F1: Räikkönen a győzelembe kergette Vettelt

A címvédő megtörte a hazai átkot

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.07.07. 16.02

A Német Nagydíjon Kimi Räikkönen kergette a célba Sebastian Vettelt, aki első ízben tudott hazai pályán Forma-1-es futamot nyerni. Romain Grosjean a 3., Hamilton elsüllyedt.

Sebastian Vettel megtörte a hazai pálya átkát, amikor megnyerte a Német Nagydíjat a Nürburgringen. Korábban nem nyert még német futamot a Red Bull pilótája. 
A háromszoros bajnok pályafutása 30. sikere egyben az egyik legnehezebb volt, ugyanis a Lotus stratégiai harapófogóba szorította a német pilótát, Kimi Räikkönen végül az utolsó kanyarig üldözte őt, egy-két körrel hosszabb versenyen valószínűleg meg is előzte volna.
Vettelt Romain Grosjean is hosszan üldözte, úgy tűnt még a győzelemre is esélyes, de átadta helyét a bajnokságban még esélyes finn csapattársának. Idén másodszor állhatott dobogóra a francia versenyző.
A Mercedes továbbra sem bír a gumikkal, a pole-ból induló Lewis Hamilton a rajtnál azonnal két helyet veszített, majd az abroncsokkal küszködve csak ötödikként ért be Fernando Alonso mögött. A spanyol ismét nagyot mentett, hiszen a nyolcadik helyről indult. 
Hamiltonnal szemben Jenson Button megmutatta, miért tartják kiváló gumikímélőnek, jó stratégiával a 6. helyig jutott a McLarennel, Mark Webber pedig egy – balesetet okozó – óriási bokszutcai baki után a mezőny legvégéből kapaszkodott fel a 7. pozícióba.
Sergio Perez (8.) szintén pontot hozott a McLarennek, a top10-be pedig Vettel mellett befért még két német, Nico Rosberg és Nico Hülkenberg is.
Így zajlott a futam
Minden korábbinál melegebb (24 fokos levegő-, 43 fokos aszfalthőmérséklet) időben sorakoztak fel a pilóták a Nürburgring rajtrácsára a Német Nagydíj startjához.
Lewis Hamilton a Nico Rosberggel történt időmérős baki után ugyan megszerezte a pole-t a Mercedesnek, de az angol pilóta nem sokkal a rajt előtt üzemanyag-szivárgással és a jobb első fék beragadásával is küszködött.
Mögüle a Red Bull párosa, Vettel és Webber, majd a két Lotus-pilóta, Räikkönen és Grosjean, a bizonyítani akaró Daniel Ricciardo, valamint a lágy helyett a közepes keverékes rajttal taktikázó Massa és Alonso, valamint Button, Hülkenberg és Rosberg indult. 
A lámpák elalvása után Vettel és Webber is megelőzte Hamiltont az első kanyarra, a stratégia szempontjából fontos manővert, Ricciardo megelőzését pedig Massa teljesítette.
A 2. kör kezdetén, idén immár sokadszorra, Button és Sergio Perez egymásra talált, a mexikói a lágy keveréken meg is előzte a veteránt. Stratégiailag jó húzás volt a McLaren számára.
A sorrend a 3. körre Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Gorsjean, Massa, Ricciardo, Alonso, Perez, Button és Hülkenberg volt a pontszerző helyeken.
Massa gyorsan sztornózta a jó rajtját, a 4. kör kezdetén kipördült az 1. kanyar bukóterébe, az autó lefulladt, a brazil kiesett.
Míg a mezőny második felében már az 5. körben megindultak a cserék, az élmezőnyből Hamilton ment ki elsőként, hogy a lágy keveréket közepesre váltsa. Az angollal így igyekeztek a Red Bull elé vágni, de a bajnokcsapat azonnal reagált, a következő körben Vettelt is kihívták.
Vettel a 7., Hamilton a 9. helyre tért vissza, köztük Rosberg volt, ami nem jött jól a 2008-as bajnoknak, csúnyán beszorult. 
Webbert sem hagyták kint sokáig, de az ausztrál kiállása katasztrofálisan sikerült, rögzítetlen jobb hátsó kerékkel indult el, a kerék elkaszált egy operatőrt és Mercedes-szerelők is alig úszták meg. Webbert visszatolták, rendesen felrakták a kereket, a mezőny végére állt vissza.
A 10. körre Räikkönen is váltott, a lágy gumisok közül már csak Grosjean volt kint, a francia vezetett. Míg ő kint maradt, Alonso a 13. körben már másodszorra is kiment egy friss szett közepes keverékért.
Grosjean a 14. körre cserélt, a 3. (virtuális 2.) helyre ért vissza Button mögé, majd gyorsan meg is előzte a mclarenest, ugyanekkorra Rosberg végül elengedte Hamiltont, Räikkönen pedig megelőzte a németet.
