F1: Visszatér a tesztelés, jönnek a büntetőpontok

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.06.28. 18.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egy sor 2014-es szabályváltoztatást hagyott jóvá, többek között az F1-es tesztekről, a büntetésekről és a jövő évi motorokról.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa ma az angliai Goodwoodban ült össze, ahol több, korábbról már ismert szabálytervezetet és néhány friss módosítást is elfogadott a 2014-es Forma-1-es szezonra. Íme a változások:
– A Mercedes kérése alapján a gyártó 2014-től négy csapatnak szállíthat már motorokat (formaság, a Renault már korábban kapott ugyanilyen engedélyt – a szerk.)
– Bevezetik a versenyzők büntetőpont-rendszerét: 12 hónapos periódusokban gyűlnek a pontok a különböző kihágások miatt – általában kihágásonként 1-3 pontonként -, 12 pont elérése esetén automatikus eltiltás jár a következő futamra
– Szabályba foglalták az eddig íratlanul is alkalmazott gyakorlatot, miszerint a pálya elhagyásával szerzett előnyt a versenyző visszaadhatja a “károsultnak”, büntetés csak akkor jön, ha ezt nem teszi meg ésszerű időn belül
– Az edzések felpörgetése érdekében minden versenyző egy-egy plusz gumiszettet kap az első szabadedzésekre, amelyeket csak az első 30 percben használhatnak majd
Tesztelés
– Az európai szakaszban négyszer kétnapos év közbeni tesztelésre lesz lehetőség az érintett, később kiválasztandó négy futamot követő kedden és szerdán
– A nagy változásokat hozó 2014-es idényre való felkészülés kedvéért a téli tesztelési időszak jövőre már januárban elkezdődhet (eddig legkorábban februárban lehetett tesztelni – a szerk.)
– A költségcsökkentések jegyében a tovább korlátozzák a szélcsatornás és számítógépes áramlástani szimulációs (CFD) tesztelést, emellett hivatalosan is lehetőség lesz arra, hogy két csapat osztozzon egy szélcsatornán
Biztonság
– Biztonsági előírás, hogy a jövő évtől az bokszkiállásoknál az autón dolgozó összes csapattagnak kötelezően sisakot kell viselnie
– A bokszutcai sebességhatár a jelenlegi 60 és 100 – edzéseken és verseny közben –  km/órás limitről egységesen 80 km/órára változik, kivéve azokat a helyszíneket (Melbourne, Monaco, Szingapúr), ahol eddig is csak 60 km/h volt a korlát a futamon is
– A paraméterek átírása miatt 2014-től eltűnnek a lépcsős orrok, a kasztni eleve alacsony lesz az első tengelynél
– Újfajta, teherbíróbb oldalsó törési zónát, és ehhez kapcsolódó töréstesztet vezetnek be
– Az pilóták fejét védő peremek teherbírását is növelik, a terheléses teszteken az eddigi 20 mm helyett immár csak 5 mm-es torzulás fér majd bele
Az új motorokról
– A 2014-es idénytől egy-egy versenyző az idény alatt mindössze 5 új motort használhat el, minden újabb erőforrás bevetésekor a bokszutcából lesz kénytelen rajtolni az aktuális versenyhétvégén; részelemek, mint a turbó vagy az energia-visszanyerő cseréje 10 helyes rajtbüntetést ér majd
– A sebességváltóknak is többet kell majd bírniuk, a jelenlegi öt helyett 2014-től hat versenyhétvégét (időmérő+futam), az ütemen kívüli csere öthelyes rajtbüntetéssel jár.
– A gyártók csakis egyetlen specifikációjú erőforrást homologálhatnak az FIA-nál a 2014-20 közötti időszakra, azaz egy-egy motorszállító kliensei mind teljesen ugyanazt a motort kapják majd, és csakis biztonsági és a beszerelést segítő módosítások lesznek engedélyezettek.
– A versenyeket legfeljebb 100 kg üzemanyaggal kezdhetik meg az autók, ennyivel kell a célig eljutni – az FIA az általa hitelesített, beépített mérőeszközzel ellenőrzi majd a fogyasztást
– Az új erőforrások nagyobb tömege miatt au autók minimális, 640 kg-os tömegét 5 kg-mal megnövelik
– Az új, sokkal hangsúlyosabb energia-visszanyerő rendszer alkalmazása miatt a hátsó fékeknél elektronikus kompenzáló rásegítést alkalmazhatnak majd
Le Mans, Formula E 
Az FIA az F1-en kívül határozatokat hozott a tartóssági világbajnoksággal (WEC) és a jövőre induló elektromos szériával, a Formula E-vel kapcsolatban is. 
Az előbbit illetően leszögezték, hogy a Le Mans-i 24 órás verseny a június 14-15-ei hétvégére esik, és vele egy időben nem rendezhetnek majd más FIA-bajnoki fordulót – ez az F1-be jövőre érkező New Jersey-i utcai futam naptárba illesztését nehezítheti egy kicsit.
A Formula E első szezonja jövő szeptemberben kezdődik és 2015 júniusában zárul majd.  
FIA

Kommentek

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

F1: Ecclestone Hamiltonra fogad 2017-ben

A Forma-1 volt irányítója, Bernie Ecclestone szerint a Mercedes angol pilótája kerül majd ki győztesen a ferraris Sebastian Vettellel folytatott bajnoki küzdelemből idén.

Alonso benézett az Indycar-futamra

Az idei Indy 500-on induló Fernando Alonso a hétvégén az amerikai versenyszéria egyik fordulóján járt körülnézni. Elmondta, hogy miért vág előbb az Indynek, és miért jöhet később Le Mans.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

Szabálytalan előzés egy körforgalomban, van, aki szerint ez még belefér

Az esetet Angliában vették videóra. A BMW türelmetlen sofőrje megunta a kamion mögötti tötyörgést, és szándékosan rossz irányban hajtott be a körforgalomba.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.