F1: Akinek a versenyzés minden pénzt megért

Taki Inoue portréja

Szerző: Deák Dániel levél küldés 
Dátum: 2013.03.29. 18.30

Taki Inoue a 90-es évek fizetős pilótáinak állatorvosi lova. Szerény utánpótlás-karrierje után ügyesen gyűjtötte szponzorait, majd az F1-ben viccesebbnél viccesebb dolgokat művelt. Néha fájdalmasakat is.

Taki Inoue a 90-es évek közepén érkezett a Forma-1-be. Többször kritizálták felkészületlensége miatt. Manapság Monacóban tengeti napjait, fiatal japán pilóták karrierjét segíti, és hangzatos Twitter-üzeneteken keresztül kommunikál a világgal. 
Taki a 80-as években kezdte karrierjét a Fuji Freshman túraautó sorozatban, és rögtön tisztába jött a hiányosságaival. “Nagyon rossz emlék” – mondta. “A legtöbb pilóta nagyon tapasztalt volt, hozzájuk képest olyan voltam, mint egy kisbaba.”
1987-ben fogta magát és Angliába költözött, hogy beiratkozzon a Jim Russel Versenyzőiskolába. Nem nagyon tudott angolul, pénze sem igazán volt, ennek ellenére eljutott a Formula Ford sorozatba, bár ez sem volt könnyű.
“Amikor 1988-ban megérkeztem az Egyesült Királyságba, nem engedtek be a Heathrow reptéren az országba, mert nem volt vízumom. Két hét múlva visszatértem Japánba. Aztán mégis sikerült Angliába költöznöm, Norfolkban dolgoztam pincérként. Minden héten jelentkeznem kellett a bevándorlási hivatalban.”
A sikertelen, de legalább tapasztalatokban gazdag szezont követően Taki hazatért Japánba, hogy alaposan felkészüljön a brit Formula-3-as sorozatra. Azonban ismét zátonyra futott karrierje. “Nem találtam szponzort, tehát 20 hónapig semmit nem csináltam.”
Végül mégis talált egy versenyzői ülést a japán Forma-3-ban. “1990-ben az első szuzukai versenyem előtt nem sikerült kvalifikálnom egy elektronikai hiba miatt. A szponzoraim nem sokkal ezután érkeztek, rémálom volt” – emlékezett.
Taki azonban fejlődni tudott a következő néhány szezonban, szerzett pár negyedik helyet 1992-ben. Elismerte, hogy ez inkább a véletlen műve volt. “Több autót is kizártak technikai okok miatt. Emlékszem például, hogy Jacques Villeneuve autója 200 grammal könnyebb volt a megengedettnél.”
1994-ben Taki az európai Forma-3-mal próbálkozott. Pontot nem szerzett, ám szépen gyűjtötte a szponzorokat, amire az F1-es csapatok is felfigyeltek. Az idény végén, mindössze 20 környi barcelonai teszttapasztalattal a tarsolyában Szuzukában bemutatkozhatott a Simtek borzalmas autójában.
Nem volt kellemes a bemutatkozás. Óriási eső volt, és amíg az élmezőnyben Damon Hill élete versenyét futotta, Taki hátul szenvedett. Az utolsó helyről indult, aztán a vizes pályán nekisodródott a bokszutca falának, amelynek következtében eltűnt az 5. és a 6. fokozat az autójából. “Rossz volt az autó” – mondta. “Még szerencse, hogy az elején ütköztem, mert fogalmam sem volt, hogyan kell egy bokszkiállást végigcsinálni.”
1995-ben a Footworkhöz igazolt. Nem szerzett pontot, legjobb helyezése egy monzai 8. pozíció (amiért ma már busásan pontoznák), viszont alaposan benne volt a híres Hill-Schumacher ütközésben. “Damon jött mögöttem, megelőzött, aztán visszavágott elém, épp Michael mögé. Túl késő volt fékezni” – emlékezett. 
Azonban “hírnevét” már korábban megalapozta. Egy monacói edzésen Jean Ragnotti utolérte a biztonsági autóval, a Footwork azonban megpördült, és összeütköztek, Taki pedig agyrázkódással jött ki az esetből. Majd eljött pályafutása legabszurdabb pillanata, amikor a Hungaroringen a japánt elgázolta az orvosi autó. A Footwork motorja felforrt, így Takinak félre kellett húzódnia. Kiszállt, és buzgón segédkezni kezdett, ám egyszer csak az időközben a helyszínre érkező orvosi Tatra elgázolta. Ezúttal egy törött láb volt az eset következménye. 
Az év végén Adelaide-ben volt még egy csúnya kiesése, amíg Gianni Morbidelli a csapat másik autójával nagy meglepetésre a 3. helyen végzett. Taki mindezek ellenére aláírt a következő évre a fizetős pilóták körében nagyon népszerűségnek örvendő Minardihoz, ám a szponzorai felszívódtak. Luiz Razia tudna erről még mesélni, aki idén hasonló okok miatt nem mutatkozhatott be a Marussiánál. Taki még próbálkozott más sorozatokban, de versenyzői karrierje gyakorlatilag véget is ért.

Kommentek

Jelentősen drágulhat az üzemanyagok ára

Akár 10 forinttal is drágulhat az üzemanyagok ára a jövő héten a piaci változások alapján.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.