F1: Vettel agyonverte a mezőnyt Kanadában

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.06.09. 21.53

Sebastian Vettel ellentmondást nem tűrő rajt-cél győzelmet aratott Montrealban, a Red Bull először nyert Kanadában. Alonso lett a második, Hamilton a harmadik. Räikkönen szenvedett, de rekordot állított be.

A pole már megvolt kétszer, ezúttal a győzelem is: Sebastian Vettel senkitől sem zavartatva ért körbe a 2013-as Kanadai Nagydíjon. A háromszoros bajnok a Red Bull és saját első montreali sikerét aratta, amely egyben Vettel 29. futamgyőzelme. Csak a leggyorsabb kör nem jött össze, azt a csapattársa, Mark Webber vitte.
A 2. helyet Fernando Alonso szerezte meg, aki a pályán harcolva jött fel a hatodik helyről a dobogóra, folytatva a páratlan hétvégés sikermintázatot, míg Lewis  Hamilton ugyan keményen csatázott a spanyollal, de végül meg kellett elégednie a 3. hellyel. Ezúttal verseny közben sem szenvedett igazán a gumikkal a Mercedes, de másoknak sem akadt gondjuk a Pirelli abroncsaival.
Webber egy koccanás miatt magányosan lett 4., és még magányosabban hozta az 5. helyet Nico Rosberg, az utolsó versenyző, aki még nem kapott kört Vetteltől.
A Force Indiának egyáltalán nem volt könnyű napja, ütközések, büntetések tarkították a versenyüket, de a 100. nagydíjukon semmi nem állíthatta meg őket, Paul di Resta és Adrian Sutil is a top10-ben végzett az ünnepi délutánon.
Massa a mezőny végéből a 8. helyig kapaszkodott, Kimi Räikkönent pedig ugyan az ág is húzta – fékhiba, üzemanyagrendszer-probléma, elrontott kerékcsere -, azért elcsípett két pontot, beállítva ezzel Michael Schumacher 24 futamos folyamatos pontszerzési rekordját.
Megszakadt viszont egy sorozat: mivel sem Jenson Button, sem Sergio Perez nem jutott az első tíz közé, a McLaren 64 futamnál megállt a folyamatos pontszerzési rekord terén.
Hogyan zajlott a verseny?
A pénteki és szombati napokkal ellentétben száraz, napos idő várta a mezőnyt a Forma-1-es Kanadai Nagydíjon vasárnap. A Gilles Villeneuve pályán 23 fokos környezeti és 28 fokos aszfalthőmérséklet volt a start előtt.
A rajtrács végében helyet foglaló Paul di Restán, a Marussia párosán és Romain Grosjeanon kívül mindenki a szuperlágy gumit választotta a rajthoz.
Az első sorból Vettel és Hamilton, a másodikból az időmérőn brillírozó williamses Valtteri Bottas és a monacói győztes, Nico Rosberg indult.
Vettel óriási tempóval lépett el a fények kialvása után, Hamilton besorolt, és Rosberg is gyorsan Bottas elé került. A finn gyorsan visszaesett, Mark Webber, majd Fernando Alonso is megelőzte az első kör végére. A top10 végében Jean-Eric Vergne, Adrian Sutil, Daniel Ricciardo és Kimi Räikkönen sorakozott.
A Red Bull-os címvédő a rajtot követően félelmetes tempóban húzott el, az 5. hörre már 4 másodperce feletti előnye volt Hamilton előtt.
A 6. körben Vergne megelőzte Bottast, utána Sutil is ezzel próbálkozott, de megpördült, visszaesett. A hátsó szárnya is sérült, de a balesetet elkerülték. A németre aztán a hátsó hajtűnél ráfutott Maldonado, a Williams szárnyáról is leszakadt egy darab, de tovább tudtak menni.
Räikkönen a 8-9. körtől fékproblémával küszködött, a pénteki gond tért vissza, túl puha volt a pedál. A finn lassú volt, a 11. körtől Massa is támadta, de egy körrel később inkább előre menekült, megelőzte Ricciardót.
Az élmezőny kerékcseréit Webber kezdte a 14. körben, a közepes keverékre váltott, kétkiállásos stratégián ment. A következő körben Rosberg is kint járt, de ő a szuperlágyat kapta. Bottas Webbert követve közepest kapott, a 16. körben Vettel szuperlágyat vett fel. Hamilton a 20. körre adta fel a vezetést, közepes keveréket kapott a második etapra.
Míg Bottas az első cserék után már a top10-en kívül volt, a szintén visszaesett Sutil keményen tört előre, Kimi Räikkönen 23. körben történt kiállása után már újra pontszerző volt.
A 2007-es bajnokot egyébként az ág is húzta, a fékprobléma mellett a csapat túlzott fogyasztásra figyelmeztette, a kerékcserénél pedig leesett a hátsó emelőről, értékes másodperceket veszített a bokszban. Csak a 14. helyre ért vissza.
