Egyre dagad a Monacóban vasárnap reggel kipattant gumibotrány: kiderült, hogy a Spanyol Nagydíj után a Mercedes maradt még egy kicsit Barcelonában, és a Pirellivel közösen, a 2013-as autóval teljesített egy 1000 km-es gumitesztet. Az FIA közleményben jelezte, hogy van egy adag sumákolás a dologban, ilyen körülmények között biztosan nem bólintott volna rá a tesztre, és nagyon úgy tűnik, hogy a Pirelli sem ajánlotta fel minden csapatnak a tesztlehetőséget, ahogy állítja.

Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója azóta kicsit finomított az állásponton, azt mondta, több csapattal is felvették a kapcsolatot, ezek közül néhány igennel, mások nemmel feleltek a tesztlehetőségre. A Lotus és a Force India ugyanakkor nem tud ilyen ajánlatról.

“Megkérdezték tőlünk, hogy szeretnénk-e tesztelni? Nem” – jelentette ki Eric Boullier, a Lotus csapatfőnöke. Bob Fernley, a Force India helyettes csapatfőnöke szerint az igaz, hogy a téma szóba került a csapatszövetség (FOTA) legutóbbi ülésén, de hivatalos, írásos megkeresés végül nem futott be a csapathoz. “Én legalábbis nem emlékszem, hogy konkrétan megkérdeztek volna minket a lehetőségről” – nyilatkozta Fernley.

Noha hivatalosan csak a Red Bull és a Ferrari nyújtott be óvást a monacói felügyelőkhöz, a Lotus sem örül a fejleményeknek. “A mi álláspontunk, hogy van egy hatályos sportszabályzat, plusz egy csapatok közötti tesztegyezmény” – folytatta Boullier. “A Ferrari és a Red Bull óvott, szerintem ez az ügy kipattanása után felesleges volt. Meglátjuk, mi lesz belőle.”

“Lehet előnyt szerezni egy ilyen tesztből, és ha vállalták, akkor nyilván azért tették, mert előnyt reméltek tőle. De ez az egész most inkább a sportszabályzat megszegéséről szól. Akármilyen engedélyt is kapott a Mercedes, erre mindenkinek lehetőséget kellett volna adni, de legalább tudatni mindenkivel, hogy mi fog történni.”

Már tavaly tisztázták a teszttilalmat

A brit Autosport két, 2012 tavaszi e-mailhez is hozzájutott, amelyekből kiderül, hogy a Mercedes számára világos lehetett, hogy tilosban járt a múlt heti barcelonai gumiteszten.

A Pirelli még tavaly márciusban küldött levelet a csapatoknak, tájékoztatva őket arról, hogy az FIA-val kötött szerződésük értelmében 1000 km-s gumiteszt-keretük van, így várják a visszajelzést arról, ki szeretne élni a lehetőséggel.

Erre reagálva az FIA áprilisban küldött levelet a csapatok szervezetének, a FOTA-nak, amelyben világossá tette, hogy a privát tesztelés továbbra is kizárt:

“A szerződése értelmében a Pirellinek lehetősége van csapatonként 1000 km-nyi gumitesztelésre, feltéve, ha minden csapatot egyenlően kezelnek. A sportszabályzat azonban jelenleg nem ad lehetőséget az idény közbeni tesztelésre. A FOTA Charlie Whitinggal történt egyeztetését követően két lehetőség van a továbbiakra: 1) MINDEN csapat élni kíván a pirellis lehetőséggel – ekkor tájékoztatni kell az FIA-t, hogy módosíthassunk a sportszabályzaton, vagy 2) a tesztre az idényen kívül kerül sor (és akkor csak a csapatok tesztegyezménye érvényes rá).”