F1: Ki miatt szívott Mark Webber?

A McLaren mossa kezeit

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.03.18. 11.30

Úgy tűnik, nem szűnnek a gondok a McLaren által az összes Forma-1-es csapatnak szállított elektronikai rendszer körül, az Ausztrál Nagydíj után a Red Bull-főnök újra a wokingiakra mutogatott.

A Forma-1-es csapatok 2013-ra új egységes elektronikai vezérlőrendszert (ECU) kaptak az FIA által jó néhány évvel ezelőtt kiválasztott gyártótól, a McLaren Electronic Systemstől (MES).
Az új, már a 2014-es szabályváltozások irányába fejlesztett rendszer a téli teszteken többször is kihagyott, ledobta a telemetriát, a csapatok időnként vakon köröztek. A MES folyamatos frissítésekkel igyekezett orvosolni a problémákat, de még Melbourne-ben is voltak gondok.
Olyannyira, hogy Mark Webber Red Bulljában a rajt előtt sült be a rendszer, tönkre téve az ausztrál veterán futamának első felét.
“Nagyon sok baj volt a telemetriával a rajtrácson, fogalmunk sem volt, mi van az autóval, a KERS-szel, a kuplunggal, mindennel. Szóval elég idegesek voltak a srácok és persze én is. Gyakorlatilag semmilyen információjuk nem volt a bokszutcában. A futam első felének nagy részében a KERS is elszállt” – mondta vasárnap.
A csapatfőnök, Christian Horner is megerősítette ezt, egy későbbi megszólalásában pedig még egyértelműbben a MES-t hibáztatta.
“Nagyon elkeserítőek voltak Mark gondjai, a teljes telemetria elszállt a formációs körön. Egyáltalán nem Mark hibája volt (a rossz rajt). A McLarent kéne megkérdezni, hogy miért nem működött az ECU, miért vágta tönkre a felkészülést, miért kellett vakon indulnia. Az ECU-hiba kapcsolta le a KERS-t is. Ezt nekik kell kijavítaniuk. Már a teszteken is sok probléma volt.”
A MES ügyvezető igazgatója, Peter van Manen igyekezett megvédeni a cég munkáját és termékét, hangsúlyozta, hogy nem minden az ő hibájuk. A saját vizsgálatuk szerint Webber problémája a Red Bull garázsában keletkezett. 
“A Forma-1-ben idén új pályabírói rendszert vezettek be, új a rádiókapcsolat az autók és a versenyigazgatóság között. Az Ausztrál Nagydíjon használták először élesben ezt a rendszert” – utalt arra, hogy az autók kijelzőin nem jelentek meg a zászlójelek és a versenyigazgató Charlie Whiting nem volt képes központilag kikapcsolni a DRS-t.
“Az FIA ezért helyesen tette, hogy nem erre a rendszerre támaszkodott a versenynapon a DRS-t illetően. De a pályabírói rendszer nagyjából független a hajtásláncot vezérlő ECU-tól, és a csapatok telemetriai rendszere is egy külön dolog.”
“Mark Webbernél az adatkezelő rendszernél adódott hiba a garázsban. Az ECU rendben volt az autóján. Sajnáljuk, hogy problémás volt a rajtra való felkészülése, a csapattal együttműködésben dolgozunk, hogy ne forduljon elő ilyesmi újra.”


A McLaren főnöke, Martin Whitmarsh is megszólalt az új ECU-val kapcsolatban: “Nehéz munka volt, és még nem tökéletes. A kliensek persze hibátlan terméket várnak a szállítótól. De ez vadonatúj ECU, vadonatúj szoftverrel – egy kicsit talán mindenki elkényelmesedett, mert a korábbi rendszer annyira bombabiztos volt.”
“Ha a hardver vagy a BIOS hibája volt, akkor feltesszük a kezünket, de az ECU-t a saját beállításokkal is el lehet rontani. De meglepődnék, ha a mi hibánk lenne a dolog, mert az F1-ben, a NASCAR-ban és az IndyCarban egyszer sem állt még le autó miattunk, erre büszkék is vagyunk.”

Kommentek

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.