F1: Alonso fél az esőben

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.04.11. 16.45

Fernando Alonso a Twitteren tartott kérdezz-feleleket a szurkolókkal. A ferraris az esős vezetésről, a versenynapok programjáról, az új motorokról és a régi autókról is beszélt.

Fernando Alonso a Twitteren tartott kérdezz-feleleket a szurkolókkal. A ferraris az esős vezetésről, a versenynapok programjáról, az új motorokról és a régi autókról is beszélt.

Kérdés: Féltél már valamikor versenyzés közben? 
Fernando Alonso: Igen. Néha, amikor nagyon esik és valaki mögött kell haladni – olyankor semmit nem lehet látni! Olyankor elkerülhetetlen a megszeppenés és az aggodalom.
K.: Mi volt az eddigi legrosszabb baleseted?
FA.: Nem kérdés, hogy a 2003-as Brazil Nagydíj. Mázlim volt, hogy épségben távoztam Interlagosból, egy csontom se tört. Az volt a pályafutásom legnagyobb balesete. Emlékszem, hogy az autó darabja beterítették a pályát. Nem tudtam kikerülni egy gumit (Webberét), utána egy pillanat alatt történt minden. A gumira való ráfutás után az autó azonnal a bal oldali falnak ment a át a pályán a jobb oldalinak is. Kicsit meg voltam rogyva, amikor kiszálltam az autóból, fájdalmaim is voltak, de tudtam, hogy nem tört el semmim. A fő gondom az volt, hogy valami mozdulattal jelezzem a családomnak, hogy megvagyok. 
K.: Ha választhatnál, hogy ki ellen versenyeznél a múltból, ki lenne az és miért?
F.A.: Senna lenne az, ő volt a legjobb!
K.: Michael Schumacher vagy Ayrton Senna? 
F.A.: Ayrton, nem is kérdés.
K.: F60 (2010), F150 (2011), F2012 vagy F138 (2013) – melyik a legjobb Ferrari? És a múltból melyiket vezetnéd szívesen? 
F.A.: Az F60-as volt a legjobb autó. Ha pedig a kipróbálásról van szó… azt hiszem, az F2004-est választanám.
K.: Ha egy másik korszak nyerő autóját választhatnád, melyik lenne az?
F.A.: Egy Ferrarit választanék. A nyerő autók többsége Ferrari volt. 
K.: Mi változott leginkább az F1-es karriered kezdete óta?
F.A.: Az aerodinamika egyértelmű egyre nagyobb szerepet kapott. Az autók lóereje is komolyan változott…
K.: Ez egész életedet tekintve ki ellen élvezted legjobban a versenyzést? 
F.A.: A legjobb csaták mindig is a gokartban voltak. Hatalmas élvezet!!! 
K.: Változott valami, most, hogy immár három spanyol pilóta (Alonso, Marc Gene, Pedro de la Rosa) van a Ferrarinál? Vittetek valami specifikusan spanyol dolgot a csapathoz?
F.A.: Hahaha, nem! Semmi sem változott, továbbra is mi vagyunk a kisebbség. Nekünk kell alkalmazkodnunk.
K.: Pedro, Marc, Felipe Massa, Vettel, Hamilton és Kimi – szerinted mik a legfőbb erényeik?
F.A.: Mindannyian nagyon tehetséges versenyzők, akik a nem tökéletes autóból is ki tudják hozni a maximumot.
K.: Ha választhatnál egy, az F1-ben jelenleg nem szereplő pályát, melyik lenne az?
F.A.: Nagyon szeretnék Mugellóban versenyezni. Jól ismerem a pályát, minden szempontból tökéletesen alkalmas lenne arra, hogy bekerüljön a versenynaptárba.
K.: Mikor és hogyan tesztelitek az autót? Mi csak a hivatalos tesztekről tudunk.
F.A.: Ennyi is a tesztelés. Az idény alatt nincs teszt, nem engedélyezett.
K.: Futamonként mennyi az átlagos üzemanyag-fogyasztás?
F.A.: Közel 200 liter. 315 km-re…
K.: Ha nem a DRS-zónában nyomod a gombot, akkor is kinyílik a DRS?
F.A.: Nem, olyankor nem aktiválódik. A DRS-t úgy programozták, hogy csak az engedélyezett szakaszon nyíljon ki. 
K.: Mi a titka az esőben való gyorsaságnak? 
F.A.: A titka? Sokat kell gokartozni! És persze az autó visszajelzései után körről körre magabiztosabb lesz az ember.
K.: Mit gondolsz a jövő évi (1,6 literes, turbós V6-os) motorokról? És hogy áll a Ferrari velük?
F.A.: Hogy őszinte legyek, fogalmam sincs. Szerintem 2014 januárjáig nem sokat tudunk majd. Kisebb, gyengébb motorok lesznek, feladják majd a leckét a műszakiaknak!
K.: Mit gondolsz, nem lesz kevésbé Forma-1-es a Forma-1 az új motorok miatt?
F.A.: Nos, a szabályok mindig az autók lassítását célozzák, szóval egy kicsit fura, az igaz. Másrészt viszont ez közelebb viszi az F1-et a hétköznapi autókhoz.
K.: V10-es, V8-as vagy V6-os turbó? 
F.A.: A V10-est kérem! 
K.: Honnan tudod, hogy jó körön vagy-e?
F.A.: A kormány kijelzőinek köszönhetően tudjuk ezt. Mutatják a korábbi legjobb körhöz viszonyított különbséget, kanyaronként frissül az adat a várható eredményről, így végig világos a kör során, hogyan teljesítünk. 
K: A versenyautóknál miért legyeztek rá a gázra is a fékezés és a visszaváltás közben?
F.A.: Így kerüljük el a hátsó kerekek blokkolását. A versenyautóknál komolyan hagyatkozunk a motorfékre is, így a hátsók könnyen blokkolhatnak, ezt próbáljuk kompenzálni egy kis gázadással.
