F1: Alonso fél az esőben

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.04.11. 16.45

Fernando Alonso a Twitteren tartott kérdezz-feleleket a szurkolókkal. A ferraris az esős vezetésről, a versenynapok programjáról, az új motorokról és a régi autókról is beszélt.

Fernando Alonso a Twitteren tartott kérdezz-feleleket a szurkolókkal. A ferraris az esős vezetésről, a versenynapok programjáról, az új motorokról és a régi autókról is beszélt.

Kérdés: Féltél már valamikor versenyzés közben? 
Fernando Alonso: Igen. Néha, amikor nagyon esik és valaki mögött kell haladni – olyankor semmit nem lehet látni! Olyankor elkerülhetetlen a megszeppenés és az aggodalom.
K.: Mi volt az eddigi legrosszabb baleseted?
FA.: Nem kérdés, hogy a 2003-as Brazil Nagydíj. Mázlim volt, hogy épségben távoztam Interlagosból, egy csontom se tört. Az volt a pályafutásom legnagyobb balesete. Emlékszem, hogy az autó darabja beterítették a pályát. Nem tudtam kikerülni egy gumit (Webberét), utána egy pillanat alatt történt minden. A gumira való ráfutás után az autó azonnal a bal oldali falnak ment a át a pályán a jobb oldalinak is. Kicsit meg voltam rogyva, amikor kiszálltam az autóból, fájdalmaim is voltak, de tudtam, hogy nem tört el semmim. A fő gondom az volt, hogy valami mozdulattal jelezzem a családomnak, hogy megvagyok. 
K.: Ha választhatnál, hogy ki ellen versenyeznél a múltból, ki lenne az és miért?
F.A.: Senna lenne az, ő volt a legjobb!
K.: Michael Schumacher vagy Ayrton Senna? 
F.A.: Ayrton, nem is kérdés.
K.: F60 (2010), F150 (2011), F2012 vagy F138 (2013) – melyik a legjobb Ferrari? És a múltból melyiket vezetnéd szívesen? 
F.A.: Az F60-as volt a legjobb autó. Ha pedig a kipróbálásról van szó… azt hiszem, az F2004-est választanám.
K.: Ha egy másik korszak nyerő autóját választhatnád, melyik lenne az?
F.A.: Egy Ferrarit választanék. A nyerő autók többsége Ferrari volt. 
K.: Mi változott leginkább az F1-es karriered kezdete óta?
F.A.: Az aerodinamika egyértelmű egyre nagyobb szerepet kapott. Az autók lóereje is komolyan változott…
K.: Ez egész életedet tekintve ki ellen élvezted legjobban a versenyzést? 
F.A.: A legjobb csaták mindig is a gokartban voltak. Hatalmas élvezet!!! 
K.: Változott valami, most, hogy immár három spanyol pilóta (Alonso, Marc Gene, Pedro de la Rosa) van a Ferrarinál? Vittetek valami specifikusan spanyol dolgot a csapathoz?
F.A.: Hahaha, nem! Semmi sem változott, továbbra is mi vagyunk a kisebbség. Nekünk kell alkalmazkodnunk.
K.: Pedro, Marc, Felipe Massa, Vettel, Hamilton és Kimi – szerinted mik a legfőbb erényeik?
F.A.: Mindannyian nagyon tehetséges versenyzők, akik a nem tökéletes autóból is ki tudják hozni a maximumot.
K.: Ha választhatnál egy, az F1-ben jelenleg nem szereplő pályát, melyik lenne az?
F.A.: Nagyon szeretnék Mugellóban versenyezni. Jól ismerem a pályát, minden szempontból tökéletesen alkalmas lenne arra, hogy bekerüljön a versenynaptárba.
K.: Mikor és hogyan tesztelitek az autót? Mi csak a hivatalos tesztekről tudunk.
F.A.: Ennyi is a tesztelés. Az idény alatt nincs teszt, nem engedélyezett.
K.: Futamonként mennyi az átlagos üzemanyag-fogyasztás?
F.A.: Közel 200 liter. 315 km-re…
K.: Ha nem a DRS-zónában nyomod a gombot, akkor is kinyílik a DRS?
F.A.: Nem, olyankor nem aktiválódik. A DRS-t úgy programozták, hogy csak az engedélyezett szakaszon nyíljon ki. 
K.: Mi a titka az esőben való gyorsaságnak? 
F.A.: A titka? Sokat kell gokartozni! És persze az autó visszajelzései után körről körre magabiztosabb lesz az ember.
K.: Mit gondolsz a jövő évi (1,6 literes, turbós V6-os) motorokról? És hogy áll a Ferrari velük?
F.A.: Hogy őszinte legyek, fogalmam sincs. Szerintem 2014 januárjáig nem sokat tudunk majd. Kisebb, gyengébb motorok lesznek, feladják majd a leckét a műszakiaknak!
K.: Mit gondolsz, nem lesz kevésbé Forma-1-es a Forma-1 az új motorok miatt?
F.A.: Nos, a szabályok mindig az autók lassítását célozzák, szóval egy kicsit fura, az igaz. Másrészt viszont ez közelebb viszi az F1-et a hétköznapi autókhoz.
K.: V10-es, V8-as vagy V6-os turbó? 
F.A.: A V10-est kérem! 
K.: Honnan tudod, hogy jó körön vagy-e?
F.A.: A kormány kijelzőinek köszönhetően tudjuk ezt. Mutatják a korábbi legjobb körhöz viszonyított különbséget, kanyaronként frissül az adat a várható eredményről, így végig világos a kör során, hogyan teljesítünk. 
