F1: Borult a papírforma, győzött Hamilton

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.07.28. 16.02

A hőrekord elmaradt, de így is nagyon izgalmas versenyt hozott a Magyar Nagydíj, amelyet a várakozásokra rácáfolva Lewis Hamilton nyert meg, immár negyedszer. Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel óriásit csatázott a második helyért, a finn volt a jobb.

Lewis Hamilton nem kis meglepetésre ugyan megszerezte a pole-t a Hungaroringen, de abban sem ő, sem a Mercedes nem hitt, hogy ezt sikerül majd győzelemre váltani a vasárnapi 28. Magyar Nagydíjon. 
Az ezüst nyíl korábbi gumiproblémái és a hőség miatt Hamilton visszaesésére lehetett számítani, de a korábbi háromszoros hungaroringi győztes a rajtnál megtartotta a vezetést, majd végig fegyelmezetten vezetve az első helyen vitte célba a Mercedest. Ez lett az első sikere az új csapatával, egyben a negyedik Magyarországon, és a 22. a karrierje során.
A boldog győztes mögött Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel ért be – érdekesség, hogy Hamilton összes hungaroringi győzelménél Räikkönen volt a második. A lotusos finn három helyett csak két kerékcserét vállalt be, ezzel sikerült előrelépnie a 6. rajtkockából, míg a címvédőnek nem nagyon jött ki a lépés, forgalomba szorult, megsérült az első szárnya, a hajrában pedig nem tudta megelőzni Räikkönent. A német azért így is növelte az előnyét a bajnokságban.
Vettel mellett a Red Bull is tovább erősítette a helyzetét a konstruktőri küzdelemben, ugyanis a 10. helyről induló Mark Webber az élmezőnyhöz képest fordított stratégiával a 4. helyig jutott.
A Ferrari nagyjából láthatatlan volt a versenyen, Alonso ott ért be, ahol kezdett, az 5. helyen, míg Felipe Massa a 8. lett.
Romain Grosjean hiába rajtolt a 3. helyről, és ment gyorsan, a hibákat most sem tudta elkerülni: ütközött Jenson Buttonnal, járt a pályán kívül, büntetést is kapott, így a szép tempó ellenére is csak a 6. pozícióban intették le.
A McLaren javuló formáját mutatja, hogy Button (7.) és Perez (9.) is pontot szerzett, méghozzá Räikkönenhez hasonlóan csak két kiállással.
A Magyar Nagydíj aprócska eredményt, de nagy megkönnyebbülést hozott a Williamsnek: Nico Rosberg futam végi kiesése után Pastor Maldonado a 10. helyre lépett előre, a félidőben megszerezve ezzel a csapat idei első pontját.  
Hogyan zajlott a futam?
A 2021-ig tartó hosszabbítás bejelentése után a megjósolt forróságban, 36 fokos levegő- és 51 fokos aszfalthőmérséklet mellett kezdődött a 28. Magyar Nagydíj a Hungaroringen.
A hőség az autók határait feszegette, jó néhány járgányt a szokásosnál később toltak ki a rajtrácsra, hogy ezzel is csökkentsék a melegedést.
A pole-ból Lewis Hamilton indult, mellőle, a koszos oldalról a címvédő Sebastian Vettel. A Mercedes gyors volt az időmérőn, de nagy kérdést jelentett, hogy bír majd a gumikkal, Vettel, a 3. helyről kezdő lotusos Romain Grosjean, Fernando Alonso (5.) és Kimi Räikkönen is veszélyt jelenthetett.
Hosszabb távon a 9., 10. helyről, közepes keveréken induló Sergio Perez és Mark Webber, esetleg még a 13. rajkockából kezdő Jenson Button is az élmezőnybe törhetett.
A lámpák kialvása után Hamilton viszonylag simán elment, hátrébb viszont Grosjean keményen próbálkozott Vettellel, végül azonban az eredeti sorrendben fordultak el az első kanyarban. Alonso lépett előrébb, a 4. helyre a 3. kanyar után. 
Massa, Räikkönen és a visszaeső Rosberg kakaskodott hátrébb, a mercedeses német összeért a Ferrarival, kiszaladt a pályáról, a mezőny sűrűjébe ért vissza.
A 3. körre a sorrend Hamilton, Vettel, Grosjean, majd egy kicsit leszakadva Alonso, Massa, Räikkönen, Webber, Button, Ricciardo és Perez volt a top10-ben.
A kerékcseréket Lewis Hamilton kezdte, 9 kört bírt a lágy gumikon. A visszatéréskor volt csapattársa, a hosszú első etapot teljesítő Button mögé került a 8. helyre, de nem ragadt be, gyorsan előzött.
Vettel a 12. körre váltott közepes keverékre, átadva a vezetést Grosjeannak. A címvédő is Button mögé tért vissza, viszont egyáltalán nem tudta átverekedni magát rajta, ami alaposan belerondított a stratégiába, mellesleg a közvetlen követés az autó hűtésének is ártott. 
Alonso a 13., Grosjean és Räikkönen a következő körben ment ki az első cserére. 
A lágyon rajtolók cseréi után Webber vezetett, mögötte Hamilton, Button, Vettel, Grosjean, alonso, Perez, Sutil, Massa, és Räikkönen állt a pontszerző helyeken.
