F1: Bármilyen szabályt megváltoztathat a Ferrari

Szerző: Szántó Péter levél küldés 
Dátum: 2013.04.02. 18.30

Folyamatban van a Forma-1 tőzsdére vitele, ennek egyik előkészítő lépéseként készült egy részletes összefoglaló anyag a sorozatból. Ebből kiderül, hogy a Ferrari gyakorlatilag bármit megtehet, egyetlen másik csapatnak sincs akkora hatalma, mint az olaszoknak.

Hónapok óta téma, hogy a Forma-1 tőzsdére megy, a szingapúri kibocsátásból azonban egyelőre nem lett semmi. De majdnem összejött már tavaly, ennek apropóján egy részletes összefoglaló prospektus is készült a sorozatról. Ebben a potenciális befektetők számára legfontosabbnak tartott információkat foglalták össze.

Az anyag tulajdonképpen már nem fiatal, tavaly májusban készült el. Amennyiben idén valóban elindul a jegyzés, csak a legfrissebb üzleti adatokkal kell frissíteni, egyébként mehet egyenesen a befektetőkhöz. Az összefoglaló tartalma természetesen nem publikus, de a Pitpass azért kiszivárogtatott belőle néhány részletet.

Sokan azért kételkedtek a Forma-1 tőzsdére viteléről szóló első hírek valóságtartalmában, mert ez szükségszerűen azzal jár, hogy több, korábban szigorúan titkos információ nyilvánosságra kerül. A befektetők számára készített anyagban tényleg sok az érdekesség, megerősíti például, hogy a Ferrarinak olyan hatalma van a sorozatban, amilyennel egyetlen másik csapat sem rendelkezik.

Túl azon, hogy a Ferrari abba is beleszólhat, milyen sorozat kerülhet a jelenleg állandó betétként működő Porsche Szuperkupa helyére, ha az esetleg megszűnik, az igazán nagy dolgok a prospektus 179. oldalán szerepelnek. Ezek szerint a “Ferrari kizárólagos jogaként” – bizonyos kivételektől eltekintve – a csapat megvétózhat bármilyen szabályváltoztatást, ha az nincs ínyére.

A Ferrari a Red Bull és a McLaren társaságában kiemelt pénzdíjakban is részesül, ezt konstruktőri bónuszként (CCB) kapják a csapatok. A 2012-es idényt megelőző négy szezon három legeredményesebb istállója több mint százmillió dolláron osztozkodhat, a Ferrari ebben a rangsorban harmadik. Ezért a szerződés szerint a CCB 30 százaléka, vagyis minimum 30 millió dollár jár a Ferrarinak. De ez még mind semmi, mert az olaszoknak azért is közel százmillió dollár jár, hogy a Forma-1-ben egyetlen gyártó sem töltött el hosszabb időt náluk.

Mindent összevetve a Ferrarinak alanyi jogon jár a nagyjából a Marussia teljes éves költségvetésének megfelelő bónusz, és ezt főleg annak köszönheti, hogy 1950 óta minden egyes szezonban szerepelt és több bajnoki címet nyert minden riválisánál. De nemcsak ez számít, hanem az is, hogy a Ferrari az egyetlen gyártó, amely közvetlenül, fiókcég közbeiktatása nélkül szerződik az F1-gyel. Ez azért fontos, mert ha egy gyártó úgy dönt, hogy befejezi F1-es szereplését, akkor általában egyszerűen felszámolja az F1-es projektre létrehozott leányvállalatát, így nem perelhető az esetleges károkért. Ezzel szemben ha a Ferrari kiszállna a Forma-1-ből, azért a cég közvetlenül lenne felelős. Ezt az elkötelezettséget kiemelten jutalmazza Bernie Ecclestone.

Még a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo is kivételezett helyzetben van, opciós joga van az F1-es részvények 0,25 százalékára, ha a sorozat tőzsdére megy.

Kommentek

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Arab uralkodónak öltözött Felipe Massa

Royal Family Massah – írta a családjáról készült fotó alá a brazil Forma-1-es pilóta.

F1: Nagyon csúnyát mondtak Rosbergről

Úgy tűnik, Jacques Villeneuve nem tartja sokra Nico Rosberget amiatt, hogy a német a bajnoki címét követően visszavonult.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Nem tetszik a KRESZ-tábla? Beperelheted a kihelyezőjét

Jövőre jogi lehetőség nyílik az autósok, gyalogosok, vagy bárki számára, hogy levetethessék a nekik valamilyen okból nem tetsző KRESZ-táblákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.