F1: Bármilyen szabályt megváltoztathat a Ferrari

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2013.04.02. 18.30

Folyamatban van a Forma-1 tőzsdére vitele, ennek egyik előkészítő lépéseként készült egy részletes összefoglaló anyag a sorozatból. Ebből kiderül, hogy a Ferrari gyakorlatilag bármit megtehet, egyetlen másik csapatnak sincs akkora hatalma, mint az olaszoknak.

Hónapok óta téma, hogy a Forma-1 tőzsdére megy, a szingapúri kibocsátásból azonban egyelőre nem lett semmi. De majdnem összejött már tavaly, ennek apropóján egy részletes összefoglaló prospektus is készült a sorozatról. Ebben a potenciális befektetők számára legfontosabbnak tartott információkat foglalták össze.

Az anyag tulajdonképpen már nem fiatal, tavaly májusban készült el. Amennyiben idén valóban elindul a jegyzés, csak a legfrissebb üzleti adatokkal kell frissíteni, egyébként mehet egyenesen a befektetőkhöz. Az összefoglaló tartalma természetesen nem publikus, de a Pitpass azért kiszivárogtatott belőle néhány részletet.

Sokan azért kételkedtek a Forma-1 tőzsdére viteléről szóló első hírek valóságtartalmában, mert ez szükségszerűen azzal jár, hogy több, korábban szigorúan titkos információ nyilvánosságra kerül. A befektetők számára készített anyagban tényleg sok az érdekesség, megerősíti például, hogy a Ferrarinak olyan hatalma van a sorozatban, amilyennel egyetlen másik csapat sem rendelkezik.

Túl azon, hogy a Ferrari abba is beleszólhat, milyen sorozat kerülhet a jelenleg állandó betétként működő Porsche Szuperkupa helyére, ha az esetleg megszűnik, az igazán nagy dolgok a prospektus 179. oldalán szerepelnek. Ezek szerint a “Ferrari kizárólagos jogaként” – bizonyos kivételektől eltekintve – a csapat megvétózhat bármilyen szabályváltoztatást, ha az nincs ínyére.

A Ferrari a Red Bull és a McLaren társaságában kiemelt pénzdíjakban is részesül, ezt konstruktőri bónuszként (CCB) kapják a csapatok. A 2012-es idényt megelőző négy szezon három legeredményesebb istállója több mint százmillió dolláron osztozkodhat, a Ferrari ebben a rangsorban harmadik. Ezért a szerződés szerint a CCB 30 százaléka, vagyis minimum 30 millió dollár jár a Ferrarinak. De ez még mind semmi, mert az olaszoknak azért is közel százmillió dollár jár, hogy a Forma-1-ben egyetlen gyártó sem töltött el hosszabb időt náluk.

Mindent összevetve a Ferrarinak alanyi jogon jár a nagyjából a Marussia teljes éves költségvetésének megfelelő bónusz, és ezt főleg annak köszönheti, hogy 1950 óta minden egyes szezonban szerepelt és több bajnoki címet nyert minden riválisánál. De nemcsak ez számít, hanem az is, hogy a Ferrari az egyetlen gyártó, amely közvetlenül, fiókcég közbeiktatása nélkül szerződik az F1-gyel. Ez azért fontos, mert ha egy gyártó úgy dönt, hogy befejezi F1-es szereplését, akkor általában egyszerűen felszámolja az F1-es projektre létrehozott leányvállalatát, így nem perelhető az esetleges károkért. Ezzel szemben ha a Ferrari kiszállna a Forma-1-ből, azért a cég közvetlenül lenne felelős. Ezt az elkötelezettséget kiemelten jutalmazza Bernie Ecclestone.

Még a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo is kivételezett helyzetben van, opciós joga van az F1-es részvények 0,25 százalékára, ha a sorozat tőzsdére megy.

Kommentek

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.