F1: Halál, piruettek, Schumacher Ausztráliában

A top5 melbourne-i futam

Szerző: Deák Dániel levél küldés 
Dátum: 2013.03.14. 18.30

A visszatekintő sorozat második részében a melbourne-i versenyek legjobb pillanatait szedtük össze, videókkal. A helyszínváltás még több izgalmat hozott az Ausztrál Nagydíj történetébe.

Az eseménydús szezonzáróknak helyet adó Adelaide-ben 1995-ben rendeztek utoljára F1-es futamot, az Ausztrál Nagydíj 1996-tól Melbourne-be költözött. Az Albert Park elnevezésű versenypályát szintén közutakon alakították ki, ám bukótereit, vonalvezetését illetően sokkal modernebb, mint Adelaide poros aszfaltcsíkja. A melbourne-i az utcai pályák egyik leggyorsabbja, szűk, ám viszonylag sok előzési pont kínálkozik és kevés az igazán éles kanyar, ami ígéretes kombináció. 
A másik változás, hogy a futam az idény elejére ugrott, így a világbajnokságot eldöntő párharcok helyett inkább a reményteljes bemutatkozások színhelyévé vált. Ám szerencsére ettől a versenyek nem lettek kevésbé izgalmasak, sőt. A szezon eleji lelkesedés, illetve a mezőny összerázódása miatt számtalan látványos, körömlerágós szituációnak adott otthont az Albert Park.
Rögtön az 1996-os első verseny is bővelkedett ezekben. Michael Schumacher első versenye a Ferrariban; Jacques Villeneuve pole pozíciós bemutatkozása a Forma-1-ben; hogy csak kettőt említsünk az ínyencségekből. Villeneuve kiválóan indult, a második helyről rajtoló nagy esélyes Damon Hill viszont pocsékul, mindkét Ferrari, Schumacher és Irvine is megelőzték. A középmezőnyben óriási kavarodás történt, amelynek eredményeképp Martin Brundle, a későbbi kiváló kommentátor óriásit bukott, fejtetőre állítva a Jordanjét. A porfelhőből előtűnő roncs láttán sokan imára kulcsolták kezüket, de mire fohászkodásba kezdtek volna, Brundle már a pálya szélén integetett. 
A kor szokásainak megfelelően leállították, majd újraindították a versenyt. Ekkoriban még engedélyezték a tartalékautók használatát, így még a balesetet sértetlenül megúszó Brundle is ott lehetett az új rajtnál. Villeneuve ismét kiválóan indult, ezúttal Hill is megtartotta a második helyét. Nagy csata kezdődött a csapattársak között, a kanadai bravúrosan megelőzte a bokszkiállásokat követően eléje került Hillt, majd elkezdett szivárogni az olaj az autójából, így végül a brit megelőzte, és megnyerte az első melbourne-i futamot, ahogy a világbajnokságot is.
Gyakorta előfordul, hogy az Ausztrál Nagydíj az egész szezon erőviszonyait leképezi, és a futamgyőztesben a későbbi világbajnokot üdvözölhetjük. 2001-ben is ez történt, amikor a Forma-1 éppen a Schumacher-Ferrari uralom második évébe lépett. A német a pole-ból indulva szinte végig vezetett, a futam mégsem volt eseménytelen, még tragédia is beárnyékolta a versenyt. 
Az ekkor már nem éppen világbajnoki formában vezető Jacques Villeneuve belerohant Ralf Schumacherbe, az autójáról leszakadó kerék kirepült a pályáról, és eltalált egy pályabírót, aki belehalt sérüléseibe. Vidámabb emlékeket ébreszt Kimi Räikkönen F1-es bemutatkozása, akit állítólag úgy kellett felébreszteni a csapat kamionjában a rajt előtt nem sokkal, viszont az akkor 1 pontot érő hatodik helyen végzett első futamán. 
Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy 2002-ben szintén Michael Schumacher nyerte az Ausztrál Nagydíjat és vébét egyaránt. Ebből azt is gondolhatnánk, hogy a szezonnyitó álmosító körözgetés volt csupán, de szerencsére rögtön eszünkbe jut Rubens Barichello és Ralf Schumacher rajtbalesete. Szegény Rubens, talán itt gondolhatta utoljára, hogy van esélye megverni csapattársát, megszerezte a pole-t, jól el is rajtolt, aztán egy másik Schumacher felöklelte, és mindketten a kavicságyban kötöttek ki, a brazil világbajnoki esélyei pedig a süllyesztőben. 
David Coulthard volt a verseny másik peches embere, sokáig az élen állt, majd a biztonsági autós periódusok egyikénél lefutott a pályáról, aminek következtében Schumacher megelőzte. Hogy kiteljesedjen Coulthard balszerencséje, később a McLaren váltója is elszállt, a skót pedig kiállt. Mark Webber ezen a versenyen mutatkozott be, és hazai körülmények között rögtön pontot szerzett a gyengécske Minardival – eufória volt a javából.
