2009 nyarán rövid időn belül két baleset sokkolta a formaautós világot: fiatal Forma-2-es pilóta, Henry Surtees egy futamon életét veszítette, miután egy elszabadult kerék a fején találta el, majd Felipe Massa szenvedett hasonló balesetet, amikor a Magyar Nagydíj időmérőjén egy a pályán pattogó, közel egykilós rugó csapódott a sisakjának – a brazil nagy szerencsével úszta meg a halálos sérülést.

A történtek után felmerült a nyitott pilótafülkéjű formaautók biztonságának növelése, az első ötlet a teljes plexibura volt. A Nemzetközi Automobil Szövetség tavaly nyáron kísérleteket is végzett, de az eredmények nem voltak meggyőzőek. Az FIA azonban nem adta fel, most a pilótafülke elé szerelhető bukókeret lehetőségeit vizsgálják.

Az FIA belső magazinjában, az InstituteQuarterly-ben a szervezet biztonsági szakértője, Andy Mellor beszélt az elvileg az autó orrára szerelhető, a sisaktól legalább 10 cm-es távot tartó eszközről, amelynek tesztpéldányát a Lotus F1 gyártotta a kísérletek céljára.

“A bukókeret alapvetően jól tette a dolgát, távol tartott egy repülő kereket a pilóta fejétől. Teszteltük úgy is, hogy szemből lőttük rá a kereket és úgy is, hogy bizonyos szögben történt a becsapódás” – mondta, hozzátéve, hogy a keret egyik nagyszerű “mellékhatása”, hogy a nagy sebességnél érkező gumiabroncs azonnal defektet kap. “A becsapódástól mindkét tesztnél leeresztett a kerék. Úgy gondoljuk, ez jó dolog, hiszen így a kerék nem pattog annyira, sokkal hamarabb nyugalmi helyzetbe kerül.”


A szakember nem tagadta, hogy a bukókeret egyelőre még messze nem a tökéletes megoldás, hiszen az alkalmazása alapvetően változtatná meg a formaautók hagyományos alakját, a pilóták látóterének  kérdésével is foglalkozni kell és természetesen az eszköz egyelőre csakis nagyméretű objektumok ellen véd.

“A kísérletek nem terjedhetnek csak a kerékbecsapódásokig, de ez mégis csak jelentős aspektus, hiszen a kerekek igen nagy tömegűek, és valós kockázatot jelentenek az ilyen baleseteknél.”

“De jelenleg még tisztán a kutatási fázisban járunk, meg kell ismernünk, hogy milyen erők dolgoznak az ilyen becsapódásoknál. Nem a végső megoldást keressük, a munkánk tisztán kísérleti jellegű, csak most kezdjük megérteni a pilóták fejének védelméhez kapcsolódó mechanizmusokat. Ez egy újabb lépés egy igen összetett folyamatban” – mondta Mellor.