Ha bárkit megkérdeznek az aktív vagy visszavonult versenyzők közül, hogy kit tartanak a legjobb pilótának, a válasz nagy valószínűséggel Ayrton Senna lesz. A brazil versenyző hihetetlen tehetsége és fanatikus elszántsága mindig, mindenkor kiemelte őt a mezőnyből.

Az autó – Mercedes 190E 2.3-16s

A Mercedes nagy teljesítményű típusával méltó ellenfelet akart állítani a versenysportban sikereket elérő Audival, BMW-vel szemben. A nagy tervet nem bízták a véletlenre, a megfelelő motor megépítésben a Cosworth segített, ahol a mérnököknek sikerült 185 lóerőre feltornázni a 16 szelepes blokk teljesítményét. Ez 230 km/órás végsebességre, és 7,5 másodperces százas sprintre volt elég.

Az 1984-es futamon használt autók sem különböztek sokban, a teljesítmény azonos maradt, 3,08:1 helyett 4,08:1-ra módosult a végáttétel, így a pályán elérhették a 190 km/órás végsebességet. Ezen felül a versenyzéshez szokásos átalakítások történtek: bukócsövek, slick abroncsok, alacsonyabb felfüggesztés, nagyobb féktárcsák, átalakított kipufogórendszer kerültek az eseményre felkészített Mercedesekbe.

Senna teljesítményére mindenki felfigyelt, ez is kellett ahhoz, hogy az F1-be kerüljön

Még F1-es pilóta sem volt, amikor már elmondhatta magáról, hogy azonos autóval, azonos körülmények között gyűrt le megannyi legendás világbajnokot. A Nürburgring új, modern vonalvezetésű pályaszakaszának nyitórendezvényén sikerült a bravúr, 1984-ben. A nagy eseményt világra szóló betétfutammal akarták emlékezetessé tenni a szervezők, ezért hihetetlen mezőnyt hoztak össze, tele tapasztalt, villámgyors F1-es sztárral (Jack Brabham, Phil Hill, Denis Hulme, James Hunt, Jacques Laffite, Niki Lauda, Carlos Reutemann, Keke Rosberg, Jody Scheckter, Manfred Schurti, Alain Prost, John Watson).

Az esélyegyenlőség jegyében minden induló egy Mercedes 190E 2.3-16s típusú autót vezetve állt rajthoz, és a felvételek alapján nem vették félvállról a kihívást. Mindenki a rázóköveket érintve, határon autózik, ám a 11-es rajtszámú Mercedes jól láthatóan elhúz, könnyed eleganciával gyorsít ki, és nyer végül. Ebben a 11-es számú versenyautóban ült Ayrton Senna, akit Lauda és Reutemann követett a pódiumot érő helyezéseken.

Alain Prost már az első versenyük után arra panaszkodott, hogy Senna túl erőszakosan versenyzett, pedig akkor még nem is sejtette mi vár rá!

Visszatekintve nem esik le az állunk a brazil bajnok teljesítményétől, de akkor mindenki tátott szájjal bámulta, ahogy a nevenincs 24 éves srác kőkemény elszántsággal bucira veri a serleghalmozó bajnokokat. Alain Prost is ekkor találkozott vele először. Mivel repülőik érkezése között csak egy negyed óra volt, Prost a Mercedes kérésére elfuvarozta az ifjú brazilt, aki nem beszélt túl sokat a többórás út alatt. Prost ekkor még nem sejtette, hogy örök nemezisével tart a Nürburgring felé, aki már itt borsot tör az orra alá, azonnal megszerzi mögötte a második rajtpozíciót, és ellentmondást nem tűrően tör az élre.