A Forma-1 történetének egyik legnagyobb zsenije, Colin Chapman által alapított Team Lotus az 1994-es szezonban szerepelt utoljára a száguldó cirkuszban. A patinás nevet 2010-ig csak a chapmani örökséget továbbvivő sportkocsigyártó cég, a Lotus Cars, mai nevén Group Lotus viselte, azonban idén újra felbukkant az F1-ben.

A mai Lotus Racing azonban nem egyezik az egykori Team Lotusszal, mindössze arról van szó, hogy a maláj üzletember, az Air Asia-tulajdonos Tony Fernandes felkarolta a Litespeed alakulat F1-es projektjét, a Group Lotus tulajdonosán, a maláj állami tulajdonban lévő Proton cégen keresztül pedig engedélyt kapott a név használatára.

Úgy tűnik azonban, hogy a sportkocsigyártó érdeklődése is egyre inkább a formaautózás felé fordul: a Lotus név idén feltűnt az amerikai IndyCarban, a cég nemrég előállt egy amatőr pályaversenyzőknek szánt formaautóval, az Exos Type 125-tel, a héten pedig bejelentette, hogy összefog az F1 alatti formaautós kategóriák egyik legnagyobb nevével, az ART-vel és 2011-ben közösen indítanak csapatot a GP3-ban és a GP2-ben.

Az eset pikantériája, hogy az F1-es Lotus Racingnek is van már fiókcsapata, a World Series by Renault-ban ugyanazzal a zöld-sárga festéssel indulnak az autók, mint a csúcskategóriában. A 2011-es GP2-es szezonra indulási jogot kapott az újonc Team Air Asia, így nagyon valószínű, hogy Fernandes az F1 előszobájának számító sorozatban is ugyanígy szeretne megjelenni, ez azonban azt jelentheti, hogy jövőre két Lotus-csapat is küzdhet egymás ellen, hiszen ott lesz az ART-Lotus is.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a Nicolas Todt-féle ART az F1-es indulásra is pályázik, és annak ellenére, hogy idén pénzhiány miatt visszavonult, nem adta fel a projektet, a Toyota Motorsporttal és a Group Lotusszal szövetségben valószínűleg újra nekifut 2012-ben.

Mivel két F1-es Lotus csapat működése eléggé elképzelhetetlen, ezért a háttérben is folyik a munka az “igazi” név, a Team Lotus megszerzéséért. A sportkocsigyártó Group Lotus július 12-én, míg az egykori F1-es csapat névhasználati jogát birtokló, és Fernandesszel kapcsolatban álló David Hunt augusztus 2-án nyújtott be F1-es tevékenységre való használati kérelmet a brit védjegyoltalmi hivatalnál.

Nagy-Britannia mellett Malajziában is front nyílt: úgy tudni, a Proton visszavonta a korábban a névhasználatra adott engedélyét és jogi lépésekkel igyekszik megakadályozni, hogy a Fernandes-féle csapat 2011-ben is Lotusként induljon.