A szombat esti eső után vasárnap hűvösebb időben, napos-felhős időben kezdődött a 2012-es idény ötödik futama, a Spanyol Nagydíj, amelyen Lewis Hamilton büntetése után a Williams venezuelai pilótája, Pastor Maldonado várhatta az első rajtkockában a startot.


A meglepetés pole-ember Maldonado azonban nem tudta megőrizni a vezetést, a rajtnál Fernando Alonso elé került. Nico Rosberg és Michael Schumacher előrébb lépett, Romain Grosjean visszaesett. Az élmezőnyből gyorsan kipottyant Sergio Perez, az ötödik helyről kezdő mexikói bal hátsó defekt miatt a mezőny végére esett.

Az első kör után spanyol közönség legnagyobb örömére Alonso vezetett, mögötte Maldonado, Kimi Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Schumacher, Sebastian Vettel, Jenson Button, Kobajasi Kamui és Jean-Eric Vergne állt a pontszerző helyeken. A rajtnál Felipe Massa is nagyot ugrott előre, a öt helyet javított, Vergne-t üldözte, míg őt Mark Webber kergette.  

Az ausztrál a 7. körben elsőként ment kerékcserére, lágyról kemény keverékre váltott, a következő körben a Red Bull Vettellel is ugyanezt játszotta meg. A következő körökben aztán Kobajasi, Button, Alonso, Grosjean, Schumacher, Maldonado és Räikkönen is kint járt.

Bruno Senna a 12. kör elején keményen csatázott Grosjeannal az első kanyarban, a két autó összeért, a Lotusról le is repült egy darab. A következő körben Schumacher találkozott a williamsessel ugyanott, de ez az eset már jóval komolyabb volt, a hétszeres bajnok a célegyenes végén gyakorlatilag hátulról belerohant Senna autójába. A Mercedes a kavicságyban végezte, Senna még bement a bokszba, de kivezető körén félreállni kényszerült.

A mezőny végéből indult Hamilton a 15. körben cserélt kereket, most csak egy egészen kicsi baki történt csak, az autó a kiengedésnél áthajtott egy szerszámon – a 14. helyre ért vissza.

Webber a 17. körben csúnyán visszaesett, az első szárnya sérült, elveszett a leszorítóerő, ki is kellett mennie új orrkúpért.

A 18. körben a kiállások és kiesések után Alonso vezetett, mögötte Maldonado, Räikkönen, Grosjean, Rosberg, Vettel, Button, Kobajasi, Paul di Resta és Vergne volt a top10-ben.

A második cseréknél a Williams stratégiailag nagyot húzott, Maldonadót a 24. körben kihozták, míg Alonso a használtabb gumikon még két kört kint maradt, így a spanyol a saját kiállása után jócskán a venezuelai mögött ért vissza a pályára, Maldonado átvette a vezetést.

Vettel és Massa egy korábbi sárga zászlós szakasz közbeni gyorshajtásért bokszutca-áthajtásos büntetést kapott. A kiállások után, a verseny felénél túl Maldonado vezetett, mögötte Alonso, Räikkönen, Grosjean, Hamilton, Rosberg, Kobajasi, Button, Vettel és Hülkenberg volt a pontszerző pozíciókban. Hamilton a többiekkel ellentétben kétkiállásos stratégián volt, ő még csak egyszer járt kint.

A mclarenes a 37. körre váltott, a 14. helyre ért vissza, majd gyorsan megelőzte Paul di Restát. Hamilton dolga ezután az volt, hogy a lehetőség szerint a gumikra vigyázva lépdeljen majd előre, míg a többiek még kimennek előle utolsó kerékcseréikre.

A 40. körben furcsa incidens történ a Saubernél: Perez cseréjénél a jobb hátsó kerekért felelős szerelő elesett, baja nem történt, de az autót csak sokára engedték ki, a mexikói aztán a kivezető körén félre is húzódott, kiszállt a versenyből.


A vezető Maldonado a 42. körben járt kint a bokszban, a venezuelai kiállása elég lassú volt, ami esélyt adott Alonsónak a felzárkózásra, esetleges pozíciócserére, de nem tudott élni vele, három körrel később bőven a Williams mögé ért vissza, a különbség 3 másodperc volt köztük, az azonban a ferraris kezére játszott, hogy Maldonado beszorult a még kiállása előtt lévő, ideiglenesen vezető Räikkönen mögé. A williamses másfél kör után előzött, ezután Alonso is ugyanezt játszotta végig egy körrel később.

Vettel a 43. körben ment ki az 5. helyről, ő sem tudott gyorsan távozni, ugyanis orrkúpot is cseréltek a Red Bullon.    

Maldonado és Alonso csatája a Räikkönen-kerülgetés után szorosabbá vált, a különbség másfél másodpercre, majd még kevesebbre csökkent. Érdekes fordulat volt, hogy a Lotusnál azt mondták Räikkönennek, hogy az első két helyen álló rivális valószínűleg még kiáll egyszer, így a finn akár a győzelemre is esélyes. 17 kör volt még hátra, Räikkönen pedig óriási tempóval is kezdett felzárkózni.

Az első három mögött a sorrend Grosjean, Rosberg, Kobajasi, Hamilton, Button, Vettel és Hülkenberg volt a top10-ben.

Az 59. körben Vettel vette el a 8. helyet Buttontól, majd Hamiltont kezdte üldözni, 4 körrel később el is kapta. Előttük Kobajasi kergette hibába Rosberget, meg is előzte a németet a 61. körben.


Az utolsó körökben Maldonado egy kicsit ellépett Alonsótól, Räikkönen pedig ugyan egyre közelebb került hozzájuk, de támadási közelségbe már nem tudott kerülni.

Maldonado pályafutása és a venezuelai nemzet első Forma-1-es győzelmét aratta, a Williams a 2004-es Brazil Nagydíj után nyert újra futamot. Az elképesztő 2012-es idény tehát folytatódott, az ötödik versenyen az ötödik különböző konstruktőr és pilóta nyert.

A bajnokság is hihetetlenül szoros, Vettel és Alonso 61-61 ponttal áll az élen, Hamilton 53, Räikkönen 49, Button 48, Webber 45, Rosberg 41 ponttal követi őket.

A 2012-es idény az F1 ékkövének számító Monacói Nagydíjjal folytatódik két hét múlva.

Spanyol Nagydíj, Barcelona, 2012.05.13.