F1: Bármilyen szabályt megváltoztathat a Ferrari

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2013.04.02. 18.30

Folyamatban van a Forma-1 tőzsdére vitele, ennek egyik előkészítő lépéseként készült egy részletes összefoglaló anyag a sorozatból. Ebből kiderül, hogy a Ferrari gyakorlatilag bármit megtehet, egyetlen másik csapatnak sincs akkora hatalma, mint az olaszoknak.

Hónapok óta téma, hogy a Forma-1 tőzsdére megy, a szingapúri kibocsátásból azonban egyelőre nem lett semmi. De majdnem összejött már tavaly, ennek apropóján egy részletes összefoglaló prospektus is készült a sorozatról. Ebben a potenciális befektetők számára legfontosabbnak tartott információkat foglalták össze.

Az anyag tulajdonképpen már nem fiatal, tavaly májusban készült el. Amennyiben idén valóban elindul a jegyzés, csak a legfrissebb üzleti adatokkal kell frissíteni, egyébként mehet egyenesen a befektetőkhöz. Az összefoglaló tartalma természetesen nem publikus, de a Pitpass azért kiszivárogtatott belőle néhány részletet.

Sokan azért kételkedtek a Forma-1 tőzsdére viteléről szóló első hírek valóságtartalmában, mert ez szükségszerűen azzal jár, hogy több, korábban szigorúan titkos információ nyilvánosságra kerül. A befektetők számára készített anyagban tényleg sok az érdekesség, megerősíti például, hogy a Ferrarinak olyan hatalma van a sorozatban, amilyennel egyetlen másik csapat sem rendelkezik.

Túl azon, hogy a Ferrari abba is beleszólhat, milyen sorozat kerülhet a jelenleg állandó betétként működő Porsche Szuperkupa helyére, ha az esetleg megszűnik, az igazán nagy dolgok a prospektus 179. oldalán szerepelnek. Ezek szerint a “Ferrari kizárólagos jogaként” – bizonyos kivételektől eltekintve – a csapat megvétózhat bármilyen szabályváltoztatást, ha az nincs ínyére.

A Ferrari a Red Bull és a McLaren társaságában kiemelt pénzdíjakban is részesül, ezt konstruktőri bónuszként (CCB) kapják a csapatok. A 2012-es idényt megelőző négy szezon három legeredményesebb istállója több mint százmillió dolláron osztozkodhat, a Ferrari ebben a rangsorban harmadik. Ezért a szerződés szerint a CCB 30 százaléka, vagyis minimum 30 millió dollár jár a Ferrarinak. De ez még mind semmi, mert az olaszoknak azért is közel százmillió dollár jár, hogy a Forma-1-ben egyetlen gyártó sem töltött el hosszabb időt náluk.

Mindent összevetve a Ferrarinak alanyi jogon jár a nagyjából a Marussia teljes éves költségvetésének megfelelő bónusz, és ezt főleg annak köszönheti, hogy 1950 óta minden egyes szezonban szerepelt és több bajnoki címet nyert minden riválisánál. De nemcsak ez számít, hanem az is, hogy a Ferrari az egyetlen gyártó, amely közvetlenül, fiókcég közbeiktatása nélkül szerződik az F1-gyel. Ez azért fontos, mert ha egy gyártó úgy dönt, hogy befejezi F1-es szereplését, akkor általában egyszerűen felszámolja az F1-es projektre létrehozott leányvállalatát, így nem perelhető az esetleges károkért. Ezzel szemben ha a Ferrari kiszállna a Forma-1-ből, azért a cég közvetlenül lenne felelős. Ezt az elkötelezettséget kiemelten jutalmazza Bernie Ecclestone.

Még a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo is kivételezett helyzetben van, opciós joga van az F1-es részvények 0,25 százalékára, ha a sorozat tőzsdére megy.

Kommentek

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

Peugeot Instinct: nagy szájú GT-tanulmány

Kiszivárgott a Peugeot új tanulmányautójának egy fotója. Az impozáns gran turismo minden valószínűség szerint elektromos hajtást kapott.

Idő előtt lelepleződött egy újabb Forma-1-es

Az autóbemutatót csak holnap tartják, de az amerikai Haas-csapat már szombaton filmezett Barcelonában. Lebukott a 2017-es autó.

Hogyan telepíthetnék játékot az autómra? Itt a válasz!

Számítógépes játékot telepített a Porsche 911 kabrió fedélzeti rendszerére. Az irányításhoz és lövöldözéshez szintén az autó kezelőszerveit használja.

F1: Verstappenék megkapták az új egyenruhát

Az autóra még holnapig várni kell, de a Red Bull versenyzői már megmutatták, mit viselnek majd a volánnál. Így fest Daniel Ricciardo és Max Verstappen új overallja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.