F1: Egymást ölték a Red Bull-osok

Belháborúk a Maláj Nagydíjon

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.03.24. 10.50

A Red Bull durva házi csatában szerzett kettős győzelmet a Maláj Nagydíjon, Vettel megverte Webbert. A Mercedesnél is gyilkolta egymást a két pilóta, de a csapat Hamiltonnak adta a 3. helyet Rosberg előtt. Alonso azonnal elszállt.

A 2013-as Forma-1-es Maláj Nagydíj öröm nélküli, ellentmondásos dobogót hozott: Sebastian Vettel a csapat utasítása ellenére előzte meg a versenyt sokáig vezető Mark Webbert az első helyért. Webber nem is hagyta szó nélkül, a dobogón teregette ki a szennyest. 
“”Én vagyok a fekete bárány a csapatnál, és ezt magamnak köszönhetem. Nagyot hibáztam, bocsánatot kérek Marktól” – mondta a második sajtótájékoztatón a győztes.
Hátrébb sem volt szebb a futam, Lewis Hamilton szerezte meg a harmadik helyet, az első mercedeses dobogóját, de ez csak úgy sikerült, hogy a csapatfőnök leállította a gyorsabb Nico Rosberget. Nem támadhatta csapattársát.
Valódi verseny vagy csak csapatutasítások? Annyi biztos, hogy nagyon nehéz és kiélezett futam után alakult ki a végeredmény, amely Vettel 27. győzelmét hozta, és amit bőven fog még magyarázni mindenki a következő héten.

Fernando Alonso sem örömmel emlékszik majd 200. futamára, hiszen már a második körben kiesett, miután Vettelnek ütközött és letört az első szárnya. Räikkönen gyenge versenyt futott, csak hetedikként zárt. A bajnokságban a finn a második Vettel mögött.

Hogy pontosan hogy alakult a futam? Így.
Mivel fél órával a rajt előtt megérkezett az eső Szepangba, igen nehéz körülmények között indult a futam. A 2-3-4-es kanyar nagyon vizes, míg a többi szakasz majdnem teljesen száraz volt. Több pilóta (Gutierrez, Bottas, Ricciardo, Chilton, Webber) már a rajtrácsra vezető körén is kicsúszott megjárta a kavicságyat vagy a füvet. 
A levegő mindössze 23, az aszfalt 27 Celsius fokos volt. Az első körökre mindenképp az intermediate gumikra volt szükség, ez egyben azt is jelentette, hogy a száraz keverékek közti kötelező váltás érvényét veszítette.
A startnál Vettel simán elment a pole-ból, Massa és Alonso előbb egymással volt elfoglalva, majd az 2. kanyarban a spanyol hátulról koccant Vettellel, megsérült az első szárnya. Alonso nem ment be a bokszba, a szárny az első kör végén le is szakadt, az autó alá szorult, így a Ferrari a célegyenes végén egyenesen a kavicságyba ment tovább. Kiesett.
Webber a 2. körre Vettel mögé került, a 3. Lewis Hamilton volt. A 3. körben Jenson Button és Nico Rosberg vívott a 4. helyért, a mclarenes győzött. Mögöttük a sokat veszítő Massa, Sergio Perez, Adrian Sutil, Nico Hülkenberg és Dainiel Ricciardo volt a top10-ben. Kimi Räikkönen és Romain Grosjean a 11-12. helyen állt. 
Az 5. körben Hülkenberg elvette a 7. helyet Pereztől.
A kerékcseréket Vettel és Massa indította, a 6. körre váltottak, mindketten a közepes keverékű száraz abroncsokat kapták. A vizes részeken szenvedtek, de a száraz szakaszon Vettel támadni tudott. 
A következő körre gyakorlatilag a fél mezőny követte a példájukat, de a Force Indiánál rosszul sült el a csere, ugyanis Sutilnál gond akadt, di Resta pedig kénytelen volt mögötte várni. Lewis Hamilton nosztalgiázott egyet: a McLarenhez állt be kerékcserére, mielőtt rájött volna, hogy idén már a Mercedesnél szervizelik.
A 9. körre mindenki kint járt a bokszban, a teljes mezőnynél felkerültek a száraz gumik. A rendeződés után, a 10. körben az élmezőnyből egyedüliként kemény keveréken hajtó Webber, Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Hülkenberg, Massa, Perez, Gorsjean és Räikkönen volt a sorrend a pontszerző helyeken. 
A williamses Pastor Maldonado Melbourne után Szepangban sem bírta ki egy kis ralizás nélkül, a 14. körben a 11-es kanyarban került egyet a kavicságyban. Az első szárnya fele bánta, de a versenyt folytatni tudta – a mezőny legvégén.
Räikkönen a 16. körben fűzte keresztül magát Sergio Perez McLarenjén, hogy Grosjeannal maradjon a 8-9. helyen. Kezdett előjönni a Lotus száraz pályás tempója.
Webber a 20. körre ment ki a második cseréjére, közepes keveréket kapott, az élről az 5. helyre tért vissza. A következő körben Massa, Grosjean és di Resta, majd Hamilton, Button, Räikkönen is kint járt. A Force India skótja sokáig kint is maradt, a bal elsőt egyszerűen nem tudták lecserélni. Sutil ugyanígy járt pár perccel később.
Vettel és Rosberg a 23. körre váltott, a címvédő a hosszabb etappal sem tudott elég előnyt kiautózni, így Webber mögé ért vissza a 2. helyre.
Paul di Resta szenvedései a 24. körben értek véget, végleg kiállt a garázsba – Sutil négy körrel később tett ugyanígy.
Az élmezőny sorrendje a 25. körben Webber, Vettel, Hamilton, Rosberg, Button, Massa, Grosjean, Hülkenberg, Räikkönen és Perez volt. Vettel egyre közelebb került a csapattársához, de a csaapat kérte, hogy vigyázzon a gumikra, hiszen Hamilton is közel volt.

