A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj utolsó edzésén már beköszönt az eső Melbourne-ben, a kvalifikáció pedig rögtön 10, majd újabb 10 perces halasztással kezdődött a csapadék, a pályán felgyűlt víz takarítása miatt.
További nehézségeket, kockázatot hordozott, hogy az Albert Park-i pályán délután több áramkimaradás is volt.
A nagy esélyegyenlősítőnek, az esőnek a Red Bullon kívül mindenki örülhetett, hiszen a vizes pályán nem a szuper rövid élettartamú szuperlágy gumival kellett próbálkozni, másrészt a lassabb, kevésbé kifinomult autóval rendelkező csapatok is nagyobb reményekkel indulhattak.
Az időmérő végül félórás késéssel elindult.
A Q1 első köreiben rögtön ketten is rosszul jártak, az újonc Giedo van der Garde az 5. kanyarban törte le a Caterham első szárnyát, míg Lewis Hamilton a 2. kanyarban pördült meg, és bár egy kis elakadás után tovább tudott menni, a hátsó szárnya megsérült. A csapat behívta, de ő inkább kint maradt, hogy értékelhető időt fusson.


Pár perccel később Felipe Massa a 12. kanyarban piruettezett látványosan, ő is lebontotta az első szárnyat. Másoknak is voltak kalandjai a füvön, a bukóterekben, de sérülés nélkül tudtak továbbmenni.
7 perccel a szakasz vége előtt Jenson Button és Paul di Resta volt az első két versenyző, aki a teljes esőgumiról az átmeneti, intermediate abroncsokra váltott, majd mindenki más is követte őket, mert az idők jelentősen javultak.
Az utolsó körre a caterhames Charles Pic és a sauberes Esteban Gutierrez falnak ment, újabb két első szárny bánta. Szintén bánhatták azok, akik gyors körön jöttek mögöttük, hiszen a sárga zászlók miatt vissza kellett venniük.
Az első szakasz végén Pastor Maldonado, Gutierrez, Jules Bianchi, Max Chilton, van der Garde és Pic esett ki. A leggyorsabb Nico Rosberg volt.
A törmelékek eltakarítása és Gutierrez Sauberjének mentése miatt a Q2 kezdését is elhalasztották 10 perccel, közben az eső is újra rákezdett, megint eláztatva a pályát. Újabb két 20 perces halasztást jelentettek be, újabb komoly zápor tartott az Albert Park felé. 


Legkorábban helyi idő szerint 18.50-kor folytatódhatott volna a kvalifikáció – a napnyugta 19.38-kor van Melbourne-ben, több csúsztatásra gyakorlatilag nem volt lehetőség. 
Az eső és a sötétedés miatt a stewardok úgy döntöttek, hogy a Q2-t és Q3-at, vasárnap délelőtt 11.00 órakor (magyar idő szerint hajnali 1 óra) kell megtartani, ugyanis a szabályok szerint a jelenlegi eredmények alapján nem lehet hivatalos rajtrácsot hirdetni.
A történtek alapján valószínűleg megjelennek majd azok a hangok, amelyek tengerentúli versenyek európai tévénézők kedvéért későre tolt kezdéseinek újragondolását követelik majd. 2009-ben a Maláj Nagydíjat hasonló okokból kellett lefújni, az eső és az alkony lehetetlenné tette a kivárást. A szepangi versenyt 2010-re egy órával korábbra húzták vissza.