Briatore: Nincs értelme visszatérni

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.04.29. 13.30

Az egykori Benetton- és Renault-főnök Flavio Biatore nagyinterjúban beszélt az F1 mai helyzetéről, az új motorokról, a szingapúri bundabotrányról és Michael Schumacherről is.

A Benetton, majd a Renault csapatfőnöke, Flavio Briatore lassan négy éve nincs a Forma-1-ben, de a száműzött olasz ma is követi a sportág ügyeit. A kismillió vállalkozásának futtatása és az olasz tévés szereplései mellett most is szakít időt az F1-re, a hétvégén hosszú interjút adott az Autosportnak.

“Igen. Bernie-vel sokat beszélek. Minden nap beszélek valakivel az F1-ből. Folyamatosan képben vagyok, nem maradok le semmiről” – kezdte a 63 éves olasz. Briatore a tavalyi és az idei évet is izgalmasnak tartja, de továbbra sem tudja lenyelni, hogy a csapatok milliókat ölnek a versenyzésbe bármilyen szórakoztatási érték nélkül, és hogy emiatt egyre szaporodnak a fizetős pilóták is.

“Igen, izgalmas az F1. De azt hiszem, az gond, hogy három-négy csapat fizet a pilótáinak, a többieknél a pilóták fizetnek. Régóta beszélünk erről, a probléma ugyanaz: egy Forma-1-es csapat működtetése csillagászati összegbe kerül. Bármennyit is kapjanak Bernie-től – most 60-40 az arány a csapatok és az FOM között -, azt mind elköltik. Ha pedig fizetős pilóták vannak, akkor szerintem nem biztos, hogy a legjobbak vannak az F1-ben.”

“És ők sem lassúak, de még sosem láttam igazán gyors fizetős pilótát. A mezőny túlnyomó részében a pilótával is kalkulálnak a költségvetésben. Ilyen korábban soha nem volt. Mi, a Benettonnál is fizettünk a pilótáinknak, lehet, hogy nem sokat, de kaptak fizetést. A Jordan-féle csapatok is legalább egy pilótának fizetést adtak. Ma nem így van.”

“Rendben, világszerte válságban van a gazdaság, de szerintem az F1 sosem érezte meg igazán. Vagy inkább csak nem foglalkoznak vele. Amennyire tudom, sok csapat küszködik. Sok csapat. Az egészséges F1-hez viszont egészséges csapatok kellenek. A benettonos időmben minden évben hasznunk volt. A hasznot pedig visszaforgattuk a gyárba, a csapatba. Akkoriban sorban álltak a csapatok, hogy bejussanak az F1-be. Üzlet volt.”


“Az üzlet fejlesztéséhez viszont profit kell. A csapatnak meg kell élnie a Bernie-től, a szervezőktől befolyó pénzből, a szponzor pedig már csak plusz, ők hozzák a hasznot. Ma ezért kell kalkulálni a pilóták hozta bevétellel. Nálunk a pilóta a költség oldalon szerepelt, ma viszont az első négy csapaton kívül már a bevételnél.”

Az olasz többek között a 2014-re ütemezett motorformula-váltást sem érti, szerinte semmi szükség az autóipari relevanciával bíró 1,6 literes turbós V6-osokra, amikor a 2007 óta gyakorlatilag változatlanul használt 2,4 literes V8-asok nagyon olcsón üzemeltethetők.

“Időtlen idők óta küzdöttem a motorfejlesztés befagyasztásáért. Az én ötletem volt, én vertem keresztül Max Mosley-n (az FIA akkori elnökén). Óriási megtakarítás volt mindenkinek. Nem értem, mi a baj a mai motorokkal. Az F1 hihetetlenül szoros, minek variálni a motorral?”


“Ha az ember a DTM-et nézi, ott felismeri az Audikat, Mercedeseket stb. De ha feketére festünk egy F1-est, senki nem mondja meg, hogy melyik a McLaren, a Ferrari vagy a Force India. Az F1 egy esemény, egy verseny. Nem értem, miért kellene az F1-es motorokat az autógyártáshoz kötni. A nézőket nem ez érdekli, őket a pilóták érdeklik, a küzdelem.”

