F1: Visszatér a tesztelés, jönnek a büntetőpontok

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.06.28. 18.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) egy sor 2014-es szabályváltoztatást hagyott jóvá, többek között az F1-es tesztekről, a büntetésekről és a jövő évi motorokról.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa ma az angliai Goodwoodban ült össze, ahol több, korábbról már ismert szabálytervezetet és néhány friss módosítást is elfogadott a 2014-es Forma-1-es szezonra. Íme a változások:
– A Mercedes kérése alapján a gyártó 2014-től négy csapatnak szállíthat már motorokat (formaság, a Renault már korábban kapott ugyanilyen engedélyt – a szerk.)
– Bevezetik a versenyzők büntetőpont-rendszerét: 12 hónapos periódusokban gyűlnek a pontok a különböző kihágások miatt – általában kihágásonként 1-3 pontonként -, 12 pont elérése esetén automatikus eltiltás jár a következő futamra
– Szabályba foglalták az eddig íratlanul is alkalmazott gyakorlatot, miszerint a pálya elhagyásával szerzett előnyt a versenyző visszaadhatja a “károsultnak”, büntetés csak akkor jön, ha ezt nem teszi meg ésszerű időn belül
– Az edzések felpörgetése érdekében minden versenyző egy-egy plusz gumiszettet kap az első szabadedzésekre, amelyeket csak az első 30 percben használhatnak majd
Tesztelés
– Az európai szakaszban négyszer kétnapos év közbeni tesztelésre lesz lehetőség az érintett, később kiválasztandó négy futamot követő kedden és szerdán
– A nagy változásokat hozó 2014-es idényre való felkészülés kedvéért a téli tesztelési időszak jövőre már januárban elkezdődhet (eddig legkorábban februárban lehetett tesztelni – a szerk.)
– A költségcsökkentések jegyében a tovább korlátozzák a szélcsatornás és számítógépes áramlástani szimulációs (CFD) tesztelést, emellett hivatalosan is lehetőség lesz arra, hogy két csapat osztozzon egy szélcsatornán
Biztonság
– Biztonsági előírás, hogy a jövő évtől az bokszkiállásoknál az autón dolgozó összes csapattagnak kötelezően sisakot kell viselnie
– A bokszutcai sebességhatár a jelenlegi 60 és 100 – edzéseken és verseny közben –  km/órás limitről egységesen 80 km/órára változik, kivéve azokat a helyszíneket (Melbourne, Monaco, Szingapúr), ahol eddig is csak 60 km/h volt a korlát a futamon is
– A paraméterek átírása miatt 2014-től eltűnnek a lépcsős orrok, a kasztni eleve alacsony lesz az első tengelynél
– Újfajta, teherbíróbb oldalsó törési zónát, és ehhez kapcsolódó töréstesztet vezetnek be
– Az pilóták fejét védő peremek teherbírását is növelik, a terheléses teszteken az eddigi 20 mm helyett immár csak 5 mm-es torzulás fér majd bele
Az új motorokról
– A 2014-es idénytől egy-egy versenyző az idény alatt mindössze 5 új motort használhat el, minden újabb erőforrás bevetésekor a bokszutcából lesz kénytelen rajtolni az aktuális versenyhétvégén; részelemek, mint a turbó vagy az energia-visszanyerő cseréje 10 helyes rajtbüntetést ér majd
– A sebességváltóknak is többet kell majd bírniuk, a jelenlegi öt helyett 2014-től hat versenyhétvégét (időmérő+futam), az ütemen kívüli csere öthelyes rajtbüntetéssel jár.
– A gyártók csakis egyetlen specifikációjú erőforrást homologálhatnak az FIA-nál a 2014-20 közötti időszakra, azaz egy-egy motorszállító kliensei mind teljesen ugyanazt a motort kapják majd, és csakis biztonsági és a beszerelést segítő módosítások lesznek engedélyezettek.
– A versenyeket legfeljebb 100 kg üzemanyaggal kezdhetik meg az autók, ennyivel kell a célig eljutni – az FIA az általa hitelesített, beépített mérőeszközzel ellenőrzi majd a fogyasztást
– Az új erőforrások nagyobb tömege miatt au autók minimális, 640 kg-os tömegét 5 kg-mal megnövelik
– Az új, sokkal hangsúlyosabb energia-visszanyerő rendszer alkalmazása miatt a hátsó fékeknél elektronikus kompenzáló rásegítést alkalmazhatnak majd
Le Mans, Formula E 
Az FIA az F1-en kívül határozatokat hozott a tartóssági világbajnoksággal (WEC) és a jövőre induló elektromos szériával, a Formula E-vel kapcsolatban is. 
Az előbbit illetően leszögezték, hogy a Le Mans-i 24 órás verseny a június 14-15-ei hétvégére esik, és vele egy időben nem rendezhetnek majd más FIA-bajnoki fordulót – ez az F1-be jövőre érkező New Jersey-i utcai futam naptárba illesztését nehezítheti egy kicsit.
A Formula E első szezonja jövő szeptemberben kezdődik és 2015 júniusában zárul majd.  
FIA

Kommentek

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.