F1: Egymást ölték a Red Bull-osok

Belháborúk a Maláj Nagydíjon

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.03.24. 10.50

A Red Bull durva házi csatában szerzett kettős győzelmet a Maláj Nagydíjon, Vettel megverte Webbert. A Mercedesnél is gyilkolta egymást a két pilóta, de a csapat Hamiltonnak adta a 3. helyet Rosberg előtt. Alonso azonnal elszállt.

A 2013-as Forma-1-es Maláj Nagydíj öröm nélküli, ellentmondásos dobogót hozott: Sebastian Vettel a csapat utasítása ellenére előzte meg a versenyt sokáig vezető Mark Webbert az első helyért. Webber nem is hagyta szó nélkül, a dobogón teregette ki a szennyest. 
“”Én vagyok a fekete bárány a csapatnál, és ezt magamnak köszönhetem. Nagyot hibáztam, bocsánatot kérek Marktól” – mondta a második sajtótájékoztatón a győztes.
Hátrébb sem volt szebb a futam, Lewis Hamilton szerezte meg a harmadik helyet, az első mercedeses dobogóját, de ez csak úgy sikerült, hogy a csapatfőnök leállította a gyorsabb Nico Rosberget. Nem támadhatta csapattársát.
Valódi verseny vagy csak csapatutasítások? Annyi biztos, hogy nagyon nehéz és kiélezett futam után alakult ki a végeredmény, amely Vettel 27. győzelmét hozta, és amit bőven fog még magyarázni mindenki a következő héten.

Fernando Alonso sem örömmel emlékszik majd 200. futamára, hiszen már a második körben kiesett, miután Vettelnek ütközött és letört az első szárnya. Räikkönen gyenge versenyt futott, csak hetedikként zárt. A bajnokságban a finn a második Vettel mögött.

Hogy pontosan hogy alakult a futam? Így.
Mivel fél órával a rajt előtt megérkezett az eső Szepangba, igen nehéz körülmények között indult a futam. A 2-3-4-es kanyar nagyon vizes, míg a többi szakasz majdnem teljesen száraz volt. Több pilóta (Gutierrez, Bottas, Ricciardo, Chilton, Webber) már a rajtrácsra vezető körén is kicsúszott megjárta a kavicságyat vagy a füvet. 
A levegő mindössze 23, az aszfalt 27 Celsius fokos volt. Az első körökre mindenképp az intermediate gumikra volt szükség, ez egyben azt is jelentette, hogy a száraz keverékek közti kötelező váltás érvényét veszítette.
A startnál Vettel simán elment a pole-ból, Massa és Alonso előbb egymással volt elfoglalva, majd az 2. kanyarban a spanyol hátulról koccant Vettellel, megsérült az első szárnya. Alonso nem ment be a bokszba, a szárny az első kör végén le is szakadt, az autó alá szorult, így a Ferrari a célegyenes végén egyenesen a kavicságyba ment tovább. Kiesett.
Webber a 2. körre Vettel mögé került, a 3. Lewis Hamilton volt. A 3. körben Jenson Button és Nico Rosberg vívott a 4. helyért, a mclarenes győzött. Mögöttük a sokat veszítő Massa, Sergio Perez, Adrian Sutil, Nico Hülkenberg és Dainiel Ricciardo volt a top10-ben. Kimi Räikkönen és Romain Grosjean a 11-12. helyen állt. 
Az 5. körben Hülkenberg elvette a 7. helyet Pereztől.
A kerékcseréket Vettel és Massa indította, a 6. körre váltottak, mindketten a közepes keverékű száraz abroncsokat kapták. A vizes részeken szenvedtek, de a száraz szakaszon Vettel támadni tudott. 
A következő körre gyakorlatilag a fél mezőny követte a példájukat, de a Force Indiánál rosszul sült el a csere, ugyanis Sutilnál gond akadt, di Resta pedig kénytelen volt mögötte várni. Lewis Hamilton nosztalgiázott egyet: a McLarenhez állt be kerékcserére, mielőtt rájött volna, hogy idén már a Mercedesnél szervizelik.
A 9. körre mindenki kint járt a bokszban, a teljes mezőnynél felkerültek a száraz gumik. A rendeződés után, a 10. körben az élmezőnyből egyedüliként kemény keveréken hajtó Webber, Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Hülkenberg, Massa, Perez, Gorsjean és Räikkönen volt a sorrend a pontszerző helyeken. 
A williamses Pastor Maldonado Melbourne után Szepangban sem bírta ki egy kis ralizás nélkül, a 14. körben a 11-es kanyarban került egyet a kavicságyban. Az első szárnya fele bánta, de a versenyt folytatni tudta – a mezőny legvégén.
Räikkönen a 16. körben fűzte keresztül magát Sergio Perez McLarenjén, hogy Grosjeannal maradjon a 8-9. helyen. Kezdett előjönni a Lotus száraz pályás tempója.
Webber a 20. körre ment ki a második cseréjére, közepes keveréket kapott, az élről az 5. helyre tért vissza. A következő körben Massa, Grosjean és di Resta, majd Hamilton, Button, Räikkönen is kint járt. A Force India skótja sokáig kint is maradt, a bal elsőt egyszerűen nem tudták lecserélni. Sutil ugyanígy járt pár perccel később.
Vettel és Rosberg a 23. körre váltott, a címvédő a hosszabb etappal sem tudott elég előnyt kiautózni, így Webber mögé ért vissza a 2. helyre.
Paul di Resta szenvedései a 24. körben értek véget, végleg kiállt a garázsba – Sutil négy körrel később tett ugyanígy.
Az élmezőny sorrendje a 25. körben Webber, Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Massa, Grosjean, Hülkenberg, Räikkönen és Perez volt. Vettel egyre közelebb került a csapattársához, de a csaapat kérte, hogy vigyázzon a gumikra, hiszen Hamilton is közel volt.

