F1: Vettel után az özönvíz

Forma-1 Szingapúri Nagydíj

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.09.22. 16.20

Míg Sebastian Vettel az előre látható lazasággal nyerte meg a Szingapúri Nagydíjat, mögötte óriási csatákban alakult ki a végeredmény. Fernando Alonso a második helyre kapaszkodott, Kimi Räikkönen tíz helyet javítva lett a harmadik.

A győzelem a második kanyartól nem volt kétséges – Sebastian Vettel ellentmondást nem tűrő magabiztossággal, elképesztő tempóval nyerte meg a 2013-as bajnokság 13. fordulóját, a Forma-1-es Szingapúri Nagydíjat. A német harmadik alkalommal győzött az éjszakai versenyen, idén ez volt a 7., pályafutása során pedig 33. sikere, amivel az örökranglistán Michael Schumacher, Alain Prost és Ayrton Senna mögött a 4. helyre lépett, Fernando Alonsónak 32 győzelme van.
Alonso hozta, amit lehetett, a jó rajttal és a nehéz gumistratégiával a 2. helyig jutott, míg Kimi Räikkönen a tempójának és a stratégiának köszönhetően, becsípődött gerinccel is tíz helyet javított és a harmadik lett. Nem véletlen, hogy ők ketten üldözik a bajnokságban is a németet.
Mögöttük a húzós hajrá után a két Mercedes (Rosberg és Hamilton), Massa, a két McLaren, valamint a sauberes Nico Hülkenberg és a Force Indiát erősítő Adrian Sutil osztozott a pontokon.
Mark Webber pár körrel a vége előtt még a dobogóért rohamozott, de a Red Bull Monzában is problémás sebességváltója nem bírta a befutóig, az utolsó körben félre kellett állnia a már égő autóval. A kiesést szép pillanat követte: Alonso Senna és Mansell mintájára az oldaldobozon vitte be a visszavonuló ausztrált a bokszutcába. A 2011-es Német Nagydíjon fordított volt a helyzet, akkor Webber fuvarozta be a bokszba Alonsót.
Bár Alonso megint mentett, Vettel újabb győzelme tovább nyitotta az ollót a bajnoki küzdelemben, most már több kiesés kellene a némettől, hogy ne nyerje meg a negyedik címét – márpedig tudjuk, hogy Ázsiában általában tarolni szokott a címvédő.
A bajnokság két hét múlva a Koreai Nagydíjjal folytatódik.
Hogyan zajlott a futam? 
Szingapúrban nem sokkal este 8 előtt felsorakoztak az autók a rajtrácsra a 2013-as Forma-1-es idény 13. futamát jelentő éjszakai versenyre.
Az élről a címvédő, egész hétvégén szupergyors Sebastian Vettel indult, a kérdés alapvetően az volt, hogy ha megússza a rajtot, bírja-e majd a már Olaszországban is rakoncátlankodó, ciklusának utolsó versenyét töltő sebességváltója. Mögüle Nico Rosberg, Romain Grosjean, Mark Webber, Lewis Hamilton, Felipe Massa, Fernando Alonso és Jenson Button kezdett, a hátfájdalmakkal küszködő Kimi Räikkönen csak a 13. helyről várta a rajtot a 29-30 fokos melegben.
Ahogy az időmérőn, a startnál is “beijesztett” Rosberg, az első kanyarba elsőként, Vettel előtt érkezett, de nem tudta íven tartani az autót a féktávon, így a kigyorsításkor Vettel visszavette a vezetést. Alonso ragyogóan rajtolt, a 7-ről a 3. helyre ugrott fel az első kanyarig. 
Hátrébb Webber, Grosjean, Massa, a brazilt levágással előző, a pozíciót a második körben visszaadó Hamilton, Button, Nico Hülkenberg, Sergio Perez, Esteban Gutierrez és Kimi Räikkönen állt. A 9. helyről kezdő Daniel Ricciardo a 14. helyre esett vissza. Vettelnek a 3. körre már 4 másodperces előnye volt, elhúzott.
A német körönként fél másodperccel lépett el, az 5. körben 6,4 másodperc volt az előnye Rosberg előtt, majd a biztonságos, teljes célegyenesnyi távolságban beállt nagyjából erre a tempóra.
A kerékcseréket a hátsókkal hamar szenvedő Räikkönen kezdte a 11. körben, a finn a mezőny végére esett vissza. Massa a 13. körben járt kint, Räikkönennel ellentétben közepes keveréket kapott. A szintén a hátsókra panaszkodó Webber a következő körben ment ki, vele együtt érkezett Button és Hülkenberg is.
Nem hiányoztak a hírességek ezúttal sem, a Mercedes garázsából David Bechkham, a Lotusnál a walesi veterán táncdalénekes, Tom Jones figyelte a történéseket.  
Úgy tűnt, hogy a gumik, bármelyik keverékről is legyen szó, rövidebb ideig bírták a vártnál, a kettő helyett a 3 kiállás látszott életképes stratégiának. Alonso, Hamilton, Grosjean, Rosberg is a boxba látogatott.
A 16. körben Maldonado, Hülkenberg és Perez vívott kemény csatát a 12-14. helyen, mindannyian megúszták a koccanást és a fallal való találkozást.
