F1: Röpködtek a büntetések

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.03.15. 18.45

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj első napján három újonc és veterán is bajba keveredett. Rövidhírek Melbourne-ből és máshonnan.

Büntetések az első napon
A 2013-as idényben öt újonc mutatkozik be az F1-ben, közülük hárman is vizsgálat alá kerültek a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj első edzésnapján.
A williamses Valtteri Bottas és a sauberes Esteban Gutierrez bokszutcai gyorshajtás miatt kapott pénzbírságot, a finn 13,8 km/órával lépte át a 60-as korlátot, ezért 2800 eurót kell fizetnie, míg a mexikói csak 3,4-del, ezért 800 eurós büntetés járt. A veterán Felipe Massa is kapkodott egy kicsit, az első edzésen elkövetett gyorshajtás miatt 1400 eurót várnak tőle.
A marussiás Jules Bianchit azért vonták vizsgálat alá, mert az első edzés végén a bója rossz oldaláról, balról kerülve hajtott be a bokszutcába. A stewardok végül nem büntették, mert a csapat eredetileg még egy körre utasította a leintés előtt, későn hívták be, közben több autó is befelé gurult, így nem volt más lehetősége, a rossz oldalon várta ki, míg biztonságosan bemehetett.
Mark Webber is megúszott egy büntetést: az ausztrál a boksza előtt végzett rajtszimulációt, ami után a szerelők elkezdték visszatolni. Ez tavaly óta tilos, a kilövés után kötelező kimenni még egy körre. A csapatnál gyorsan kapcsoltak, így nem tolták teljesen vissza a garázsba, hanem kiküldték, ezért a versenybírók elnézőek voltak. 
Száraz edzés, esős időmérő


Míg pénteken napos, meleg idő várta az F1-eseket az Albert Parkban, egyre biztosabbnak látszik, hogy szombatra fordul az időjárás. 
Az előrejelzések alapján a helyi idő szerint 14 órakor kezdődő utolsó szabadedzés idején még csak felhős lesz az ég, de a 17 órakor induló kvalifikáció már esőben bonyolódhat. Hűvös is lesz, 16-18 fok várható az időmérőre. A borús, esős időben a kvalifikáción esetleg a sötétedés is gondot okozhat.
Az időmérő magyar idő szerint holnap reggel 7 órakor lesz.
Gondok az edzők miatt
A Forma-1-es pilóták egyik legfontosabb munkatársa a személyi edző, aki igen gyakran nem csak a versenyző fizikumával foglalkozik, hanem asszisztens, titkár, “pszichológus” is egyben, valamint a pályán és a garázsban is besegít például a gumimelegítő paplanokkal vagy épp az információs táblát tartja. Ki ne ismerné például – legalább látásból – a hosszú-hosszú évek óta Fernando Alonso mellett dolgozó Fabrizio Borrát?


A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj előtt azonban a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) választás elé állította a csapatokat: a versenyigazgató Charlie Whiting közölte, ha az edzők a garázsban/bokszutcában is ellátnak feladatokat, akkor “operatív csapattagnak” tekintik őket, akiknek létszámára szigorú előírás vonatkozik. Amelyik alakulat nem számol ezzel, büntetést kaphat.
2013-ban a csapatok 60 főnyi operatív személyzetet alkalmazhatnak a versenyhétvégéken (nem tartoznak ide a sajtósok, a motorhome-építők, kamionvezetők, a vendéglátós munkatársak), viszont az FIA állásfoglalása alapján a garázsban-bokszutcában is tevékenykedő edzők mostantól igen, azaz szerepeltetni kell őket az előre leadott listán.
Nem lesz külön motorteszt
Charlie Whiting Melbourne-ben azt is elárulta, immár biztos, hogy csak a normális téli tesztidőszakban próbálják majd ki először a csapatok a 2014-ben érkező új, 1,6 literes V6-os turbómotorokat. Korábban felmerült, hogy a teljesen új szabvány bevezetése miatt talán érdemes lenne korábbra plusz tesztet beiktatni, de mostanra elvetették az ötletet.
“Tárgyaltunk a csapatokkal, és nem akarják növelni a tesztnapok számát” – mondta az orosz F1news.ru-nak.


Petrov menedzsere csapatvezetői állást kapott
Ha már oroszok: a Caterhamtől 2013-ra ugyan ejtették Vitalij Petrovot, de menedzsere, Okszana Koszacsenko velük maradt, a kiscsapat marketingigazgatói posztját kapta meg februárban. A hölgy az új szponzorok felhajtásán dolgozik majd és a versenyeken is ott lesz az alakulattal.
Koszacsenko valószínűleg azért is igyekszik tenni, hogy a jövő évben érkező első Orosz Nagydíj idejére újra autóba ültesse Petrovot.
Újra sínen van Valencia
Pénzügyi nehézségek miatt 2013-ra kikerült a versenynaptárból a valenciai Európa Nagydíj. Tavaly sok szó volt arról, hogy az utcai verseny és a barcelonai Spanyol Nagydíj évente váltogathatná egymást, de az ötlet lassan elhalt – legalábbis látszólag.


A spanyol El Mundo tudósítása szerint végre megszületett a megegyezés, 2014-ben újra lesz futam Valenciában, míg Barcelona kimarad. A lap azt írja, hogy Valencia Autonóm Közösség elnöke, Alberto Fabra február végén rendezte a dolgot Bernie Ecclestone-nal Londonban, a versenyek rotációjához már csak a katalán elnök, Arturo Mas aláírása hiányzik, ami állítólag mindössze idő kérdése.
Kérdés persze, hogy egyáltalán alkalmas-e F1-es verseny rendezésére a valenciai utcai helyszín, ugyanis nemrég arról lehetett hallani, hogy a teljesen gazdátlanul hagyott infrastruktúrát hagyták elrohadni és szétlopni.
F1

Kommentek

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

Barbár Mad-Max autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.