F1: Borult a papírforma, győzött Hamilton

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.07.28. 16.02

A hőrekord elmaradt, de így is nagyon izgalmas versenyt hozott a Magyar Nagydíj, amelyet a várakozásokra rácáfolva Lewis Hamilton nyert meg, immár negyedszer. Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel óriásit csatázott a második helyért, a finn volt a jobb.

Lewis Hamilton nem kis meglepetésre ugyan megszerezte a pole-t a Hungaroringen, de abban sem ő, sem a Mercedes nem hitt, hogy ezt sikerül majd győzelemre váltani a vasárnapi 28. Magyar Nagydíjon. 
Az ezüst nyíl korábbi gumiproblémái és a hőség miatt Hamilton visszaesésére lehetett számítani, de a korábbi háromszoros hungaroringi győztes a rajtnál megtartotta a vezetést, majd végig fegyelmezetten vezetve az első helyen vitte célba a Mercedest. Ez lett az első sikere az új csapatával, egyben a negyedik Magyarországon, és a 22. a karrierje során.
A boldog győztes mögött Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel ért be – érdekesség, hogy Hamilton összes hungaroringi győzelménél Räikkönen volt a második. A lotusos finn három helyett csak két kerékcserét vállalt be, ezzel sikerült előrelépnie a 6. rajtkockából, míg a címvédőnek nem nagyon jött ki a lépés, forgalomba szorult, megsérült az első szárnya, a hajrában pedig nem tudta megelőzni Räikkönent. A német azért így is növelte az előnyét a bajnokságban.
Vettel mellett a Red Bull is tovább erősítette a helyzetét a konstruktőri küzdelemben, ugyanis a 10. helyről induló Mark Webber az élmezőnyhöz képest fordított stratégiával a 4. helyig jutott.
A Ferrari nagyjából láthatatlan volt a versenyen, Alonso ott ért be, ahol kezdett, az 5. helyen, míg Felipe Massa a 8. lett.
Romain Grosjean hiába rajtolt a 3. helyről, és ment gyorsan, a hibákat most sem tudta elkerülni: ütközött Jenson Buttonnal, járt a pályán kívül, büntetést is kapott, így a szép tempó ellenére is csak a 6. pozícióban intették le.
A McLaren javuló formáját mutatja, hogy Button (7.) és Perez (9.) is pontot szerzett, méghozzá Räikkönenhez hasonlóan csak két kiállással.
A Magyar Nagydíj aprócska eredményt, de nagy megkönnyebbülést hozott a Williamsnek: Nico Rosberg futam végi kiesése után Pastor Maldonado a 10. helyre lépett előre, a félidőben megszerezve ezzel a csapat idei első pontját.  
Hogyan zajlott a futam?
A 2021-ig tartó hosszabbítás bejelentése után a megjósolt forróságban, 36 fokos levegő- és 51 fokos aszfalthőmérséklet mellett kezdődött a 28. Magyar Nagydíj a Hungaroringen.
A hőség az autók határait feszegette, jó néhány járgányt a szokásosnál később toltak ki a rajtrácsra, hogy ezzel is csökkentsék a melegedést.
A pole-ból Lewis Hamilton indult, mellőle, a koszos oldalról a címvédő Sebastian Vettel. A Mercedes gyors volt az időmérőn, de nagy kérdést jelentett, hogy bír majd a gumikkal, Vettel, a 3. helyről kezdő lotusos Romain Grosjean, Fernando Alonso (5.) és Kimi Räikkönen is veszélyt jelenthetett.
Hosszabb távon a 9., 10. helyről, közepes keveréken induló Sergio Perez és Mark Webber, esetleg még a 13. rajkockából kezdő Jenson Button is az élmezőnybe törhetett.
A lámpák kialvása után Hamilton viszonylag simán elment, hátrébb viszont Grosjean keményen próbálkozott Vettellel, végül azonban az eredeti sorrendben fordultak el az első kanyarban. Alonso lépett előrébb, a 4. helyre a 3. kanyar után. 
Massa, Räikkönen és a visszaeső Rosberg kakaskodott hátrébb, a mercedeses német összeért a Ferrarival, kiszaladt a pályáról, a mezőny sűrűjébe ért vissza.
A 3. körre a sorrend Hamilton, Vettel, Grosjean, majd egy kicsit leszakadva Alonso, Massa, Räikkönen, Webber, Button, Ricciardo és Perez volt a top10-ben.
A kerékcseréket Lewis Hamilton kezdte, 9 kört bírt a lágy gumikon. A visszatéréskor volt csapattársa, a hosszú első etapot teljesítő Button mögé került a 8. helyre, de nem ragadt be, gyorsan előzött.
Vettel a 12. körre váltott közepes keverékre, átadva a vezetést Grosjeannak. A címvédő is Button mögé tért vissza, viszont egyáltalán nem tudta átverekedni magát rajta, ami alaposan belerondított a stratégiába, mellesleg a közvetlen követés az autó hűtésének is ártott. 
Alonso a 13., Grosjean és Räikkönen a következő körben ment ki az első cserére. 
A lágyon rajtolók cseréi után Webber vezetett, mögötte Hamilton, Button, Vettel, Grosjean, alonso, Perez, Sutil, Massa, és Räikkönen állt a pontszerző helyeken.