K.: Szerinted mi a jobb a nagy esőben: a nézők kedvéért lassan körözni vagy egyáltalán nem menni?
F.A.: Hehehe, azt kijelenthetem, hogy az F1-ben egyszerűen lehetetlen lassan menni az időmérőn! A lassan és az időmérő nem fér meg egy mondatban. A mai F1-es autók viszont nem képesek megbirkózni bizonyos mennyiségű vízzel. Ez gondot jelentett már párszor az edzéseken és a kvalifikáción mostanában. De egyszerűen lehetetlen körbeérni. Szóval ilyen esetben a nézők kedvéért kimenni azt jelenti, hogy 22 pilóta az életét kockáztatja, szerintem ez nem éri meg. Bármennyire is kényelmetlen mindenkinek, az egyetlen alternatíva az elhalasztás vagy az elnapolás.
K.: Miért lesznek rosszul el egyes pilóták a szimulátorban? 
F.A.: Az agy reagál így. Amikor egy pilóta a szimulátoron dolgozik, a képernyőn látottak nem esnek egybe tökéletesen a valóságos élményeivel, a képekkel, az erőhatásokkal. Ilyenkor váratlan behatások érik az agyat, és védekezni kezd – ebben az esetben a szédüléssel és a hányingerrel.
K.: Hogy néz ki egy szokásos versenynapod, mi a beosztás?
F.A.: Tegyük fel, hogy szokásos, 14 órai rajtról van szó, akkor a futamig ez lenne a menetrend. (Utána még sajtómegjelenések és megbeszélés a mérnökökkel.)
– 8.30 reggeli
– 9.00 érkezés a pályára
– 9.30 szponzori események
– 10.30 ebéd
– 11.00 stratégiai megbeszélés
– 12.20 tiszteletkör
– 13.00 bemelegítés, beöltözés
– 13.30 felvezető kör
– 14.00 verseny 
K.: Mit gondolsz az idényedről a legutóbbi peches futam után? Jók még az esélyeid?
F.A.: Minden rendben, az esélyeim megvannak. A statisztikák azt mutatják, hogy évente két-három kiesés történik, így valószínűleg lesz még egy vasárnap, amikor nem érek be. Így logikus, ezzel is számolok. De az idény hosszú, még csak két futamon vagyunk túl. Rosberg kiesett Ausztráliában, én Malajziában, mindenkivel előfordul.
K.: Miért gondoltad, hogy a bokszkiállás helyett jobb kint maradni a pályán (Szepangban)? 
F.A.: Utólag, látva az eredményt már könnyű azt mondani, hogy okosabb lett volna kimenni egy szárnycserére. De az ilyen döntéseket másodpercek alatt kell meghozni, akkor pedig úgy gondoltuk, hogy kihúzom még egy körig és a kiállásnál száraz gumikra is válthatok. Különben is, a szimulációk alapján, ha kimentem volna új orrért azonnal, akkor csak 9-10. lehettem volna, szóval nem vesztettem sokat. Nem az volt a gond, hogy nem mentem ki, hanem maga az ütközés. Ezt igyekszem majd elkerülni… 
K.: Mi járt a fejedben, amikor a célegyenesben 300-nál leszakadt az orr?
F.A.: Arra gondoltam, hogy ne ütközzek Webberrel. Az első kerekek nem érintették az aszfaltot, 280-nal mentem, benne volt, hogy Markot is kiütöm, ami elég veszélyes lett volna. Szerencsére az autó egyenesen kiszaladt.
K.: Beszéltél Markkal azután, hogy téged is megemlített a dobogón?
F.A.: Gyakran beszélek Markkal. Azt is megköszöntem, hogy megemlített. Remélem, sokszor állunk majd még együtt a dobogón!
K.: Melyik volt a legnehezebb időszakod az F1-ben? 2007-ben a McLarennél? 2001-ben a Minardinál? Vagy 2002-ben a Benettonnál?
F.A.: A legnehezebb időszak 2002-ben volt, amikor csak tesztpilóta voltam a Renault-nál. Csak kívülről figyelni a versenyt, az volt a legrosszabb idény. 
K.: Mi a legfőbb célod az F1-ben, mi az, amiről a visszavonulás után elégedetten mondhatod, megcsináltam?
F.A.: Nos, amikor elkezdtem, világbajnok akartam lenni, az pedig sikerült. A visszavonulás után tehát kimondhatom majd, hogy megcsináltam!
K.: Szeretnél az F1 után teljesen visszavonulni vagy indulnál-e még más versenyeken?
F.A.: Ezt még nem döntöttem el. Attól függ, mit érzek majd, amikor eljön az ideje. Az viszont biztos, hogy ha folytatom is a versenyzést, akkor csakis az élvezet kedvéért. De majd meglátjuk, egyelőre van még jó pár F1-es évem! 
K.: A Ferrarinál szeretnéd befejezni a karrieredet? 
F.A.: Igen, így lesz. Ez a világ legjobb csapat, a Ferrarihoz semmi nem ér fel.

Kommentek

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

Csalásgyanú miatt vizsgálják a Porschét

A német WirtschaftsWoche szerint a német szövetségi közlekedési minisztérium és a Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) gépjármű-nyilvántartó hivatal az üzemanyag-fogyasztási értékeket manipuláló szoftver gyanújával vizsgálatot indított a Porschénél.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Üdvözöl a pokol

Rájöttem a titokra: minél hosszabb egy Mercedes neve, annál nagyobb a móka; és az új E 63 neve bizony piszok hosszú. Portugáliában teszteltük minden idők legerősebb E-osztályát.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.