F1: Szorul a hurok a Mercedes körül

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.06.20. 12.30

A Nemzetközi Automobil Szövetség ma délelőtt kezdődött trágyalásán cseppet sem áll jól a Mercedes szénája, a csapat védekezését pontról pontra cáfolták, igaz az alakulat a saját szabályértelmezésével vágott vissza. Állítják, hogy nem tudtak meg semmit a tesztből.

Ma délelőtt 9.30-kor Párizsban megkezdődött a Mercedes és a Pirelli közös, május közepén Barcelonában titokban tartott tesztjének tárgyalása.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Nemzetközi Ítélőszékének bírói tanácsát a sport- és gazdasági jogban is igen jártas, több komoly szervezetnél magas posztokat betöltő Edwin Glasgow vezeti, mellette a monacói Laurent Anselmi, az amerikai Chris Harris, a svájci Patrick Raedersdorf és a brit Tony Scott-Andrews szerepel.


A Mercedes AMG-t a csapatfőnök, Ross Brawn, a Pirellit a motorsportfőnök Paul Hembery, az FIA-t pedig az állandó F1-es versenyigazgató, biztonsági és műszaki főmegbízott, Charlie Whiting képviseli.
A tárgyaláson megfigyelőként megjelent a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner, míg a Ferrari, a McLaren és a Williams a jogászaik közül küldött néhányat az eljárás megfigyelésére.
A menetrend szerint előbb az FIA, majd a Mercedes, aztán a Pirelli adja elő az álláspontját, később pedig minden fél reagálhat majd az elhangzottakra.
Az FIA nem adott engedélyt
Délelőtt a “vádat” képviselve az FIA jogásza, Mark Howard beszélt, aki gyakorlatilag előre kihúzta a szőnyeget a Mercedes és a Pirelli alól, a korábban elhangzott érveiket pontról pontra megtorpedózta.
Howard leszögezte, hogy:
– bár informális kommunikáció zajlott az FIA és a Mercedes között, a csapat semmilyen hivatalos formában nem értesítette a szervezetet a teszt helyéről és idejéről vagy bármilyen más részletéről, 
– a Mercedes telefonon kért engedélyt Charlie Whitingtól a tesztre, aki ezután az FIA jogászaitól azt az információt kapta, hogy csakis akkor hagyható jóvá a kérelem, ha az összes csapatot értesítik róla és mindenkinek lehetősége lesz részt venni, ha akar, de a riválisokat nem értesítették, jóváhagyást senkitől sem kaptak;
– a Pirelli FIA-val kötött szerződése ugyan valóban lehetőséget ad bármelyik csapattal 1000 km-es tesztre, azonban azt is tartalmazza, hogy a gumiszállító sem áll a Sportszabályzat felett, így az abban szereplő teszttilalom rájuk is érvényes;
– erősen kétséges a Mercedes állítása, miszerint nem származott semmilyen előny a tesztből, hiszen legalábbis annyi kiderülhetett számukra, hogy mi nem rossz az autót illetően, ha pedig akadt valami műszaki, megbízhatósági hiba a három nap alatt, akkor életszerűtlen, hogy azt ne javították volna.
Mercedes: Ez a Pirelli tesztje volt
A Mercedes jogi képviselője Paul Harris tagadta, hogy szabályt szegtek volna, az érvelése arra épül, hogy a tesztet a Pirelli végezte, és nem a csapat  – a Sportszabályzat pedig feketén-fehéren az utóbbit, a bajnokság nevezett résztvevőinek tesztjét tiltja.
Állítása szerint a tesztet a Pirelli szervezte, irányította és fizette, a Mercedes-csapat mindössze végrehajtotta a gumigyártó utasításait. Harris kiemelte, hogy a teszten résztvevő összes személy egybehangzóan ezt vallja.
A Mercedes jogásza kitért arra is, hogy álláspontjuk szerint igenis engedélyt kaptak, ezt a Charlie Whiting és FIA egyik jogásza, Sebastian Bernard közti levelezéssel támasztotta alá.
Május 3-án Whiting azt kérdezte Bernardtól, hogy jól értelmezi-e, hogy egy ilyen tesztet nem az induló (csapat), hanem a Pirelli végezne, amire a jogász azzal válaszolt, hogy “Igen, ez lehetséges álláspont, nem a csapat végzi a tesztet.”
Ami a titkolózást illeti, például azt, hogy Lewis Hamilton és Nico Rosberg miért sima fekete sisakban vezetett, Harris ezt mondta: 
“Utólag visszatekintve belátjuk, hogy a riválisok miért tartják gyanúsnak a dolgot. Bánjuk már, hogy a versenyzőink fekete sisakot viseltek, és bocsánatot is kérünk. De megvolt rá az okunk: nem volt biztonsági személyzet és testőrök. De elismerjük, hogy ez gyanús és sajnálatos lépés volt.”
A Ferrarit is bemártották


Köztudott, hogy a Mercedeshez hasonlóan a Ferrari is dolgozott idén a Pirellivel, a maranellói csapat még Bahreinben, Pedro de la Rosával tesztelt a gumigyártónak.
Az FIA azt az ügyet is megvizsgálta, de a Ferrarit nem vonta eljárás alá, mert az olaszok nem az idei, hanem a 2011-es autót használták.
A Mercedes szerint ez így ellenmondásos, ugyanis a szabályok azt mondják ki, hogy olyan autóval nem lehet tesztelni, amely műszakilag alapjaiban megfelel az aktuális, az előző, vagy a következő szezon előírásainak, értelmezésük szerint pedig a 2011-es autó nem sokban különbözik a maiaktól.
Vagy a Ferrari is tilosban járt, vagy a Mercedes sem ítélhető el – érveltek.
A Mercedesnek nem származott előnye
A csapatfőnök, Brawn is beszélt, ő cáfolta, hogy bármilyen versenyelőnyt szereztek volna a teszten. A telemetriájuk működött, de az adatok azóta egy titkosított szerveren vannak Brackley-ben.
“Nem tudom, hogyan juthattunk volna előnyhöz, hiszen azt sem tudtuk, milyen gumi van az autón, és azt sem, milyen célja van a Pirellinek, milyen eredményeket várnak. Mindig is azon az alapon dolgozunk, hogy jobb semmit nem tudni, mint helytelen információt szerezni. Szóval nem tudom, hogyan használhattuk volna fel a teszt adatait.” 
“Természetesen az elengedhetetlen, hogy a csapat figyelemmel kövesse az autó működését a pályán, hogy ne adódjon meghibásodás, tehát a telemetria csak az autó normális működése miatt ment. Elkerülhetetlenül adatokhoz jutottunk, de ezt az FIA is tekintetbe vehette, amikor engedélyezte a tesztet. Egyszerűen csak önmérséklet kérdése az egész.”
A kérdésre, hogy a tesztről miért Charlie Whitingot kérdezte csak meg, és miért nem kommunikált vele hivatalosan, írásban is, Brawn így felelt: 
“Charlie az fő illetékes a sportkérdésekben, főképp, amikor a pályán vagyunk egy versenyhétvégén.   A szabályokat illetően olyankor nem érünk rá várakozni, gyors válaszok kellenek, a teljes rendszeren végigfuttatni mindent nem olyan sima. Írásban nem kerestem meg őt, mert olyankor, a versenyhétvége közben ez nem praktikus megoldás.”

Kommentek

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.