Vettel nagyon igyekezett túljutni Buttonon, de nem ment neki, a 17. körben hozzá is ért a McLarenhez, megsérült az első szárnya, közben a KERS-szel is problémái voltak, és Grosjean is a nyakára ért.
A lotusos francia a 19. körben támadni kezdte a Red Bull sztárját, Alonso pedig egy kicsit hátrébb várta, hogy esetleg ő lehessen a nevető harmadik.
A Force Indiá-s Adrian Sutil a 100. F1-es versenyét futotta, de csak a 20. körig, amikor hidraulikai probléma miatt ki kellett szállnia.
Webber a 24. körig húzta az első etapot, az addig vezető ausztrál a 6. helyre, nem sokra az élmenők mögé ért vissza. Közben Vettel végül a nem épp tipikus előzési ponton, a 4-es kanyarban belső íven kapta el Buttont, akit aztán Grosjean is megelőzött – szokásához híven nem túl tisztán, koccanással.
Button aztán ki is ment kereket cserélni, majd Grosjean is, akinek valószínűleg módosítottak a stratégiáján. A francia a friss gumikon felpörgött, a 29. körben megelőzte Massát, méghozzá a 4-es kanyar külső ívén. 
A 30. körben Hamilton zavartalanul vezetett, mögötte Vettel, Alonso, Webber, Räikkönen, Grosjean, Massa, Button, Hülkenberg és Perez volt a top10-ben.
Button is szokatlan helyen, a sikánnál ment el Massa mellett, akinek annyira elfogytak a gumijai, hogy cserélnie is kellett a 32. körben.
Az éllovas Hamilton ezt egy körrel korábban tette meg, a 4. helyre ért vissza, gyorsan utána is ment a sokkal régebbi gumikon haladó Webbernek és Alonsónak. Az ausztrált a 3. kanyarban utasította maga mögé, a ferraris pedig kiment előle, kereket cserélt. 
Vettel szintén akkor járt kint, és megint Button mögé került, aki mögött már korábban is eltöltött 12 kört.
A 35. körben, a verseny – és egyben a 2013-as idény – felénél újra Hamilton vezetett, majd Webber, Räikkönen, Grosjean, Button, Vettel, Alonso, Perez, Massa és Rosberg következett az első tízben. 
Vettel a 37. körben megelőzte Buttont, a versenybírók pedig bokszutca-áthajtásos büntetést osztottak ki Grosjeannak azért, mert a 4-es kanyarban a pályát elhagyva előzte meg Massát. Button a 38. körre kiment friss gumikért.
Ezek után Grosjean a 6., Button a 7. helyen haladt, míg Sergio Perez kerékcseréje miatt a williamses Pastor Maldonado lépett fel a 10. helyre.
Räikkönen a 43., Webber a 44. körben járt kint újra a bokszban, a finn a 6., az ausztrál a 3. helyre állt vissza.
A 45. körben Valtteri Bottas Williamse nagyon rossz helyen, a célegyenes-ráfordító kijáratánál adta meg magát, de a Hungaroring mindig kiválóan dolgozó pályabírói gyorsan eltávolították az autót.
Grosjean a 48., Alonso, Massa, Rosberg a 49., Hamilton az 50. körben kiment a harmadik kerékcseréjére. Hamilton pontosan Webber mögé ért vissza, de a 3. kanyarban a mercedeses kiterelte a pályáról, nem hagyta elveszni a 2. – virtuális 1. – helyet.
A sorrend ekkor Vettel, Hamilton, Webber, Räikkönen, Alonso, Grosjean, Button, Massa, Rosberg és Perez volt a pontszerző helyeken. Räikkönen és Button kétkiállásos stratégiát próbált végigvinni.
Vettel az 56., Webber a 61. körre váltott az utolsó szettjére, ezzel gyakorlatilag kialakult a végső, tiszta felállás, az utolsó csaták kiosztása – feltételezve, hogy Räikkönen végigmegy a harmadik garnitúra gumiján.
A 62. körben el is indult a küzdelem a 2. helyért, Vettel ott loholt Räikkönen nyakában, akinek még 8 kört kellett kibírnia. Webber 10 másodperc hátránnyal, de jó tempóban igyekezett beérni őket.
Räikkönen tapadása a 64-65. körre egyre fogyott, Vettel már kereste a lehetőséget, hol lehetne bebújni a finn mellé.
A 66. körben Rosberg autója nem bírta, füst és lángok között húzódott ki a 2. kanyarban, a túlmelegedéstől tartó Mercedesnél azon imádkoztak, hogy az élen álló Hamiltonnal ne történjen hasonló.
Vettel a 68. körben megpróbálkozott az előzéssel a 4. kanyar előtt, de nem fért be, a külső íven ki is szaladt, visszaesett egy kicsit, és az utolsó két körben már nem is tudott újra támadni.
Hamilton senkitől sem zavartatva ért be, a szombati negyedik pole után megszerezte a negyedik hungaroringi győzelmét, amely egyben az első lett a Mercedesszel. A dobogóra Räikkönen és Vettel ért fel.
Webber a 10. helyről a negyedikig kapaszkodott, a Ferrariból egy 5. helyet tudott kipréselni Alonso, Grosjean a bukdácsolás után a 6. lett. A McLaren Button 7. és Perez 9. helyével dupla pontszerzésnek örülhetett, míg a Williams végre-valahára megszerezte a 2013-as szezonjuk első pontját Pastor Maldonadóval.
Magyar Nagydíj, Hungaroring, 2013.07.28. 

Kommentek

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.