F1: Kicsúszások, VB-harcok, özönvíz

A top5 Ausztrál Nagydíj Adelaide-ben

Szerző: Deák Dániel levél küldés 
Dátum: 2013.03.13. 18.30

Kétrészes sorozatunkban a legizgalmasabb Ausztrál Nagydíjakra tekintünk vissza – videós összefoglalóval. Az első részben az 1995-ig helyszínül szolgáló adelaide-i futamok legjobb pillanatait gyűjtjük össze.

Az Ausztrál Nagydíjnak mindig is kitüntetett helye volt a Forma-1-es versenynaptárban, hiszen az ország éghajlati sajátosságai miatt a szezon elején, illetve a korábbi években a végén rendezték a futamokat. 
Amíg az 1996 óta a melbourne-i utcai pálya általában az F1-es szezonnyitók helyszíne, addig 1995-ig Adelaide a zárófutamoknak adott otthont. 
A Forma-1 világhódító körútja során 1985-ben jutott el Ausztráliába, az adelaide-i utcai versenyre. Ahogy a közutakon kialakított pályákon általában, itt is problémát jelentett a tapadás hiánya a poros aszfaltcsíkon, amelyen az F1-es futamon kívül alig folyt verseny. 
Az autók össze-vissza csúszkáltak az edzéseken és a futamon is, hol a falnak, hol – szerencsésebb esetben – a kavicságyba. Ráadásul ekkor még a rettenetes erejű turbómotorok fújtattak a gépekben, és sokkal kevésbe az aerodinamikán volt a hangsúly, így a csúszkálás még gyakoribb volt, ahogy az alábbi videón is látszik. A 82 körös versenyen Ayrton Senna indult az élről, ám végül csak nyolc autó ért célba, a győztes Keke Rosberg lett a Williams-Hondával – egyben ez volt Niki Lauda utolsó versenye.
 
A következő, az 1986-os nagydíj igazán emlékezetes lett, ugyanis a világbajnoki cím sorsáról döntött Nigel Mansell, Alain Prost és Nelson Piquet között. Mansell jól állt, hiszen 6 ponttal vezetett Prost és 7-tel Piquet előtt, sőt a pole-ból kezdhette a futamot, ám ekkor jött a brit karrierjére oly jellemző fatális esemény, egy defekt, ami miatt feladta a futamot. Prost nyert Piquet előtt, így a francia okos taktikával megszerezte második címét. 
Bár az ausztrál futamok az extrém, utcai körülmények miatt általában emlékezetesek és akciódúsak voltak, az 1991-es verseny ezek közül is kiemelkedett, ugyanis – bár ez volt az F1-történetének legrövidebb versenye, hiszen mindössze 24 percig és 17 körig zajlott – annyi előzés és kicsúszás történt, mint máskor egy egész szezonban. A legnagyobb vetélkedés, mint az 1991-es évben általában, ezúttal is Senna és Mansell között zajlott, a bajszos brit gyors volt, de végül – részben a szokásos szeleburdi türelmetlenkedése miatt – nem tudott fogást találni a brazilon, aki ez évben szerezte utolsó, harmadik VB-címét. Érdemes megnézni a sajtótájékoztatóról készült videót is a csapzott Sennával és Mansell-lel. 
 
A következő évben, 1992-ben Mansellnek nagyon kijött a lépés, és már nyáron, a Magyar Nagydíj után megnyerte a világbajnokságot a tökéletes Williams-Renault-val. Ettől függetlenül Sennában is égett a bizonyítási vágy, így ahol tudott, megpróbált odapörkölni a nagy riválisnak. Ez Ausztráliában sem volt másképp, ahol Senna tartotta a lépést a gyengécske McLarennel, majd nagy igyekezetében egy kicsit túllőtt a célon, ugyanis egy félresikerült akciót követően Mansellt és önmagát is kiütötte a versenyből. Ezután úgy nézett ki, hogy Patrese szerezheti meg a győzelmet utolsó williamses versenyén, ám a Renault-motos bedöglött, így Gerhard Berger örülhetett, aki pedig utolsó mclarenes futamát nyerte ezzel meg. 
1994-ben minden megváltozott a Forma-1-ben. Senna meghalt, Michael Schumacher a stiklijei és agresszív stílusa miatt sokak szemében ellenszenvessé vált, ám ettől kezdve egy bő évtizedre a Forma-1 vitathatatlan vezéregyéniségévé lett. 
Európai szempontból borzalmas időpontokban voltak az Ausztrál Nagydíjak – hajnalok hajnalán, de a 1994-es verseny felébresztette az egész kontinenst, különösen Nagy-Britanniában és Németországban. Damon Hill ugyanis kitartó hajrával beérte a VB-küzdelemben Schumachert, egy pontra megközelítve az utolsó futamra. 
A versenyen Schumacher a pole-ból indulva elhúzott, majd egy rá nem jellemző vezetői hiba következtében falnak csapta a Benettont. De nem esett ki, csak lelassult, Hill így hamar utolérte, ám türelmetlen manőverbe kezdett, amit Schumacher olyan agresszív rákormányzással akadályozott meg, amiért valószínűleg ma már büntetést érdemelne. Összeütköztek, majd mindketten kiestek, így a végén Schumacher örülhetett. No meg Nigel Mansell, aki beugrós pilótaként visszatért a Williamshez, és könnyedén megnyerte a futamot, utolsó F1-es győzelmét aratva ezzel.
Sorozatunk holnap a melbourne-i Ausztrál Nagydíjak felidézésével folytatódik. 

Kommentek

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

Használtan villanyautót? Várj még ezzel pár évet!

Új elektromos modelljének dokumentációjában érdekes adatot tett közzé a General Motors. Röviden: egy évtized múlva a kocsi használati értéke töredéke lesz a mostaninak.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Börtönbüntetés járhat a dízelbotrány miatt Dél-Koreában

Rekordösszegű bírságot készül kiróni a Volkswagenre Dél-Korea. A cég képviselete örülhet, ha ennyivel megússza a dolgot.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

Okos kis kocka a Hondától

Jövő januárban leplezi le új koncepcióját a Honda. Önjáró, gondolkodó, elektromos gépkocsit ígérnek.

Összkerekes változatot kap a Dodge izomautója

Amerikai izomautóban szinte szentségtörés a V6-os motor és az összkerékhajtás, de a Dodge azt ígéri, hogy a Challenger GT így is élvezetes autó marad.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.