Vettel nagyon igyekezett túljutni Buttonon, de nem ment neki, a 17. körben hozzá is ért a McLarenhez, megsérült az első szárnya, közben a KERS-szel is problémái voltak, és Grosjean is a nyakára ért.
A lotusos francia a 19. körben támadni kezdte a Red Bull sztárját, Alonso pedig egy kicsit hátrébb várta, hogy esetleg ő lehessen a nevető harmadik.
A Force Indiá-s Adrian Sutil a 100. F1-es versenyét futotta, de csak a 20. körig, amikor hidraulikai probléma miatt ki kellett szállnia.
Webber a 24. körig húzta az első etapot, az addig vezető ausztrál a 6. helyre, nem sokra az élmenők mögé ért vissza. Közben Vettel végül a nem épp tipikus előzési ponton, a 4-es kanyarban belső íven kapta el Buttont, akit aztán Grosjean is megelőzött – szokásához híven nem túl tisztán, koccanással.
Button aztán ki is ment kereket cserélni, majd Grosjean is, akinek valószínűleg módosítottak a stratégiáján. A francia a friss gumikon felpörgött, a 29. körben megelőzte Massát, méghozzá a 4-es kanyar külső ívén. 
A 30. körben Hamilton zavartalanul vezetett, mögötte Vettel, Alonso, Webber, Räikkönen, Grosjean, Massa, Button, Hülkenberg és Perez volt a top10-ben.
Button is szokatlan helyen, a sikánnál ment el Massa mellett, akinek annyira elfogytak a gumijai, hogy cserélnie is kellett a 32. körben.
Az éllovas Hamilton ezt egy körrel korábban tette meg, a 4. helyre ért vissza, gyorsan utána is ment a sokkal régebbi gumikon haladó Webbernek és Alonsónak. Az ausztrált a 3. kanyarban utasította maga mögé, a ferraris pedig kiment előle, kereket cserélt. 
Vettel szintén akkor járt kint, és megint Button mögé került, aki mögött már korábban is eltöltött 12 kört.
A 35. körben, a verseny – és egyben a 2013-as idény – felénél újra Hamilton vezetett, majd Webber, Räikkönen, Grosjean, Button, Vettel, Alonso, Perez, Massa és Rosberg következett az első tízben. 
Vettel a 37. körben megelőzte Buttont, a versenybírók pedig bokszutca-áthajtásos büntetést osztottak ki Grosjeannak azért, mert a 4-es kanyarban a pályát elhagyva előzte meg Massát. Button a 38. körre kiment friss gumikért.
Ezek után Grosjean a 6., Button a 7. helyen haladt, míg Sergio Perez kerékcseréje miatt a williamses Pastor Maldonado lépett fel a 10. helyre.
Räikkönen a 43., Webber a 44. körben járt kint újra a bokszban, a finn a 6., az ausztrál a 3. helyre állt vissza.
A 45. körben Valtteri Bottas Williamse nagyon rossz helyen, a célegyenes-ráfordító kijáratánál adta meg magát, de a Hungaroring mindig kiválóan dolgozó pályabírói gyorsan eltávolították az autót.
Grosjean a 48., Alonso, Massa, Rosberg a 49., Hamilton az 50. körben kiment a harmadik kerékcseréjére. Hamilton pontosan Webber mögé ért vissza, de a 3. kanyarban a mercedeses kiterelte a pályáról, nem hagyta elveszni a 2. – virtuális 1. – helyet.
A sorrend ekkor Vettel, Hamilton, Webber, Räikkönen, Alonso, Grosjean, Button, Massa, Rosberg és Perez volt a pontszerző helyeken. Räikkönen és Button kétkiállásos stratégiát próbált végigvinni.
Vettel az 56., Webber a 61. körre váltott az utolsó szettjére, ezzel gyakorlatilag kialakult a végső, tiszta felállás, az utolsó csaták kiosztása – feltételezve, hogy Räikkönen végigmegy a harmadik garnitúra gumiján.
A 62. körben el is indult a küzdelem a 2. helyért, Vettel ott loholt Räikkönen nyakában, akinek még 8 kört kellett kibírnia. Webber 10 másodperc hátránnyal, de jó tempóban igyekezett beérni őket.
Räikkönen tapadása a 64-65. körre egyre fogyott, Vettel már kereste a lehetőséget, hol lehetne bebújni a finn mellé.
A 66. körben Rosberg autója nem bírta, füst és lángok között húzódott ki a 2. kanyarban, a túlmelegedéstől tartó Mercedesnél azon imádkoztak, hogy az élen álló Hamiltonnal ne történjen hasonló.
Vettel a 68. körben megpróbálkozott az előzéssel a 4. kanyar előtt, de nem fért be, a külső íven ki is szaladt, visszaesett egy kicsit, és az utolsó két körben már nem is tudott újra támadni.
Hamilton senkitől sem zavartatva ért be, a szombati negyedik pole után megszerezte a negyedik hungaroringi győzelmét, amely egyben az első lett a Mercedesszel. A dobogóra Räikkönen és Vettel ért fel.
Webber a 10. helyről a negyedikig kapaszkodott, a Ferrariból egy 5. helyet tudott kipréselni Alonso, Grosjean a bukdácsolás után a 6. lett. A McLaren Button 7. és Perez 9. helyével dupla pontszerzésnek örülhetett, míg a Williams végre-valahára megszerezte a 2013-as szezonjuk első pontját Pastor Maldonadóval.
Magyar Nagydíj, Hungaroring, 2013.07.28. 

Kommentek

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.