“Mikor mi nyertük meg a címet, a kutyát sem érdekelte, hány hengeres motorunk van. Az emberek a versenyről beszélnek. Akár 50 ezer, akár 100 millióba fáj a csapatnak, a nézőknek tök mindegy. Ha a Ferrari 200 csilliót költ, az érdekel valakit? Szerinte agyament dolog a motorok lecserélése, semmi baj a mostaniakkal.”

“A Ferrarinak, a Red Bullnak, a McLarennek és a Mercedesnek hatalmas költségvetése van, de tavaly néhányszor a jóval kisebb büdzséjű Lotus megverte őket. Néha még a Sauber és a Force India is ott volt a top4-ben. Nem is tudom, mit érezhetnek a 200 millióból gazdálkodó mérnökök, amikor egy 90 milliós csapat gyorsabb. Mi is így voltunk a Benettonnál, a nagyoknál kevesebb pénzből nyertük meg a bajnokságot.”

“Miért ne lehetne kiadási plafon? Az élmenők hihetetlen pénzeket költenek, 170 emberük foglalkozik az aerodinamikával. Ez már nem is a versenyzők gyorsasági világbajnoksága, hanem aerodinamikai világbajnokság. Akármennyi pénzt is kapnak a csapatok, azt mind elköltik. Mit számít, ha 300 vagy csak 50 órát töltenek a szélcsatornában, ha ez mindenkire vonatkozik? Nagyon sokat lehet így spórolni.”

2009-ben a csapatok összefogtak, és a Max Mosley által erőltetett kiadási plafon helyett bevezették a saját költségcsökkentési programjukat, a FOTA a hatalmi harc közben majdnem új bajnokságot indított.

“Nagyon közel jártunk a szakadáshoz. De Bernie-vel nem akartunk szakítani, a pénzügyi oldallal nem volt gondunk. Sokkal inkább Max miatt volt balhé, ugyanis mi is beleszólást akartunk a szabályokba, nem azt, hogy tessék, ez a szabály, ha nem tetszik, le is út, fel is út. A FOTA akkor nagyszerűen szerepelt, összefogtunk, és megcsináltunk a saját programunkat.”


“De aztán nekem ott volt a szingapúri ügy, Luca (di Montezemolo) lemondott a FOTA elnöki posztjáról, Ron Dennis távozott az F1-ből, eltűntek az erős emberek és újra az FIA és Bernie került nyeregbe. Kár, mert amúgy együttműködtünk Maxszel a költségcsökkentésben, Bernie-vel pedig nem volt bajunk. De az FIA kavarása miatt végül a BMW és a Toyota is kiszállt. Pedig sok jót tehettünk még volna” – magyarázta az olasz, hozzátéve, hogy normális költségek mellett persze most is visszatérhetnének az autógyártók.

“Szerintem évi 120-150 millió euró lenne a normális egy nagycsapatnál. Az F1-ben javul a show, ma látványosabb, szórakoztatóbb, szóval van esély a gyártók visszatérésére, ha üzletileg is megéri. Amikor a Benettonnal megvettük a Tolemant, akkor megérte, mert profitot termelt a csapat. De minek elkölteni 60-70 milliót arra, hogy valaki mindig tökutolsó legyen? Őrültség ez.”

Briatore a 2008-as bundabotrányra, Nelson Piquet szándékos balesetére is kitért. Az FIA az eset napvilágra kerülése után eltiltotta a Renault-főnököt az F1-től, de a párizsi legfelsőbb bíróság megsemmisítette ezt a büntetést.

“A bírósági döntés világos volt: nem volt közöm az ügyhöz. Igen, hivatalos, ez áll az ítéletben. Nem volt rá bizonyíték, hogy közöm lett volna a Szingapúrban történtekhez. Ezért is nyertem a bíróságon. Ha igazak lettek volna a vádak, miért rúgtam volna ki Piquet-t a következő idény közepén? Miért kockáztattam volna? Olcsóbb lett volna a szerződéshosszabbítás, és nem lett volna balhé. Elfogadtam a bíróság döntését, utána pedig megegyeztem Jean Todttal, hogy az FIA nem fog fellebbezni. Én nem jövök az F1-be, nincs gond. Csak erkölcsi felelősségem volt, hiszen én voltam a csapatfőnök.”

