F1: A világ legmenőbb költöztetői

Megnéztük, mivel költözik a Mercedes AMG Petronas csapat

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.07.25. 07.30

Vajon mivel hurcolkodik egy menő F1-es csapat két verseny között? Hát persze hogy Mercedesekkel. Sokkal.

A Forma-1 leginkább a versenyzőkről és a versenyautókról szól, pedig anélkül a temérdek háttérmunkás és szállítókamion nélkül, akik a teljes cirkuszt cipelik országról országra, egyik versenyről a másikra, talán jelentéktelenné is szelídülne egy-egy versenypálya látványa. 
Szinte mindenki akart már életében kamionsofőr lenni, és attól függően, hogy az egyedfejlődés mely pillanatában tört rá ez a fajta elmebaj, aszerint találjuk a motiváló okok között eleinte a nagy és hangos dudát, később a temérdek lóerőt, a szabadnak látszó életet, a sok pénzt, vagy később az aszociális élet apró szépségeivel kecsegtető munkahelyet. De kevés ember megy azért kamionozni, hogy az F1 közelébe jusson.

Itt általában csak két-három kamionnak van elég hely. A többi járgány ilyenkor már távolabb, tisztára suvickolva, és ízléses, rendezett formában parkol.

Pedig kamionok, folyton rámoló személyzet nélkül ez sem úgy működne, ahogy megszoktuk. Mi most pár órán át a Mercedes AMG Petronas csapatának a munkáját próbáljuk szabotálni azzal, hogy a nyakukon lógunk. De elég jól tűrik.
A Hungaroringen már jóval a futamok előtt beindul az élet. Csapatonként tucatnyi kamion hozza a versenyhez szükséges háttérépületek darabjait, a több mázsányi alkatrészhalmot, és persze a versenyautókat is. Maga a csapatépület blokkokból épül fel, csak egymásra kell rakni az elemeket, emeleteket és berendezni, teletömni szemrevaló, mosolygó szüzekkel és indulhat is a móka.
Ezek a kamionok elsőként érkeznek az adott versenyhelyszínre és utolsóként távoznak. A Mercedes AMG Petronas csapatnál 16 darab kamion cipeli az épület minden darabját, amit a személyzet nagyjából 3-4 nap alatt épít fel üzemkészre a semmiből, illetve pakol össze. A  versenyautót és csatolt részeit szállító további 7 kamion később jön és hamarabb tűnik el, így nem mozog együtt a teljes csapat.

Nem futnak vészesen sokat ezek a kamionok. Kétéves korukra 70-90 ezer kilométer került csak beléjük, amit nemcsak a versenypályák között szednek össze.

Mivel?

Mi mással is költöznének, mint Mercedesekkel? Nem is akármilyenekkel, a flottát Actrosok teszik ki, Giga Space Cab felépítménnyel, ami a legnagyobb, legkényelmesebb, leglegebb minden szempontból. Természetesen mindenféle vezetőtámogató rendszerrel kiegészítve, így a sávtartótól a xenonlámpákon, vészfékasszisztensen át az adaptív tempomatig minden megtalálható ezekben a kamionokban. Ez nem egy lepattant vidéki cirkusz, ez az F1, itt szinte minden belefér, úgy fest, pénz akad temérdek. És mivel itt minden a látványról szól, – a legkisebb részlet is hozzátartozik a márka imidzséhez – így senki nem érkezhet olajban fürdő, kéken füstölő csőrös Krazzal, hanyagul lespaniferezett rozsdás konténerekkel. 

LEGO-szerűen csak egymásra teszik a pótkocsik tartalmát és kész is a palota. Ez itt 16 kamionnyi darabból áll.

Mindenhová?

Nem. Ezek a kamionok csak az európai versenyeken dolgoznak a csapatnak, a tengerentúli futamokra bajosan érnének oda keréken, akármilyen sok is van belőle. A brit központtól a legmesszebb a Török Nagydíj idejére távolodtak el, amikor Isztambulba kellett kitelepülniük. Ebből logikusan következik, hogy ez a meló nem egész éves elfoglaltság. Persze hosszú távon ezt nem is nagyon lehetne bírni, mert a szezont ugyanazok a figurák nyomják végig, nincs váltás, se hazamenetel. Egyszerűen nem fér bele az időbe, egyik helyszínről egyenesen a másikra mennek. De nem is lenne okos dolog menet közben változtatni a személyzeten, hiszen ők mindent tudnak, hogy mi és hol van a kocsijukon, hová kell menniük, mikor és merre. Persze ha valamiért mégis muszáj hazamenni, akkor az is megoldható. 

A falon a családi fotó mellett komoly leltár is segít eligazodni, hogy mit melyik fiókban is kell keresni. A szexi női fehérneműket rejtő részt nem találtuk sehol.

Az állandó költözésnek megvannak az előnyei is, mivel minden alkatrész, épületdarab mindig ugyanoda kerül a vontatmányokban, így az építőcsapat az évek alatt olyan rutinra tesz szert, hogy szinte csukott szemmel is képesek összedobni az F1-es kirakatvárost. 

Hol laknak?

Akármennyire is impozánsak ezek a pár nap alatt felhúzott épületek, a kamionsofőrök, illetve a szállításban, építkezésben résztvevők – a csapat igényeitől és lehetőségeitől függően ez akár száz fő is lehet – mégsem itt laknak a pályán, hanem a városban, igazi szállodában. Mindannyian.

Mennyit futnak?

Az F1-es flotta Actrosai két év alatt 70-90 ezer kilométert gyűjtöttek össze. Ez kamionos mértékkel egyáltalán nem sok, pedig szezonon kívül kevésbé előkelő feladatokat is ellátnak ezek a gépek, magyarul dolgoznak. 
Munka közben a versenykamion sofőrjeire is ugyanazok a szabályok érvényesek, mint akármelyik kollégájukra. Tachográffal vezetnek, és a kamionstoppal is számolniuk kell. Szerencsére nekik nem kell folyton a főnökükkel küzdeni, hogy a megengedettnél nagyobb terheléssel és többet menjenek, ezek az autók még a legális maximális terhelés közelébe sem igazán jutnak. 

Nem, ez nem egy patika, és az ott nem a kötszeres részleg. Bár kötözéshez vagy 15 féle ragasztószalagból tudnának válogatni.

Fegyveres őrök?

Különösebb védelmet nem igényel egy-egy konvoj, hiszen a kamionokat sosem hagyják magukra, és különben sem lenne sok értelme pont 1/16-od házat lopni. A versenyautó már aggályosabb, egyszerű fejemmel nem is értem, miért egy kamion viszi mindkét járgányt – a felső emeleten, egymás mögött utaznak – illetve az összes tartalék fődarabot is. Én biztos nem így csinálnám. Igaz, nem is lettem csapatfőnök. 

Kommentek

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

Legendás francia filmet forgatott újra a Ford

40 éves filmet forgatott újra a Ford modern formában és egy piros Mustanggal a főszerepben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.