F1: Szorul a hurok a Mercedes körül

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.06.20. 12.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség ma délelőtt kezdődött trágyalásán cseppet sem áll jól a Mercedes szénája, a csapat védekezését pontról pontra cáfolták, igaz az alakulat a saját szabályértelmezésével vágott vissza. Állítják, hogy nem tudtak meg semmit a tesztből.

Ma délelőtt 9.30-kor Párizsban megkezdődött a Mercedes és a Pirelli közös, május közepén Barcelonában titokban tartott tesztjének tárgyalása.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Nemzetközi Ítélőszékének bírói tanácsát a sport- és gazdasági jogban is igen jártas, több komoly szervezetnél magas posztokat betöltő Edwin Glasgow vezeti, mellette a monacói Laurent Anselmi, az amerikai Chris Harris, a svájci Patrick Raedersdorf és a brit Tony Scott-Andrews szerepel.


A Mercedes AMG-t a csapatfőnök, Ross Brawn, a Pirellit a motorsportfőnök Paul Hembery, az FIA-t pedig az állandó F1-es versenyigazgató, biztonsági és műszaki főmegbízott, Charlie Whiting képviseli.
A tárgyaláson megfigyelőként megjelent a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner, míg a Ferrari, a McLaren és a Williams a jogászaik közül küldött néhányat az eljárás megfigyelésére.
A menetrend szerint előbb az FIA, majd a Mercedes, aztán a Pirelli adja elő az álláspontját, később pedig minden fél reagálhat majd az elhangzottakra.
Az FIA nem adott engedélyt
Délelőtt a “vádat” képviselve az FIA jogásza, Mark Howard beszélt, aki gyakorlatilag előre kihúzta a szőnyeget a Mercedes és a Pirelli alól, a korábban elhangzott érveiket pontról pontra megtorpedózta.
Howard leszögezte, hogy:
– bár informális kommunikáció zajlott az FIA és a Mercedes között, a csapat semmilyen hivatalos formában nem értesítette a szervezetet a teszt helyéről és idejéről vagy bármilyen más részletéről, 
– a Mercedes telefonon kért engedélyt Charlie Whitingtól a tesztre, aki ezután az FIA jogászaitól azt az információt kapta, hogy csakis akkor hagyható jóvá a kérelem, ha az összes csapatot értesítik róla és mindenkinek lehetősége lesz részt venni, ha akar, de a riválisokat nem értesítették, jóváhagyást senkitől sem kaptak;
– a Pirelli FIA-val kötött szerződése ugyan valóban lehetőséget ad bármelyik csapattal 1000 km-es tesztre, azonban azt is tartalmazza, hogy a gumiszállító sem áll a Sportszabályzat felett, így az abban szereplő teszttilalom rájuk is érvényes;
– erősen kétséges a Mercedes állítása, miszerint nem származott semmilyen előny a tesztből, hiszen legalábbis annyi kiderülhetett számukra, hogy mi nem rossz az autót illetően, ha pedig akadt valami műszaki, megbízhatósági hiba a három nap alatt, akkor életszerűtlen, hogy azt ne javították volna.
Mercedes: Ez a Pirelli tesztje volt
A Mercedes jogi képviselője Paul Harris tagadta, hogy szabályt szegtek volna, az érvelése arra épül, hogy a tesztet a Pirelli végezte, és nem a csapat  – a Sportszabályzat pedig feketén-fehéren az utóbbit, a bajnokság nevezett résztvevőinek tesztjét tiltja.
Állítása szerint a tesztet a Pirelli szervezte, irányította és fizette, a Mercedes-csapat mindössze végrehajtotta a gumigyártó utasításait. Harris kiemelte, hogy a teszten résztvevő összes személy egybehangzóan ezt vallja.
A Mercedes jogásza kitért arra is, hogy álláspontjuk szerint igenis engedélyt kaptak, ezt a Charlie Whiting és FIA egyik jogásza, Sebastian Bernard közti levelezéssel támasztotta alá.
Május 3-án Whiting azt kérdezte Bernardtól, hogy jól értelmezi-e, hogy egy ilyen tesztet nem az induló (csapat), hanem a Pirelli végezne, amire a jogász azzal válaszolt, hogy “Igen, ez lehetséges álláspont, nem a csapat végzi a tesztet.”
Ami a titkolózást illeti, például azt, hogy Lewis Hamilton és Nico Rosberg miért sima fekete sisakban vezetett, Harris ezt mondta: 
“Utólag visszatekintve belátjuk, hogy a riválisok miért tartják gyanúsnak a dolgot. Bánjuk már, hogy a versenyzőink fekete sisakot viseltek, és bocsánatot is kérünk. De megvolt rá az okunk: nem volt biztonsági személyzet és testőrök. De elismerjük, hogy ez gyanús és sajnálatos lépés volt.”
A Ferrarit is bemártották


Köztudott, hogy a Mercedeshez hasonlóan a Ferrari is dolgozott idén a Pirellivel, a maranellói csapat még Bahreinben, Pedro de la Rosával tesztelt a gumigyártónak.
Az FIA azt az ügyet is megvizsgálta, de a Ferrarit nem vonta eljárás alá, mert az olaszok nem az idei, hanem a 2011-es autót használták.
A Mercedes szerint ez így ellenmondásos, ugyanis a szabályok azt mondják ki, hogy olyan autóval nem lehet tesztelni, amely műszakilag alapjaiban megfelel az aktuális, az előző, vagy a következő szezon előírásainak, értelmezésük szerint pedig a 2011-es autó nem sokban különbözik a maiaktól.
Vagy a Ferrari is tilosban járt, vagy a Mercedes sem ítélhető el – érveltek.
A Mercedesnek nem származott előnye
A csapatfőnök, Brawn is beszélt, ő cáfolta, hogy bármilyen versenyelőnyt szereztek volna a teszten. A telemetriájuk működött, de az adatok azóta egy titkosított szerveren vannak Brackley-ben.
“Nem tudom, hogyan juthattunk volna előnyhöz, hiszen azt sem tudtuk, milyen gumi van az autón, és azt sem, milyen célja van a Pirellinek, milyen eredményeket várnak. Mindig is azon az alapon dolgozunk, hogy jobb semmit nem tudni, mint helytelen információt szerezni. Szóval nem tudom, hogyan használhattuk volna fel a teszt adatait.” 
“Természetesen az elengedhetetlen, hogy a csapat figyelemmel kövesse az autó működését a pályán, hogy ne adódjon meghibásodás, tehát a telemetria csak az autó normális működése miatt ment. Elkerülhetetlenül adatokhoz jutottunk, de ezt az FIA is tekintetbe vehette, amikor engedélyezte a tesztet. Egyszerűen csak önmérséklet kérdése az egész.”
A kérdésre, hogy a tesztről miért Charlie Whitingot kérdezte csak meg, és miért nem kommunikált vele hivatalosan, írásban is, Brawn így felelt: 
“Charlie az fő illetékes a sportkérdésekben, főképp, amikor a pályán vagyunk egy versenyhétvégén.   A szabályokat illetően olyankor nem érünk rá várakozni, gyors válaszok kellenek, a teljes rendszeren végigfuttatni mindent nem olyan sima. Írásban nem kerestem meg őt, mert olyankor, a versenyhétvége közben ez nem praktikus megoldás.”

Kommentek

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.