseknél nehezebbek lesznek, így hiába emelte meg a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az autók üres tankos, de pilótákkal együtt mért maximális tömegét 642-ről 690 kg-ra, az nem lesz elég. A termetesebb versenyzőknél egyszerűen nem lehet majd az autó súlyelosztásával játszani.


Sok versenyző már ma is az orvosi értelemben vett soványság határán jár, nincs hova fogyni, így felvetődött, hogy az FIA-nak legalább 10 kg-ot emelnie kellene. A hétvége folyamán még többen nyilatkoztak.
“Körülbelül 71 kiló vagyok. Ahhoz, hogy 65 legyek, a tökeimet is le kell vágnom!” – foglalta össze röviden Lewis Hamilton.
Az ügyben többször megszólaló, a nagy termetű pilóták közé tartozó (74 kg) Jenson Button nem csak önmagát, hanem a következő generációkat is félti: 
“Ennél könnyebb már nem lehetek. Már így is böjtölni szoktam a versenyek előtt. Keveset eszem, akkor is csak fehérjedúsat, kevés szénhidráttal, mert az hizlal. És ez megy egész évben. Az a gond, hogy (a súlyhatár miatt) a csapatok a jövőben egyszerűen nem foglalkoznak majd a magasabb pilótákkal. Akadhat olyan, aki hiába lenne a lehető legfittebb versenyző, a magassága és a súlya miatt eleve esélyt sem kapna.”   
A szintén a magasabb pilótákhoz tartozó Paul di Resta is aggódik: 
“Egy magamfajta versenyzőnek már aggasztó ez a dolog. Így is a határon vagyok, 3-4 kilóval könnyebb vagyok annál, ami egészséges lenne. Unfair előnye van a kisebb versenyzőknek, hiszen egyrészt jobban játszhatnak a ballaszttal az autóban, a tetejébe pedig egészségesebb állapotban is vannak.”


“Én szeretném az emelést, a kisebb pilótáknak meg nem számítana. Nem tudom, hogy az FIA változtat-e a jövő évre, vagy csak az utána következőre, de mindenképp úgy lenne fair. Az alkatrészek szempontjából sem lenne rossz, mert így nagy nyomatékú motorok igényének  megfelelően erősre lehetne gyártani őket.”
“4 kilóval könnyebb vagyok most, mint amikor bekerültem az F1-be, pedig már akkor is a vélt határaimnál tartottam. Mindig az jár a fejemben, hogy vajon ehetek-e előételt vagy épp desszertet. Épp csak annyit eszem, hogy fitt maradjak. Néha nagyon húzós, amikor olyan versenyek jönnek, ahol rendesen játszani kell a súlyeloszlással. Amikor viszont a mérnökök azt mondják, most szabad egy kicsit többet enni, akkor fülig ér a szám.”
A csapatfőnökök szintén nyilatkoztak a témában, a mclarenes Martin Whitmarsh szerint is emelni kellene: 
“Tény, hogy az új szabályok miatt a súly nagyobb kihívást jelent. Beszélgettem egy másik csapat főnökével, megkérdeztem, hogy tudják-e majd tartani az előírt értéket, és azt mondta, hogy nem. Ha eleve a határon vagyunk, akkor egy 80 kg felé járó versenyző nem előnyös. Egyszerű a képlet: 10 kg nagyjából háromtizedet jelent körönként.”
Bár Red Bullnál Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo párosa nem jelent majd gondot, Christian Horner szerint sincs rendben dolog, Buttonhoz hasonlóan félti a nagyobb versenyzőket:


“Elvileg számunkra nem lesz gond, mert megfelelő súlyúak a jövő évi versenyzőink, de Mark – aki akár jövőre is maradhatott volna – vagy például Hülkenberg számára már hátrány. Ez is szempont lehet a szerződtetésénél, ami pedig nem helyes. Nem szabadna büntetni azért, mert 180 centis. Az új  motor és a tartozékai nehezebbek, szóval tényleg érdemes lenne meggondolni a csökkentést.” 
Úgy tűnik azonban, hogy nem érdemes sokat remélni, a BBC egy “magas rangú” forrásától úgy tudja, a változtatás esélye “kicsi, mert ahhoz teljes egyetértés kellene, viszont egyes csapatok és gyártók úgy vélik, nekik nincs szükségük ilyen emelésre.”
Ugyanettől tart Whitmarsh is: “Lenne alapja az emelésnek, de az F1 nem így működik. Az önös érdekek érvényesülnek, azok a csapatok, amelyeknél ez nem gond, vétózni fognak.”

Kommentek

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Hároméves autók, amik nem hagynak cserben

A világ legnagyobb autós ügyfélelégedettségi felmérésekkel foglalkozó ügynöksége, a J.D. Power megnézte, a 2014-es eresztésből melyek ma a legmegbízhatóbb járművek.

Egyszerre áremelés és árcsökkentés a kutakon

A Mol szerdán emeli a benzin árát, a gázolajé ugyanakkor csökkenni fog.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.