Hamilton: Le kell vágni a tökeimet!

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.10.05. 12.30

A Forma-eseket komolyan aggasztja az autók jövő évre előírt tömege, sok pilóta és csapat rosszul járhat, de úgy tűnik, nem lesz szabálymódosítás. Aszkéta versenyzők kellenek.

A héten már már írtunk róla, hogy a 2014-es autók szabályokban rögzített maximális súlya aggasztja az F1-eseket, a nehezebb, termetesebb pilóták bajban lehetnek majd – német források szerint a sauberes Nico Hülkenberget például a tömege miatt nem igazolja a McLaren.
A probléma lényege, hogy a jövőre érkező 1,6 literes turbós V6-osok az eredeti elképzeléseknél nehezebbek lesznek, így hiába emelte meg a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az autók üres tankos, de pilótákkal együtt mért maximális tömegét 642-ről 690 kg-ra, az nem lesz elég. A termetesebb versenyzőknél egyszerűen nem lehet majd az autó súlyelosztásával játszani.


Sok versenyző már ma is az orvosi értelemben vett soványság határán jár, nincs hova fogyni, így felvetődött, hogy az FIA-nak legalább 10 kg-ot emelnie kellene. A hétvége folyamán még többen nyilatkoztak.
“Körülbelül 71 kiló vagyok. Ahhoz, hogy 65 legyek, a tökeimet is le kell vágnom!” – foglalta össze röviden Lewis Hamilton.
Az ügyben többször megszólaló, a nagy termetű pilóták közé tartozó (74 kg) Jenson Button nem csak önmagát, hanem a következő generációkat is félti: 
“Ennél könnyebb már nem lehetek. Már így is böjtölni szoktam a versenyek előtt. Keveset eszem, akkor is csak fehérjedúsat, kevés szénhidráttal, mert az hizlal. És ez megy egész évben. Az a gond, hogy (a súlyhatár miatt) a csapatok a jövőben egyszerűen nem foglalkoznak majd a magasabb pilótákkal. Akadhat olyan, aki hiába lenne a lehető legfittebb versenyző, a magassága és a súlya miatt eleve esélyt sem kapna.”   
A szintén a magasabb pilótákhoz tartozó Paul di Resta is aggódik: 
“Egy magamfajta versenyzőnek már aggasztó ez a dolog. Így is a határon vagyok, 3-4 kilóval könnyebb vagyok annál, ami egészséges lenne. Unfair előnye van a kisebb versenyzőknek, hiszen egyrészt jobban játszhatnak a ballaszttal az autóban, a tetejébe pedig egészségesebb állapotban is vannak.”


“Én szeretném az emelést, a kisebb pilótáknak meg nem számítana. Nem tudom, hogy az FIA változtat-e a jövő évre, vagy csak az utána következőre, de mindenképp úgy lenne fair. Az alkatrészek szempontjából sem lenne rossz, mert így nagy nyomatékú motorok igényének  megfelelően erősre lehetne gyártani őket.”
“4 kilóval könnyebb vagyok most, mint amikor bekerültem az F1-be, pedig már akkor is a vélt határaimnál tartottam. Mindig az jár a fejemben, hogy vajon ehetek-e előételt vagy épp desszertet. Épp csak annyit eszem, hogy fitt maradjak. Néha nagyon húzós, amikor olyan versenyek jönnek, ahol rendesen játszani kell a súlyeloszlással. Amikor viszont a mérnökök azt mondják, most szabad egy kicsit többet enni, akkor fülig ér a szám.”
A csapatfőnökök szintén nyilatkoztak a témában, a mclarenes Martin Whitmarsh szerint is emelni kellene: 
“Tény, hogy az új szabályok miatt a súly nagyobb kihívást jelent. Beszélgettem egy másik csapat főnökével, megkérdeztem, hogy tudják-e majd tartani az előírt értéket, és azt mondta, hogy nem. Ha eleve a határon vagyunk, akkor egy 80 kg felé járó versenyző nem előnyös. Egyszerű a képlet: 10 kg nagyjából háromtizedet jelent körönként.”
Bár Red Bullnál Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo párosa nem jelent majd gondot, Christian Horner szerint sincs rendben dolog, Buttonhoz hasonlóan félti a nagyobb versenyzőket:


“Elvileg számunkra nem lesz gond, mert megfelelő súlyúak a jövő évi versenyzőink, de Mark – aki akár jövőre is maradhatott volna – vagy például Hülkenberg számára már hátrány. Ez is szempont lehet a szerződtetésénél, ami pedig nem helyes. Nem szabadna büntetni azért, mert 180 centis. Az új  motor és a tartozékai nehezebbek, szóval tényleg érdemes lenne meggondolni a csökkentést.” 
Úgy tűnik azonban, hogy nem érdemes sokat remélni, a BBC egy “magas rangú” forrásától úgy tudja, a változtatás esélye “kicsi, mert ahhoz teljes egyetértés kellene, viszont egyes csapatok és gyártók úgy vélik, nekik nincs szükségük ilyen emelésre.”
Ugyanettől tart Whitmarsh is: “Lenne alapja az emelésnek, de az F1 nem így működik. Az önös érdekek érvényesülnek, azok a csapatok, amelyeknél ez nem gond, vétózni fognak.”

Kommentek

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.