F1: Balesetek között győzött Rosberg

Az első apa-fia monacói siker

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.05.26. 16.35

Nico Rosberg 100 százalékos hétvégét hozva rajt-cél győzelmet aratott a súlyos baleseteket, biztonsági autót, megszakítást hozó Monacói Nagydíjon. Vettel nagyot kaszált a második hellyel, Webber lett a harmadik. Alonso és Räikkönen rosszul járt.

A 2013-as Monacói Nagydíjon Nico Rosberg egy nehéz futamon aratott látszólag könnyű győzelmet. A rajttól a célig magabiztosan vezető német pilóta édesapja, Keke Rosberg monacói győzelme után 30 évvel ismételt, a siker egyben saját F1-es pályafutása és a Mercedes második modern kori diadala is lett.
Míg Rosberg viszonylag simán győzött, és a két Red Bull-os is csak a gumikra figyelve, lazán ért fel a dobogóra, mögöttük már akadtak nagy vesztesek.
Felipe Massa újra hatalmasat bukott (gyakorlatilag lemásolta a harmadik szabadedzésen bemutatott balesetét), Pastor Maldonado is óriási esést élt túl. Lewis Hamilton a rosszul időzített bokszkiállása miatt csak a negyedik lett, Fernando Alonsonál pedig valamiért hiányzott a tempó, és a 7. helyet szerezte meg.
Kimi Räikkönennel a mclarenes Sergio Perez szúrt ki, a korábbi előzései után vérszemet kapott mexikói miatt a finn szép mentés után is csak a 10. lett. 
Kiválóan szerepelt a Force India, mindkét autójq pontszerző helyen ért be: Adrian Sutil az 5. helyig jutott, míg Paul di Resta a 17. rajkockából lett a 9. 
A Mercedesek eredménye a leintés után nem volt biztos, ugyanis a futam után a Red Bull és a Ferrari is óvást nyújtott be a csapat és a Pirelli közös, titkos tesztje miatt. 
A versenybírók Ross Brawnt és a Pirelli-főnököt, Paul Hemberyt is maguk elé idézték, de a futam eredménye a leintés után három órával hivatalossá vált. A tesztügynek már nem lehet kihatása a Monacói Nagydíjra.
Räikkönen 10. helye is bizonytalan volt, a lotusos az egyik biztonsági autós szakasz alatt túl gyorsan hajtott, de végül megrovással megúszta.
Hogyan zajlott a futam?
A késő délelőtti botrányok és bejelentések után kora délután a verseny vette át a főszerepet Monacóban. Monte-Carlo utcái ragyogó napfényben várták a startot, amely után a Mercedes újra esélyt kapott arra, hogy a 1-2. rajthelyet győzelemre és dobogós helyezésre váltsa.
Ehhez persze másoknak volt még szava, Nico Rosberg és Lewis Hamilton mögött ott sorakozott a két Red Bull-os, Sebastian Vettel és Mark Webber, majd Kimi Räikkönen és Fernando Alonso. A szerencsésekre 78 kör várt.
A rajtrács utolsó előtti helyén az időmérőt kihagyó Felipe Massa remélhette, hogy végül esetleg elcsíp egy-két pontot. A brazilnak a 21. hely jutott, miután a marussiás Max Chiltont sebességváltó-csere miatt hátrasorolták. További segítség volt a ferrarisnak, hogy a másik Marussia-pilóta, Jules Bianchi műszaki hiba miatt nem tudott elindulni a felvezető körre.
A fények kialvása után Rosberg simán megtartotta a vezetést, de a fantasztikus ütemben induló Vettel azonnal támadni kezdte Hamiltont. Hátrébb a McLarenek egymással és Adrian Sutillal lökdösődtek, Pastor Maldonadónak és a caterhames Giedo van der Gardének pedig az első kör végén a bokszba vezetett az útja, odaveszett az első szárnyuk.
A 3. körben a sorrend Rosberg, Hamilton, Vettel, Webber, Räikkönen, Alonso, Perez, Button, Sutil és Jean-Eric Vergne volt a top10-ben.
A 9. körben a caterhames Charles Pic búcsúzott a versenytől, az autója kigyulladt a bokszbejáratnál.
Az első körök rendeződése után beállt az élmezőny, a pilóták csak a gumimenedzseléshez szükséges, a csapatok által megadott célidőket teljesítették.
Az élmenők közül elsőként Webber cserélt a 26. körben, utána Räikkönen, majd három körrel később Alonso rakott fel friss gumit.
A 30. körben Massa gyakorlatilag egy az egyben lemásolta a szombat délelőtti balesetét, a célegyenes végén a korlátnak ment, majd a Ste Devote falánál ripityára törte a Ferrarit. 
A 31. körben, az idényben első ízben pályára gurult a biztonsági autó. Nico Rosberg csak a safety car alatt ment ki cserélni, de vissza tudott állni az élre, Hamilton viszont két pozíciót veszített.
Az újrarajtolás előtt a sorrend Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Alonso, Button, Perez, Sutil és Vergne volt a pontszerző helyeken – mindenki a tartósabb, lágy keveréken ment. 
A 39. körben indult újra verseny – Rosberg alaposan visszafogta a mezőnyt, de jól lőtt ki a célvonalnál, hátrébb is csak nézelődés történt, előzéssel nem próbálkozott senki.
Hamilton a 40. kör végén, a Rascasse-nál próbált bebújni Webber mellé, de az ausztrál jobban tudott kigyorsítani a célegyenesre fordító Anthony Noghes kanyarhoz, nem változtak a pozíciók. 
A 42. körben a Loewsben Alonso Räikkönent, Button pedig Alonsót támadta, majd az alagút kijáratánál, a Nouvelle-ben végül Perez kapta el csapattársát, Buttont. A McLarennél folytatódott a belháború.
A mexikói megtartotta a lendületét, a 44. körben ugyanott Alonsóval is próbálkozott, a ferrarist be is zavarta a bukótérbe, aki átvágta a sikánt, így az előzés nem sikerült.
A 46. körben a futamot megszakították, ugyanis Max Chilton és Pastor Maldonado balesete miatt a pálya szinte teljesen elzáródott. A marussiás – talán figyelmetlenségből – ráhúzott a Williamsre, az első szárny az autó alá szorult, így a venezuelai hatalmas lendülettel csapódott a Tabac kanyarba, kiszakítva és a pályára lökve a műanyag korlátot. Maldonado a saját lábán távozott.
A leállás alatt a versenybírók megvitatták Alonso kanyarlevágásos esetét, a kétszeres bajnoknak az újrarajtolás elején, a biztonsági autó mögött át kellett adnia a 6. pozíciót Pereznek. Max Chilton bokszutca-áthajtásos büntetést kapott a Maldonado-incidensért.
Az utolsó etapra Kimi Räikkönenen és Nico Hülkenbergen kívül mindenki szuperlágy keveréket tett fel. 
A futam 15.35-kor, a 47. körrel indult újra a biztonsági autó mögött – pozíciócsere nem történt a repülőrajt után, Adrian Sutil az 51. körben előzte meg Buttont a Loewsben. Az 53. körben Perez megint a Nouvelle-ben támadott, Räikkönent akarta megelőzni, de mindketten átvágták a sikánt.
Rosberg vezetett, mögötte Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Perez, Alonso, Sutil, Button és Vergne volt pontszerző helyeken az 54. körben.
Sutil a Loewsre érzett rá, Button elkapása után az 55. körben ott fűzte át a Force Indiát Alonso Ferrarija mellett is. Ezzel épp Perez mögé érkezett meg, a mexikóit fel is világosították, hogy a német azon a ponton veszélyes tud lenni.
A 60. körben Pic után újabb francia esett ki, Jules Bianchi a Ste Devote-ban csúszott ki, de jóval kisebbet ütközött, mint Massa korábban.
Közben Rosberg egyre nagyobb előnyt épített ki, mögötte viszont igazi vonat alakult ki. 
A 63. körben az alagút kijáratánál Romain Grosjean szaladt rá Daniel Ricciardo Toro Rossójára, letörve a saját első és a rivális hátsó szárnyát. Mindketten kimentek a menekülőútra – Ricciardo ott is maradt, a lotusos vissza tudott menni a bokszba javításra.
A biztonsági autó újra pályára lépett. A safety car alatt Grosjean végleg kiállni kényszerült, míg Räikkönent arról tájékoztatta a Lotus, hogy szivárog a hűtővize.
A verseny a 67. körben indult el újra, Rosberg megint magabiztosan húzott el. 
A 69. körben Perez újra Räikkönent próbálta megelőzni az alagút kijáratánál, összeértek. A McLaren első szárnya sérült, de finn járt rosszabbul, defektet kapott, ki kellett mennie. Épp amikor a bokszba fordult, mögötte Button bebújt Alonso elé.
Räikkönen kipottyanása után, öt körrel a vége előtt Rosberg, Vettel, Webber, Hamilton, Perez, Sutil, Button, Alonso, Vergne és Paul di Resta volt a top10-ben – de csak a kör végéig, ugyanis Perez autója egyre irányíthatatlanabbá vált, ki kellett állnia. 
 
