F1: Vettelé a pole a kanadai esőben

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.06.08. 20.20

Az igen változékony, esős időben rendezett montreali kvalifikáción Sebastian Vettel megszakította a Mercedes pole-sorozatát, megnyerte az időmérőt. A második Lewis Hamilton lett, a harmadik időt pedig a Williams újonca Valtteri Bottas futotta.

Az idény talán legnehezebb, állandóan változó mértékben esős kvalifikációján Sebastian Vettel szerezte meg a 2013-as Kanadai Nagydíj első rajkockáját. A címvédő harmadik kanadai, egyben pályafutása 39. pole-ját könyvelhette el.
Ez egyben azt is jelenti, hogy megszakadt a Mercedes négy versenyhétvége óta tartó sorozata. A csapatnál eldőlt egy házon belüli csata is, eddigi F1-es karrerje során sem Lewis Hamiltont, sem Nico Rosberget nem verte még csapattárs a Gilles Villeneuve pályán, de az angol a maga javára döntötte el a kérdést. Hamilton a 2., Rosberg a 4. lett.
A mercedeses szendvicsbe Valtteri Bottas került, a Williams finn újoncának bravúrja azt jelenti, hogy a grove-i alakulat idén először jutott a Q3-ba.
A Ferrarinak nem sült el jól a kvalifikáció, Massa megint a falnak ment, a Q2-ben búcsúzott, Alonso pedig csak a 6. rajtkockát szerezte meg. Még rosszabbul szerepelt a Lotus: Romain Grosjean az első szakaszban búcsúzott, Kimi Räikkönen pedig a hideg, nedves időben csak a 9. időt tudta kipréselni az E21-esből.
A top10-be befért mindkét Toro Rosso-pilóta, és a 100. nagydíját ünneplő Force India színeiben Adrian Sutil is.
A McLarennél elbakizták a Q2 végét, Jenson Button nem kapott esélyt a továbbjutásra.
Hogyan zajlott az időmérő?

16 fokos környezeti és 17 fokos aszfalthőmérséklet, lassan ázó pályafelület mellett kezdődött a montreali kvalifikáció.
Mivel alig öt perccel a kezdés előtt kezdett szemetelni az eső, a Q1 kezdetén még száraz gumikkal mentek ki a pilóták, hogy fussanak egy biztonsági kört. A dolguk nem volt könnyű, ugyanis az aszfalt túl nedvesnek bizonyult, mindenki vissza is tért átmeneti gumikért.
A körülmények valahol az esős és száraz gumik átbillenési pontján egyensúlyoztak. A szárazabb szakaszok nem tettek jót az intermediate-eknek, és az is benne volt, hogy néhány kör alatt felszednek annyi vizet az autók, hogy újra slickekre kelljen váltani.
A kérdés az volt, hogy az utolsó percekben mekkora szakasz lesz száraz, ki kockáztat, ki dönt jól a megfelelő pillanatban. 
Az utolsó három percben mind a 22 autó kint volt, maradtak az átmeneti esőgumik, a véghajrában azoknak állt a zászló, akik a legkésőbb futnak be. Végül mégsem volt akkora tűzijáték, az élmenők megelégedtek az időkkel.
Két nagyobb név azért elvérzett, az edzéseken jól szereplő Force Indiás Paul di Resta és a lotusos Romain Grosjean csatlakozott a két mezőny végi kiscsapat négy pilótájához.
A Q2-re is folytatódott az eső, így már nem volt kérdés, hogy átmeneti abroncsok kellettek, sőt még azokon is csúszkáltak, kanyarokat vágtak le a pilóták. Extrém esőgumit feltenni persze nem volt értelme, gyorsabb kört nem lehetett volna velük futni.
A nagyok közül Felipe Massa küszködött, friss intermediate-eken sem tudott javítani, kör kör után lassú maradt, majd nagy igyekezetében hibázott, a 3. kanyar féktávján megcsúszott a felfestésen, keresztbe állt, a gumifalnak csapódott. Nem volt nagy ütközés, de a mentés miatt előkerült a piros zászló. 


1 perc 59 másodperc maradt a második szakaszból, azaz még két kör azok számára, akik már a bokszutca kijáratánál álltak az újraindításnál. Mindenki oda is sorolt, egymás mögött mentek ki a pályára, előztek, helyezkedtek is.
A Red Bull kihívta Vettelt, de rajta kívül mindenki nekifutott a gyors körnek. Massa mellett búcsúzott Jenson Button, aki egyszerűen nem ért fel a célvonalhoz az utolsó körnek, Sergio Perez, Pastor Maldonado és a két Sauber.
A williamses Valtteri Bottas szép bravúrral negyedikként ment át a Q3-ba, a csapatnak először sikerült ez. Ugyancsak örülhettek a Toro Rossónál, mindkét versenyzőjük továbbjutott.
A Q3-ra alábbhagyott az eső, a bokszutcából pedig kilenc versenyzői azonnal ki is hajtott, csak Bottas várt egy kicsit.
Első nekifutásra Vettel futotta a leggyorsabb kört, csak Lewis Hamilton tudta megközelíteni, 87 ezredre. Bottas villantott még, nagyobb lemaradással, de a 3. időt autózta.


A Q3 hajrájára megint esni kezdett, így senki nem tudott már javítani, maradt a sorrend. Hamilton még próbálkozott, de túlvállalta magát, az utolsó sikánt átvágta, odalett a kör.
Vettel tehát megszakította a Mercedes pole-sorozatát, egyúttal megszerezte pályafutása 39. kvalifikációs elsőségét. Hamilton hozta a második helyet, Bottas pedig hatalmas meglepetést okozva megfogta a harmadik rajthelyet.
A finn mellé Nico Rosberg áll majd a rajtrácsra vasárnap, a harmadik soron Webber és Alonso, a negyediken Vergne és Sutil, az ötödiken Räikkönen és Ricciardo osztozik. 
Kanadai Nagydíj, időmérő edzés, Montreal, 2013.06.08.

Kommentek

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.