F1: Újra jöhet az év közbeni tesztelés?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.05.08. 13.30

A Forma-1-es csapatok ma újra tárgyalnak az idény alatti tesztelés visszahozásáról. A McLarennél nem rajonganak az ötletért, de az ifjoncoknak azért szeretnének valamilyen megoldást találni.

A Forma-1-es csapatok 2009 óta önkéntesen, költségcsökkentési okokból korlátozták a tesztelést, csak a téli felkészülési időszakban dolgoznak, ezen kívül mindössze néhány egyenes vonalú aerodinamikai tesztet és a fiatalok év végi gyakorlását tartják.
Tavaly ugyan nekifutottak egy tavaszi tesztnek az olaszországi Mugellóban, de a többség teljesen haszontalannak, pénzkidobásnak ítélte a dolgot, így idénre nem is terveztek hasonlót. A tavaly Mugellóban nagy előrelépést elérő, és a múltban is a folyamatos tesztelésre építő Ferrari évek óta hangoztatja, hogy nem ért egyet a korlátozással – most újra terítéken is van a lazítás.
A kérdésről tegnap a McLaren ügyvezető igazgatója, Jonathan Neale is beszélt a csapat szokásos, a versenyhétvégéket megelőző telekonferenciáján.
“A Forma-1 újra mérlegre helyezi a teszteléssel kapcsolatos hozzáállását. Holnap, amikor szavazunk majd erről, kiderül, mi lesz, de én úgy tudom, hogy négy csapat szeretné, ha visszatérnénk a rendes teszteléshez.”
“Nyilván ha ott van a szomszédban a pálya és kéznél van az informatikai infrastruktúra, akkor ki kell küldeni a pilótát a pályára” – utalt a tesztelést propagáló Ferrari fioranói házi pályájára és a esetleg a Force India helyzetére, amelynek bázisa egy köpésre van a silverstone-i pályától.
A McLaren az elmúlt években komoly befektetéssel fejlesztette a szimulátorát az F1 jelenlegi legjobbjává, így ők természetesen nem rajonganak az ötletért.
“Az évek során a csapatok – nagyon helyesen – kidolgozták a megfelelő technológiákat és költségcsökkentési metódusokat, hogy függetlenedni tudjanak a pályás teszteléstől és a számítógépes szimulációkra támaszkodhassanak.”
“A Forma-1 most újra válaszút előtt áll, egyes csapatok nagyon szeretnék a pályás tesztelés visszahozását. Én furcsának találom ezt, hiszen már a gazdasági válság előtt is indokolt volt a költségek csökkentése, egyesek mégis a pályás tesztelést akarják újra.”
“Csodálkoznék, ha bármely csapat napi 70-100 ezer fontnál (25-35 millió Ft) olcsóbban meg tudná oldani a pályás tesztelést bárhol Európában. Mire az autók, az emberek, a felszerelés mind a helyszínre kerül, ott tartanak a költségek.”
A pályás tesztek melletti érv, hogy így a Forma-1-es újoncok és a sportágba belépni kívánó tehetségek is tapasztalatot szerezhetnének, ma ugyanis csak néhány kisebb csapat ad lehetőséget a fiatalok számára. A McLaren-főnök is elismeri ezt, de szerinte a versenyhétvégéken kellene alkalmat teremteni, méghozzá olyan keretek között, hogy a nagycsapatok is pályára küldhessenek ifjoncokat. 
“Támogatjuk a fiatalok gyakoroltatását, ez egyértelműen téma a csapatok között a színfalak mögött.   Ez mindenképp jó cél. De legyen akkor mondjuk egy plusz péntek délelőtti edzés, ami kimondottan a fiataloké. Minden megvan: a sajtómegjelenés, a pályaismeret, a mérnöki segítség – mindez anélkül, hogy külön tesztre kellene utazni.”
“A pénteki délelőtti szabadedzésekben egyértelműen van lehetőség, hiszen ott az infrastruktúra, de az első 45 percben általában csak egy-egy installációs kör és aztán nagy csönd következik. Abban az időben is vezethetnének a fiatalok. Tudom, pár csapat dolgoztatja is őket, de ha ennél többet szeretnénk elérni, akkor érdekesebbé kell tenni a dolgot.”
Érdekes, hogy a Bernie Ecclestone által már jó pár éve felvetett, és teljesen ésszerű tervről, miszerint a versenyhétvégéket követő hétfőkön lehetne tesztelni, azóta sem esik sok szó.

Kommentek

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.