F1: Akinek a versenyzés minden pénzt megért

Taki Inoue portréja

Szerző: Deák Dániel levél küldés 
Dátum: 2013.03.29. 18.30

Taki Inoue a 90-es évek fizetős pilótáinak állatorvosi lova. Szerény utánpótlás-karrierje után ügyesen gyűjtötte szponzorait, majd az F1-ben viccesebbnél viccesebb dolgokat művelt. Néha fájdalmasakat is.

Taki Inoue a 90-es évek közepén érkezett a Forma-1-be. Többször kritizálták felkészületlensége miatt. Manapság Monacóban tengeti napjait, fiatal japán pilóták karrierjét segíti, és hangzatos Twitter-üzeneteken keresztül kommunikál a világgal. 
Taki a 80-as években kezdte karrierjét a Fuji Freshman túraautó sorozatban, és rögtön tisztába jött a hiányosságaival. “Nagyon rossz emlék” – mondta. “A legtöbb pilóta nagyon tapasztalt volt, hozzájuk képest olyan voltam, mint egy kisbaba.”
1987-ben fogta magát és Angliába költözött, hogy beiratkozzon a Jim Russel Versenyzőiskolába. Nem nagyon tudott angolul, pénze sem igazán volt, ennek ellenére eljutott a Formula Ford sorozatba, bár ez sem volt könnyű.
“Amikor 1988-ban megérkeztem az Egyesült Királyságba, nem engedtek be a Heathrow reptéren az országba, mert nem volt vízumom. Két hét múlva visszatértem Japánba. Aztán mégis sikerült Angliába költöznöm, Norfolkban dolgoztam pincérként. Minden héten jelentkeznem kellett a bevándorlási hivatalban.”
A sikertelen, de legalább tapasztalatokban gazdag szezont követően Taki hazatért Japánba, hogy alaposan felkészüljön a brit Formula-3-as sorozatra. Azonban ismét zátonyra futott karrierje. “Nem találtam szponzort, tehát 20 hónapig semmit nem csináltam.”
Végül mégis talált egy versenyzői ülést a japán Forma-3-ban. “1990-ben az első szuzukai versenyem előtt nem sikerült kvalifikálnom egy elektronikai hiba miatt. A szponzoraim nem sokkal ezután érkeztek, rémálom volt” – emlékezett.
Taki azonban fejlődni tudott a következő néhány szezonban, szerzett pár negyedik helyet 1992-ben. Elismerte, hogy ez inkább a véletlen műve volt. “Több autót is kizártak technikai okok miatt. Emlékszem például, hogy Jacques Villeneuve autója 200 grammal könnyebb volt a megengedettnél.”
1994-ben Taki az európai Forma-3-mal próbálkozott. Pontot nem szerzett, ám szépen gyűjtötte a szponzorokat, amire az F1-es csapatok is felfigyeltek. Az idény végén, mindössze 20 környi barcelonai teszttapasztalattal a tarsolyában Szuzukában bemutatkozhatott a Simtek borzalmas autójában.
Nem volt kellemes a bemutatkozás. Óriási eső volt, és amíg az élmezőnyben Damon Hill élete versenyét futotta, Taki hátul szenvedett. Az utolsó helyről indult, aztán a vizes pályán nekisodródott a bokszutca falának, amelynek következtében eltűnt az 5. és a 6. fokozat az autójából. “Rossz volt az autó” – mondta. “Még szerencse, hogy az elején ütköztem, mert fogalmam sem volt, hogyan kell egy bokszkiállást végigcsinálni.”
1995-ben a Footworkhöz igazolt. Nem szerzett pontot, legjobb helyezése egy monzai 8. pozíció (amiért ma már busásan pontoznák), viszont alaposan benne volt a híres Hill-Schumacher ütközésben. “Damon jött mögöttem, megelőzött, aztán visszavágott elém, épp Michael mögé. Túl késő volt fékezni” – emlékezett. 
Azonban “hírnevét” már korábban megalapozta. Egy monacói edzésen Jean Ragnotti utolérte a biztonsági autóval, a Footwork azonban megpördült, és összeütköztek, Taki pedig agyrázkódással jött ki az esetből. Majd eljött pályafutása legabszurdabb pillanata, amikor a Hungaroringen a japánt elgázolta az orvosi autó. A Footwork motorja felforrt, így Takinak félre kellett húzódnia. Kiszállt, és buzgón segédkezni kezdett, ám egyszer csak az időközben a helyszínre érkező orvosi Tatra elgázolta. Ezúttal egy törött láb volt az eset következménye. 
Az év végén Adelaide-ben volt még egy csúnya kiesése, amíg Gianni Morbidelli a csapat másik autójával nagy meglepetésre a 3. helyen végzett. Taki mindezek ellenére aláírt a következő évre a fizetős pilóták körében nagyon népszerűségnek örvendő Minardihoz, ám a szponzorai felszívódtak. Luiz Razia tudna erről még mesélni, aki idén hasonló okok miatt nem mutatkozhatott be a Marussiánál. Taki még próbálkozott más sorozatokban, de versenyzői karrierje gyakorlatilag véget is ért.

Kommentek

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.