Monza a versenynaptár leggyorsabb pályája, amelyen az autók a legalacsonyabb leszoríterőt használják az idény során, így az aerodinamikai helyett a mechanikai tapadás kap hangsúlyt, azaz más helyszíneknél is nagyobb szerepet játszanak a gumik.
A gyors, nagy oldalirányú terhelést adó kanyarok – a Parabolicában 3,7 g húzza balra, a külső ívre az autókat – és az egyeneseket megtörő, komoly fékezéseket kikényszerítő sikánok – az célegyenes végén 340-ről 80 km/órára lassítanak 150 méteren – nagyon is igénybe veszik a gumikat. A terhelések miatt a melegedés tekintetében is az olasz pálya a rekord az idényben, az abroncsok akár a 130 Celsius fokos hőmérsékletet is elérhetik. 
A Pirelli Belgium után ezúttal is a két legstrapabíróbb keverékét, a közepest (fehér) és a keményet (narancs) szállítja.
“Monza a hazai versenyünk, alig félórányira a milánói központunktól. Könnyű belátni, miért is nevezik a sebesség szentélyének, hiszen valóban az idény leggyorsabb pályája, a hosszú egyenesek és a gyors kanyarok pedig keményen megterhelik a gumikat. A túlmelegedés és a szemcsésedés probléma lehet, ha nem figyelnek oda, azaz a megfelelő gumikezelés fontos tényező lesz a versenyen, a stratégia tekintetében, erre figyelmet is fordítanak majd a csapatok a pénteki edzéseken” – mondja a Pirelli motorsportfőnöke, Paul Hembery.
“Nem csak a gumik teljesítménye, hanem a tartóssága is próbára lesz téve, ugyanis jó néhány nagy sebességű kerékvetős találkozás van a körön, ami szintén fontos jellemzője Monzának. A futam az idény egyik legnépszerűbb versenye a tifosók seregeivel, alig várjuk!”
Tavaly az első két helyezett – Lewis Hamilton és Sergio Perez – is egy kiállással ért célba, de míg a mclarenes a közepes keveréken kezdett és a keményen fejezte be, a sauberes mexikói épp fordított stratégiával ment. Kétkiállásos stratégiával Michael Schumacher jutott a legmagasabbra, a hétszeres bajnok a 6. helyen zárt a Mercedesszel.