A futam negyedénél, a 15. körben a sorrend Vettel, Grosjean, Button, Hülkenberg, Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Alonso, Maldonado és Bottas volt a top10-ben.
Rosberg a 18. körre állt ki friss gumikért, Räikkönen a következő körben megelőzte Hamiltont, aki szintén küszködött a gumikkal, 20. körben már Alonso is támadni kezdte. 
Button nagyon jól tartotta magát az első szettjén, egészen a 22. körig bírta, Hamilton és Alonso mögé tudott visszaállni, majd rögtön nyert egy újabb pozíciót, miután a mercedeses felvette a harmadik szett gumiját.
Vettel vezetett, mögötte Grosjean és Räikkönen, Alonso, Button, Perez, Hülkenberg, Hamilton, Adrian Sutil és Paul di Resta volt a top10-ben.
A 23. körben Jules Bianchi Marussiájában eldurrant a Cosworth-motor, a francia félrehúzódott, de az üresben lévő autó a kiszállása után visszagurult a pályára, borzalmasan veszélyes helyzetet teremtett. Be is küldték a biztonsági autót.
A safety car alatt Vettel, Grosjean, Räikkönen, Alonso Perez és Sutil is kereket cserélt, Hamiltonak nagyon rosszkor jött az incidens.
Az újrarajtolás előtt Vettel állt az élen, mögötte  Grosjean, Räikkönen, Alonso, Button, Hülkenberg, Hamilton, Maldonado, Perez és Sutil volt a pontszerző helyeken.
A biztonsági autó csak a 30. körre engedte el a mezőnyt, meg kellett várni, amíg Webber visszazárkózott a mezőny végére. Pozíciócsere az élmezőnyben nem történt, csak Webber kezdte el levadászni a sereghajtókat.
A 35. körre a két Lotus egészen felzárkózott Vettelre. A Red Bull-os Grosjeant, a francia pedig Räikkönent húzta a DRS-sel.
A 36. körben Perez megelőzte Maldonadót, míg a 38. körre Hülkenberg kereket cserélt.
Kétharmadnál, a 40. körben az élen Vettel, Grosjean és Räikkönen autózott az élen, hátrébb Alonso,  Button, Hamilton, Perez, Maldonado, Sutil és di Resta haladt.
A Lotus a 41. körben használta ki a két autó nyújtotta stratégiai előnyt: Grosjeant kihívták friss gumikért, míg Räikkönent Vettel után engedték.
A Red Bullnál reagáltak is, Vettel a következő körben szintén kiment. Räikkönen átvette a vezetést, igyekezett előnyt kiautózni, míg a címvédő és Grosjean az 5-6. helyen száguldott. A leggyorsabb körökkel pingpongoztak.
Vettelnek hátrányt jelentett, hogy míg Räikkönen elöl vágtatott, a Red Bull-os másfél körre elakadt Hamilton mögött, a 45. körben előzte meg. Miután az angolt Grosjean is maga mögé utasította, ki is ment a harmadik cseréjére.
Räikkönen a 46. körre már elérte a bokszkiálláshoz szükséges 15 másodperces előnyt, de csak az 50. körre cserélt, hogy egy utolsó, tízkörös lágy gumis etappal nekifusson a győzelemnek. Alonso is ugyanekkor járt kint, hogy feltegye a lágyat.
A finn és a spanyol a Vettel és Grosjean mögé, a 3-4. helyre ért vissza, hátrébb Button, Perez, Hamilton, di Resta, Webber és Valtteri Bottas volt a top10-ben.
Räikkönen ugyan igyekezett felzárkózni, de egyrészt nem gyorsult olyan radikálisan a friss gumikon, másrészt az élmezőny utolérte a sereghajtókat, az 53-54. körben lekörözgetés következett. 
Grosjean az 55. körben engedte el csapattársát, hogy Vettel után eredjen, a Red Bull-osnak 2,5 másodperc előnye volt. Körönként fél bő másodpercet kellett volna Räikkönennek autóznia a győzelemhez. A lotusos rá is kapcsolt, pontosan ezt hozta.
Az esetleges előzés a legutolsó körre maradt, közben az is kérdés volt, hogy Grosjean meg tudja-e védeni magát a szintén rohamozó Alonsótól.
Räikkönen az utolsó körre DRS-távolságra jutott, a célegyenes-ráfordítóban nyolctizedre közelítette meg Vettelt, de a Red Bull-pilóta már nem volt megfogható, megnyerte a hazai versenyét.
Grosjean megtartotta a 3. helyet, Alonso épp beért, majd a célegyenes végén le is állt. Mögöttük Hamilton, a nagyszerűen versenyző Button, a visszakapaszkodó Webber, Perez és két másik német, Rosberg és Hülkenberg szerzett pontot.
Német Nagydíj, Nürburgring, 2013.07.07.

Kommentek

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

Legendás francia filmet forgatott újra a Ford

40 éves filmet forgatott újra a Ford modern formában és egy piros Mustanggal a főszerepben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.