K: A versenyautóknál miért legyeztek rá a gázra is a fékezés és a visszaváltás közben?
F.A.: Így kerüljük el a hátsó kerekek blokkolását. A versenyautóknál komolyan hagyatkozunk a motorfékre is, így a hátsók könnyen blokkolhatnak, ezt próbáljuk kompenzálni egy kis gázadással.
K.: Szerinted mi a jobb a nagy esőben: a nézők kedvéért lassan körözni vagy egyáltalán nem menni?
F.A.: Hehehe, azt kijelenthetem, hogy az F1-ben egyszerűen lehetetlen lassan menni az időmérőn! A lassan és az időmérő nem fér meg egy mondatban. A mai F1-es autók viszont nem képesek megbirkózni bizonyos mennyiségű vízzel. Ez gondot jelentett már párszor az edzéseken és a kvalifikáción mostanában. De egyszerűen lehetetlen körbeérni. Szóval ilyen esetben a nézők kedvéért kimenni azt jelenti, hogy 22 pilóta az életét kockáztatja, szerintem ez nem éri meg. Bármennyire is kényelmetlen mindenkinek, az egyetlen alternatíva az elhalasztás vagy az elnapolás.
K.: Miért lesznek rosszul el egyes pilóták a szimulátorban? 
F.A.: Az agy reagál így. Amikor egy pilóta a szimulátoron dolgozik, a képernyőn látottak nem esnek egybe tökéletesen a valóságos élményeivel, a képekkel, az erőhatásokkal. Ilyenkor váratlan behatások érik az agyat, és védekezni kezd – ebben az esetben a szédüléssel és a hányingerrel.
K.: Hogy néz ki egy szokásos versenynapod, mi a beosztás?
F.A.: Tegyük fel, hogy szokásos, 14 órai rajtról van szó, akkor a futamig ez lenne a menetrend. (Utána még sajtómegjelenések és megbeszélés a mérnökökkel.)
– 8.30 reggeli
– 9.00 érkezés a pályára
– 9.30 szponzori események
– 10.30 ebéd
– 11.00 stratégiai megbeszélés
– 12.20 tiszteletkör
– 13.00 bemelegítés, beöltözés
– 13.30 felvezető kör
– 14.00 verseny 
K.: Mit gondolsz az idényedről a legutóbbi peches futam után? Jók még az esélyeid?
F.A.: Minden rendben, az esélyeim megvannak. A statisztikák azt mutatják, hogy évente két-három kiesés történik, így valószínűleg lesz még egy vasárnap, amikor nem érek be. Így logikus, ezzel is számolok. De az idény hosszú, még csak két futamon vagyunk túl. Rosberg kiesett Ausztráliában, én Malajziában, mindenkivel előfordul.
K.: Miért gondoltad, hogy a bokszkiállás helyett jobb kint maradni a pályán (Szepangban)? 
F.A.: Utólag, látva az eredményt már könnyű azt mondani, hogy okosabb lett volna kimenni egy szárnycserére. De az ilyen döntéseket másodpercek alatt kell meghozni, akkor pedig úgy gondoltuk, hogy kihúzom még egy körig és a kiállásnál száraz gumikra is válthatok. Különben is, a szimulációk alapján, ha kimentem volna új orrért azonnal, akkor csak 9-10. lehettem volna, szóval nem vesztettem sokat. Nem az volt a gond, hogy nem mentem ki, hanem maga az ütközés. Ezt igyekszem majd elkerülni… 
K.: Mi járt a fejedben, amikor a célegyenesben 300-nál leszakadt az orr?
F.A.: Arra gondoltam, hogy ne ütközzek Webberrel. Az első kerekek nem érintették az aszfaltot, 280-nal mentem, benne volt, hogy Markot is kiütöm, ami elég veszélyes lett volna. Szerencsére az autó egyenesen kiszaladt.
K.: Beszéltél Markkal azután, hogy téged is megemlített a dobogón?
F.A.: Gyakran beszélek Markkal. Azt is megköszöntem, hogy megemlített. Remélem, sokszor állunk majd még együtt a dobogón!
K.: Melyik volt a legnehezebb időszakod az F1-ben? 2007-ben a McLarennél? 2001-ben a Minardinál? Vagy 2002-ben a Benettonnál?
F.A.: A legnehezebb időszak 2002-ben volt, amikor csak tesztpilóta voltam a Renault-nál. Csak kívülről figyelni a versenyt, az volt a legrosszabb idény. 
K.: Mi a legfőbb célod az F1-ben, mi az, amiről a visszavonulás után elégedetten mondhatod, megcsináltam?
F.A.: Nos, amikor elkezdtem, világbajnok akartam lenni, az pedig sikerült. A visszavonulás után tehát kimondhatom majd, hogy megcsináltam!
K.: Szeretnél az F1 után teljesen visszavonulni vagy indulnál-e még más versenyeken?
F.A.: Ezt még nem döntöttem el. Attól függ, mit érzek majd, amikor eljön az ideje. Az viszont biztos, hogy ha folytatom is a versenyzést, akkor csakis az élvezet kedvéért. De majd meglátjuk, egyelőre van még jó pár F1-es évem! 
K.: A Ferrarinál szeretnéd befejezni a karrieredet? 
F.A.: Igen, így lesz. Ez a világ legjobb csapat, a Ferrarihoz semmi nem ér fel.

Kommentek

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.