A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) döntése értelmében a Forma-1-ben 2013-ban 1,6 literes, négyhengeres turbómotorok váltják a jelenleg használt 2,4-es V8-asokat. Az FIA lépéssel a sportág autóiparhoz való közelítését, az autóversenyzés csúcskategóriájának olcsóbbá és zöldebbé tételét célozza.

Nem mindenki tapsol azonban ehhez, az F1 ura, Bernie Ecclestone már többször is kijelentette, hogy nem támogatja a váltást, a Ferrari pedig szokásához híven az F1-ből való kiszállással fenyegetett, hiszen ők a jelenlegi motorokból “lefejleszthető” V6-osokat szeretnének. A Mercedesnél szintén nem állnak teljes mellszélességgel a 2013-as formula mellett, a motorsportfőnök Norbert Haug szerint a mai erőforrások beváltak, az újak fejlesztése drága lenne.

A gyártók mellett természetesen a motorokat vásárolni kényszerülő független csapatok véleménye is megoszlik, nem mindegy ugyanis, hogy mennyit kell költeniük az erőforrásokra. A Ferrarit használó Sauber tulajdonos-főnöke, Peter Sauber szintén a kétkedők közé tartozik.

“Megértem, hogy a gyártók miért nem örülnek a négyhengeres motornak. Számunkra – és azt hiszem, ez érvényes a többi középcsapatra is – fontos, hogy ésszerű áron kapjunk motorokat. Ha az új motorok fejlesztési költségei ránk hárulnak, akkor az nem megoldás. A gyártók és az FIA is tudja, hogy drágulhatnak a motorok” – mondta a svájci veterán a Motorsport-total.comnak.

A korábbi FIA-elnök, Max Mosley által az F1-be visszacsábított, olcsó külső szállítóként szereplő Cosworth motorjaival versenyző Williamsnél másképp látják a helyzetet. A csapat elnök-vezérigazgatója szerint a 2013-as váltás elkerülhetetlen.

“A Forma-1-et a technikai haladás és önmaga folyamatos megújítása határozza meg, legyen szó akár a kasztniról, akár a motorokról. Ha az emberek azt látják, hogy egy helyben állunk, elveszítik az érdeklődésüket a sport iránt” – mondta Adam Parr.

“Hogy miért kell új motor? A mostani V8 gyakorlatilag évek óta ugyanaz. A technológia elavult, és nincs köze a való világhoz, komoly akadályt jelent az új partnerek bevonásában, a sportág kiterjesztésében.”

A Williams-főnök szerint a KERS-szel párosított kis turbókra nem lehet majd panasz, kár félni tőlük. “Az új motorban egy turbina elektromosságot generálna a motor töltéséhez egy másik pedig a kipufogóból nyerne vissza energiát, amivel az akkumulátort töltené. A négyhengeres erőforrás több mint 800 lóerős lenne. Szerintem fantasztikus hangja lesz. A bokszutcában pedig tisztán elektromos üzemben közlekedhet majd.”

Adam Parr, a Williams vezetője a Renault szakembereivel


“Ez így a legmodernebb csúcstechnológia, az utcai autók jövője, és ezzel erős üzenetet küldhetünk arról, hogy milyen teljesítményre lehet képes a környezetbarát technológia. A verseny pedig ugyanolyan izgalmas marad, ha nem lesz még izgalmasabb.”

Parr szerint a mostani ellenzők hangja is elhalkul majd.

“Nem akarok nagyon kibeszélni, de emlékszem, hogy amikor az első Abu-Dzabi Nagydíjon (2009-ben) a Ferrari elnöklete alatt tartottuk a FOTA ülését, Luca (di Montezemolo) azt mondta, új motor kell, ő nem is 2013-ra, hanem már 2012-re akarja. Vannak, akik hevesen ellenezték a KERS-et is, mára pedig nagy támogatói, ilyen a Ferrari is. A világ változik, nekünk is változnunk kell.”