F1: 2014, a motorhibák éve

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.09.30. 16.45

A Forma-1-es turbómotorok egyik legnagyobb ismerője, Alain Prost azt mondja, fel kell készülni arra, hogy 2014-ben az erőforrások rég nem látott ütemben és mennyiségben mondják majd fel a szolgálatot.

A Forma-1-ben nyolc év állandósága után 2013 végén búcsúznak a 2,4 literes V8-as motorok, hogy jövőre a jelentősen megnövelt szerepű ERS-szel párosított 1,6 literes turbós V6-os hibrid erőforrásoknak adják át a helyüket.
A F1-ben persze nem először szerepelnek majd turbómotorok, a Renault 1977-ben – egy 1966 óta létező, de addig ki nem használt szabály alapján – a sportágat 1967-től domináló Cosworth 3.0 DFV V8-as ellen a maga úttörő fejlesztését küldte.
A Renault – és a lassan áttérő többi gyártó – másfél literes turbói legendásan megbízhatatlanok voltak, a francia gyártó futamról futamra elfüstlölő autója méltán kapta a “Sárga Teáskanna” gúnynevet (1977 – 14 rajt/0 célba érés; 1978 – 14/4; 1979 – 28/8; 1980 – 27/11; 1981- 29/14). 


Az 1988-as szezon végéig tartó turbókorszak legnagyobb ismerője talán a négyszeres világbajnok Alain Prost, hiszen a Professzor 80-tól a McLaren, a Renault, majd újra a McLaren pilótájaként nagyjából végigversenyezte az egész érát.
A Professzor a fentiek alapján azt jósolja, hogy 2014-ben szintén az elfüstölő, a pálya szélén leálló járgányokra kell felkészülni.
“Most megmondhatom, hogy biztosan lesznek megbízhatósági problémák, főleg az elején” – mondta az Autosportnak.
“Majd meglátjuk, hogy csak a téli teszteken-e vagy később is, ezt egyelőre nem tudhatjuk. De bizonyos szempontból jó is ez, hiszen most érkezik ez az új technológia, ahogy korábban egyszer már megtörtént. El kell fogadnunk, hogy ez valós probléma lesz!”
“A megbízhatóság mindig kérdéses. Ott lesz a motor, a turbó, és ezen kívül az elektronikus elemek, a huzalozás, a különböző részek. Még ha minden rendben is működik, akkor is gondot okozhat az autóval való teljes integráció, a rázkódás, a hőmérséklet.”
Prost hangsúlyozza, hogy a meghibásodások inkább izgalmat hoznak majd a nézőknek:
“Egyszerűen el kell fogadni, hogy időnkét lesznek ilyen gondok. A nézők is megértik majd, hogy ez egy új technika, nem megbízható, és hogy lassan áll majd össze a teljesítmény, a megbízhatóság és a fogyasztás.”


“De nagyon jó az autóipar szempontjából, hogy három, majd négy (a Honda 2015-ös beszállása után – a szerk.) szereplő lesz a konstruktőriben. Emlékszem, hogy a 80-as években a Renault-nak nem volt túl jó imázsa, végül az F1 javított ezen. A Renault-nál minden jól halad, mindenki óvatos az új technológiát illetően, de a teljesítménnyel nagyjából tisztában vagyunk, aztán innen fejlődünk majd szépen lassan tovább” – magyarázta a francia gyártó márkanagyköveteként is dolgozó legenda.

Kommentek

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

Melyik a jobb zöld rendszámos luxus-SUV?

400 lóerő körül rendszerteljesítmény, kényeztető felszereltség és papíron 2 liter körüli átlagfogyasztás: az Audi Q7 e-tron 3,0 TDI quattro vagy a Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD egyesíti hatékonyabban két világ előnyeit?

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.