F1: Újra jöhet az év közbeni tesztelés?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.05.08. 13.30

A Forma-1-es csapatok ma újra tárgyalnak az idény alatti tesztelés visszahozásáról. A McLarennél nem rajonganak az ötletért, de az ifjoncoknak azért szeretnének valamilyen megoldást találni.

A Forma-1-es csapatok 2009 óta önkéntesen, költségcsökkentési okokból korlátozták a tesztelést, csak a téli felkészülési időszakban dolgoznak, ezen kívül mindössze néhány egyenes vonalú aerodinamikai tesztet és a fiatalok év végi gyakorlását tartják.
Tavaly ugyan nekifutottak egy tavaszi tesztnek az olaszországi Mugellóban, de a többség teljesen haszontalannak, pénzkidobásnak ítélte a dolgot, így idénre nem is terveztek hasonlót. A tavaly Mugellóban nagy előrelépést elérő, és a múltban is a folyamatos tesztelésre építő Ferrari évek óta hangoztatja, hogy nem ért egyet a korlátozással – most újra terítéken is van a lazítás.
A kérdésről tegnap a McLaren ügyvezető igazgatója, Jonathan Neale is beszélt a csapat szokásos, a versenyhétvégéket megelőző telekonferenciáján.
“A Forma-1 újra mérlegre helyezi a teszteléssel kapcsolatos hozzáállását. Holnap, amikor szavazunk majd erről, kiderül, mi lesz, de én úgy tudom, hogy négy csapat szeretné, ha visszatérnénk a rendes teszteléshez.”
“Nyilván ha ott van a szomszédban a pálya és kéznél van az informatikai infrastruktúra, akkor ki kell küldeni a pilótát a pályára” – utalt a tesztelést propagáló Ferrari fioranói házi pályájára és a esetleg a Force India helyzetére, amelynek bázisa egy köpésre van a silverstone-i pályától.
A McLaren az elmúlt években komoly befektetéssel fejlesztette a szimulátorát az F1 jelenlegi legjobbjává, így ők természetesen nem rajonganak az ötletért.
“Az évek során a csapatok – nagyon helyesen – kidolgozták a megfelelő technológiákat és költségcsökkentési metódusokat, hogy függetlenedni tudjanak a pályás teszteléstől és a számítógépes szimulációkra támaszkodhassanak.”
“A Forma-1 most újra válaszút előtt áll, egyes csapatok nagyon szeretnék a pályás tesztelés visszahozását. Én furcsának találom ezt, hiszen már a gazdasági válság előtt is indokolt volt a költségek csökkentése, egyesek mégis a pályás tesztelést akarják újra.”
“Csodálkoznék, ha bármely csapat napi 70-100 ezer fontnál (25-35 millió Ft) olcsóbban meg tudná oldani a pályás tesztelést bárhol Európában. Mire az autók, az emberek, a felszerelés mind a helyszínre kerül, ott tartanak a költségek.”
A pályás tesztek melletti érv, hogy így a Forma-1-es újoncok és a sportágba belépni kívánó tehetségek is tapasztalatot szerezhetnének, ma ugyanis csak néhány kisebb csapat ad lehetőséget a fiatalok számára. A McLaren-főnök is elismeri ezt, de szerinte a versenyhétvégéken kellene alkalmat teremteni, méghozzá olyan keretek között, hogy a nagycsapatok is pályára küldhessenek ifjoncokat. 
“Támogatjuk a fiatalok gyakoroltatását, ez egyértelműen téma a csapatok között a színfalak mögött.   Ez mindenképp jó cél. De legyen akkor mondjuk egy plusz péntek délelőtti edzés, ami kimondottan a fiataloké. Minden megvan: a sajtómegjelenés, a pályaismeret, a mérnöki segítség – mindez anélkül, hogy külön tesztre kellene utazni.”
“A pénteki délelőtti szabadedzésekben egyértelműen van lehetőség, hiszen ott az infrastruktúra, de az első 45 percben általában csak egy-egy installációs kör és aztán nagy csönd következik. Abban az időben is vezethetnének a fiatalok. Tudom, pár csapat dolgoztatja is őket, de ha ennél többet szeretnénk elérni, akkor érdekesebbé kell tenni a dolgot.”
Érdekes, hogy a Bernie Ecclestone által már jó pár éve felvetett, és teljesen ésszerű tervről, miszerint a versenyhétvégéket követő hétfőkön lehetne tesztelni, azóta sem esik sok szó.

Kommentek

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

Cristiano Ronaldo meghajtotta az új Bugattit

A Bugatti személyesen kínálta meg Christiano Ronaldot egy tesztvezetéssel, hogy megtapasztalja, milyen is az új Chiron.

Faágakat és szemetet állítanak a frissen javított kátyúkba Solymáron

Eszementek egy maréknyi csoportja tette pillanatok alatt tönkre a kijavított kátyúkat Solymáron.

Hajszárítóval riogatják a gyorshajtókat egy skóciai faluban

Kreatív csellel imitálnak sebességmérő rendőröket egy kis falu lakói Skóciában. Elegük lett a száguldozó autósokból.

Ilyen hülye miért vezet?

Minden arra utalt, hogy a vonat megállíthatatlanul közeledik, mégis a sínekre hajtott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.