F1: Kicsúszások, VB-harcok, özönvíz

A top5 Ausztrál Nagydíj Adelaide-ben

Szerző: Deák Dániel levél küldés 
Dátum: 2013.03.13. 18.30

Kétrészes sorozatunkban a legizgalmasabb Ausztrál Nagydíjakra tekintünk vissza – videós összefoglalóval. Az első részben az 1995-ig helyszínül szolgáló adelaide-i futamok legjobb pillanatait gyűjtjük össze.

Az Ausztrál Nagydíjnak mindig is kitüntetett helye volt a Forma-1-es versenynaptárban, hiszen az ország éghajlati sajátosságai miatt a szezon elején, illetve a korábbi években a végén rendezték a futamokat. 
Amíg az 1996 óta a melbourne-i utcai pálya általában az F1-es szezonnyitók helyszíne, addig 1995-ig Adelaide a zárófutamoknak adott otthont. 
A Forma-1 világhódító körútja során 1985-ben jutott el Ausztráliába, az adelaide-i utcai versenyre. Ahogy a közutakon kialakított pályákon általában, itt is problémát jelentett a tapadás hiánya a poros aszfaltcsíkon, amelyen az F1-es futamon kívül alig folyt verseny. 
Az autók össze-vissza csúszkáltak az edzéseken és a futamon is, hol a falnak, hol – szerencsésebb esetben – a kavicságyba. Ráadásul ekkor még a rettenetes erejű turbómotorok fújtattak a gépekben, és sokkal kevésbe az aerodinamikán volt a hangsúly, így a csúszkálás még gyakoribb volt, ahogy az alábbi videón is látszik. A 82 körös versenyen Ayrton Senna indult az élről, ám végül csak nyolc autó ért célba, a győztes Keke Rosberg lett a Williams-Hondával – egyben ez volt Niki Lauda utolsó versenye.
 
A következő, az 1986-os nagydíj igazán emlékezetes lett, ugyanis a világbajnoki cím sorsáról döntött Nigel Mansell, Alain Prost és Nelson Piquet között. Mansell jól állt, hiszen 6 ponttal vezetett Prost és 7-tel Piquet előtt, sőt a pole-ból kezdhette a futamot, ám ekkor jött a brit karrierjére oly jellemző fatális esemény, egy defekt, ami miatt feladta a futamot. Prost nyert Piquet előtt, így a francia okos taktikával megszerezte második címét. 
Bár az ausztrál futamok az extrém, utcai körülmények miatt általában emlékezetesek és akciódúsak voltak, az 1991-es verseny ezek közül is kiemelkedett, ugyanis – bár ez volt az F1-történetének legrövidebb versenye, hiszen mindössze 24 percig és 17 körig zajlott – annyi előzés és kicsúszás történt, mint máskor egy egész szezonban. A legnagyobb vetélkedés, mint az 1991-es évben általában, ezúttal is Senna és Mansell között zajlott, a bajszos brit gyors volt, de végül – részben a szokásos szeleburdi türelmetlenkedése miatt – nem tudott fogást találni a brazilon, aki ez évben szerezte utolsó, harmadik VB-címét. Érdemes megnézni a sajtótájékoztatóról készült videót is a csapzott Sennával és Mansell-lel. 
 
A következő évben, 1992-ben Mansellnek nagyon kijött a lépés, és már nyáron, a Magyar Nagydíj után megnyerte a világbajnokságot a tökéletes Williams-Renault-val. Ettől függetlenül Sennában is égett a bizonyítási vágy, így ahol tudott, megpróbált odapörkölni a nagy riválisnak. Ez Ausztráliában sem volt másképp, ahol Senna tartotta a lépést a gyengécske McLarennel, majd nagy igyekezetében egy kicsit túllőtt a célon, ugyanis egy félresikerült akciót követően Mansellt és önmagát is kiütötte a versenyből. Ezután úgy nézett ki, hogy Patrese szerezheti meg a győzelmet utolsó williamses versenyén, ám a Renault-motos bedöglött, így Gerhard Berger örülhetett, aki pedig utolsó mclarenes futamát nyerte ezzel meg. 
1994-ben minden megváltozott a Forma-1-ben. Senna meghalt, Michael Schumacher a stiklijei és agresszív stílusa miatt sokak szemében ellenszenvessé vált, ám ettől kezdve egy bő évtizedre a Forma-1 vitathatatlan vezéregyéniségévé lett. 
Európai szempontból borzalmas időpontokban voltak az Ausztrál Nagydíjak – hajnalok hajnalán, de a 1994-es verseny felébresztette az egész kontinenst, különösen Nagy-Britanniában és Németországban. Damon Hill ugyanis kitartó hajrával beérte a VB-küzdelemben Schumachert, egy pontra megközelítve az utolsó futamra. 
A versenyen Schumacher a pole-ból indulva elhúzott, majd egy rá nem jellemző vezetői hiba következtében falnak csapta a Benettont. De nem esett ki, csak lelassult, Hill így hamar utolérte, ám türelmetlen manőverbe kezdett, amit Schumacher olyan agresszív rákormányzással akadályozott meg, amiért valószínűleg ma már büntetést érdemelne. Összeütköztek, majd mindketten kiestek, így a végén Schumacher örülhetett. No meg Nigel Mansell, aki beugrós pilótaként visszatért a Williamshez, és könnyedén megnyerte a futamot, utolsó F1-es győzelmét aratva ezzel.
Sorozatunk holnap a melbourne-i Ausztrál Nagydíjak felidézésével folytatódik. 

Kommentek

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.