F1: Ki miatt szívott Mark Webber?

A McLaren mossa kezeit

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.03.18. 11.30

Úgy tűnik, nem szűnnek a gondok a McLaren által az összes Forma-1-es csapatnak szállított elektronikai rendszer körül, az Ausztrál Nagydíj után a Red Bull-főnök újra a wokingiakra mutogatott.

A Forma-1-es csapatok 2013-ra új egységes elektronikai vezérlőrendszert (ECU) kaptak az FIA által jó néhány évvel ezelőtt kiválasztott gyártótól, a McLaren Electronic Systemstől (MES).
Az új, már a 2014-es szabályváltozások irányába fejlesztett rendszer a téli teszteken többször is kihagyott, ledobta a telemetriát, a csapatok időnként vakon köröztek. A MES folyamatos frissítésekkel igyekezett orvosolni a problémákat, de még Melbourne-ben is voltak gondok.
Olyannyira, hogy Mark Webber Red Bulljában a rajt előtt sült be a rendszer, tönkre téve az ausztrál veterán futamának első felét.
“Nagyon sok baj volt a telemetriával a rajtrácson, fogalmunk sem volt, mi van az autóval, a KERS-szel, a kuplunggal, mindennel. Szóval elég idegesek voltak a srácok és persze én is. Gyakorlatilag semmilyen információjuk nem volt a bokszutcában. A futam első felének nagy részében a KERS is elszállt” – mondta vasárnap.
A csapatfőnök, Christian Horner is megerősítette ezt, egy későbbi megszólalásában pedig még egyértelműbben a MES-t hibáztatta.
“Nagyon elkeserítőek voltak Mark gondjai, a teljes telemetria elszállt a formációs körön. Egyáltalán nem Mark hibája volt (a rossz rajt). A McLarent kéne megkérdezni, hogy miért nem működött az ECU, miért vágta tönkre a felkészülést, miért kellett vakon indulnia. Az ECU-hiba kapcsolta le a KERS-t is. Ezt nekik kell kijavítaniuk. Már a teszteken is sok probléma volt.”
A MES ügyvezető igazgatója, Peter van Manen igyekezett megvédeni a cég munkáját és termékét, hangsúlyozta, hogy nem minden az ő hibájuk. A saját vizsgálatuk szerint Webber problémája a Red Bull garázsában keletkezett. 
“A Forma-1-ben idén új pályabírói rendszert vezettek be, új a rádiókapcsolat az autók és a versenyigazgatóság között. Az Ausztrál Nagydíjon használták először élesben ezt a rendszert” – utalt arra, hogy az autók kijelzőin nem jelentek meg a zászlójelek és a versenyigazgató Charlie Whiting nem volt képes központilag kikapcsolni a DRS-t.
“Az FIA ezért helyesen tette, hogy nem erre a rendszerre támaszkodott a versenynapon a DRS-t illetően. De a pályabírói rendszer nagyjából független a hajtásláncot vezérlő ECU-tól, és a csapatok telemetriai rendszere is egy külön dolog.”
“Mark Webbernél az adatkezelő rendszernél adódott hiba a garázsban. Az ECU rendben volt az autóján. Sajnáljuk, hogy problémás volt a rajtra való felkészülése, a csapattal együttműködésben dolgozunk, hogy ne forduljon elő ilyesmi újra.”


A McLaren főnöke, Martin Whitmarsh is megszólalt az új ECU-val kapcsolatban: “Nehéz munka volt, és még nem tökéletes. A kliensek persze hibátlan terméket várnak a szállítótól. De ez vadonatúj ECU, vadonatúj szoftverrel – egy kicsit talán mindenki elkényelmesedett, mert a korábbi rendszer annyira bombabiztos volt.”
“Ha a hardver vagy a BIOS hibája volt, akkor feltesszük a kezünket, de az ECU-t a saját beállításokkal is el lehet rontani. De meglepődnék, ha a mi hibánk lenne a dolog, mert az F1-ben, a NASCAR-ban és az IndyCarban egyszer sem állt még le autó miattunk, erre büszkék is vagyunk.”

Kommentek

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

Csúnya kamionbaleset Zalában

Két kamion ütközött Zala megyében, az M70-es autópálya felét lezárták.

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.