F1: A világ legmenőbb költöztetői

Megnéztük, mivel költözik a Mercedes AMG Petronas csapat

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.07.25. 07.30

Vajon mivel hurcolkodik egy menő F1-es csapat két verseny között? Hát persze hogy Mercedesekkel. Sokkal.

A Forma-1 leginkább a versenyzőkről és a versenyautókról szól, pedig anélkül a temérdek háttérmunkás és szállítókamion nélkül, akik a teljes cirkuszt cipelik országról országra, egyik versenyről a másikra, talán jelentéktelenné is szelídülne egy-egy versenypálya látványa. 
Szinte mindenki akart már életében kamionsofőr lenni, és attól függően, hogy az egyedfejlődés mely pillanatában tört rá ez a fajta elmebaj, aszerint találjuk a motiváló okok között eleinte a nagy és hangos dudát, később a temérdek lóerőt, a szabadnak látszó életet, a sok pénzt, vagy később az aszociális élet apró szépségeivel kecsegtető munkahelyet. De kevés ember megy azért kamionozni, hogy az F1 közelébe jusson.

Itt általában csak két-három kamionnak van elég hely. A többi járgány ilyenkor már távolabb, tisztára suvickolva, és ízléses, rendezett formában parkol.

Pedig kamionok, folyton rámoló személyzet nélkül ez sem úgy működne, ahogy megszoktuk. Mi most pár órán át a Mercedes AMG Petronas csapatának a munkáját próbáljuk szabotálni azzal, hogy a nyakukon lógunk. De elég jól tűrik.
A Hungaroringen már jóval a futamok előtt beindul az élet. Csapatonként tucatnyi kamion hozza a versenyhez szükséges háttérépületek darabjait, a több mázsányi alkatrészhalmot, és persze a versenyautókat is. Maga a csapatépület blokkokból épül fel, csak egymásra kell rakni az elemeket, emeleteket és berendezni, teletömni szemrevaló, mosolygó szüzekkel és indulhat is a móka.
Ezek a kamionok elsőként érkeznek az adott versenyhelyszínre és utolsóként távoznak. A Mercedes AMG Petronas csapatnál 16 darab kamion cipeli az épület minden darabját, amit a személyzet nagyjából 3-4 nap alatt épít fel üzemkészre a semmiből, illetve pakol össze. A  versenyautót és csatolt részeit szállító további 7 kamion később jön és hamarabb tűnik el, így nem mozog együtt a teljes csapat.

Nem futnak vészesen sokat ezek a kamionok. Kétéves korukra 70-90 ezer kilométer került csak beléjük, amit nemcsak a versenypályák között szednek össze.

Mivel?

Mi mással is költöznének, mint Mercedesekkel? Nem is akármilyenekkel, a flottát Actrosok teszik ki, Giga Space Cab felépítménnyel, ami a legnagyobb, legkényelmesebb, leglegebb minden szempontból. Természetesen mindenféle vezetőtámogató rendszerrel kiegészítve, így a sávtartótól a xenonlámpákon, vészfékasszisztensen át az adaptív tempomatig minden megtalálható ezekben a kamionokban. Ez nem egy lepattant vidéki cirkusz, ez az F1, itt szinte minden belefér, úgy fest, pénz akad temérdek. És mivel itt minden a látványról szól, – a legkisebb részlet is hozzátartozik a márka imidzséhez – így senki nem érkezhet olajban fürdő, kéken füstölő csőrös Krazzal, hanyagul lespaniferezett rozsdás konténerekkel. 

LEGO-szerűen csak egymásra teszik a pótkocsik tartalmát és kész is a palota. Ez itt 16 kamionnyi darabból áll.

Mindenhová?

Nem. Ezek a kamionok csak az európai versenyeken dolgoznak a csapatnak, a tengerentúli futamokra bajosan érnének oda keréken, akármilyen sok is van belőle. A brit központtól a legmesszebb a Török Nagydíj idejére távolodtak el, amikor Isztambulba kellett kitelepülniük. Ebből logikusan következik, hogy ez a meló nem egész éves elfoglaltság. Persze hosszú távon ezt nem is nagyon lehetne bírni, mert a szezont ugyanazok a figurák nyomják végig, nincs váltás, se hazamenetel. Egyszerűen nem fér bele az időbe, egyik helyszínről egyenesen a másikra mennek. De nem is lenne okos dolog menet közben változtatni a személyzeten, hiszen ők mindent tudnak, hogy mi és hol van a kocsijukon, hová kell menniük, mikor és merre. Persze ha valamiért mégis muszáj hazamenni, akkor az is megoldható. 

A falon a családi fotó mellett komoly leltár is segít eligazodni, hogy mit melyik fiókban is kell keresni. A szexi női fehérneműket rejtő részt nem találtuk sehol.

Az állandó költözésnek megvannak az előnyei is, mivel minden alkatrész, épületdarab mindig ugyanoda kerül a vontatmányokban, így az építőcsapat az évek alatt olyan rutinra tesz szert, hogy szinte csukott szemmel is képesek összedobni az F1-es kirakatvárost. 

Hol laknak?

Akármennyire is impozánsak ezek a pár nap alatt felhúzott épületek, a kamionsofőrök, illetve a szállításban, építkezésben résztvevők – a csapat igényeitől és lehetőségeitől függően ez akár száz fő is lehet – mégsem itt laknak a pályán, hanem a városban, igazi szállodában. Mindannyian.

Mennyit futnak?

Az F1-es flotta Actrosai két év alatt 70-90 ezer kilométert gyűjtöttek össze. Ez kamionos mértékkel egyáltalán nem sok, pedig szezonon kívül kevésbé előkelő feladatokat is ellátnak ezek a gépek, magyarul dolgoznak. 
Munka közben a versenykamion sofőrjeire is ugyanazok a szabályok érvényesek, mint akármelyik kollégájukra. Tachográffal vezetnek, és a kamionstoppal is számolniuk kell. Szerencsére nekik nem kell folyton a főnökükkel küzdeni, hogy a megengedettnél nagyobb terheléssel és többet menjenek, ezek az autók még a legális maximális terhelés közelébe sem igazán jutnak. 

Nem, ez nem egy patika, és az ott nem a kötszeres részleg. Bár kötözéshez vagy 15 féle ragasztószalagból tudnának válogatni.

Fegyveres őrök?

Különösebb védelmet nem igényel egy-egy konvoj, hiszen a kamionokat sosem hagyják magukra, és különben sem lenne sok értelme pont 1/16-od házat lopni. A versenyautó már aggályosabb, egyszerű fejemmel nem is értem, miért egy kamion viszi mindkét járgányt – a felső emeleten, egymás mögött utaznak – illetve az összes tartalék fődarabot is. Én biztos nem így csinálnám. Igaz, nem is lettem csapatfőnök. 

Kommentek

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.