“És egyébként már amúgy is a visszavonulásra készültem, már az előző évben távozni akartam, de Fernando visszatért a McLarentől, szóval nem mehettem akkor. De (2009-re) már végeztem az F1-gyel magamban. Persze nem volt könnyű időszak, mert bűnözőként kezeltek. Pedig csak egy vallomás, a senki által nem ismert Mr. X vallomása szólt ellenem. Mindegy, úgy voltam vele, hogy jobb elfogadni a döntést, és kész. Szép éveim voltak az F1-ben, de most nagyszerűen megvagyok a családommal. Szerencsére jó az egészségem is. Nem haragszom senkire, nincs semmi dráma.”


“Már nem is szeretnék visszatérni. Van egy hároméves kisfiam, napi 20 órában lekötnek a különböző üzleteim, és nagyon jól érzem magam így. 20 évet töltöttem az F1-ben, két különböző csapattal összesen hét bajnoki címet nyertünk, és sikerült felfedeznem az Ayrton Senna utáni két legnagyobb sztárt, Schumit és Fernandót. Ma nem érné meg csapatot működtetni, szóval semmi értelme visszatérnem.”

Briatorét Schumacher nem túl sikeres 2010-12-es visszatéréséről is megkérdezték. “Szerintem nem kellett volna. Mindenki nagyon odavolt tőle akkoriban, de nekem nem tűnt jó lépésnek. A világ sokat változott Alain Prost 1993-as visszatéréséhez képest. Neki akkor egy nagyon erős autója volt, de Michael visszatérésekor egész más volt, ott volt Fernando, Hamilton, Jenson, a Mercedes pedig nem volt a legjobb. Én inkább a győztes Schumira szeretnék emlékezni, mint arra, aki küszködött az időmérőn és a 9. helyen ért be. Nem tett jót Michael imázsának ez.”

Az egykori Benetton-főnök 1991-ben egy jordanes futam után igazolta le Schumachert, a lépés miatt Eddie Jordan a mai napig neheztel is. Briatore azt mondja, nem volt semmi aljas húzás.

“Már előtte hallottunk Michaelről, egy barátom három nagyon gyors pilótát emlegetett: Karl Wendlingert, Heinz-Harald Frentzent és Schumachert. Akkor mondjuk Frentzen tűnt a leggyorsabbnak. Hogy miért választottam Schumit? Nos, emlékezhetünk, Eddie Bertrand Gachot lecsuklása miatt keresett egy pilótát a Belga Nagydíjra, és Schumachert választotta. A spái időmérő után beszéltem a menedzserével, Willi Weberrel.”

“Örömmel tárgyalt a Benettonnal, mert Eddie már pénzt kért volna a következő futamért. Schumi szponzora a Tic-Tac volt, én pedig azt mondtam, hogy nyugi, ha a Tic-Tac nem fizet, nálunk akkor is lesz hely. Aznap, amikor nem érkezett meg a Tic-Tac pénze, alá is írtuk a szerződést. Nem nyúltuk le Michaelt. Sok hülyeséget írtak akkoriban. Egyszerűen szerződtettünk egy pilótát, ha gond lett volna, úgyis a bíróság elé került volna a dolog.”

“Fontos volt ez a Benetton számára, mert csúcspilótára nem volt pénzünk. Tudtuk, hogy az autónk egész jó, de megfelelő  pilóta híján nem lehet biztosnak lenni. Szóval kellett valami nagy ígéret, vagy egy Gerhard Bergert vagy Riccardo Petresét kellett volna igazolnom. De ők meg csak kinevettek volna, hogy a Benetton csak egy pólógyártó. Szóval ez volt a legjobb, megszereztük a srácot, aki aztán a csapattal együtt fejlődhetett, és semmibe sem került.”

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.