F1: Vettelé a pole a kanadai esőben

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.06.08. 20.20

Az igen változékony, esős időben rendezett montreali kvalifikáción Sebastian Vettel megszakította a Mercedes pole-sorozatát, megnyerte az időmérőt. A második Lewis Hamilton lett, a harmadik időt pedig a Williams újonca Valtteri Bottas futotta.

Az idény talán legnehezebb, állandóan változó mértékben esős kvalifikációján Sebastian Vettel szerezte meg a 2013-as Kanadai Nagydíj első rajkockáját. A címvédő harmadik kanadai, egyben pályafutása 39. pole-ját könyvelhette el.
Ez egyben azt is jelenti, hogy megszakadt a Mercedes négy versenyhétvége óta tartó sorozata. A csapatnál eldőlt egy házon belüli csata is, eddigi F1-es karrerje során sem Lewis Hamiltont, sem Nico Rosberget nem verte még csapattárs a Gilles Villeneuve pályán, de az angol a maga javára döntötte el a kérdést. Hamilton a 2., Rosberg a 4. lett.
A mercedeses szendvicsbe Valtteri Bottas került, a Williams finn újoncának bravúrja azt jelenti, hogy a grove-i alakulat idén először jutott a Q3-ba.
A Ferrarinak nem sült el jól a kvalifikáció, Massa megint a falnak ment, a Q2-ben búcsúzott, Alonso pedig csak a 6. rajtkockát szerezte meg. Még rosszabbul szerepelt a Lotus: Romain Grosjean az első szakaszban búcsúzott, Kimi Räikkönen pedig a hideg, nedves időben csak a 9. időt tudta kipréselni az E21-esből.
A top10-be befért mindkét Toro Rosso-pilóta, és a 100. nagydíját ünneplő Force India színeiben Adrian Sutil is.
A McLarennél elbakizták a Q2 végét, Jenson Button nem kapott esélyt a továbbjutásra.
Hogyan zajlott az időmérő?

16 fokos környezeti és 17 fokos aszfalthőmérséklet, lassan ázó pályafelület mellett kezdődött a montreali kvalifikáció.
Mivel alig öt perccel a kezdés előtt kezdett szemetelni az eső, a Q1 kezdetén még száraz gumikkal mentek ki a pilóták, hogy fussanak egy biztonsági kört. A dolguk nem volt könnyű, ugyanis az aszfalt túl nedvesnek bizonyult, mindenki vissza is tért átmeneti gumikért.
A körülmények valahol az esős és száraz gumik átbillenési pontján egyensúlyoztak. A szárazabb szakaszok nem tettek jót az intermediate-eknek, és az is benne volt, hogy néhány kör alatt felszednek annyi vizet az autók, hogy újra slickekre kelljen váltani.
A kérdés az volt, hogy az utolsó percekben mekkora szakasz lesz száraz, ki kockáztat, ki dönt jól a megfelelő pillanatban. 
Az utolsó három percben mind a 22 autó kint volt, maradtak az átmeneti esőgumik, a véghajrában azoknak állt a zászló, akik a legkésőbb futnak be. Végül mégsem volt akkora tűzijáték, az élmenők megelégedtek az időkkel.
Két nagyobb név azért elvérzett, az edzéseken jól szereplő Force Indiás Paul di Resta és a lotusos Romain Grosjean csatlakozott a két mezőny végi kiscsapat négy pilótájához.
A Q2-re is folytatódott az eső, így már nem volt kérdés, hogy átmeneti abroncsok kellettek, sőt még azokon is csúszkáltak, kanyarokat vágtak le a pilóták. Extrém esőgumit feltenni persze nem volt értelme, gyorsabb kört nem lehetett volna velük futni.
A nagyok közül Felipe Massa küszködött, friss intermediate-eken sem tudott javítani, kör kör után lassú maradt, majd nagy igyekezetében hibázott, a 3. kanyar féktávján megcsúszott a felfestésen, keresztbe állt, a gumifalnak csapódott. Nem volt nagy ütközés, de a mentés miatt előkerült a piros zászló. 


1 perc 59 másodperc maradt a második szakaszból, azaz még két kör azok számára, akik már a bokszutca kijáratánál álltak az újraindításnál. Mindenki oda is sorolt, egymás mögött mentek ki a pályára, előztek, helyezkedtek is.
A Red Bull kihívta Vettelt, de rajta kívül mindenki nekifutott a gyors körnek. Massa mellett búcsúzott Jenson Button, aki egyszerűen nem ért fel a célvonalhoz az utolsó körnek, Sergio Perez, Pastor Maldonado és a két Sauber.
A williamses Valtteri Bottas szép bravúrral negyedikként ment át a Q3-ba, a csapatnak először sikerült ez. Ugyancsak örülhettek a Toro Rossónál, mindkét versenyzőjük továbbjutott.
A Q3-ra alábbhagyott az eső, a bokszutcából pedig kilenc versenyzői azonnal ki is hajtott, csak Bottas várt egy kicsit.
Első nekifutásra Vettel futotta a leggyorsabb kört, csak Lewis Hamilton tudta megközelíteni, 87 ezredre. Bottas villantott még, nagyobb lemaradással, de a 3. időt autózta.


A Q3 hajrájára megint esni kezdett, így senki nem tudott már javítani, maradt a sorrend. Hamilton még próbálkozott, de túlvállalta magát, az utolsó sikánt átvágta, odalett a kör.
Vettel tehát megszakította a Mercedes pole-sorozatát, egyúttal megszerezte pályafutása 39. kvalifikációs elsőségét. Hamilton hozta a második helyet, Bottas pedig hatalmas meglepetést okozva megfogta a harmadik rajthelyet.
A finn mellé Nico Rosberg áll majd a rajtrácsra vasárnap, a harmadik soron Webber és Alonso, a negyediken Vergne és Sutil, az ötödiken Räikkönen és Ricciardo osztozik. 
Kanadai Nagydíj, időmérő edzés, Montreal, 2013.06.08.

Kommentek

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.