A következő évben, 2003-ban David Coulthard szerencsésebb volt, ugyanis remek taktikájának, valamint Michael Schumacher hibájának köszönhetően megnyerte a futamot. Ekkorra már mindenki belefáradt abba, hogy csak Schumacherről szól az F1, így nem titkolt örömmel fogadták a nézők (leszámítva az olasz, német nem jelentéktelen kisebbséget), hogy végre nem a vb-címvédő áll a dobogó tetején. 
A felszáradó pályán voltak nagy bukások, például Barichello találkozása a fallal, de Ralf Schumacher is szép piruettet mutatott be egy félresikerült előzési kísérletet követően. A győztes Coulthard mellett a nap másik embere Kimi Räikkönen volt, aki a 15. helyről indulva, remek vezetéssel jött fel a dobogóra, határozottan leterelve a pályáról például Michael Schumachert is. A finn pilótának nagy lökést adott a jó szezonkezdet, mert ezután végig harcban állt a VB-címért, amit végül csak két ponttal bukott el a sokkal esélyesebb Schumacherrel szemben. 
Igazán különleges volt a 2009-es idény nyitánya is – ahogy később az egész szezon a meglepetések jegyében telt. A korábbi McLaren, illetve Ferrari-dominancia – ami a Renault kétéves tündöklététől eltekintve akkor már több mint egy évtizede meghatározta a Forma-1-et – egy pillanat alatt tovatűnt, és egy olyan csapat állt az élre, amely korábban nem is létezett, és hetekkel a futam előtt még az sem volt biztos, hogy egyáltalán rajthoz állhatnak. 
A Honda-csapat romjain alakult Brawn GP-t végül annyira összekalapálták, hogy Jenson Button meg is nyerte vele az Ausztrál Nagydíjat (és később a VB-t), Barichello pedig második lett, tehát szép lassan ismét belekényszerült a Schumacher mellett játszott másodhegedűs szerepébe, jóllehet az év második felében csapattársa fölé tudott kerekedni, ám a VB-t mégsem nyerhette meg.  
A futam Button dominanciája ellenére sem volt eseménytelen, érdekes visszanézni, hogy Sebastian Vettel 2009-ben még mennyire éretlenül próbálta egy nagy csatában megelőzni Robert Kubicát, amelynek ütközés és kiesés lett a következménye. Lewis Hamilton sem szívesen gondol vissza erre a versenyre, ugyanis ekkor keveredett bele a kínos hazugság-ügybe, amikor Trullit az egyik biztonsági autós szakasz végén direkt szabálytalankodásra késztette, majd erről hazudott a sportfelügyelőknek is – ebben persze a McLarennek legalább ekkora szerepe volt, hiszen ők tanácsolták a pilótának, hogy így tegyen. Hamiltont végül kizárták a versenyből.
Nincs okunk tehát kételkedni abban, hogy a vasárnapi 2013-as Ausztrál Nagydíj hasonló izgalmakban bővelkedik majd, arról nem is beszélve, hogy idén az eddigi talán legszorosabb mezőny áll majd rajthoz. Várakozásaink szerint tehát az idei futam szerepel majd a következő évek visszatekintő írásaiban.

Kommentek

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

Jó vétel vagy nagy bukó? – Szörnyeteggé tuningolt Honda CR-X háromötvenért

A Honda CR-X mára átcsúszott a fehér holló ritkaságú típusok közé, pedig jó tizenöt éve minden diszkó előtt parkolt egy-egy, neonnal a lábtérben, tűzköpő hátsó dobbal tiltásig veretve. Most ezt az érzést kaphatjuk meg 350 ezer forintért.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

Mazda3: nemcsak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Ismét drágulnak az üzemanyagok

Nem áll meg a drágulás a kutakon, szerdán ismét emelkedik a benzin és a gázolaj ára.

Nézd meg a legújabb magyar KRESZ-táblát!

Új tábla az autósoknak: Magyarországon először az M7-es autópályán helyezték ki az elektromos autók töltési pontjáról informáló közúti jelzést.

Sportosítja terepkombiját a Volvo

A Polestar teljesítményoptimalizációs csomagot emelt hasú luxuskombijára is kiterjesztette a Volvo. A V90 Cross Country érdemben nem lett erősebb, viszont dinamikusabb.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.