A mercedeses a 30. körben szállt ki – ideiglenesen – a csatából, kereket cserélt, a következő körben Webber és Rosberg is kiment, Vettel vette át a vezetést. Rossz döntés volt, mert Webber mellett Hamilton is elé került, Rosberg pedig veszélyes távolságban haladt mögötte.
A vezetést Button vette át, de Webber a frissebb gumikon megelőzte a 35. kör kezdetén. 
A bokszban is zajlottak az események, Massát Perez elé engedték ki, majd Nico Hülkenberg és Kimi Räikkönen csatázott egyet ugyanott.
Button a 36. körre ment ki a csapathoz, de a jobb elsőt nem rögzítették rendesen – szokásos McLaren probléma -, meg kellett állnia, ezzel el is szállt minden remény, a 14. helyre esett vissza.
20 körrel a vége előtt Webber vezetett, mögötte Hamilton, Vettel, Rosberg, Massa, Grosjean, Perez, Hülkenberg, Räikkönen és Valtteri Bottas haladt a pontszerző helyeken. A főszereplőkre még egy-egy kerékcsere várt.
Hamilton a 39. körre elveszítette a 2. helyet, a korábbi etapján túl sok üzemanyagot égetett, a csapat spórolásra kérte, így Vettel ellenállás nélkül utasította maga mögé. A címvédő Webbert kezdte üldözni.
Räikkönen a bokszkiállás óta próbálkozott Hülkenberggel, ment az adok-kapok, végül a 41. körben tudta megelőzni a németet.
Az élmezőny utolsó cseréit Hamilton nyitotta ugyanekkor, Vettel és Rosberg egy körrel (43.), Webber kettővel később járt kint. Az ausztrál veterán közvetlenül Vettel elé ért ki, a német támadta is az első pár kanyarban, de sikeres előzés nem történt. 
Vettel a célegyenesben a DRS-sel is próbálkozott, mögöttük a mercedesnél is házi csata folyt, Rosberg a hajtűben megelőzte Hamiltont, aki a célegyenesben vette vissza a 3 helyet. 
Egy körrel később újra jöttek az összecsapások, Vettel és Webber birkózott a csapattárssal, aki ezúttal sikeres volt, a 46. körben átvette a vezetést. A pit wallon nem örültek, “Ugyan Seb, ez már hülyeség!” Hátrébb Rosberg újra megelőzte Hamiltont, aki újra visszavette a pozíciót.
A 48-49. körben a 6-8. pozíciókért is ment a küzdelem: előbb Räikkönen előzte meg Sergio Perezt, majd a mögöttük friss gumikon érkező Massa kapta el előbb a mexikói mclarenest, aztán volt ferraris csapattársát is.
A Mercedesnél forrni kezdtek az indulatok, Rosberg a rádión kérlelte a csapatot, hogy engedjék előzni, mert sokkal gyorsabb Hamiltonnál, de a csapatfőnök, Ross Brawn letiltotta: “Elutasítva Nico, elutasítva.”
Az utolsó három körre Vettel bal elsője fogyni kezdett, de Webber addigra egy kicsit leszakadt. Massa az 54. körben megelőzte Grosjeant, a 6. helyre lépett előre. A még a verseny előtt megsérült Toro Rossóval kiállt a versenyből, egy körrel a vége előtt pedig Buttont is kihívták a garázsba, taktikai kiesés.
Az utolsó két körben már nem történt változás, a Red Bull kettős győzelmet aratott, Vettel megszerezte 27. diadalát, beérve Sir Jackie Stewartot. A Mercedesé lett a 3-4. hely.
Massa hozta az 5. pozíciót, Gorsjean és Räikkönen lett a 6-7., Hülkenberg, Perez és Jean-Eric Vergne osztozott az utolsó három pontszerző helyen.
A világbajnokság három hét múlva a Kínai Nagydíjjal folytatódik.
Maláj Nagydíj, Szepang, 2013.03.24.

Kommentek

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.