Mi változik idén a Forma-1-ben?

Szerző: Baka Gábor levél küldés 
Dátum: 2013.03.12. 10.15

Hétvégén indul a Forma-1-es szezon. 2013 is hoz néhány szabályváltozást. Áttekintjük, hogy mire érdemes figyelni az új idényben.

A 2012-es idényhez képest nagyon kevés dolog módosul az F1-ben, évek óta nem volt ennyire stabil a szabályrendszer a sportágban két egymást követő évben. Néhány dolog persze így is változik, a hétvégi szezonnyitó előtt tehát érdemes átfutni az újdonságokat.
Még korlátozottabb DRS
Az előzéseket segíteni hivatott nyitható hátsó szárny – közkeletű nevén DRS – 2011-es bevezetésekor a szabályokat író Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) úgy döntött, hogy a szabadedzéseken és az időmérőn (eső kivételével) teljesen szabadon használható lesz a megoldás, korlátozást csak a futamokra vezetnek be.
Elsősorban biztonsági okokból ez megváltozik 2013-ra, az idei évtől már a versenyhétvége összes szakaszában csak az előre kijelölt, a versenyeken érvényes zónákban lesz nyitható a hátsó szárny, így nem kell rizikós kanyarkijáratokban lutrizni az eszközzel.
A DRS-módosítás a sebességfokozatok és a leszorítóerő hangolását is egyszerűsíti, könnyebb lesz a kanyarokra és az egyenesekre beállítani az autót, már péntektől a vasárnapi körülményekre lehet készülni. 
Találgatások szintjén a módosítás fő vesztese egyébként a címvédő Red Bull lehet, ugyanis az aerodinamikailag összességében erős csomaggal rendelkező csapat az időmérőn eddig megengedhette magának, hogy a gyengébb egyenesbeli sebességet ellensúlyozza az “ütős” DRS-sel (korábbi nyitás, későbbi zárás), azonban az idei téli teszteken világosan látszott, hogy a bevállalós DRS-használat nélkül a bikás autók a mezőny végében vannak a végsebesség tekintetében
Dupla DRS
Nevében hasonlít, de  másról szól. 2012 kezdetére a Mercedes egy olyan rendszert fejlesztett, amellyel a DRS használatát összekötötték az első szárny tehermentesítésével, így az autó az egyenesekben még több leszorítóerőt dobott le, azaz még gyorsabb lehetett, és a trükk a gyors kanyarokban is kezesebbé tette a járgányt. 
A dupla DRS-t nem volt könnyű alkalmazni, kevés másoló akadt (a Red Bull csípett el valamit ősszel), ugyanis a légáramlatok hatékony időzítése nagyon finom hangolást kíván, és még úgy sem hoz túl nagy előnyt, legfeljebb 1-2 tizedet lehet vele nyerni.  
Az FIA 2013-ra betiltotta az aktív dupla DRS alkalmazását, és bár a teljesen passzív, a pilóta közreműködését és a hátsó szárnyon kívüli (mozgó) elem szerepét nélkülöző megoldások idén is engedélyezettek, egyelőre nagy kérdés, hogy ki hoz ki ezekből valamit. A legkomolyabban a Lotus dolgozott ezen tavaly, majd kiderül, mire jutottak.
A konyuló szárnyak
2011 óta téma az autók első szárnyainak hajlékonysága, hiszen a mélyebbre konyuló légterelők nagyobb leszorítóerőt adnak. Az FIA már két évvel ezelőtt elkezdte a szárnyak terhelési vizsgálatának szigorítását, de a jelenség továbbra is megmaradt. 
Míg korábban csak a teszten alkalmazott erőhatást növelték, idénre az elcsavarodást kiküszöbölendő két ponton is 1000 N erőt (102 kg-s terhelés) kell elbírni a szárnynak úgy, hogy a korábbi 20 helyett már csak 10 mm-t görbülhet.
Nehezebb gumik, nehezebb autók
A Pirelli 2013-ra más struktúrájú és kicsit szélesebb futófelületű abroncsokat fejlesztett, egy-egy szett így 2 kg-mal nehezebb, mint tavaly. Az autók pilótával együtt, de üres tankkal mért maximális tömegét az FIA ezzel összhangban 640-ről 642 kg-ra növelte.
Plasztikázott orrok
A leglátványosabb módosítás egyértelműen az autók orrát illeti. Az FIA biztonsági okokból 2012-re alacsonyabbra kényszerítette az orrkúpokat, így az első felfüggesztések vonalában – amely már nem esik korlátozás alá – egy csúnya lépcső jelent meg az F1-eseken.  
A törés annyira rondának bizonyult, hogy az FIA 2013-ra engedélyezte a külön aerodinamikai hatást nélkülöző kozmetikai panelek felszerelését. A csapatok többsége alkalmazta is a “szépségtapaszt”, de például a Sauber és a Red Bull csak amolyan átmeneti megoldást használ, míg a Lotusnál és a Caterhamnél egyáltalán nem éltek a lehetőséggel.
Nincs kifogás, nincs leállás
Lewis Hamilton barcelonai és Sebastian Vettel abu-dzabi tavalyi időmérős üres tankos leállása után szigorított az FIA: míg korábban a csapatok hivatkozhattak műszaki vis maiorra, 2013-ban már nem számít majd az indoklás. Ha egy autó nem képes saját erőből visszatérni a bokszutcába, és nem található benne elég üzemanyag, amivel ezt megtehette volna, automatikusan büntetés (kizárás) jár majd. 
Kevesebb csapat, kevesebb kieső
A HRT megszűnése miatt 2013-ban már csak 11 csapat indul a bajnokságban, így az időmérő kieséses rendszerzén is változtattak, a Q1-ben és a Q2-ben eggyel-eggyel kevesebb, azaz hét-hét helyett a hat-hat leglassabb versenyző búcsúzik majd, hogy az utolsó szakaszba továbbra is 10-en jussanak.

Kommentek

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

25 éves, dögös vörös japán

Ha valaki vonzódik az öregebb autókhoz, de szeretne garantáltan megkímélt, karbantartott példányt szerezni magának, akkor bölcs dolog megnézni pár leszerelt tűzoltóautót

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

F1: A Red Bullnál röhögnek az FIA-n

A Red Bullnál komolytalannak tartják a Nemzetközi Automobil Szövetség állítását, miszerint a Mercedes-, a Ferrari- és a Renault-motor háromtized másodpercen belülre került idén.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.