A vezető Vettel végül a 18. körre ment ki friss abroncsokért, közepes keveréket kapott a második etapra. Minden tökéletesen működött számára. Alonso a saját kiállása után hossz körökre beragadt a nyújtott első etapot futó Paul di Resta mögé, nem tudott a 3. helyre jutni a skót miatt.
A futam harmadánál, a 20. körben Vettel kényelmesen, majdnem 9 másodperccel vezetett, mögötte Rosberg, di Resta, Alonso, Webber, Grosjean, Hamilton, Massa, Button és Räikkönen volt a top10-ben.
A Force India skótja – a mezőnyből utolsóként – a 21. körben ment ki, ezzel Perez lépett fel az utolsó pontszerző helyre.
A 25. körben megtörtént az első baleset, Daniel Ricciardo a 18. kanyarban elmérte a féktávot, orral a TecPro korlátban végezte, beküldték a biztonsági autót.
A safety car-fázis alatt azonnal a bokszba sietett Alonso, Grosjean, Massa, Button, Räikkönen, Perez, Hülkenberg, Gutierrez, Sutil. Vettel, Rosberg, Webber és Hamilton kint maradt, Di Resta szintén nem ment ki, a 7. helyre lépett előre. Nekik a kétkiállásos stratégia mellett még korai lett volna a második csere. A címvédő előnye természetesen lenullázódott.
A biztonsági autó a 31. körre engedte el a mezőnyt, ekkor úgy tűnt, hogy nem a 61 kör, hanem a kétórás limit jelenti majd a futam végét.
Az újrarajtolásnál Vettel simán húzott el, hátrébb sem történt pozíciócsere. A Red Bull-os német vezetett, mögötte Rosberg, Webber, Hamilton, Alonso, Grosjean, di Resta, Massa, Button és Räikkönen volt az első tízben. 
Vettel egyetlen kör alatt 3,2 másodperces előnyt épített ki, a másodikra már 5,5-del vezetett. Később sem lassított.
Grosjean számára a 34. körben fordult rosszra a verseny, a többek között a váltó működéséhez levegőt termelő kompresszora elromlott, ki kellett mennie a bokszba. Előbb feltöltötték a tartályát, de ez csak időlegesen oldotta meg a gondjait, kiesett.
A 41. körben Webber nyitotta a kerékcserék újabb hullámát, utána Rosberg is kint járt, az ausztrál a kiállással megelőzte. Utánuk di Resta és Massa is kiment, a 44. körre Hamilton is cserélt, majd Vettel is felvette az elvileg utolsó, szombatról megspórolt vadonatúj szuperlágy szettjét.
Az 51. körben a sorrend Vettel, Alonso, Button, Räikkönen, Perez, Hülkenberg, Webber, Rosberg, Hamilton és di Resta haladt a top10-ben, a nagy kérdés az volt, hogy a kereket nem cserélők vajon kibírják-e a kockás zászlóig.
Az 54. körben Webber megelőzte Hülkenberget, a 6. helyre lépett előre, majd Perezt kezdte támadni. Közben Räikkönen a 14. kanyarban a külső íven, a fal mellett ment el Button mellett, tanítani való előzést mutatott be.
Hülkenberg az 55. körben elengedte a Mercedeseket, míg di Resta a 7. kanyarban elmérte a féktávot és beleállt a falba. 
Webber óriási vágtába kezdett, Perezt, majd Buttont is elkapta az 56. körben. A sorrend ekkor Vettel, Alonso, Räikkönen, Webber, Button, Perez, Rosberg, Hamilton, Massa és Hülkenberg volt a pontszerző helyeken.  
Hamilton támadni kezdte Rosberget, aki előre menekült és megelőzte Perezt. Hamilton ütemet tévesztett, Massa majdnem elkapta az angolt. Rosberg tovább sietett, maga mögé utasította Buttont, míg Hamilton a másik McLarent, Perezt utasította maga mögé, akit aztán Massa is lehagyott, majd az angolt is megfogta.
Webbernél az utolsó körökön haldokolni kezdett a sebességváltó, lelassult, mindkét Mercedes visszaelőzte, de hajtott tovább, hiszen egy kör hiányzott már csak. Az ausztrált Massa is lehagyta, az RB9-es végül lángoló farral húzódott félre.
Vettel végül 45 másodperccel a kétórás limit előtt, senkitől sem zavartatva jutott a kockás zászlóig, mögötte Alonso, a 10 helyet javító Räikkönen, Rosberg, Hamilton, Massa, Button, Perez, Hülkenberg és Sutil ért be a pontszerző helyeken.
Bár a szabályok tiltják, Alonso Ayrton Senna és Nigel Mansell 1991-es silverstone-i jelenetét idézve a Ferrari oldaldobozán ülve vitte el a célig Webbert a levezető körön.
Vettel harmadik szingapúri győzelmével újabb lépést tett negyedik bajnoki címe felé, 33. futamgyőzelmével pedig megelőzte Alonsót az örökranglistán, minden idők 4. legeredményesebb pilótája lett.
Szingapúri Nagydíj, Marina Bay, 2013.09.22. 

Kommentek

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.