F1: 2014, a motorhibák éve

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.09.30. 16.45

A Forma-1-es turbómotorok egyik legnagyobb ismerője, Alain Prost azt mondja, fel kell készülni arra, hogy 2014-ben az erőforrások rég nem látott ütemben és mennyiségben mondják majd fel a szolgálatot.

A Forma-1-ben nyolc év állandósága után 2013 végén búcsúznak a 2,4 literes V8-as motorok, hogy jövőre a jelentősen megnövelt szerepű ERS-szel párosított 1,6 literes turbós V6-os hibrid erőforrásoknak adják át a helyüket.
A F1-ben persze nem először szerepelnek majd turbómotorok, a Renault 1977-ben – egy 1966 óta létező, de addig ki nem használt szabály alapján – a sportágat 1967-től domináló Cosworth 3.0 DFV V8-as ellen a maga úttörő fejlesztését küldte.
A Renault – és a lassan áttérő többi gyártó – másfél literes turbói legendásan megbízhatatlanok voltak, a francia gyártó futamról futamra elfüstlölő autója méltán kapta a “Sárga Teáskanna” gúnynevet (1977 – 14 rajt/0 célba érés; 1978 – 14/4; 1979 – 28/8; 1980 – 27/11; 1981- 29/14). 


Az 1988-as szezon végéig tartó turbókorszak legnagyobb ismerője talán a négyszeres világbajnok Alain Prost, hiszen a Professzor 80-tól a McLaren, a Renault, majd újra a McLaren pilótájaként nagyjából végigversenyezte az egész érát.
A Professzor a fentiek alapján azt jósolja, hogy 2014-ben szintén az elfüstölő, a pálya szélén leálló járgányokra kell felkészülni.
“Most megmondhatom, hogy biztosan lesznek megbízhatósági problémák, főleg az elején” – mondta az Autosportnak.
“Majd meglátjuk, hogy csak a téli teszteken-e vagy később is, ezt egyelőre nem tudhatjuk. De bizonyos szempontból jó is ez, hiszen most érkezik ez az új technológia, ahogy korábban egyszer már megtörtént. El kell fogadnunk, hogy ez valós probléma lesz!”
“A megbízhatóság mindig kérdéses. Ott lesz a motor, a turbó, és ezen kívül az elektronikus elemek, a huzalozás, a különböző részek. Még ha minden rendben is működik, akkor is gondot okozhat az autóval való teljes integráció, a rázkódás, a hőmérséklet.”
Prost hangsúlyozza, hogy a meghibásodások inkább izgalmat hoznak majd a nézőknek:
“Egyszerűen el kell fogadni, hogy időnkét lesznek ilyen gondok. A nézők is megértik majd, hogy ez egy új technika, nem megbízható, és hogy lassan áll majd össze a teljesítmény, a megbízhatóság és a fogyasztás.”


“De nagyon jó az autóipar szempontjából, hogy három, majd négy (a Honda 2015-ös beszállása után – a szerk.) szereplő lesz a konstruktőriben. Emlékszem, hogy a 80-as években a Renault-nak nem volt túl jó imázsa, végül az F1 javított ezen. A Renault-nál minden jól halad, mindenki óvatos az új technológiát illetően, de a teljesítménnyel nagyjából tisztában vagyunk, aztán innen fejlődünk majd szépen lassan tovább” – magyarázta a francia gyártó márkanagyköveteként is dolgozó legenda.

Kommentek

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta 

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.