Az utolsó körökön Rosberg már nyugodtan hajtott körbe, hogy megszerezze pályafutása második F1-es futamgyőzelmét, míg Vettel csak úgy szórakozásból űridőt futott a végére. Hátul Räikkönen alkotott nagyot, a friss gumikon hajtva az utolsó körben visszakapaszkodott a pontszerzők közé.
A hazai pályán nyerő Rosberg mellé a 2011-es első Vettel, és a 2010-es, valamint tavalyi győztes Mark Webber állt fel. Hamilton hozta, amit a stratégiai hiba után lehetett, mögötte nagyszerű teljesítménnyel, értékes pontokkal gazdagodott Adrian Sutil.
Jenson Button örülhetett, hogy mindent túlélve lett a 6., Fernando Alonso számára viszont keserves volt a 7. pozíció. 
Ugyanaz igaz Jean-Eric Vergne-re, mint Buttonra, míg Paul di Resta és Kimi Räikkönen minden elismerést megérdemel – a skót, amiért a 17. helyről rajtolva lett 9., míg a finn azért, mert az utolsó pillanatban sikerült továbbvinne az immár 23 verseny óta tartó pontszerzési szériáját. Még egy hétvége és beállítja Michael Schumacher 24-es rekordját.
A világbajnokság két hét múlva a Kanadai Nagydíjjal folytatódik.
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo, 2013.05.26.

Kommentek

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.