Räikkönen valószínű, Button pedig egyértelműen egykiállásos stratégián volt, a mclarenes a 29. körre cserélt.
Ebben a szakaszban Webber és Rosberg vívott igen keményen, az ausztrál minden lehetséges előzési ponton támadta a mercedesest, majd a 31 körben az első DRS-zónában maga mögé utasította. Rosberget aztán Alonso is elkapta a célegyenesen.
A németnél gond volt a gumikkal, a 32. körben már a második kiállására ment ki, látszólag három csere volt a pakliban, de csapatnál úgy gondolták, hogy a közepes keverékkel már kihúzza a befutóig.
A 35. körre Vettel már lekörözte a 13. helyen haladó Kimi Räikkönent, miközben a közepes keveréken rajtolt Grosjean, kiállás nélkül, már a 8. helyig kapaszkodott az utolsó rajkockából.
A caterhames Giedo van der Garde igazi újoncos hibát követett el a 37. körben, a kék zászlók ellenére a hajtűben nem hagyott elég helyet az őt leköröző Webbernek, összeértek, a Red Bull első szárnyának bal vége le is tört. A hollandot 10 másodperces stop&go-val büntették szinte azonnal.
Nem sokkal a verseny féltávján túl Vettel magabiztosan vezetett, mögötte Hamilton, Webber, Alonso, Rosberg, Vergne, di Resta, Grosjean, Massa és Perez volt a top10-ben.
A törött szárnyú Webbert Alonso támadni kezdte, a 24. kör elején a második DRS-zónában, a célegyenesen megelőzte. A spanyol felért a dobogóra.
Grosjean az első és egyetlen tervezett kerékcseréjét a 44. körben tudta le, és sikerült a 10., pontszerző helyre visszatérnie, csapattársa mögé, akire várt még egy kiállás. 
A 48. körben van der Garde és Nico Hülkenberg összeért, a Caterham első szárnya leszakadt, a Sauber defektet kapott, mindketten kiestek. A sárga zászlós szakaszt Hamilton és Vettel is kihasználta egy kerékcserére.
Grosjean stratégiája az 54. körben összeomlott, a szuperlágy gumikon mindössze egy tucat kört bírt, ki kellett mennie egy friss szettért.
15 körrel a leintés előtt Vettel 16 másodperces előnnyel haladt az élen, Hamilton és Alonso a 2-3. pozícióban, majd Webber, Rosberg, Vergne, di Resta, Sutil, Räikkönen és Massa volt a pontszerző helyeken.
A Force Indiá-s skót az 58. körre cserélt, először, míg Rosbergnél megjött a harmadik kiállás is, hiába nem terveztek többet.
Alonso a 60. körre teljesen felzárkózott Hamiltonra, támadási közelségbe került. Egy körrel korábban mindketten lekörözték Adrian Sutilt, aki azonban nem reagált időben a kék zászlókra, ezért bokszutca-áthajtásos büntetést kapott.
A ferraris a 62. körben kezdte meg a támadást, már a hajtű előtt Hamilton mellé húzott, ott még nem bírt vele, de az első DRS-zónában egészen mögé ért, a célegyenesben pedig átfűzte magát a Mercedesen, megszerezte a második helyet.
Hamilton nem nyelte le könnyen a pozíciócserét, a 64. kör végén a DRS-zónában Alonso nyakára húzott, a féktávon még össze is értek, de előznie nem sikerült.
Öt körrel a vége előtt Vettel továbbra is magabiztosan vezetett, mögötte Alonso, Hamilton,  Webber, Rosberg, Vergne, di Resta, Räikkönen az őt támadó Massa és Sutil sorakozott.  
A 66-68. körben az első kanyarban Esteban Gutierrez hagyta ott az autót, a második Suber is búcsúzott. 
Massa nem akarta kivárni a célba érést, az utolsó előtti körön az első DRS-zóna végén megelőzte Räikkönent.
Több pozíciócsere már nem történt, így Vettel megnyerte a Kanadai Nagydíjat, először a pályafutása és a Red Bull története során. 
Alonso mentette a menthetőt a második hellyel, Hamilton pedig behúzta a harmadik pozíciót. Rajtuk kívül csak Webber és Rosberg nem kapott kört, már a top10 második fele is óriási hátránnyal érte el a kockás zászlót. Jean-Eric Vergne a 6. hellyel pályafutása legjobb eredményét érte el, a Force India kettős pontszerzést könyvelhetett el a 100. futamán, a 9. helyével Räikkönen pedig  beállította Michael Schumacher 24 versenyes folyamatos pontszerzési rekordját. 
Kanadai Nagydíj, Montreal, 2013.06.09.

Kommentek

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

Csúnya kamionbaleset Zalában

Két kamion ütközött Zala megyében, az M70-es autópálya felét lezárták.

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.