A Forma-1-es csapatok 2009 óta önkéntesen, költségcsökkentési okokból korlátozták a tesztelést, csak a téli felkészülési időszakban dolgoznak, ezen kívül mindössze néhány egyenes vonalú aerodinamikai tesztet és a fiatalok év végi gyakorlását tartják.
Tavaly ugyan nekifutottak egy tavaszi tesztnek az olaszországi Mugellóban, de a többség teljesen haszontalannak, pénzkidobásnak ítélte a dolgot, így idénre nem is terveztek hasonlót. A tavaly Mugellóban nagy előrelépést elérő, és a múltban is a folyamatos tesztelésre építő Ferrari évek óta hangoztatja, hogy nem ért egyet a korlátozással – most újra terítéken is van a lazítás.
A kérdésről tegnap a McLaren ügyvezető igazgatója, Jonathan Neale is beszélt a csapat szokásos, a versenyhétvégéket megelőző telekonferenciáján.
“A Forma-1 újra mérlegre helyezi a teszteléssel kapcsolatos hozzáállását. Holnap, amikor szavazunk majd erről, kiderül, mi lesz, de én úgy tudom, hogy négy csapat szeretné, ha visszatérnénk a rendes teszteléshez.”
“Nyilván ha ott van a szomszédban a pálya és kéznél van az informatikai infrastruktúra, akkor ki kell küldeni a pilótát a pályára” – utalt a tesztelést propagáló Ferrari fioranói házi pályájára és a esetleg a Force India helyzetére, amelynek bázisa egy köpésre van a silverstone-i pályától.
A McLaren az elmúlt években komoly befektetéssel fejlesztette a szimulátorát az F1 jelenlegi legjobbjává, így ők természetesen nem rajonganak az ötletért.
“Az évek során a csapatok – nagyon helyesen – kidolgozták a megfelelő technológiákat és költségcsökkentési metódusokat, hogy függetlenedni tudjanak a pályás teszteléstől és a számítógépes szimulációkra támaszkodhassanak.”
“A Forma-1 most újra válaszút előtt áll, egyes csapatok nagyon szeretnék a pályás tesztelés visszahozását. Én furcsának találom ezt, hiszen már a gazdasági válság előtt is indokolt volt a költségek csökkentése, egyesek mégis a pályás tesztelést akarják újra.”
“Csodálkoznék, ha bármely csapat napi 70-100 ezer fontnál (25-35 millió Ft) olcsóbban meg tudná oldani a pályás tesztelést bárhol Európában. Mire az autók, az emberek, a felszerelés mind a helyszínre kerül, ott tartanak a költségek.”
A pályás tesztek melletti érv, hogy így a Forma-1-es újoncok és a sportágba belépni kívánó tehetségek is tapasztalatot szerezhetnének, ma ugyanis csak néhány kisebb csapat ad lehetőséget a fiatalok számára. A McLaren-főnök is elismeri ezt, de szerinte a versenyhétvégéken kellene alkalmat teremteni, méghozzá olyan keretek között, hogy a nagycsapatok is pályára küldhessenek ifjoncokat. 
“Támogatjuk a fiatalok gyakoroltatását, ez egyértelműen téma a csapatok között a színfalak mögött.   Ez mindenképp jó cél. De legyen akkor mondjuk egy plusz péntek délelőtti edzés, ami kimondottan a fiataloké. Minden megvan: a sajtómegjelenés, a pályaismeret, a mérnöki segítség – mindez anélkül, hogy külön tesztre kellene utazni.”
“A pénteki délelőtti szabadedzésekben egyértelműen van lehetőség, hiszen ott az infrastruktúra, de az első 45 percben általában csak egy-egy installációs kör és aztán nagy csönd következik. Abban az időben is vezethetnének a fiatalok. Tudom, pár csapat dolgoztatja is őket, de ha ennél többet szeretnénk elérni, akkor érdekesebbé kell tenni a dolgot.”
Érdekes, hogy a Bernie Ecclestone által már jó pár éve felvetett, és teljesen ésszerű tervről, miszerint a versenyhétvégéket követő hétfőkön lehetne tesztelni, azóta sem esik sok szó.