A mercedeses a 30. körben szállt ki – ideiglenesen – a csatából, kereket cserélt, a következő körben Webber és Rosberg is kiment, Vettel vette át a vezetést. Rossz döntés volt, mert Webber mellett Hamilton is elé került, Rosberg pedig veszélyes távolságban haladt mögötte.
A vezetést Button vette át, de Webber a frissebb gumikon megelőzte a 35. kör kezdetén. 
A bokszban is zajlottak az események, Massát Perez elé engedték ki, majd Nico Hülkenberg és Kimi Räikkönen csatázott egyet ugyanott.
Button a 36. körre ment ki a csapathoz, de a jobb elsőt nem rögzítették rendesen – szokásos McLaren probléma -, meg kellett állnia, ezzel el is szállt minden remény, a 14. helyre esett vissza.
20 körrel a vége előtt Webber vezetett, mögötte Hamilton, Vettel, Rosberg, Massa, Grosjean, Perez, Hülkenberg, Räikkönen és Valtteri Bottas haladt a pontszerző helyeken. A főszereplőkre még egy-egy kerékcsere várt.
Hamilton a 39. körre elveszítette a 2. helyet, a korábbi etapján túl sok üzemanyagot égetett, a csapat spórolásra kérte, így Vettel ellenállás nélkül utasította maga mögé. A címvédő Webbert kezdte üldözni.
Räikkönen a bokszkiállás óta próbálkozott Hülkenberggel, ment az adok-kapok, végül a 41. körben tudta megelőzni a németet.
Az élmezőny utolsó cseréit Hamilton nyitotta ugyanekkor, Vettel és Rosberg egy körrel (43.), Webber kettővel később járt kint. Az ausztrál veterán közvetlenül Vettel elé ért ki, a német támadta is az első pár kanyarban, de sikeres előzés nem történt. 
Vettel a célegyenesben a DRS-sel is próbálkozott, mögöttük a mercedesnél is házi csata folyt, Rosberg a hajtűben megelőzte Hamiltont, aki a célegyenesben vette vissza a 3 helyet. 
Egy körrel később újra jöttek az összecsapások, Vettel és Webber birkózott a csapattárssal, aki ezúttal sikeres volt, a 46. körben átvette a vezetést. A pit wallon nem örültek, “Ugyan Seb, ez már hülyeség!” Hátrébb Rosberg újra megelőzte Hamiltont, aki újra visszavette a pozíciót.
A 48-49. körben a 6-8. pozíciókért is ment a küzdelem: előbb Räikkönen előzte meg Sergio Perezt, majd a mögöttük friss gumikon érkező Massa kapta el előbb a mexikói mclarenest, aztán volt ferraris csapattársát is.
A Mercedesnél forrni kezdtek az indulatok, Rosberg a rádión kérlelte a csapatot, hogy engedjék előzni, mert sokkal gyorsabb Hamiltonnál, de a csapatfőnök, Ross Brawn letiltotta: “Elutasítva Nico, elutasítva.”
Az utolsó három körre Vettel bal elsője fogyni kezdett, de Webber addigra egy kicsit leszakadt. Massa az 54. körben megelőzte Grosjeant, a 6. helyre lépett előre. A még a verseny előtt megsérült Toro Rossóval kiállt a versenyből, egy körrel a vége előtt pedig Buttont is kihívták a garázsba, taktikai kiesés.
Az utolsó két körben már nem történt változás, a Red Bull kettős győzelmet aratott, Vettel megszerezte 27. diadalát, beérve Sir Jackie Stewartot. A Mercedesé lett a 3-4. hely.
Massa hozta az 5. pozíciót, Gorsjean és Räikkönen lett a 6-7., Hülkenberg, Perez és Jean-Eric Vergne osztozott az utolsó három pontszerző helyen.
A világbajnokság három hét múlva a Kínai Nagydíjjal folytatódik.
Maláj Nagydíj, Szepang, 2013.03.24.

Kommentek

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.